Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3303 ggr
twinkime
2011-05-07 16:50

Hur mycket ska man ge?

Hejsan har en Bc och en annan hund på ca 25kg. Har bestämmt mig för att börja Barfa och undrar hur mycket jag skall börja ge? och hur ofta man kan ge rått kött? Har just nu fått in lammkött som är i toppenskick. har även hört  att ge stekt kött är dåligt?

kulle även vilja ha tips på vilka ingredienser som får hunden att gå upp i vikt? Då jag tränar mycket aktivt med dom kan även påpeka att de har svårt att gå upp i vikt…

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Annons:
[Gemm]
2011-05-08 15:34
#1

I BARF ligger den rekommenderade startmängden på 2 % av djurets kroppsvikt (eller djurets idealvikt om den ligger lite under eller över). Detta är dock något som man måste anpassa efter individen, unga- och dräktiga/digivande djur behöver t ex mycket mer än så. Man brukar börja på 2 % och sen korrigera efter hand beroende på hur djuret reagerar (går upp- eller ned i vikt).

Eftersom de verkar leva ett aktivt liv låter det som att du kan behöva lägga dig över 2 %, men det vet bara du.

Om du BARFar måste du ge rått kött dagligen, det är det som är att BARFa. Man ger inte tillagat pga att upphettning reducerar näringen - förstör vitaminer och enzymer samt förändrar molekylstrukturen. Proteinet blir oigenkännbart för din hund och benen blir olämpliga att förtära (de flisar sig lättare och riskerar att punktera matsmältningskanalen). Ben ger man bara råa, alltid.

Lammkött låter för övrigt super :)

Balanserar du din BARFkost rätt kommer hundarnas vikt inte att skjuta iväg åt något håll. Erfarenheter inom vilka ingredienser som gör vad får någon som BARFar sin hund svara på.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: