Annons:
Etikett03-katt
Läst 4789 ggr
TIMMY
4/20/11, 5:43 PM

kattungar och barf

Hej!

Jag har så smått börjat barfa mina kattungar. Dom är snart 15veckor gamla. Började drygt en vecka sen med mage, hjärta, lever, lite äggula och laktosfri grädde vid sidan av deras vanliga bozita/mjau. Har gett nu ett par gånger, skrov i mindre bitar, typ samma storlek som jag gav till mina illrar. Även lite större för att se om det går.

Jag trodde aldrig det skulle gå så här bra! Jag skulle ju kunna helbarfa då dom slukar det, även med ben i. Dock märker jag att vissa bitar ibland fastnar i tänderna, gärna dom med lite brosk i verkar det som. Kip e för rolig, när det händer honom blir han helt stilla, bara sitter och väntar på min hjälp. Kommer dom lära sig att ta loss bitar själv? Eller lära sig hur man hanterar bitar så att dom inte fastnar? Har liksom aldrig varit med om detta innan, vare sig med iller eller hund.

Sen har jag sett att dom blir lite sura på varandra om den andra kommer för nära, något jag aldrig sett dom göra med burkmaten, då kan dom glatt äta från samma skål. Varför blir dom såhär just över barfbitarna? Illrarna var likadana.

Kan deras tänder ta skada av det när dom e så här små? Jag har ju styckat upp hela kycklingar(dock äter vi bröst/lår filé samt klubbor ;)) Iof så fick illrarna det från start…men jag vill höra det från experterna!

Känns skönt att veta att man kommer kunna ge barf vid sidan av burkmaten iaf. Men just nu vill jag inte lämna dom när dom äter, så dom får bara när jag e hemma.

En till sak, Donny har haft diarré en gång, kan det bero på maten? Finns det något man kan ge eller tillägga för att göra det lättare för magen? Har läst någonstans om vinäger.

Förlåt för det mycket långa inlägget innehållande flera frågor, tack för att ni läser och kommer med svar!

mvh,

IDA

Annons:
BARFmycat
4/20/11, 9:20 PM
#1

Jag tycker absolut att du ska börja helbarfa kattungarna om de klarar övergången såhär bra! Tänderna tar ingen skada alls av ben. Jag rekommenderar att man har minst 1m avstånd mellan katterna när man utfodrar, detta pga att minska stressen när de äter vilket kan leda till att de hetsäter (vilket kan vara orsaken till att benen ibland fastnar mellan tänderna). Lär katterna att de har sina egna platser och håll fast vid det, låt dom inte gå och äta ur varandras skålar. Är mankonsekvent går det snabbt att lära in.

Mina katter har alltid kunnat äta ur samma skål och aldrig sagt ett ljud när dom åt innan jag började BARF:a, nu morrar de när de äter och äter dom ben (som tar lite längre tid) brukar alltid någon av katterna springa in med benet till ett annat rum så han får äta ifred.

Du skulle ju kunna göra en barfblandning som du maler i köttkvarn att ha framme när de är själva, för att undvika att de sätter i halsen eller liknande när du inte är hemma. Köttkvarnar brukar gå att få tag på billigt begnagnat, tex från loppis.

Diarrén som Donny haft, har den varit långvarig och inte riktigt gått över eller var den kortvarig och är över nu?
Det kan vara barfen men det borde gå över efter någon vecka. Äggskalskalk, ben och kol gör avföringen fastare.

Bifogar film som visar hur mina tre troll uppför sig när de äter!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
4/20/11, 10:21 PM
#2

Lite OT men vi har samma underlägg här hemma Skrattande Däremot så hamnar alla delar lite överallt i köket och även på andra ställen i lägenheten.

TIMMY
4/21/11, 9:03 AM
#3

Tack för ditt svar! Jo, Jag hade tänkt helbarfa men vill ha bozita när mannen/någon annan skall passa. Och när man glömt göra iordning osv.

Jag skall nog ta och köpa ett till underlägg och ha deras mat lite längre isär. Undrar varför just barf/ben gör att dom blir mer sura?

Donnys diarré började igår, en dag efter jag börjat med hela potioner så att säga. En gång igår, en gång nu på morgonen. Kip har inget alls. Hur länge kan han ha diarré utan att man bör oroa sig?

Vilka fina kissar du har! Skall se om jag kan få till en bild när dom äter och lägga upp.

Tycker fö att bägge katterna har gått upp MYCKET i vikt sen dom kom hit. Dum som jag är har jag inte vägt dom, trots köksvåg. När man ser på dom ovanifrån ser man det tydligt, även när man plockar upp dom. Kip var ju liten när han kom, ett snöre jämfört med sin bror. Jag har inte riktigt bra koll på hur mycket dom här skall lägga på sig i genomsnitt, men det känns som det gått fort, nu är de mer att gosa med om man säger så!

BARFmycat
4/21/11, 11:21 AM
#4

#3

Maten är mer värdefull och mer värd att "slåss" för. Det tar liksom fram vilddjuret i dom lite, vilket jag tycker är sunt. Det är inte naturligt för djur att dela med sig av sin mat, om det inte är till sina ungar.

Hur är diarrén? Är den mycket lös eller mer som ofastare avföring? Det man ska oroa sig för är ju hur mycket vätska de förlorar. Och har de diarré länge blir tarmen irriterad och man kommer in i en ond cirkel.
men prova att ha i pulveriserade äggskal eller kol och se om det binder upp vätskan lite. Man kan även prova med havregrynsgröt, det fungerar också på diarré i vissa fall, vanligt att hundfolk använder sig av det.
Hur många gånger om dagen får de mat?

Jo, de omsätter mer muskler när de äter rent kött och så tillgodogör de sig näringen bra mycket fortare när de äter rått kött, det har högre smältbarhet. Det är kul när man ser resultat! Mina katter var gravt överviktiga förut innan de fick BARF, de vägde 8kg styck. Nu väger de fortfarande 8kg styck, men de har omsatt fettet till muskler!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

TIMMY
4/21/11, 12:13 PM
#5

Diarrén när man ser den i lådan är rätt formlös, men inte helt som vätska skulle jag nog inte påstå. Lite svårt i kattsand. Han är inte allmänt påverkad iaf och äter som vanligt.

Dom får nog mat ca fyra gånger men är där och äter betydligt fler ggr. Dom äter ju så lite och så ofta.

Skall hålla kollen på honom. Och kanske inte ge äggula/laktosfri vispgrädde tills det blir bättre. Tack för din hjälp!

Silvestris
4/21/11, 1:02 PM
#6

Jag har fött upp 4 kullar på BARF och min erfarenhet är att tänderna kan fastna i kotor tex. i kycklinghalsar. Tänderna fastnar då ibland (inte särskilt ofta) i de håligheter som finns i kotorna. Vad man ska göra då, om kattungen inte fixar det själv är att hålla fast benbiten. Håll bara fast så att kattungen själv kan lirka ur sig. Börjar man bända och böja benbiten riskerar man att bryta av tänderna.

Självklart finns en viss risk att de skadar tänderna när sådana här saker sker, därför ger jag inte längre kycklinghalsar till kattungar. De får äta andra ben. Hos mig har bara hals orsakat den här typen av problem så det var lätt att eliminera risken. Vuxna katter här äter dock lätt halsar utan att fastna.

Vad gäller diarré behöver det inte betyda något, men fortsätter den skulle jag sätta katten på nötfärs och morotspuré ett par dagar. Det brukar funka.

Och ja, helbarfa gärna kattungarna. Kattungar är så tacksamma att BARFa och de växer helt fantastiskt bra av maten. Jag föder upp devon rex och generellt väger de kanske i normala fall 1,5-2 kg vid 16 veckors ålder. Mina ligger mellan 2 och 2,7 kg.

Annons:
LaSadie
4/21/11, 5:10 PM
#7

#6 Instämmer med sista stycket. Denna kullen väger lika mycket vid nio veckor som våra tidigare kull vägde vid tolv veckors ålder. Och denna kull har sex kattungar, våra första var på fyra och de vägde ungefär lika mycket. Vår förra var på fem och där hade vi svårt att få upp vikterna tyvärr :( Men är glad att det går så bra för denna stora (matglada) kull.

TIMMY
4/21/11, 5:39 PM
#8

vägde dom nu, Kip - ca 1,750 och Donny - ca 1,800. Vägde ju inte när dom kom, men viktuppgången syns så nåt bör det ju skilja. Var inte helt lätt att få dom att sitta stilla på vågen…och om man först lägger dit något, tex en skärbräda eller nåt, kan jag inte se värdet. ;( Hur gör ni när ni väger?

Silvestris
4/21/11, 5:45 PM
#9

#8

För mig brukar det gå bra att lägga på en tyngre skärbräda eller plastbunke, nolla vågen och sedan sätta dit katten.

TIMMY
4/21/11, 5:57 PM
#10

skall prova, men då kan jag inte se diplayen, och jag tror inte det finns nån "minnas" funktion så jag skulle kunna se sista vikten som reg.

[Gemm]
4/26/11, 3:06 PM
#11

min ena katt förändrade också sitt sätt att se på maten när jag började barfa, kycklingvingar- och klubbor framförallt är extra precious och han morrar även om jag är för nära honom när han fått det, inte bara till de andra katterna.

om de får mat utomhus plockar han upp sin vinge eller klubba och springer ut i buskarna bort från de övriga, det är ju värdefull mat det där ;)

jag har barfat en "kattunge", men bara från 5-6 månaders ålder och uppåt, han fick mat 4 gånger om dagen så mkt han ville fram till ca nu då han nästan är 12 månader, nu äter han 2 gånger om dagen men lite extra käk än de övriga vuxna (utöver bytesdjuren han fångar).

han gick snabbt upp i vikt från att han kom till mig, han var något mager då men inte utsvulten eller farligt benig. Framförallt pälsen blev sjukt mycket lättare att reda ut (semilånghårig), blankare och fluffigare. 

kan du inte ställa kissen i en stor skål på vågen med en liten leksak i så att de är upptagna i några sekunder? efteråt eller innan väger du skålen och leksaken så att du vet hur mkt du ska dra bort för att få kroppsvikten =)

Katti
4/26/11, 10:11 PM
#12

Våg - skål - katt - skärbräda, då ser man vikten Oskyldig. Eller ha katten i en sån där liten transportbur som man kan ha till kaniner och marsvin!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

TIMMY
4/26/11, 10:16 PM
#13

Tack för alla tips! Får testa med skål då, har en sån köksvåg som är helt platt och där displayen är uppepå liksom. Har ni katterna i en skål med skärbrädan som lock då? Typ som dom gör med smådjur hos veterinären?

Iaf kan jag berätta att katterna äter i princip allt jag ställer fram och Donnys lösa avföring verkar ha gett med sig. Håller koll dock då jag såg för ett par dagar sen att han torkade av resterna på badrumsmattan…brukar ju inte behövas om det är en fast fin korv. lol

Annons:
Katti
4/30/11, 9:35 AM
#14

Jag har en skål och brukar hålla mina händer över (utan att röra skålen). När de är större behöver man en djupare skål (hink). Fast jag har slutat väga större valpar och kattungar. Man ser om de har bra hull och mår bra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

TIMMY
4/30/11, 10:44 AM
#15

Jo, det är ju så sant. Jag har egentligen aldrig vägt annat än illerbebisar.

Fö har jag ett annat angenämt problem nu - katterna vägrar äta annat än kött! Igårkväll hade jag glömt ta ut ur frysen och orkade bara inte sätta igång att stycka färsk kyckling kl 23:00….så jag öppnade en burk mjau. Dom åt lite av det och imorse gav jag igen, jag har ju såna 980g burkar. Dom bara fnös åt det. Ut med kycklingen och stycka innan kaffet. Det gick ner med hull och hår!

Bozita har jag oxå, men mest mjau. Köpte på mig ett helt "flak"…suck

Vad gör ni med allt kycklingskinn? När jag barfade iller köpte jag skrov och inte färsk hel kyckling. På dessa är det ju hur mycket skinn som helst?!

Katti
4/30/11, 11:49 AM
#16

Varför får de inte skinnet? Det är ju jättebra! Mycket fett vilket kompletterar resten av kyckligen som ju är väldigt mager. Jag låter helt enkelt skinnet sitta kvar, har aldrig tänkt på det!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

TIMMY
4/30/11, 12:05 PM
#17

jaha, ok. Ja g vet inte vad jag tänkte på, tänkte kankse att dom inte skulle sätta i sig det…lol

Är det mycket fett i skinnet/ vad är det mer för nåt i det? Innehåller det nåt annat av värde?

BARFmycat
4/30/11, 2:39 PM
#18

Jag försöker alltid stycka så skinnet sitter kvar, det är som sagt fett i det och det är viktigt att djuren får i sig fett, särskilt växande djur.

Jag tror inte det är så mycket mer än fett i skinnet som är av värdeTungan ute

Mina katter tycker särskilt mycket om skinnet, så det kanske är en annan anledning till att låta det sitta kvar, smaklighet?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
4/30/11, 5:41 PM
#19

Som de andra säger, självklart ska skinnet sitt kvar vanligtvis. Om djuret av någon anledning får diarré så kan det vara en idé att skära bort fett och sakta lämna kvar mer och mer, för att få magen att stabilisera sig.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Upp till toppen
Annons: