Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 1820 ggr
[Stefan91]
2011-04-03 17:06

Försäkringar och vanliga missar?

Hej, jag undrar vilka de vanligaste fallgroparna är när det gäller försäkringar, finns det några ingrepp som ni trott att försäkringen skulle täcka och sen visar det sig att den inte gjorde det?

Hur dyrt blev det? Fanns det tillvals försäkringar som ni kunde ha valt om ni vetat om det som skulle täckt ingreppet? Finns det ingrepp som försäkringarna inte tecker, om ja, vilka?

//Stefan

Annons:
Katti
2011-04-03 22:22
#1

Det där är svårt att svara på eftersom varje försäkringsfall är untikt. Man vet aldrig till 100% att man kommer att få ersättning förrän försäkringsbolaget har sagt det. De olika bolagen har olika villkor. Hos flera finns det det ett maxbelopp när det gäller leder på hundar, ett har maxbelopp på korsband. Kvarsittande mjölktänder är en sak som flera bolag inte täcker alls, likaså bettfelskorrigering (alltså om t ex en tand går rakt upp i tandköttet, inte för att fixa till bettet för utställning!). Borttagande av tandsten jämförs med service på en bil och ingår inte i försäkringen men efterfrågas av många. Men det gäller ju knappast oss på detta forum :-).

Många uppfödare tror att de har bättre skydd för valparna än vad tikens försäkring ger.

Är ganska övertygad om att det som ångras mest är att man inte hade någon försäkring över huvud taget… Det gäller främst katter och blandrashundar. De allra flesta renrasiga hundar är försäkrade.

(Jag jobbar som ombud för Agria)

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

HannaM
2011-04-04 10:01
#2

Tja som illeräägare så är det här med försäkring inte så krångligt. Det finns en att välja på. Som för övrigt är samma som för typ hamstrar vilket blir lite dumt då våra vetkostnader är som för hund och katt och man gör betydligt mer ingrepp på illrar än på småttingar som hamstrar.

Katti
2011-04-04 11:34
#3

Men ni illerägare är väl organiserade? Gör en skrivelse till de två bolag som försäkrar illrar och säg vad ni vill ha tycker jag. Lyssnar ett av bolagen så går ni dit, det får ni göra klart Oskyldig. Ni är ju beredda att betala mer, eller hur! Det borde gå att få gehör för tycker jag!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

HannaM
2011-04-04 11:39
#4

#3 Det finns bara ett bolag som försäkrar illrar och dom vill inte göra ändringar.

[Stefan91]
2011-04-04 16:26
#5

1#. Tack för svaret! Glad

Katti
2011-04-04 23:03
#6

Jag kom på ett misstag man kan göra som inte är ovanligt. Det är att byta bolag om djuret har varit sjukt eller skadat. Då får man i det nya bolaget en reservation för den sjukdomen/skadan. Många inser inte detta och blir väldigt besvikna på nya bolaget som inte ersätter…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: