Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 2800 ggr
Bogart
2011-05-03 21:36

Alternativa sätt att hitta BARF

Jag behöver lite inspiriation! Jag har ingen aning om hur jag egentligen ska gå tillväga för att hitta billiga slaktrester och liknande, så jag tänkte att ni medlemmar kan berätta lite om hur ni gick tillväga.

Har du hittat en jägare att köpa rester ifrån? Har du pratat med bonden på granngården? Hur lyckades du hitta dina kontakter? Berätta!

Jag önskar verkligen att jag kunde fixa lite kontakter, framför allt något bra sätt att få tag på vilt, men har man inget körkort så är det lite svårt. Dessutom så har jag ju bara en liten hund och en katt, så det går inte åt några mängder här.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
BARFmycat
2011-05-04 09:23
#1

Har du provat att annonsera på Blocket eller i lokaltidning? Typ att viltrens köpes som hundmat eller liknande?

Jag fråga slakteriet Siljans Chark om jag fick köpa slaktrens och biprodukter från dem, men de sa att man måste ha tillstånd från Jordbruksverket om man vill köpa rått kött och ge som djurmat!Förvånad

I övrigt har jag samma bekymmer som du, City Gross är min vän i djungeln..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2011-05-05 15:05
#2

När jag har körkort så hade jag tänkt att aktivt leta mer efter vilt och sånt, jag vill inte vara beroende av att någon kör mig för att hämta hundens mat. Som det är nu så släpar jag hem i princip allt själv, jag går, cyklar eller tar bussen.

Knäppt det där med tillstånd! Den dagen jag har många hundar och katter, och bor någorlunda nära ett slakteri, då kanske det är värt att ansöka. Beror ju lite vad man får betala för renset. Tillståndet verkar kosta 500 kr för tre år, och har man en del djur så kan det nog vara värt det.

Hittills så har jag försökt kontakta en kalkongård som ligger precis utanför stan, men självklart så slaktar de inte själva. Så är det ju ofta tyvärr. Tydligen ska en gård som ligger ungefär en timme härifrån slakta en hel del kalkoner, men det är för långt för mig som inte har körkort.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Elcyion
2011-05-05 17:26
#3

Provat att söka på jaktlag + ditt område och sedan ringa/maila runt och fråga om överblivna delar?

Medarbetare på jack russel terrier

Bogart
2011-05-05 21:45
#4

#3 Testade det nu, och hittade mest forum där folk söker nya medlemmar i sina jaktlag. Kan ju i och för sig vara en bra idé att fråga efter rens på sådana forum!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Zommar
2011-05-05 22:20
#5

 altså du kan ju skära bort benet på exempelvis en karreekotlett och bara steka köttet till er och ge hunden/katten benet.

Elcyion
2011-05-06 00:05
#6

#4 Kanske maila jaktlagen som söker nya medlemmar och fråga snällt?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Bogart
2011-05-06 13:48
#7

#5 Resterna från min mat serveras redan för det mesta. Just ben från karrékotletter gillar jag inte dock, då de är konstigt skurna och vassa.

#6 Inläggen var inte helt nya, men när jag har körkort (vilket jag hoppas är snart) så ska jag definitivt kika på det…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Upp till toppen
Annons: