Annons:
Etikett02-hund
Läst 5501 ggr
[Tranqullity]
2/23/11, 12:53 AM

Nötkött-ett problem

Hej hej igen.

Barfar nu våran Dvärgpudel och det mesta funkar kanonbra. Man får ju pröva sej lite fram i början, vad han gillar och vad han ratar. Just nu har jag det problemet att han vägrar både vilt och nötkött. Så min fråga är: kan det funka med att ha kyckling som grund(vingar,hals, hjärta och lever), samt en del fisk och lite kaninmage som poteinkällor(kaninmagen tillsätter jag mest för magens skull). Har hört att det skall funka med vom istället för rött kött(till en viss del). Just nu har jag bara Bravo ren Vom hemma och detta ska man kunna använda som tillägg. Men han är inte överförtjust i denna variant och tänkte höra om det finns nån här som har förslag på ett annat märke som säljer vom som kräsna hundar brukar tycka är smakligt?

Ibland tillsätter jag Järntillskott men han gillar det inte. Med tanke på att kyckling är rätt blodfattigt så kan det ju behövas ett tillskott. Men då han hatar när jag blandar det i skålen så undrar jag om det finns tillskott i tablettform?

Tacksam för goda råd samt egna erfarenheter=)

Annons:
Bogart
2/23/11, 1:40 AM
#1

Det finns ju mer rött kött du kan testa, så som fläsk och lamm.

Jag skulle inte vilja ge en kost utan rött kött, om man nu inte tvingas till det på grund av någon sjukdom.

Vad är det för järntillskott du ger?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Tranqullity]
2/23/11, 1:53 AM
#2

Det är sant. Tänkte faktiskt testa lite blandfärs imorgon bara för att se om han ratar det med. Jag vill ju hemskt gärna att han skall få i sej även rött kött.

Jag använder Standardt Järntillskott. Men han verkligen hatar när jag blandar tillskott i hans mat så det var därför jag undrade om någon kände till ett tillskott i tablettform. Vet att Fiskolja finns men känner inte till några mer.

Vad skulle du tillsätta för tillskott?

AnneN
2/23/11, 5:24 AM
#3

Jag är sådan som ogärna ger kosttillskott till både husdjur och människor utan jag tror istället på en bra balanserad kost som innehåller allt kroppen behöver. Tex järn kan man få från flera andra råvaror än rött kött, så vill hunden absolut inte under några omständigheter äta det så kan man istället ge andra råvaror som är rika på järn.

Några exempel på råvaror som är rika på järn är:
Inälvsmat (speciellt lever)
Ägg (gulan, äggvita kan vara farlig att ge, speciellt rå)
Fisk
Blodmat (till hund kan man gärna ge bara rent blod i samband med måltid)
Fågel
Bladgrönt
Broccoli
Vetegroddar
Rödbetor
Frön (tex sesamfrö, vallmofrö, solrosfrö)
Bananer
Fullkorn (om man väljer att ge spannmål)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bogart
2/23/11, 7:04 AM
#4

#2 Tja, det tillskott som jag tänkte mig var ju typ blod eller blodpulver, och Standardts järntillskott innehåller ju delvis det. Så om din hund inte gillar det så har jag svårt att tro att hunden skulle gilla vanligt blodpulver. Blod, tja kanske? Min hund tycker att blod är gott! Jag har köpt nötblod på Willys, Scan ska ha det i sitt sortiment så de flesta affärer borde kunna ta in det…

Har testat något rött kött i köttfärsform? Köttfärs brukar få hundar kunna motstå.

Om det verkligen är så att han nobbar allt rött kött och blod, så tycker jag faktiskt att du ska fortsätta servera det. Erbjud det alltid rått först, om hunden inte äter det direkt så kan du ta bort det och servera några timmar senare, eller nästa dag, beroende på hur du vill göra. Äter hunden inte då så kan du tillaga det delvis (förutsatt att det inte är ben).

Min hund vägrade både lever och njure tidigare, men han har faktiskt lärt sig gilla det efter mycket om och men, så det är inte hopplöst! Jag brukade hälla på vatten från vattenkokaren i skålen och bara låta det stå några sekunder, sedan hällde jag ut vattnet. Då blev det bara lite kokt.

Finns säkert många fler sätt att försöka lära djur att äta något den inte tycker om. Många som utfodrar katter med barf har upplevt det.

En gång så tryckte jag kycklinglever ner i munnen på min hund, och efter det så åt han det frivilligt… Obestämd

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Tranqullity]
2/23/11, 8:16 AM
#5

Tack för goda råd och kostförslag. Jag ger han Broccoli lite då och då, även banan, fisk, lever och äggula. Det känns ju bra att veta att han får i sej en del iaf. Ska in till en bra Djuraffär idag och kolla vad dem rekommenderar. Jag håller med till fullo angående att ge kosttillskot. Vill helst slippa och en varierad och noga uttänkt kost gör ju att(anser jag) man kan slippa det.

Men såhär i början tills att han sätter igång att käka rött kött så kommer jag nog att välja att ge han nåt tillskott vid sidan om bara så att han inte får brist på nåt. Jag är hellre lite försiktig känner jag då det är första hunden som jag Barfar och jag lär mej nytt hela tiden=)

Visste faktiskt inte att fläskkött räknades som rött kött(konstigt nog) såg att dem har bra pris på Netto på blandfärs den här veckan(ett tips för er som har tillgång till en Netto-butik). Ska köpa litegrann och pröva=)

Heffipeffi
2/23/11, 3:49 PM
#6

Äter han tillagat rött kött? I så fall kunde du börja med att steka eller koka det tills det blir genomkokt/stekt. Efterhand steker/kokar du det mindre och mindre, för att till slut bara låta ytan vara tillagad. Så gjorde jag med min hund som vägrade äta rå lever, men till slut så gick det.

Annons:
[Tranqullity]
2/23/11, 4:14 PM
#7

Jag testade förut att skära en bit ren Fläskkött och ge honom(rått) och det tuggade han glatt i sej. Det röda köttet jag erbjudit han annars har alltid varit malet. Så jag tänker som så att han gillar la att få köttet i riktiga bitar istället för malet. Jag börjar nog så. Inte mycket att göra när han vägrar allt malet kött. Prio ett för mej nu är att han äter och lägger på sej ett par hekto. Tack för alla goda råd=)

Heffipeffi
2/23/11, 4:26 PM
#8

Han gör rätt i att vägra malet kött. Hela köttbitar är mkt bättre på alla sätt och vis :-))

[Tranqullity]
2/23/11, 5:25 PM
#9

Håller med. Jag sa till Jannika på hundmatbilen när jag beställde förra veckan att hon kunde få lite fria händer och plocka ihop några kilo kött och ben mm. i och med att jag lär mej nytt varje dag, hela tiden och det kändes tryggt då hon var och är mer insatt än vad jag är. Jag är väldigt förvånad att min lille Dvärgkille verkar ha närmare till vargen än många andra stora hundar jag känner. Han tuggar glatt i sej hela kycklingvingar och rejäla bitar kött och halsar. Detta är jag enbart glad för. Måltiderna blir så mycket mer då än att bara äta sin mat rätt upp och ner ur en skål.

Så vid nästa leverans så kommer jag beställa "riktiga bitar" med kött. Men det är ju så, i början får man ju pröva sej fram vad som funkar just för ens egen jycke=)

[Tranqullity]
3/3/11, 7:00 PM
#10

Puttar på tråden lite istället för att starta en ny.

Jag har en förändrad hund här hemma. Så pigg och glad samt ingen klåda och naggande på benen. Underbart tycker matte, mer underbart tycker hunden.

Det är verkligen spännande med Barf. Nu har han kommit på att lammkött skulle han kunna äta rejäla bitar av hela tiden, dygnet runt. Allt flyter på kanon. Jag har ju inte några problem att få i honom något egentligen men jag undrar lite om hur ni lägger upp scheman? Har ni ett fast schema eller ändrar det sej vecka till vecka? Jag tänkte från början att försöka följa veckoschemat jag fixade iordning men nu när jag håller på att introducera olika proteiner och livsmedel så har jag gjort som så att jag skriver ner varje dag vad han får och sedan jämför med dem andra dagarna så att jag kan få en överblick så att det blir varierat och bra.

Hur mycket varierar ni kosten? Jag varierar just nu mellan kyckling,nötkött och lamm(lite kaninmage då och då). Han fungerar kanon men vore kul att höra hur mycket variation som anses som "varierad kost"

Bogart
3/3/11, 9:31 PM
#11

#10 Jag kör inte alls på något schema. Nu för tiden så gör jag faktiskt som du, alltså jag skriver helt enkelt ner vad jag ger. Det ger en bra överblick och man kan lätt se vad som är dags att ge.

Jag ger så mycket variation jag kan. Det som ges regelbundet här är kyckling, kalkon, fläsk, nöt och lamm. Sedan så kan det bli lite allt möjligt, hittills har jag serverat älg, vaktel, mus och råtta, men tyvärr så är ofta min hund väldigt skeptisk till nya saker. Fisk ger jag i princip aldrig eftersom min hund inte gillar det.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Tranqullity]
3/3/11, 10:00 PM
#12

Fisk är inte populärt här heller. Har börjat köra på Fiskolja som (enda) tillskott och det funkar bra.Min tanke är ju som bekant att ha en varierad och så bred Barf att jag slipper tillskott. Min hund vägrar även att äta om jag tillsätter pulvertillskott i hans mat. Fiskoljan ger jag i kapslar.

Än så länge(har Barfat i tre veckor) så har han fått: fläsk,nöt, olika kycklingdelar(främst hals, vingar och hjärta), lamm, fisk, viltben och ibland kaninmage. Hans mage har klarat det bra. Känner att jag är på rätt väg menar bollar gärna med er här på forumet som är mer erfarna än mej=)

Bogart
3/3/11, 10:03 PM
#13

Jag tycker att det låter jättebra hittills, det enda är väl att du i längden bör introducera organ så som lever och njure (ta det du får tag på), men det vet du säkert. Det är absolut ingen brådska, det är mycket bättre att ta det försiktigt med organ eftersom det lätt kan ge dålig mage.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
[Tranqullity]
3/3/11, 10:38 PM
#14

#13 Glömde skriva att han även får kycklinglever. Han har fått rå lever sen valpstadiet så detta behövdes inte introducerats utan han får ca 5-10g/vecka. Det enda som han inte får just nu är kycklinghjärta då detta upptäckte jag tog slut rätt så fort. Det kanske blir en vecka utan muskelkött men har förstått att det inte ska göra någon skada, eller finns det nån med en annan erfarenhet?

Läste runt lite om olika Fiskoljekapslar och såg att en del av dem innehåller Glycerol. Är det verkligen bra för hundar?

Skunken
3/4/11, 11:22 AM
#15

Det kan finnas många saker i kapslar som inte är bra för hund men vet ej vilka.
Jag ger kaplsar för människor av den anledningen att Olga gjort för människor brukar ha högre kvalité och vara renare.
Jag petar dock hål i kapseln  och trycker ut innehållet över maten och kastar själva kapseln.

Ju ljusare olja desto bättre och när man köper olga gjort för hund/katt i djuraffärer brukar oljan vara riktigt orange bland vissa märken.

Köper man olja för människor brukar den vara jätteljus, som  jag har märkt men ni andra kanske har andra erfaranheter när det gäller hund olja vs människo olja :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[Tranqullity]
3/5/11, 7:13 AM
#16

Vi tänkte åka och köpa Standardts fiskolje-kapslar just av den anledningen att dem ska hålla hög kvalite men upptäckte att vi hade en hel oöppnad burk hemma men att dem var för människor. Är osäker på om jag kan ge en hel sådan om dagen. En människa ska ha 2 kapslar ca 3 gånger dagligen och min hund väger 5,5kilo. Tror ni att man ska dela upp en kapsel på två eller kanske ge en  kapsel varannan dag istället?

En burk innehåller 1000mg därav är 35% Omega3(om jag fattat innehållsförteckningen rätt), EPA 180mg, DHA 120mg och Vitamin E 1mg.

Nån som har lite bra råd så jag kan få lite kött på benen angående det här;)

Katti
3/6/11, 7:59 PM
#17

Det låter som en stor dos för människor. Doseringen brukar vara ungefär 2-4 gram olja. Detta blir ju 6 gram…

Om jag var du skulle jag ge en kapsel 1-2 ggr i veckan!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
[Tranqullity]
3/9/11, 2:12 PM
#19

Tack för bra råd. Han får nu en kapsel 2-3 dagar i veckan och det funkar bra. En annan fråga gällande ben. Han får nu ben ungefär varannan dag och då  mest lamm och kycklinghals och kycklingvingar. Han blir lätt lite hård i magen. Finns det något man kan ge för att stabilisera upp magen? Vad tror ni om kaninmage samma dagar som han får RKB? Eller kanske bara ge han ben 2-3 dagar i veckan? Är det i såfall tillräckligt med ben?

Kan dela med mej lite av min glädjeoxå. Hunden har sen jag började Barfa gått upp ca ett hekto i veckan. Detta gör mej såååå glad. Han är snart uppe i perfekt vikt igen=

Lillulla
4/7/11, 6:16 PM
#20

#4 Det där med att hälla vatten ur vattenkokaren på maten är ju en fantastiskt bra ide! Tack tack tack!! Det enda min lilla hund äter utan tjafs är blodpudding(!), äggula och små bitar av lax. Allt annat måste jag lirka i henne. Typ lägga ute och låta henne söka. Hon ville inte ha ytkokt nötfärsbulle heller, men jag tryckte in en i munnen och höll ihop tills hon svalde, och sen slukade hon ett helt hekto! :) Blodpudding är en övergångsfas (hoppas jag), hon tål det ju iallafall, till skillnad från torrfodret! Ben vägrar hon, så jag måste köpa nåt benmjöl. Ger jag henne ben utomhus, gräver hon genast ner det!

Annons:
Upp till toppen
Annons: