Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 4106 ggr
Lillulla
2011-04-03, 17:22

Vad är chicken back för nåt?

Är det samma som kycklingskrov? Och vad är isåfall det? Läser på preymodelraw.com men är för dålig på engelska egentligen. Har barfat i en vecka och hundarna mår urdåligt, diarre och kräks! :(  Jag har gått för fort fram, inser jag nu, och känner mig osäker på hur jag ska gå vidare. Envisas bara, fast dom kräks? Backa till torrfoder går inte, för jag har vettens order på att den lilla ska äta rå mat i fortsättningen, och han har nog rätt! Klassisk skonkost ett tag? Stämmer det att dom ska ha mycket ben i början, för att inte få diarre? Det är lite deppigt just nu!!

Annons:
Lillulla
2011-04-03, 19:57

Jag svarar själv:Det verkar vara bara själva ryggraden! Enligt preymodelraw.com ska man utfodra med endast det i början tills magen stabiliserat sig. Hur ska jag nånsin våga ge min hund det, efter att han bajsade BLOD av kycklingvinge? Och nu menar jag inte några strimmor, utan pölar!

Silvestris
2011-04-03, 19:57

Jag gissar att de avser ryggen och inte hela skrovet. Skrov=carcass på engelska.

Mycket ben till en början för hundar som är ovana? Det låter helt tokigt eftersom ben lätt orsakar förstoppning. Hinner kroppen inte heller riktigt spjälka benen i magsäcken riskerar man att hunden kräks upp ben eller att hela benbitar trycks igenom magsäcken och väl i tarmen finns risk att större benbitar perforerar tarmväggen.

Låt bli lever till en början (rå lever är lösande), ge kokta morötter+kött tills magarna är stabila och introducera sedan långsamt ben.

[Neko]
2011-04-05, 12:43

Vom är snällt mot magen, samt kaninmage om du får tag på det.

Gilan
2011-04-06, 10:35

Nu vet jag inte alls hur stora hundar du har eller hur din schema den här veckan har sett ut. Men att hunden bajsar pölar med blod låter väldigt oroväckande.

Jag började såhär med mina att de fick kokt ris, rått kött samt grösaker och benmjöl et par dagar. Sen bytte fick det en liten portion av detta varje morgonen men bytte ut kvällsmålet till ett kyckling lår.

Sen började sakta introducera med andra ben någon gång i veckan, nötrevben, fläskben lammdelar m.m

Sen tog jag bort riset och sen köttet så nu får de grönsaker oftast till frukost, ibland kött, lever eller dyl. Sen varierar jag mellan köttmåltider och benmåltider till middag.

Denna övergång funkade bra för mina hundar och då är min yngre ändå väldigt känslig.

Bogart
2011-04-11, 03:14

Om man har problem med lös avföring så är det bra att köra med mycket ben. Det ska väldigt mycket till för att en hund ska bli förstoppad. Kycklingryggar eller skrov tycker jag dock är lite att ta i, du kan använda klubbor, vingar, ben eller lår istället, beroende på hur stora dina hundar är. Vill du vara på den säkra sidan så ta bort lite skin och organresterna som kan finnas vid ryggraden.

Att ha dagar helt utan ben skulle jag aldrig kört för en ovan hund, men där går ju åsikterna isär. Jag har ju mest erfarenhet av en hund som lätt får för lös avföring. Lite för hård avföring är mycket bättre för min hund men sedan så har han inte visat någon tendens till riktig förstoppning heller.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Zabbio
2011-04-12, 10:21

Tillsätt benmjöl istället för hela ben i början. Om hunden nu har skador i tarm osv pga halvsmälta ben, så är det ju mycket snällare att slippa vassa kanter ett tag, och introducera det för sig så småningom när hunden vant sig vid allt annat.

Akta dig också för tex skivspill och så där benen är avsågade (=mkt vassa). Köttätare kan smälta råa ben men det är onaturligt med vassa, spetsiga skärande ben, och speciellt om de är små och kanske inte tuggas helt ordentligt.

Blodig avföring låter väldigt oroande. Ring vetten och rådfråga så att du gjort rätt och att hunden mår bra.

Jag gick rakt från torrfoder till barf på min hund och katter, lite lösa i magen någon vecka men inget mer. Fast de var iofs redan vana vid att få lite olika matsorter vid sidan av torrfodret.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Lillulla
2011-04-12, 19:26

Tack för era goda råd! :) Just nu är läget sådant att jag ger bara färs med iblandat äggskal och psylliumfröskal, och äggula då och då. Psyllium suger upp vätska och gör att avföringen blir upplockningsbar. Det verkar också lugna magarna, som är för lösa fortfarande, men rätt okej ändå, inget blod! Ben vågar jag inte ge just nu, eftersom det var det som satte igång stora hundens magproblem (tror jag…det kan ha varit fettet också…eller att det blev för mycket bara..). Jag ska försöka ha is i magen och hålla mig till detta i nån vecka till, så att tarmarna fåt läka ordentligt. Jag har en olycklig förmåga att rusa iväg när det är nåt nytt och kul på gång! Men stora hunden fångade en sork i helgen som han åt upp med god aptit, och det tålde magen bra! Båda hundarna är pigga och glada nu, och äter gärna, ingen mår illa och ingen har ont i magen! Ska försöka få tag i vom och kaninmage, men sen vill jag få in dom på kycklingvingar, som är billigt och lätt att få tag i. Tänkte ha kyckling som basföda, och fylla på med inälvor av olika slag. Det kommer att bli svårt att få den lilla att tugga i sig en vinge, hon är frökenaktig och petig med konsistensen. Men hon klarar sig väl med äggskal istället för ben så länge…tålamod tålamod tålamod! :)

Lillulla
2011-04-22, 21:43

Näe, det går inte bra det här! Lilla hunden som var problemet från början, hon mår bra! Men den stora funkar inte alls! Efter första vändan med diarre så skärpte jag mig, och tyckte att han blev såpass bra att jag kunde prova med kyckling igen. Men det gick inte alls! Jättesuperdiarre! Nu har han fått svälta i ett dygn, och idag har han fått bara vom i små portioner. Kaninmage kan jag inte få tag i förrän möjligen nästa vecka. Men varför blir det så här?? Hon i vombutiken sa att han kan vara allergisk mot kyckling. Jag har googlat och letat på allergi, men hittar bara hudproblem! Han skiter brun sås!! Ändå verkar han pigg och hungrig, han står i köket och sparkar på en hink som jag har torrfoder kvar i! Jag börjar fundera på om han ska få återgå till Standardt Hjort som han mådde bra på. Han är 10 år, det kanske är försent att vänja hans stackars mage vid rå mat? Eller är jag för otålig igen?

Bogart
2011-04-23, 17:42

Det kan mycket väl vara så att han är känslig/allergisk mot kyckling. Jag tyckker helt klart att du gör rätt i att testa med något annat.

Min hund var 8 år (nu är han 9, han fyller år idag faktiskt! Tungan ute) när jag började helt med barf, och han är väldigt känslig i magen. Man lär sig allt eftersom vad ens djur klarar och inte klarar. Min hund måste få ganska mycket ben i sin kost för att må bra till exempel.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Lillulla
2011-04-23, 20:05

Suck, jag hade liksom hoppats på att kunna basera kosten på kyckling, av praktiska och inte minst ekonomiska skäl! Hälsofoderbutiken i Stockholm har korvar med oxkött och vom, satsar nog på såna ett tag. Men först kaninmage! Idag har han varit hemsk i magen, jag gruvar mig för natten! Ben i maten…det blir väl krossat äggskal tills vidare då, eller nåt tillskott. Grattis på födelsedagen, förresten! :)

BARFmycat
2011-04-24, 14:13

Du kan testa att ge krossade koltabletter eller vanligt grillkol krossat i maten (kolla på påsen för säkerhets skull så att det inte är något tillsattsämne som kan vara farligt), kol binder vätska och ger fast avförsing, dessutom suger det upp toxiner.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Skunken
2011-04-24, 15:17

Rätta mig om jag har fel, men ben ska väl inte ersättas med äggskal, pga av fosfor/kalciumbalansen?? Eller??

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Silvestris
2011-05-03, 23:11

Det går alldeles utmärkt bara man håller koll på Ca- och P-halten. Extra P behöver inte tillsättas, det finns tillräckligt i maten så har man bara ett hum om  hur mycket P maten innehåller är det inga problem att balansera upp med äggskal.

Annons:
Elcyion
2011-05-04, 20:25

#10 Du har tex oxkross-korvar på nordic. Det finns även andra som har liknande korvar, och kg priset på korvarna hamnar +/- 2:- på samma pris som kycklingen.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: