Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 3228 ggr
Vattnadal
4/14/11, 3:31 PM

Lajvmat

Jag ska ut och lajva (leka medeltid, bo i tält och undvika moderniteter) onsdag till måndag nästa vecka med Vidar. Han äter fodax hemma, och lite sån kan jag ta med och förvara i kylgrop eller kylväska i bilen, som vi kan gå och hämta. Men det går ju inte mer än onsdag och torsdag. Vi ska troligen iväg och handla mer minst en gångn under tiden, men det blir lite bökigt med kycklingklubbor och så pga hygien och avsaknad av kyl och rinnande vatten

Jag funderar på att köpa någon form av blötmat imorrn, då jag ska in till Gävle. Vill helst ha tetror, då det blir lättast att öppna, skräpet kan eldas upp eller vikas ihop och bli smått.
Vidar väger 35 kg, ska inte äta för fett pga kastrering, ingen majs pga stress och gärna kalkon för att minska stress.

Tips på bra blötmat eller annan lämplig semestermat motages tacksamt. Det måste inhgandlas imorrn oxå, så det är liute brådis.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Skunken
4/14/11, 4:18 PM
#1

Skulle ge Bozitas blötmat då :D Inte mycket konstigheter i det :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Bogart
4/14/11, 9:43 PM
#2

Bozitas blötmat är bra mat, och finns i tetror. Även Doggys tetror är bra, och går att köpa i vanliga matbutiker.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

AnneN
4/15/11, 3:20 AM
#3

Doggys tetror av den mindre storleken är helt spannmålsfria, men den större storleken står det i innehållsförteckningen "vegetabiliska biprodukter" den biprodukten är vetekli. Bra att veta om man av någon anledning inte vill ge mat med spannmål i till sin hund.

Bozitas blötmat har jag hört mycket bra om, men inte testat själv.

Men en tanke, då ni ska lajva så har ni väl mat till er själva, tex kött av olika slag? Varför inte ge samma till hunden?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
4/15/11, 7:48 AM
#4

Jag äter inte kött själv, utan sojaprodukter och fisk. Troligen blir det mest korv, kassler ed, som håller längre åt köttätarna. Det svåra när man är ute 6 dagar utan kyl är ju att få maten att hålla sig. Blir nog en sväng från området för att handla, men det vill vi helst slippa.

Nu är det i och för sig kallt på nätterna, men vet inte om det är OK att gräva kylgropar där vi är.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
4/15/11, 1:34 PM
#5

Tetror är väl i alla fall fusk kan jag tycka. Du får väl fälla något lämpligt byte med armborst! Eller låta hunden jaga sin egen mat. Om någon hävdar att du bryter mot jaktförordningen så är det bara att säga att den inte fanns på medeltiden Flört Skrattande Oskyldig Cool.

För att vara lite mer seriös så finns det ju en massa torkade godsaker att köpa till fullständigt hutlösa priser. Men man kan ju så klart torka själv i ugnen, till ett mål om dagen i alla fall.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
4/16/11, 1:23 AM
#6

Är man sugen på att lägga ner arbete på att göra mat själv när man ska iväg så borde det gå att göra pemmikan till hundar. Då får man ju med fettet också. Borde vara enkelt att tillsätta benmjöl.

Inte aktuellt för TS den här gången kanske, men det är ju ett bra tips!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Gilan
4/16/11, 10:15 AM
#7

Antingen käper du tetrapack eller så köper du helt enkelt en säck torrfoder och tar med lagom mycket i en hink!

Börja då dagarna innan att blanda i lite torrdoder i blötmaten eller ge det som godis så magen vänjer sej.

Torrfoder är inte gift och hundarna varken dör eller mår dåligt av att få det ibland. Precis som godis som består av bara massa E ämnen, delar av djur människor normalt inte äter osv så varken dör vi eller mår dåligt av att äta det ibland.

Man ska inte krångla till saker och ting för sej mer än vad man behöver!

HannaM
4/16/11, 11:19 AM
#8

Djupfryst kött i större bitar håller sig i kylväskan längre än två dagar. Vi brukar ta med stenfruset till illrarna när vi åker på utställning, då åker vi fredagmorgon och på söndagen är det ofta fortfarande nästan fruset. Tänk bara på att alltid hålla kylväskan full så tinar det långsammare.

Katti
4/16/11, 9:42 PM
#9

Pemmikan för hundar finns till och med att köpa http://www.nordichundfoder.com/products/energitillskott_products.htm

Fast den innehåller väldigt mycket fett i förhållande till protein. Passar bra tillsammans med torkat kött som ju innehåller minimalt med fett!

Annars håller jag med om torrfoder, speciellt som era hundar väl får ett torrfodermål om dagen?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
4/17/11, 9:37 AM
#10

Torrfoder skulle han kunna äta, men att hitta ett bra är inte så lätt. Det få absolut inte innehålla majs, och sen ska det ligga vettigt i fett/protein. I och för sig så jag kan ju ta ett för kraftigt, och ge väldigt lite, men då blir han för hungrig. Vidar äter inget torrfoder alls, utan bara fodax just nu, då han håller vikten bäst på det.

Skulle i och för sig kunna köpa en liten påse James Wellbeloved åt honom, har för mig att den är majsfri. Fast han gillar nog blötmaten mer…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AnneN
4/17/11, 5:52 PM
#11

#10 Alla JW foder är fria från majs, Lamm & grönsaker är dessutom helt spannmålsfritt.

(Ja jag vet att jag snöat in på spannmålsfria foder)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
4/17/11, 11:28 PM
#12

Eftersom jag glömde bort att leta, och således kom hem utan lajvmat åt Vidar, får jag fixa det på onsdag på väg till lajvet. Blir JW eller doggys eller bozitas tetror, eller en mix.

Han sjulle själv föredra att få äta kanin, höns ed, om jag dödade dem först…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

HannaM
4/18/11, 9:21 AM
#13
Annons:
Upp till toppen
Annons: