vart har allt tagit vägen
Hej! Har nog aldrig skrivit här inne men barfat både hund som barfats sen födseln, iller och illerkull! Nu var det ett tag sen men familjen skall skaffa två kattungar som jag helst vill se äta så mycket barf som möjligt!
Nu e de så att förr hittade jag massor med barf på en willys som styckade själv. De sålde massa gotta. Nu sker tydligen styckningen centralt, oxå rätt långt bort (vidrigt m så långa transporter) även att dom inte får hantera hur mycket ben/inälvsmat längre. Det jag tänker på främst är brosk av fläsk. Det var en stor favorit när de kom fram! Nu hittar jag bara jippotimas att beställa ifrån/alt hundmatbilen.
Hur gör ni som barfar som måste köpa allt i butiker? Är det de två alt som gäller plus div som man kan hitta i affär? Det finns även en som säljer tex hela kycklingskrov billigt, fast då får ja åka en bit…tur jag fortfarande har min trofasta sekatör liggandes i lådan!

Jag köper allt i vanlig butik till mina katter, det har jag gjort de senaste 4 åren. Jag har varit hos en återförsäljare två gånger och köpt lite viltkött men annars egentligen samma som jag köper i affär fast till billigare pris.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ok härligt, vad som ett exempel, köper du i vanlig butik? Jag hittar kycklinglever/vingar/lever/hjärtan, nöt/grishjärta, nötlever, kanske kottletter och sånt. Men är det bara vingarna som utgör deras benbehovbit? För skrov hittar man ju inte i butik. Om man inte köper hel kyckling och skär ut de mesta av köttet, vilket iof är bra om man äter kyckling själv. ;)

City Gross här i Norrköping säljer broskben av gris, dock är det lite grovt för mina katter. Hundarna älskar det däremot
City Gross har väldigt bra utbud av färskt svenskt GMO-fritt kött
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag köper av bekvämlighetsskäl det mesta i livsmedelsaffärer nu. Det blir hel kyckling, grishjärta, kycklinglever, kycklingmage och så köper jag Klass köttkross i djuraffärer.
Det går alldeles utmärkt att ge katterna hela kycklingen, kött och ben. En kyckling består av ca 30% ben så en kyckling plus hjärta och lite lever blir finemang kattmat.

City Gross är guld värd! Köper massa billiga delar där :P Som knorrar, tunga, broskben, nassetassar osv
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

ahha, mamma bor nära en city gross och jag är ju hos henne rätt ofta! Skall ta och kolla in det! Det är city gross i ytterby, min bror barfar ju sin hund så mycket de går, skall tipsa honom oxå, tack!
Så ni som köper hel kyckling? Maler ni ner det så det blir liksom rätt mängd kött/ben? Jag tänker främst på det maffiga bröstköttet, det får man väl stycka och ge tillsammans med mer beniga bitar isf antar jag.
Skall katter ha vom? Hoppas ni säger nej….då jag tycker de e så vidrigt, iaf det som jag sett säljas på orienthuset i gbg.

Jag köper i princip allt i mataffär också. De gånger jag har köpt saker från andra affärer är väldigt få. På Willys brukar jag köpa kyckling, oftast hel, och eftersom jag har hund och katt så brukar katten få det lättuggade skrovet och ibland vingarna, och hunden får klubborna.
Nej katter behöver inte vom (inte hundar heller), min katt vågar inte ens smaka på det. Katter är ju ganska skeptiska till konstig mat, så jag kan tänka mig att det är ganska vanligt med katter som inte gillar vom.
Den vom du hittar i matbutiker brukar inte vara något att ha ändå, om den är vit. Ska man ge vom till djur så vill man ha den som går att köpa i djuraffär som är brungrön och luktar apa.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Jag styckar kycklingen, det är väldigt enkelt faktiskt. Jag har lagt upp bilder på hur jag gör på min bilddagbok, första bilden finns att se här, sen är det bara att klicka sig vidare!
De måste inte inte ha vom, men om du vill kan du ge kycklingmage, det finns hos Jipotimas återförsäljare. Mina vill inte äta dom hela bara, man får skrapa ur en hel del av maginnehållet för det blir lite för mycket grönt åt dem.

okay, tror jag skippar mage(med innehåll) tills jag e ensam i huset…möjligen. haha
ett jättebra tips för att stycka kyckling är att använda sekatör! Det gjorde jag länge när jag hade iller. Hade sax först som skavde…och knivar som bara trasade sönder och tog tid, tyckte jag. Fick sekatörtipset och vips gick allt mycket lättare! Skall till mamma imorgon, tar en titt på citygrossen där!

Vad är en grösakskub? gör du det själv?

Vem frågar du?

Jag har också lite problem att hitta allt. Lever kan jag hitta överallt nästan men hjärta var lite svårare. Därför ger jag fortfarande mina kissar blötmat så att de inte ska behöva lida brist på något. Ja det och för att jag fortfarande fasar in de på barf såklart men det går bättre och bättre hela tiden. Nu äter alla mina röror.
Jag har Willys, Coop Forum, Ica Max och Ica Supermarket som vi handlar på. Snart kommer City Gross också. Ingen av dessa butiker har något särskilt bra urval på mat till kissarna förutom möjligtvis Ica Maxi som ibland har kycklinghjärta och bra priser på kött och fläskfärs.
Det är ganska frustrerande när man vill köra på barf och hitta allt själv i butikerna men man får inte tag på så mycket. Nu har jag hjärta så att de kan äta några dagar till men skulle behöva lite mer så att det räcker till nästa gång jag får pengar…

ja, förlåt, frågan va till dig, barfmycat. jag var inne och kollade din bildtråd, och då såg jag det.
jipotimas och djurmatbilen har väl hjärta?

Jag har inte tillgång till City Gross där jag bor nu, och jag ger inte hjärta regelbundet. Tänk på att taurin finns i allt kött, katter är bara lite speciella eftersom de inte kan tillverka eget. Tänk hur liten del ett hjärta utgör av ett helt bytesdjur, det är inte så fasligt mycket de behöver.
Annars så kan man be butiken att beställa in hjärta, det har jag gjort flera gånger

Oh, okej. Det kanske jag ska tänka på. Samtidigt så känns det ju som att man i alla fall vill ha det hemma så att man kan ge när man tycker att det behövs. Jag vill gärna vara förberedd en hel månad i förväg så jag vet hur jag ska göra. Det blir ju billigast om jag kan hålla mig till barf och inte ge en massa blötmat emellanåt som jag gjort nu. Torrfodret har jag helt slutat med. Det har vi inte ens hemma.
Men då ska jag nog be om att de köper in det för jag vill väldigt gärna kunna shoppa när jag får pengar och då fylla upp hyllan i frysen och sen bara kunna ge vart eftersom istället för att köpa nytt hela tiden.
Jag ger hyfsat mycket hjärta… minst 30% hjärta och med den halten hamnar taurinnivån i maten mer än dubbelt så högt som minimirekommendationen. Man klarar sig antagligen ganska bra utan hjärta, men det är viktigt att man kollar upp taurinhalten i det kött man använder för vissa sorter är väldigt taurinfattiga. Dessutom förloras en del taurin när man fryser maten så ligger man alldeles precis på gränsen när maten är färsk rasar den antagligen under efter frysning.

Ja jag ger inte hjärta varje dag men jag gör det ett par gånger i veckan, mer än lever som jag ger ungefär två gånger på tio dagar.
Men det är lite irriterande att man inte hittar just hjärta överallt… Jag har dessutom fyra katter som jag behöver handla till och utfodra och jag har pengarna men det finns inte att få tag i överallt.
Imorgon ska jag dock iväg och kolla på ett annat Willys och se vad jag hittar där.

Har du provat att fråga om de kan ta in då?

Willys i Göteborg har alltid kycklinghjärta inne. Även grishjärta.

Willy's brukar även ha nöt- och lammhjärta.
Håller med BARFmycat om att man inte behöver vräka på hjärta.
Får katten tillräckligt med rött kött bildar den själv taurin av de aminosyror som finns där. Ger man övervägande ljust kött behövs däremot lite mer hjärta.
Finns vom i vanlig matbutik?
Vem köper det…?
Mina kan smaka på hundarnas lammvom, men äter inte kycklingmage.
Hur många katter äter grönsaker?
Inte mina i alla fall.
Nej, katter bildar inte alls det taurin de behöver om de får tillräckligt med rött kött. Katten kan inte syntetisera taurin öht. Det är därför det är så viktigt att maten innehåller tillräckligt av det.

Jo, om de får proteinkällor med komplett aminosyrebalans. Ex från vilt.
Annars måste man komplettera med extra hjärta eller rent taurin.

#20 Jag har aldrig sett vom i en vanlig matbutik. Köper det alltid i djuraffär.
Jag vill hemskt gärna ha en källa till det då taurin sedan länge klassificeras som essentiellt för katter pga. att de inte kan syntetisera taurin själva. Inte ens vid tillförsel av de svavelhaltiga aminosyror som tex. människor och hundar använder för att syntetisera taurin.

Var hittar du lammvom?
Och nej, jag ger inte hjärta så ofta för att jag tror att katterna kan bilda eget taurin, det vet jag att de inte kan. Jag ger inte hjärta varje dag, men lite granna minst 2ggr i veckan.

Jag ger hjärta några gånger i veckan och försöker ge så mycket rött kött som möjligt annars. Då tycker jag att det är svårare med ben, alla mina katter äter inte ben så därför blir det benmjöl till de.

Vad jag vet så bryts även taurinet ner fortare om man ger malen eller finhackad mat, så gör man det så kan det vara bra att ge lite extra hjärta.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Citygross och lokal styckare.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Grönsakskub är en grönsaks- och fruktröra som jag blandat ut med olika kötter kött, äppelcidervinäger, ägg och ibland lite olja och sedan frysit ner i iskubsformar för att underlätta doseringen. Senaste gångern jag gjort den har jag bara använt maginnehåll från kaninmage (Jipotimas) som "grönsaksbas".

ok, smart. Är det svårt att få dom att gilla det eller blandar du ner allt i maten? Det där maginnehållet, luktar det lika illa som man kan tänka sig? ;)

Det är nog väldigt individuellt, mina katter är väldigt glupska så är de bara lite hungriga så går det ner relativt smärtfritt. De vet dessutom att de inte får någon annan mat om de inte äter upp sin kub först. Jag blandar ju i köttet för att de ska äta, rena grönsaker äter dom inte. Man skulle kanske kunna blanda i lite blötfoder för att få lukten, men det är ingenting jag testat.
Det luktar lite surt, eller syrligt kanske man säger, lite som ensilage. Inte så farligt faktiskt!