Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 3810 ggr
Elcyion
2011-05-02 11:33

[K]Fäller enormt och kala fläckar

Stina har gått på 50% barf och 50% mjukmat i 1,5-2 års tid nu. Det har fungerat super, fram tills nu.

I förra veckan hittade jag lång korvar med hårbollar som hon hade spytt upp. När jag borstade henne var det ungefär som att borsta en hund med mycket underull (tex husky, jämte, schäfer…) Det tog aldrig slut. Jag provade att borsta henne någon dag senare med samma resultat. Men när jag var klar insåg jag att hon hade fått kala fläckar där jag hade borstat henne Förvånad Jag använde en furminator, och den har jag haft något år och aldrig fått de här problemen tidigare. Hon mjällar även en del (vilket hon inte heller brukar göra).

Någon som vet vad som kan vara fel? Jag har försökt ge henne äggula, men det går sådär Obestämd Hon vill inte äta det. Jag har blandat den i maten. Sedan funderade jag på fiskolja, men jag lyckas inte hitta någon ren vitamin-e tillskott. Någon som vet var det finns att köpa?

Hon har nyligen fått bli "utekatt" (på balkongen) igen. Men det var hon förra året också, och jag hade inga sådana här problem då.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Bogart
2011-05-02 13:19
#1

Furminatorn ska man var väldigt försiktig med, den ska bara användas korta studer och man ska inte "trycka" ner den på djuret. Man ska låta tyngden göra jobbet.

Tyvärr så är det lätt hänt att man förstör pälsen med den. Så de kala fläckarna kan mycket väl vara furminatorns fel.

Det finns fiskolja som har tillsatt E-vitamin, en bra fiskolja bör ha det tillsatt. Jag vet inte riktigt hur det är med fiskolja som är tänkt för djur, men den olja jag använder har tillsatt E-vitamin. Jag använder Active Care fiskoljekapslar. Det går att göra hål på kapslarna och trycka ut oljan om man vill det.

Varför hon fäller mycket och mjällar har jag tyvärr inget svar på…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2011-05-02 13:30
#2

Jag har också erfarenheter av att furminatorn kan orsaka stora kala fläckar.

Jag hade liknande problem med en av mina katter förra året, jag löste det på följande sätt;

Jag rakade honom på magen, jag gissade på att fällningen berodde på något slags termostatfel. Sedan gjorde jag en blandning av äggula, äppelcidervinäger och olivolja som jag gned in i hela pälsen (inte huvud). Samtliga ingridienser gör gott både utvändigt och invändigt, så det gör ingenting om de slickar sig, tvärtom. Jag lät honom ha den här blandningen på sig i tre dagar, applicerade lite mer blandning där det behövdes, sedan tvättade jag honom med ett schampo från Espree.

Det hjälpte i alla fall för mig!

Du kan försöka ge så mycket fläskkött som möjligt i kosten, det är rikt på B-vitamin som är bra för hud och päls!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
2011-05-02 15:43
#3

jag har tyvärr också hört från bekanta att furminatorn ska kunna gå riktigt, riktigt hårt åt päls&hud om man inte är aktsam.

personligen känns den inte som någon höjdare, den verkar liksom för effektiv och väldigt lätt att "missbruka".

jag tyckte BARFmycats förslag verkade så bra att jag faktiskt nog ska köra den behandlingen på min farbror här hemma (som nog har en hel del defekta gener som orsak till mjäll, allmänt tjaskig och lättirriterad hud), det kan knappast blir värre (hoppas jag!).

hoppas det blir bättre!

Linnea
2011-05-03 10:17
#4

Min slutade nästan fälla efter att han började barfas men just nu fäller han enormt och jag tror det har med årstiden att göra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Elcyion
2011-05-03 11:08
#5

Det jag reagerade på var att Stina normalt sett fäller lite året runt. Utan någon direkt påverkan av fodret. Men jag kommer inte ihåg att hon någonsin har spytt upp långa korvar av hårbollar.

Men det verkar som om jag fick bort den värsta fällningen med furminatorn. Visst, hon fäller fortfarande men inte i den mängden att hon behöver spy långa korvar.

Medarbetare på jack russel terrier

Rose1
2011-05-03 15:40
#6

Det kanske blir lättare för någon att se ev brister om du berättar vilken mjukmat du ger, samt hur BARF-utfodringen ser ut.

Ofta kan järn- och zinkbrist ge dålig hud/päls. (För mycket ljust kött, t ex.)
För lite fett kan leda till att kroppen inte tar upp de fettlösliga vitaminerna.
För lite kalcium kan leda till en sur obalans i kroppen.
Har katten fått några tillskott?

Annons:
Elcyion
2011-05-03 16:01
#7

Barf-röran:

15% kycklingben
15% grishjärta
7% nötlever
63% muskelkött (840g kyckling och 676g gris eller nöt)

Inget tillskott förutom ev. en äggula eller två om jag kommer ihåg det.

Sen kompletterar jag det med antingen mjau eller bozita burkmat. Inte för att jag egentligen vill, utan för att hon slutar äta barfen annars. Därför får hon ett mål barf och ett mål burkmat.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: