Annons:
Etikett03-katt
Läst 7195 ggr
CafeAuLait
1/26/11, 6:40 AM

Dosera äggskal?

Hej!
Jag har så smått börjat spara alla äggskal och så mortlar jag ner det fint, så att nästan allt blir som ett damm.

Självklart strävar jag efter att ge ben i så stor utsträckning som möjligt men någon gång kanske jag kommer behöva kalciumkomplement, t.ex då jag ska servera en gammal tacka till våren Skrattande Jag tvivlar nämligen på att mina divor lyckas massakrera så grova ben.

Nu till min fråga. Hur doserar man äggskal?
Med benmjöl är det ½ tsk till 100 gram kött som jag förstått det. Jag gissar att det är mindre mängd äggskal som behövs?

Annons:
Silvestris
1/26/11, 6:02 PM
#1

Äggskal består till 98% av kalciumkarbonat så 1 g äggskal=980 mg kalciumkarbonat. Ca 40% av kalciumkarbonatet är elementärt så av de där 980 mg kalciumkarbonat är det bara 392 mg som är katten tillgodo.

Man behöver tillsätta ca 250 mg kalcium/100 g kött.

Heffipeffi
1/26/11, 6:34 PM
#2

#1 Vet du om det är samma dosering vad gäller hund?
Och hur exakt måste man vara? Är ett litet överskott av kalcium ok?

Silvestris
1/26/11, 6:41 PM
#3

Det viktiga är att man håller en OK Ca/P-kvot. Ger man 250 mg kalcium till 100 g kött får man en Ca/P-kvot på 1:25-1:1. Borde funka fint för hund också.

CafeAuLait
1/27/11, 3:07 PM
#4

Tack för svaren Silvestris, du är en klippa!Skrattande

CafeAuLait
1/27/11, 6:08 PM
#5

Jag tänkte lite på den rosa färgen som finns på äggskalen. Alla ägg är ju märkta på något sätt. Är färgen farlig för katterna att få i sig?

Silvestris
1/27/11, 9:12 PM
#6

#5

Ingen aning. Fråga äggproducenten.

Annons:
Heffipeffi
1/28/11, 1:27 AM
#7

#5 Jag är mer orolig för "äggtvättmedlet" de tvättar köpeägg i. Vad innehåller det, och tar skalet åt sig ngt av det???

Skunken
1/28/11, 2:16 PM
#8

# 7 Har inte ens tänkt på äggtvättmedlet :S

Måste ta reda på det!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Heffipeffi
1/28/11, 7:11 PM
#9

#8 Vad bra gör dt :-) Jag har egna höns, så för det mesta blir det ägg från dem. Då brukar jag lägga i skalet till hundarna. Katterna får  oftast inte äggskal, kan vara ngn gång om jag inte har ben hemma.

Heffipeffi
1/28/11, 7:13 PM
#10

Stämplingen på ägget är ju en väldigt liten procen av hela skalet, och krossar man det så blir det ju ytterst lite som katten får i sig av det färgen. Är man orolig, kan man ju ta bort den stämplade biten av äggskalet.

CafeAuLait
1/31/11, 2:07 PM
#11

Okej. Jag skickade ett mail till produktionsansvarig på Pelle & Lisa, det företag jag köper mina ägg av och frågade lite om äggen.
Han har svarat nu och säger att äggen sköljs noga efter de blivit tvättade, det ska inte finnas kvar några rester av tvättmedlet. Färgen som används till stämplingen av äggen är ofarlig och livsmedelsgodkänd, så det är nog ingen fara att färgen kommer med i maten.

Så nu vet ni ;)

Heffipeffi
1/31/11, 2:38 PM
#12

Men svarade han på vad själva tvättmedlet innehöll? Äggen andas ju genom skalet, så då borde ju lite tvättmedel också kunna dras in i skalet.

CafeAuLait
1/31/11, 4:11 PM
#13

#12
Vad grundar du ditt påstående på?

Annons:
Salzino
1/31/11, 4:31 PM
#14

3# Tänkte då, kan man räkna ben på samma vis?

Om jag då ger runt 25% ben? Är det för mycket till en hund eller katt? Ska jag undvika ägg skal isåfall? Vet ej hur jag räknar med ben och ägg :S

Heffipeffi
2/1/11, 12:10 AM
#15

#13 Det är mina egna teorier ;-) Har höns och kläcker ibland fram kycklingar. Om ett ägg går sönder och innehållet kletar ner ett annat ägg, kan kycklingen i det ägget kvävas, för att porerna i ägget blir igentäppta. Tycker inte det borde vara en omöjlighet att tvättmedelet går ner i porerna.

Skunken
2/1/11, 12:16 AM
#16

Ne faktiskt inte :S 
Man kan ju till och med se massa små små porer om man tittar noga på ägg, och porer andas ;)
(har häller ingen vetenskaplig studie från australien på detta) Använder bara mitt sunda förnuft! :D Hehe (om jag nu har ett sådant)

Syre måste ju komma in i äggen på ngt sätt. annats skulle inte eukaryota celler kunna utvecklas och gå i mitos. Därmed ingen kyckling! ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Heffipeffi
2/1/11, 1:09 AM
#17

Fast om man tänker ännu längre, så borde ju då en viss del av tvättmedlet kunna komma ända in i ägget, som även vi människor äter. Tror inte att det skulle vara tillåtet att ha ngt "giftigt" ämne i tvättmedlet då.

Lillulla
4/7/11, 10:29 PM
#18

#1 250 mg mortlade äggskal, hur mäter jag upp det? Vet du hur mycket det motsvarar om man mäter med ett teskedsmått? Min våg är för klumpig för milligram…!

Silvestris
4/7/11, 11:42 PM
#19

#18

Äggskalet utgör ca 10% av ägget så väg hela ägget och utgå ifrån det. Alternativt samlar du ihop en gigantisk hög med äggskal och väger.Flört

Rose1
4/8/11, 8:43 AM
#20

1 ml (1 krm) krossat äggskal väger 1 gram.

Jag har också egna höns, så här tvättas det möjligen endast med vatten.

Vet att vissa producenter av ekologiska ägg inte använder tvättmedel. Det kan ju vara olika, så man får nog kontakta den ekologiska äggproducent som man har i sin närhet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: