[K] PIP testar barf
hej.
jag ger orijen till mina katter,men ibland ger jag inslag utav olika saker som ingår i barf.
idag til exempel när vi åt frukost fick han turskisk youghurt cirka 10g(en klick) den åkte ner med en VÄLDIG fart.
han har även testat att äta tjocka revben(bara köttet) och karrekotlett.
i eftermiddag ska vi människor äta Lövbiff och ska se om han vill ha en bit.
jag har läst ganska mycket på: www.barfworld.com
och måste det vara så krångligt som vissa vill få det till?

Nej, det är inte så krångligt att BARF:a som det låter. Visst är det en del att tänka på, men när man börjar få kläm på det är det enkelt!
I korthet så behöver dom få i sig runt 10-30% ben, mellan 5-8% lever, och mist 10% hjärta. Resten kött och fett. En katt skulle kunna klara sig bra länge på ett 1-2 kycklingvingar och 2-5 kycklinghjärtan och en kycklinglever om dagen, om man vill göra det riktigt enkelt.
Men sen vill man ju gärna variera olika köttsorter, dels för att eliminera risken för att katten blir allergisk mot ett foderprotein och dels för att olika kött har olika egenskaper. Kyckling har lättuggade ben, fläskkött är rikt på b-vitaminer, vilt och nöt är rikt på järn..
Du har ju redan kommit en bit på vägen i och med att du presenterat kött för din katt och han har ätit, vilket är jättebra! Många av oss har haft ett betydligt sämre utgångsläge än så…
Jag måste tyvärr säga att turkisk yoghurt inte är någonting som normalt ingår i BARF, inga vilda djur äter ju turkisk yoghurt direkt så det går ju lite emot "biologiskt anpassad" och även "rå" då mjölkprodukter är pastöriserade. Mjölkprodukter är även allergent för katter och heller inte särskilt bra att ge eftersom nästan alla djur är laktosintolleranta.
I länklistan här på sajten finns länkar till massor av hemsidor du kan läsa om du vill ha mer information, vi har även en tråd med en nybörjarbarfare här som kanske kan vara av intresse?
Jag har även gjort lite BARF-turtorials på youtube som egentligen inte berättar exakt hur man BARF:ar, men hur man gör iordning BARF åt sin katt. Dessa hittar du här
Jag bifogar bild på en matpyramid som jag tycker är bra om man känner sig lost, annars brukar de flesta bara tänka "vad skulle min katt få i sig om den åt en mus?" och försöka följa mallen efter det!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Glömde säga att man beräknar mängden foder de behöver på deras kroppsvikt, ungefär 2% av kroppsvikten ska de ha om de är friska och normalaktiva. När man räknar ut hur mycket av allt de behöver äta så ska de ha i sig allt detta som de behöver inom en ram på tio dagar. De måste alltså inte äta ben, kött, hjärta och lever på en och samma dag, utan man kan slå ut det över tio dagar.
Hoppas du förstår vad jag menar!
sarah du och jag måste ha läst på olika sidor …
#1 din pyramid är ju inte samma som matilda rekomenderar ialfall,du verkar ha din egna variant sarah??
kolla in matildas pyramid och råd på swecats hemsida:

Det där är inte Matildas pyramid, det är Kmythy Schultze's.
Jag har läst alla dom där sidorna, jag tycker dom är fantastiskt bra.
Men jag tycker inte att grönsaker har sån stor del att göra i en katts kost, jag tycker heller inte att man ska ta för givet att ha tillskott i kosten.
Därför har jag gjort en egen pyramid som jag tycker är mer konkret och mer riktigt anpassad.
#5 varför står det då :
©2004, Matilda Eriksson, S*Cerridwe
SweCat tackar författaren Matilda för att vi fått använda hennes texter för att sprida kunskap om näringslära hos katten
längst ner på sidan?? matilda kan ju knappast kräva copyright på nån annans grejer???

Antagligen menar hon texten eller hennes svenska översättning av pyramiden, för just den pyramiden kommer från Kymythy Schultze's bok Natural Nutriton for Dogs and Cat, som är publicerad 1999, alltså 5 år innan hon skrev den texten.
Men nu var det väl inte vart pyramiden kommer ifrån som var det du undrade från början utan lite allmänt om BARF? Tyckte du att det jag skrev svarade på dina frågor eller är det något mer du undrar över?
Och hur gick det att ge katterna lövbiff, tyckte dom om det?
#7 klart man blir funderxam när ala skriver olika överalt vad som ingår i BARF…
ja de tyckte det va ganska gott med lövbiff,de fick 10g var.

Du kommer inte hitta någon som skriver lika om BARF, alla ser på det olika. Våran gemensamma nämnare är väl att det ska vara rått, det ska vara utan spannmål och det ska vara naturligt.
Det finns nog lika många olika sätt att BARF:a som det finns barfare!
Men om man lyssnar och tar till sig av vad alla säger i början så kan man skapa sin egen version senare som fungerar just för en själv!
#9 ja,men man blir ju rädd när vissa säger att ger man för mycket utav X så händer det och ger man för lite utav det så händer X.
ska sätta mig och läsa lite på www.barfworld.com

Ja jag förstår att det verkar skrämmande, men du kommer nog finna att de flesta är överrens över vilka mängder av de ämnen som går att över- och underdosera man ska ge.
Det är ju lever som man ska hålla sig mellan 5-8%. Ger man lammlever räcker det med 5% för det är ovanligt rikt på A-vitamin. Eftersom A-vitamin är en fettlöslig vitamin lagras den i kroppen och kan överdoseras. Men man får inte vara rädd för att ge lever, dom måste få i sig A-vitamin och katter har mycket högre A-vitaminbehov än vad tex en hund har.
Ben måste de ju också få i sig en viss mängd av för att inte får mineralbrist. Ger man för mycket ben märker man det på avföringen, då blir den vitaktig, hård och smular lätt sönder.
Sen är det hjärta som också är viktigt att de får i sig i tillräcklig mängd, minst 10%. Det är för att de inte kan bilda sitt eget taurin, som tex människor och hundar kan. Hjärta och ögon är rikt på taurin, men taurin finns i allt kött.
är det nån skilnad i vad katter äter i BARF jämfört med vad hundar äter?
sarah vad äter dina katter? vad brukar du ge dem??

Ja, man kan ge hundar mer vegetabier än katter, och hundar behöver inte äta hjärta i sin kost och de måste inte äta lika mycket lever som katter.
Om du jämför AAFCO:s lista för katter med listan för hundar så kan du se vilka skillnader det finns mellan de två i näringsbehov.
Jag ger mina katter kyckling, fläskkött, lammkött, nötkött, njure av gris, hjärta av kalv/gris/lamm/kyckling, lever av lamm/ungnöt/gris/kyckling.
De får 100g mat om dagen per katt. Om du vill veta mer om vad jag ger mina katter så kolla gärna mina turtorials på YouTube, där visar jag verkligen exakt allt som de får.

Det ska väldigt mycket till för att man ska överdosera A-vitamin, då får man ge ganska stora mängder lever under en längre period. Självklart ska man vara försiktig, men så himla känsliga är inte våra djur. Hundar har större marginaler än katter, vilket man ser om man jämför deras näringsbehov i länkarna i #13.
Man märker att man har gett för mycket lever ganska snart, det brukar visa sig genom att djuret får lös avföring.
Att studera avföringen är viktigt, framför allt i början när man testar sig fram för att se vad ens djur mår bäst på. Man kan även se om djuret fått för mycket eller för lite ben, som #13 nämnt.
När man har hållt på ett tag och vet vad man gör så kan man komma undan med att inte hålla koll på avföringen, men jag som ganska van barfare gör faktiskt det fortfarande.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
nu har pip precis ätit 20g karrekotlet i bit.
men jag funderar fortfarande på hur jag ska få i han ben…
ja,jag måste läsa på märker jag.
#14 pip har ju problem med förstoppning och vad vi har komit fram til så beror det på FÖR MYCKET fibrer i kosten(men det kan ju såklart bero på nåt anat ämne i torrfodret..exempelvis Iams light blev han SUPERDÅLIG utav och fick läggas in i 3dygn på blå stjärnan…
sahrah ,sitter och tittar på dina youtubefilmer och är JÄTTEAVIS,hur har du fått dem att börja äta ben???

Det är bar att prova att ge lite ben. Kycklingben är enklast att börja med för de är mest lättuggade, särskilt de som sitter i skrovet.
Man kan ta en kniv och "hugga" sönder de benen väldigt enkelt, så katten inte behöver tugga så mycket. En del katter är lite för fega för att prova på ben, det tar emot och då ger de upp på en gång. Man ska naturligtvis kolla så att de inte har några tandproblem först som kan vara orsaken till detta.
Om man inte får i dem ben kan man köpa benmjöl, ge äggskalskalk eller ge malda ben, tex mala själv med handvevad köttkvarn.
Det är ju väldigt mycket spannmål i kommersiella foder, särskilt lightfoder som fyller ut med mycket spannmål. Det är inte omöjligt att det blev för mycket för din katt, i kombination med att de lätt blir uttorkade på torrfoder bäddar det för förstoppning. Man kan ge lite vegetabilisk olja i fodret för att extra förhindra förstoppning.
hej igen sarah,va kul att se ett ansikte!
kollar på din barfa katt del 1-7
är på 1:an just nu och skriver så pennan glöder!
keep up the GOOD work!!!

Jamen vad bra! Hoppas verkligen att du får ut ngt av dom och ignorera alla mina tusen felsägningar, jag har talang för att krulla ihop ord till konstiga stavelser som inte finns..
har nu sett klart del 1,du förklarar VÄLDIGT bra sarah!!!
n fråga sarah,gör du ALLTID 50gramsbitar?
Väldigt smidigt isåfall…

Åh, tackar!
Ja, katterna ska ha 100g om dagen, jag matar dem 2ggr om dagen så då blir det 50
Men klart att det blir olika ibland, men jag försöker para ihop lite större bitar med lite mindre bitar, och om det är så får de alltid de största bitarna på morgonen.
#24 mer förslag på kombinationer?
eler måste de ha antingen lever/hjärta/njure en gång om dagen?
eller kan man kombinera ihop blandfärs+revben(med ben? exempelvis?
eller kycklingklubba(med ben och karrekotlett(utan ben)?
hur länge kan maten ligga framme???
förlåt om jag bombarderar dig med frågor..
/FAS och borderline person.
Inlägget är borttaget

Ett sätt för mig att försöka få mina katter (först och främst prima ballerinan) att äta ben har varit att försöka få henne att äta större köttbitar. Efter 1½ år äter hon nu för tiden kycklinghjärtan *wohoo* Men jag skulle satsa på allt som de måste tugga på och se det som övning. Även större köttstycken, brosk samt att gnaga på tex. fläskben (även om de inte får i sig särskilt mycket ben).
Jag kan tänka mig att det finns två huvudanledningar till att katter inte äter ben (på förutsättning att de inte har tandproblem eller liknande):
1: Nytt och läskigt
2: De fysiska förutsättningaran finns inte där (tex lite svaga käkmuskler).
Vad är lösningen på det? Öva, öva och öva mer. Nytt och läskigt fenomenet kommer man lättast förbi genom att försöka vänja dem så mycket osm möjligt vid olika mat. Fysiska förutsättningar skapar du genom att de får tugga, tugga och åter tugga. Där spelar det ingen större roll vad de tuggar för att det ska göra nytta. Sen får du komplettera kosten med antingen malda ben, benmjöl, kalkpulver/tabletter eller äggskal så länge de inte äter tillräcklig mängd ben.
Medarbetare på jack russel terrier
#27 du säger tillräcklig mängd ben,hur mycket är det?

Man kan kombinera hur man vill, förut så gav jag lika varje dag, typ lever onsdag, revben med kött torsdag, fredag kyckling, lördag njure osv.. Det viktigaste är att de får i sig allt de ska ha under en period på 10 dagar.
Jag brukar låta köttet ligga framme 1-1½ dag om det blir så. Det är rätt sällan, för mina äter upp det dom ska ha på en dag. Men det är olika vad som fungerar på olika katter, vissa vill ha det framme för att äta och andra fungerar det bättre på om man tar undan det om de inte vill ha och ställer undan det till nästa utfodringstillfälle.
De märker ganska snabbt om de kan få en till att ge annat. Jag kör med att antingen så äter dom det som bjuds eller så blir dom utan. Jag tar aldrig fram något annat och ger dom, det har gett mig katter som alltid äter det jag ställer fram och inte går runt och jamar efter att få någon annan mat.
Jag tar bort ditt inlägg #26 för det har ingen relevans i tråden. Du får gärna presentera dig i kategori 19, medlemspresentationer, om du vill berätta vem du är!
#29 ja okey,bra att du tog bort #26,jag kom på det själv,så bra att du tog bort det.
fast catinfo.org säger ju att man INTE ska göra så,dvs TVINGA dem att äta det som bjuds…hmmm…antar att man får prova sig fram,huvudsaken är ju att de inte blir utan mat i flera dygn och här är det nog ingen fara här.
funderar på att ge 50/50 barf /orijen till att börja med,vill börja lite lugnt,för att inte få bakslag.
nu kl 18.00 stälde jag fram 40g fläskkarrebitar(tilsammans) så får det stå frame i 12 timmar så får vi se om det händer nåt! hoppas det är borta imorgon bitti.
hej,just nu sitter jag med en SUPERKELIG murre i knät efter att han ätit lite kött..
han spinner,buffar och är ÖVERTREVLIG,så brukar han inte vara,känns som att han säger TACK?
jaha,murre ställde sig och tigga när jag skulle steka lövbiffen,så han fick en bit på 20g,den slank ner…sen gick jag med en bit lövbiff(cirka 20g där med) till pip som låg i soffan,han hade lite problem och tugga den,för den va ganska senig(små senor) men jag delade den i små bitar och då slank det ner med GOD aptit.
jag är JÄTTEGLAD just nu,MEN vill inte gå för snabbt fram,jag är livrädd för bakslag….men jag tror jag ska köra orijen som huvudföda ett tag och att de kanske får BARF ett mål varannan dag till att börja med.eller? hjälp??? jag vill ge orijen när vi åker bort,tror inte katthjälpen vill ge rått..

Jag håller med #25 att det som serveras, det är det som bjuds. Katten får inget annat. Risken är annars att man får väldigt kräsna djur.
Jag hade en katt som enbart åt torrfoder, och där använde jag den grundtanken, men modifierade den lite. Jag började med att ge torrfoder 2 gånger/dag (i en bestämd mängd). Sedan bytte jag ut det ena målet mot blötmat, och åt hon inte upp den, fick hon inget annat det målet. Jag tog undan skålen. Sen på kvällen fick hon en halv dagsgiva av torrfodret. Efter ett tag insåg hon att det inte serverades något annat än mjukmat till frukost. Gick hon och tiggde mat under dagen, var det frukostens blötmat jag ställde fram.
På det viset tar du det bästa från två världar. Katten äter varje dag (risken från svält-sjukdommar försvinner) och samtidigt lär sig katten att det som serveras är det den får. När den äter ena målet med ny mat bra, är det dags att föra över andra målet också.
Ang. tillräckligt mycket ben får du räkna ut hur mycket ben katterna behöver äta på en 10-dagars period, och sedan uppskatta hur mycket av benen de har ätit upp, och komplettera upp "bristen" med ovan nämnda preparat. Hoppas att förklaringen blev begriplig?

Många säger att de vill ha kvar torrfoder/blötfoder av den anledningen att de vill kunna ge det om de åker bort, men jag har inte mött en enda katt som nekar blötfoder eller torrisar när den får BARF. Torr och blötfoder doftar väldigt starkt och retar kattens smaklökar otroligt mycket, det brukar sällan vara något problem att ge det.
Sen det här med kattvakt, mina kattvakter har inget problem att ge rått, de äter kött själva och då brukar det vara lugnt. Folk brukar ju inte äcklas av mat som de själva äter.

#34 Jag ser det mer som att katten ev. kan bli dålig i magen av att tvärt byta till torrfoder om den normalt sett enbart får barf. Men ner brukar det slinka utan problem.

Mjo till torrfoder kanske, med mycket spannmål, men till ett spannmålsfritt torrfoder eller blötfoder och bara några dagar, då har det fungerat bra här hemma iaf
#33 jag hade tänkt ge orijen på morgonen och barf på kvällen till att börja med då jag vill gå SAKTA fram.
idag har de fått:
06.00= 10g orijen
13.00= 10g orijen
19.30= 20g lövbiff
21.18= 5g orijen
imorgon ska de få lite kycklinglårfile`eftersom vi ska äta det till middag,men när ska jag ge det? kanske öra samma ritual som idag?
kvällstimarna,ojoj va tankarna går runt här om barf idag…
satt och kollade på färskfoder för hund,är det kanske nåt ma kan använda på katt? kollade blandannat på klass köttkross som innehåller det här:
INNEHÅLL (klass köttkross)
En specialblandning av muskelputs och inälvsmat av nöt (lunga, strupe, lever, hjärta och njure)
vore inte det ett bra KATTFODER? eler är det för mycket/för lite utav något i den??
kollade även på jipotimas och nordic….
hjälp!

Klass gav jag till mina tillsammans med kött…. det gick ner :D
#39 ok tack…

#38 Du måste tillsätta ben i klass köttkross. Sen finns det någon form av uträkning på hur mycket av varje del som ligger i (på ett ungefär). Det finns andra (tex nordic) som har rena köttkross också.
#41 men måste de äta ben till varje måltid???

Du frågade om det var ett bra kattfoder. Svarade bara att du behöver tillsätta ben. Men nej, de behöver inte äta ben varje dag.
#43 nä då så,då kan man ju typ ge revben på morgonen(med ben)
och klass oxkross på kvällen

Förutsatt att de äter upp benen.
hej klass har ju inget ben i sin mat..jag skrev ett mail till dem…
däremot jipotimas kycklingkorv innehåler mald kycklingskrov och kycklingvingar…
överlag tycker ag jipotimas verkar ha ett bra utbud som borde kunna funka på katt…
kommentarer på det?

Just nu är jag enormt besviken på Jipotimas och DHL.
Jag beställde en hel del för tre veckor sedan, väntade på att de skulle komma tills jag gav upp tisdags och undrade vart fan mina grejer var. Dom hade glömt beställningen/tappat bort den men skickade den omgående.
Väntade då på att få ett mail och sms att mina grejer hade kommit till ICA som jag skulle hämta upp dom på som det kom förra gången.
Igårkväll 23.25 fick jag ett sms av DHL att mina grejer hade kommit till ICA och kort efter det fick jag mail av Jipotimas som undrade varför jag inte hade hämtat mina grejer idag (??!!!) Lite svårt att hämta grejer som man inte ens vet har kommit…
Så… hämtade tinade köttkorvar i morse… lagom glad…De skickar produkterna i pappkartonger utan nått som håller det fryst, utan får lite på att man vet att varorna har kommit
Så finns det en återförsäljare i närheten av dig så köp där

#46 Jipotimas har ju dessutom kattkorvar, vilket är malen kycklinghals och kycklinghjärta.
Bor du i Göteborgsområdet (du nämnde ju Kungälv i REA-tråden) så finns ju Hundmatbilen som har hemkörning.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
jag har en undran,ni säger att man måste tilsätta ben i klass oxkross,hur mycket då? och jag tror inte att mina katter kommer börja äta ben,så kommer nog få köra med benmjöl.
så om jag ska ge 50g oxkross till min katt på morgonen hur mycket benmjöl ska han då ha tilsammans med det?

Kingriver!!! Mina gamla hemtrakter :D
Det finns många bönder om du tar en busstur åt alla håll ;) Testa om det finns någon som kan sälja slaktgrejer till dig. Mamma och pappa får lamm och vilt, men det är då till människomat :)

5g tror jag