Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 15433 ggr
[Tranqullity]
3/10/11, 5:53 AM

Hund som spyr på natten

Jag tar mej friheten att starta en ny tråd om ett problem som vi har. Har nu Barfat i ca treveckor. Hunden äter som aldrig förr och har gått upp fint i vikt samt är så mycket piggare.Men ett problem har vi trots allt.Under de senaste nätterna har han kräkts skum och galla, inte mycket bara en pöl åt gången.

När vi var hos Veterinären för ett par månader sen så trodde han att våran hund hade gastrit. Han fick då mat fyra gånger om dagen för att tarmen skulle ha lite att arbeta med så att han inte fick ont eller blev sur i tarmen igen.

Dessa problem försvann när jag började Barfa honom(hade även klåda mm). Men nu har han börjat spy på nätterna. Jag funderar på om han får sin middag senare så hinner inte hans mage bli tom. Vad tror ni? Skall tilläggas att han får en mindre portion mat på morgonen.

Tacksam för svar och goda råd=)

Annons:
Skunken
3/10/11, 7:39 AM
#1

Min börja göra precis samma sak för någon vecka sedan och vi började för ett år sedan!

Förvånad

Märker med att det är på efternatten tidig morgon hon gör så när mahen är tom och aldrig efter frukost osv.
Har börjat ge kvällsmaten lite tidigare sedan får hon en "nattmacka" i form av en liten kvätt Dophilus fil (orkar inte titta upp stavningen ;))
Hon gjorde samma sak med torrfoder….

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Denna kommentar har tagits bort.
[Tranqullity]
3/10/11, 8:37 AM
#3

Tack för bra svar. Jag kommer att ge honom nån slags kvällsmat tror jag. Middagen brukar bli vid fyra-fem tiden och det är nog så som ni skriver att hans mage måste ha att göra på natten. Vad är lämpligt att ge? Lite kycklingkött kanske?

Vad tycker ni om Svältdag? Jag vill i första hand att hans mage ska sluta att krångla men sen kanske börja introducera Svältdag. Låter det vettigt för er?

Tar upp min benfråga även i den här tråden: min får nu ben varannan dag men blir lätt lite hård i magen. Kan man stabilisera upp magen med tex kaninmage med innehåll? Kanske mer olja i maten? Eller kanske att det räcker om han får ben 2-4dagar i veckan beroende på hur hans mage mår.

Tar tacksamt emot goda råd

Gilan
3/10/11, 9:21 AM
#4

Jag slår ett slag för Majsvälling!

Någon deceliter majsvälling på kvällen fick min hund att sluta spy, så det är kanon.:)

Rose1
3/10/11, 12:49 PM
#5

Du ska absolut inte införa svältdag till en hund med gallkräkningar.
Varför vill du över huvudtaget har en svältdag?
Väldigt många har gått i från det.
Svältdag är inget som hunddjuren väljer om de kan komma över föda, så det är inget naturligt tillstånd som man måste ha med i utfodringen.

Om hunden däremot själv väljer att hoppa över mat någon dag (och mår bra av det), så är det naturligtvis helt ok.

Som nattmål ger du något benfritt och lättsmält.
Vet hundar som äter ett löskokt ägg på kvällen och klarar natten fint på det. (Alt rå äggula och micred/kokt äggvita.)
Andra ger en riskaka, men det är nog inget för en kräsen hund…

Ang benmåltider. Vet att många hundar haft problem med att äta mer ben vissa dagar och benfritt andra dagar.
De mår ofta bättre av att äta lite benmåltider/dag. Mald kycklinghals är ganska skonsamt.
Vilka typer av ben ger du?

Skunken
3/10/11, 1:13 PM
#6

Håller med #5, Rose1, Tycker inte du ska ha svältdag på en hund som uppenbarligen reagerar med att gå på tom mage.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Tranqullity]
3/10/11, 1:37 PM
#8

Tack för bra svar. Min tanke angående svältdag var självklart att införa det när han är stabil i magen som sagt. Självklart inget jag kommer att göra när hunden kräks galla. Det säger ju sej själv tycker jag.

I benväg blir det mest kycklingvingar eller kycklinghals samt även lammben(som jag kollar först så att dem inte är för vassa). Han tuggar dem ordentligt och han älskar det(lämnar ofta en del av lammbenen dock) Ska kanske testa att ge lite ben varje dag istället. Verkar ju rätt vettigt att magen klarar det bättre om man tänker efter. Lite varje dag istället för mer bara vissa dagar. Ska testa med nåt lättsmält ikväll och se hur natten går. Mer förslag på lättsmält mat till kvällen?

Sugiyama
3/10/11, 1:38 PM
#9

Om hunden blir hård i magen, ge större procenthalt kött och mindre ben och jag håller med om att det är bättre att ge ben varje dag. Vom är bra för oroliga magar.

Bogart
3/10/11, 9:30 PM
#10

Ge middagen lite senare istället, då kanske du märker skillnad.

Själv så struntade jag helt i att min hund ibland spydde galla, vilket var något han ofta gjorde när han åt torrfoder. Efter att jag hade gått över på barf så slutade han spy galla efter ett tag. Jag gjorde inget speciellt för att han skulle sluta. Jag ger mat endast en gång om dagen, och jag kan inte ens minnas när min hund spydde galla sist.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
3/26/11, 2:44 PM
#11

En av mina katter reagerar på för kall mat, får han kylskåpskall mat spyr han lätt av det. Annars kanske det är något i fodret som han inte tål? Mina katter betedde sig sådär när de försökte äta näbbmöss och de är ju giftiga.

Angående benen så kan du nog börja ge dem var tredje dag istället och se om det inte blir bättre då. Om det går så kan du försöka ge lite vegetabilisk olja på maten så smörjer det tarmarna för honom så han får det lättare att bajsa.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
3/27/11, 1:42 PM
#12

Hur har det gått med hunden som kräktes?
Har ni justerat om kosten och måltidsgivorna?

#11 Om man ger var tredje dag, så blir det ju ännu mer hårdsmälta ben för den nu känsliga magen att jobba med vid varje tillfälle…

BARFmycat
3/27/11, 5:48 PM
#13

#12

Överskottet av ben utsöndras ju via avföringen, och det utsöndras så mycket ben så att hunden blir förstoppad så får den ju för mycket ben. Genom att ge var tredje dag istället så tar ju kroppen upp mer av benen och mindre utsöndras via avföringen och orsakar förstoppning.

Men visst, ett alternativ är ju att minska bengivan och ge varje dag istället. Men jag tycker att allt tyder på att hunder får för mycket ben.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
[Tranqullity]
3/31/11, 12:09 PM
#14

Uppdaterar hur det har gått för oss. Jag har börjat ge kvällsmaten senare och ibland även nåt litet till honom precis innan vi lägger oss. Detta har hjälpt som sjutton. Han kräks inte längre och det är väldigt skönt.

Ger han lite mindre ben fast oftare, typ en hals eller vinge till frukost och hans mage verkar klara det bra=)

Tack för alla goda råd och tips!

BARFmycat
3/31/11, 5:27 PM
#15

#14

Skönt att det verkar rulla på bra nu!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
4/4/11, 4:05 PM
#16

Skönt att höra.

[Tranqullity]
4/6/11, 2:53 PM
#17

Har lite mer undringar i samma ämne och frågar här istället för att starta en ny tråd.

Våran hund spyr aldrig numera på natten om han får ett sent kvällsmål(och det är ju bra) men jag testade att ta bort det och då spydde han såklart den natten. Min fråga är: ska jag söka veterinär eller nöja mej med att jag kan undgå problemet med att ge honom ett kvällsmål? Jag tänker på om man ska tänka på det som ett "sjukdomstillstånd" eller nöja sej med att det funkar och att hunden mår bra, bara han får ett sent mål på kvällen…Vad skulle ni ha gjort?

Issm
4/6/11, 8:16 PM
#18

#17 jag skulle nog nöja mig med det. Det är rätt vanligt att hundar spyr när de blir tomma i magen. Jag kan känna igen det hos mig själv, men om inte jag får i mig mat regelbundet får jag ont i magen och blir illamående. Däremot om du känner dig orolig över detta och har svårt att släppa det så tycker jag du kan ringa och fråga veterinären. Berätta bara som det är och säg att det blir bättre när han får mat. Det är ju inte bra att du ska oroa dig över det och då är det bättre att ringa en gång för mycket. (Tycker jag iaf) Glad

Upp till toppen
Annons: