Annons:
Etikett03-katt
Läst 9036 ggr
Bogart
2010-09-17 17:15

Hur mycket mat får era katter per dag?

Jag funderar på att försöka barfa den ena katten här i huset, katten som tillhör mig. Hon får redan smakbitar för att försöka hålla tänderna någorlunda i trim. Det jag undrar är dock, hur mycket ska jag ge? Jag vet inte hur mycket katten väger, jag har nämligen inte haft henne särskilt länge och har ingen bra våg. Därför så vore det bra att höra hur mycket ni ger era katter och hur mycket de väger.

Just nu får hon fri tillgång till blötmat, men det är ju mycket svårare att ge fri tillgång till barf, mest för att jag då inte vet hur mycket jag ska tina. Visst kan man låta katten äta så mycket den vill varje gång man utfodrar, men lite riktlinjer vore inte fel.

Vore också intressant att få veta hur ni delar upp måltiderna. Är det inte väldigt svårt att få tillräckligt små bitar så man kan utfodra några gånger om dagen? Jag tycker att det kan vara svårt att få bra bitar till min hund, som bara får mat en gång om dagen och då runt 200 gram… Obestämd

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
BARFmycat
2010-09-18 01:31
#1

Mina två vuxna katter på ca 6-7kg får 90-130g kött om dagen uppdelat på två måltider, om jag kommer på det och har tid kan jag iböand ge tre gånger om dagen; frukost, middag och kväll.
Min lilla katt som är lite tunn och knappt året får uppemot 200g kött om dagen, han får äta så mycket han vill vid varje utfodringstillfälle.

Alla katter är kastrater och utekatter, men de två vuxna katterna är mer inaktiva än den lille och har lätt för att lägga på sig i vikt. De får också lite mer mat nu när det börjar bli kallt ute, på sommaren får de ungefär 100g mat om dagen och inte mer.

Vad det gäller dela upp maten, jag brukar ha en våg som jag väger alla bitarna i när jag gör iordning maten, brukar försöka skära 50g bitar, man blir ganska duktig på det när man tränat några gångerTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-09-24 01:32
#2

Oj jag är lite seg med att svara, men i alla fall, tack för svaret.

Okej, man kanske lär sig att dela upp allting, men det jag tycker verkar jobbigt är att hitta ben som är små nog att ge som en portion. Antar att man får hugga dem i mindre bitar.

Idag fick kattflickan här hemma testa en kycklingvinge som jag högg i mindre bitar, och då tuggade hon faktiskt på den för en gångs skull! Men inte åt hon något av benet, utan hon tuggade bara i sig köttet… Obestämd

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-09-24 18:04
#3

#2

Kycklingben är jättelätta att dela med vanlig kökskniv, blir det motstånd brukar jag ta något tungt att slå på knivens ovansida med för att få den igenom benet, typ en mortel eller nu senast använde jag en vitlökspressTungan ute

Fick ett kanonbra tips här för några dagar sedan, man kan använda sekatör att klippa sönder benen med.

Det är rätt vanligt att de inte äter benen i början, det tar tid för dem att få in rätt teknik och styrka i käkarna så de kan tugga ben. Man kan behöva pudra köttet med kalk i början så de får i sig tillräckligt. Jag ger kalk som jag gjort själv från mixade äggskal.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-09-24 18:44
#4

Jag har en köttyxa som jag nyss ärvt, så att få kycklingvingen i mindre bitar var inte så svårt. Tungan ute

Jag tänker inte försöka få henne helt på barf än, eftersom jag har en hel del burkmat kvar. Tidigare så har jag gett henne muskelkött, hjärta och lever som jag pudrat med benmjöl, och jag tror att det är ett ganska bra alternativ att köra på medans jag försöker få henne att fatta att ben är ätbart.

Jag börjar nu fundera på om hon kanske har ont i munnen, hon är ändå nio år och vad jag kan se så har hon i alla fall en del tandsten. Det kan ju gömma sig massa andra problem som jag inte ser. Hon har ju levt sitt liv på dålig burkmat och torrfoder (jag har bara haft henne i cirka tre månader), så hennes tänder borde inte vara i så bra skick. Beställde precis en koll hos veterinären om en vecka, så får vi se om allt ser bra ut.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Linnea
2010-09-25 10:52
#5

Min katt får ca 150 gram per dag. Kött/hjärta/lever mm i små bitar på morgonen och en kycklingvinge på kvällen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bogart
2010-09-26 18:50
#6

#5 Tack för svaret, det där låter ju faktiskt som ett riktigt bra och enkelt upplägg!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Bogart
2010-10-06 16:50
#7

Nu har kattflickan varit hos veterinären och rensat tandsten, så nu ska jag verkligen försöka få henne att fatta att ben är ätbart! Jag har lyckats få henne att äta upp den lilla delen kycklinghals som sitter kvar på en  hel kyckling, och hon har tuggat på små bitar av kycklingvingar. Önskar att jag hade kycklinghalsar lättillgängligt, för då hade hon fått det som ben. Hur kan man få tag på kycklinghalsar, förutom från Jipotimas?

Vad har ni för olika tips på hur jag ska få henne att äta en kycklingvinge? Kan katter äta upp hela vingen, eller brukar de lämna något?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-10-08 13:06
#8

#7

Kan inte komma på något annat sätt att få tag i just kycklinghalsar än återförsäljare, vissa har ju hemkörning.

Mina katter äter hela vingen. Man kan ta en kniv och slå sönder benet i vingen i början, det är jätteenkelt, man tar bara bladet och hackar på benet tills det är sönderdelat, då sitter det fortfarande fast i köttet och vingen är intakt så när som på det krossade benet. På så vis får de både i sig ben när de äter och förstår mentalt att kycklingvingar är ätbara sen när man inte krossar benen åt demTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-10-09 01:30
#9

Jag hade tagit fram en halv höna till min hund, och kom då på att jag kan ju ge lite till katten också. Tänkte att jag skulle testa med vingen och lite revben. Dock var vingen verkligen stenhård! Jag vet ju att höna har hårdare ben än kyckling, men att det skulle vara så här hårt trodde jag inte. Jag försökte först krossa vingen med "fel" sida av köttyxan, men jag hade inte en chans.

Så det verkar som att höna kanske inte är det bästa för katt… Får väl hålla mig till kyckling för katten då.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Bogart
2010-11-06 01:42
#10

Nu har de första portionerna barf till katt slängts i frysen, innan så har jag bara gett henne lite att äta av det jag har haft till hunden. Köpte hela kycklingar till hunden, och då kom jag ju på att då kan jag ju ta de hårdare benen till honom och skrovet kan katten få, delat i mindre bitar då. Nu gäller det bara att få henne att förstå att man KAN äta allt som matte lägger i skålen, och det utan att nobba det fem gånger innan man ens smakar… Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Silvestris
2010-11-08 10:37
#11

Nej, höna funkar inte så bra till katt. Det är jättestor skillnad mellan kyckling och höna. Kycklingen har ju bara levt i 5-6 veckor (konventionellt uppfödd) så skelettet har ju inte hunnit mineraliserats riktigt varför det går bra för katten att äta de "mjuka" benen. Hönan har levt betydligt längre och bildat ett ordentligt skelett och det märks…

Höna är billigt så det vore super att kunna ge det till katterna, men jag har gett upp det. De pallar inte benen och jag skär sönder händerna när jag styckar höna.

BARFmycat
2010-11-29 00:44
#12

Mina katter tuggar sig glatt igenom fläskben, revben äter de upp helaTungan ute
Men det tar en hel dag eller flera dagar, men det är asbra tycker jag för då har de att göra. Har precis styckat upp två hönor här igår och visst var benen betydligt hårdare, men skär man vid lederna går det ju bra och på lårben och så vidare bara slår/hackar jag med kniven så går det lätt att sönderdela, får man bara upp ett hack kan man bryta sönder benen också

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Anterrabae
2011-04-17 13:03
#13

Jag har barfat katterna i ett par-tre månader nu. Kyklingvingar går bra men grövre ben gnager de på.

Har räknat ut att 2-3% av kroppsvikten blir ca 100g mat per katt och dygn, de får de fördelat på två tillfällen. Det var bra i början, men nu, med tiden så verkar det inte som det räcker! Den ena katten är lite för tjock, henne vill jag inte ge för mycket för jag vill ju att hon ska slanka till sig. Men hon går ut och "kompenserar" matbristen inne med egna bytesdjur.. (i sak inte mig emot, då rör hon ju sig lite mer oxå). Inne så uppför de sig som om de aldrig får mat, men de har inte smalnat av, och har mer vitalitet än någonsin tidigare. Kan det vara ide att öka matmängden iaf?

Har vid ett par tillfällen testat att ge dem 150-200g /katt och dygn, inkl ben.. men jag märker ingen skillnad i deras "hungriga" uppförande..

Tips någon? Obestämd

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
BARFmycat
2011-04-18 11:14
#14

#13

Mina katter beter sig också som att de svälter fast de får ordentligt med mat. Jag antar att det blir så när det bara serveras förstklassigt käk!Tungan ute

Om det inte händer något med vikten så tycker jag snarare att du ska dra ner lite på maten. Skulle mina katter få så mycket mat som de skulle vilja ha skulle de väga 12 kilo styck, minst… Jag har provat att ge dom mycket mat för att se om de blir mindre hungriga, och det enda som händer är att de blir feta som bollar.

Det är nog helt enkelt individuellt från olika katter hur deras matbetéende är, det är min personliga gissning.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Anterrabae
2011-04-18 14:20
#15

#14 jo det låter logiskt.. Kör på det. Glad

Det är bara den ena som har "viktproblem!", hon är lite rund, men vår-höst är hon inte fet.. vintern är en annan historia. Vintertid är hon nog det lataste man kan finna i kattväg. Går helst inte ut alls, inte ens för sina behov. På vintern måste vi ha kattlåda i källaren. Oj det var ett avsteg i tankebanan…

Hursom helst, hon som är lat och har lätt att lägga på sig är den som äter minst hemma, hon går ut och jagar när hon inte får mat inne. Så mängden mat att svår att kontrollera på henne.

Den andre katten, är slank och stark. inget överflödigt där inte. Han varken går upp ellerr ner. Det borde betyda att det är ganska lagom för hans del då..?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zommar
2011-04-19 02:03
#16

här åt katterna tjocka revbens bitar ikväll..mina katter äter bara om jag skär det i små små bitar ,typ stora som knappt en femtioöring…

Anterrabae
2011-04-19 19:32
#17

Så var min hankatt förut, men han har lärt sig hantera allt större bitar.. Skrattande Jag var till och med tvungen att skala och dela räkor i torrfodersstora bitar! När de nu fick smaka det…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: