Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 7753 ggr
[Timantis]
2011-02-05, 09:53

färskfoder

Ger mina hundar färkfoder. Nu har mina katter upptäckt att det är sjukt gott. Då dom ändå står o äter ihop med hundarna så funderar jag på att ge dom lite eget. Men i hundmat finns ju inte allt som en katt behöver tänker i första hand på taurin. Går det att tillföra separat eller spelar det ingen roll då mängden inte är så stor som dom ändå äter. De har förut fått burkmat en gång om dagen men det vore ju smidigt att ge hundfärskfodret då det alltid finns hemma. Finns det då något färskfoder som är bättre än något annat. Jag ger helst hundarna bravo burgare men även klass o nordic burgare finns. O nordic burgarna är katterna som galna i.
De har även fri tillgång på torrfoder.

Skulle nog kunna tänka mej att fodra dom på enbart färskfoder men vad behövs mer då?

Annons:
AnneN
2011-02-05, 12:33

Jag har för mig att hjärta ska vara en bra källa för taurin, så det skulle du kanske kunna tillsätta.

Bättre svar överlåter jag till de mer kunniga.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Heffipeffi
2011-02-05, 14:10

Vilket färskfoder är det du ger din hund?

[Timantis]
2011-02-05, 22:18

Jag ger i första hand Bravo men nu är frysen full med både klass (dock fisk så det får jag utesluta) och Nordic bas (burgare) Pga den ena hundens matvägran. Men kommer fortsättningsvis att ge bravo burgare när Nordic är slut.

Heffipeffi
2011-02-06, 01:26

I färskfodret finns det ju me4r spannmål än katter ska ha, men jag tror inte att det är ngn fara om de bara smakar lite av hundarnas mat. Taurin finns i kött och allra mest i hjärta, så om det inte äter så mkt borde det gå bra.

Om du skulle vilja barfa de, så har både nordic , och brava rena köttblandningar och då behöver du bara sätta till lite lever, hjärta och ge kycklingvingar (eller benmjöl), Klass har också en köttblandning. Den innehåller även inälvor, så då behöver du inte tillsätta så mkt lever, utan endast hjärta och ben eller benmjöl.

[Gemm]
2011-02-21, 05:57

Vom og hundemat har korvar utan spannmål och fisk. De är anpassade för hund och innehåller muskelkött av kyckling, lever, ben, vitaminer och Eventuell vom. Det du behöver tillsätta för att göra denna typ av korv lämplig för katt är hjärta för taurinets skull.

Man kan göra så att man byter ut två färskfoderportioner i veckan mot hjärta så är saken biff.

Detta ska en av tillverkarna av vom og hundemat använda till sin egna katt.

[Timantis]
2011-02-27, 16:52

Tack

Ska ringa vom o hundemat o höra.

Annons:
grejs
2011-03-03, 21:03

Så det finns inget färskfoder (helfoder) till katt? Synd i så fall, jag tycker det låter himla smidigt och bra.

Bogart
2011-03-03, 21:26

#7 Nej, tyvärr så finns det inget till katt. Jag har hört rykten om att Vom og hundemat ska ha ett på gång, men jag har aldrig sett några källor till det påståendet.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Skunken
2011-03-03, 21:46

Jag har sätt att de hade förut men nu hittar jag inget….

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

AnneN
2011-03-04, 01:18

#7-8 Räknas inte kattkorvarna från Jipotimas som färskfoder?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Heffipeffi
2011-03-04, 01:23

Men kattkorvarna är väl inte helfoder? Tror du behöver sätta till lite muskelkött. Däremot är VOH på gång att ta fram ett foder till katter.

Bogart
2011-03-04, 02:11

Som sagt så är kattkorvarna inte ett helfoder. Om jag inte minns fel så innehåller den kycklinghals och kycklinghjärta. Jag misstänker att man måste tillsätta muskelkött och lever.

Med vänlig hälsning

Sarah-S
2011-03-08, 09:34

#11 vet du när det är planerat att komma i butik?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Heffipeffi
2011-03-08, 10:55

Nej, jag läste det på ngn återförsäljares hemsida, men det stod inget om när.

Heffipeffi
2011-03-08, 10:56

Nej, jag läste det på ngn återförsäljares hemsida, men det stod inget om när.

grejs
2011-03-08, 11:42

Jag har mailat vomoghundemat.se och frågat om de kommer producera färskfoder till katt. Får se om jag fåt nåt svar. :)

Rose1
2011-03-10, 14:08

Vill katten äta Klass med fisk, så är det inga problem. Det var från början framtaget dels med tanke på katt.
Fisk är inte farligt för katt, men för näringsfattigt att ge stora mängder av.

Om katten får viltkött några ggr/vecka, så finns tillräckligt med aminosyror för att den ska kunna bilda taurin. Men visst kan man ge lite hjärta ibland om katten vill ha det.

Jipotimas Kattkorvar anses som ett helfoder, men jag väljer också att ge vilt och lite lever utöver detta.

Hundar är mycket lättare att utfodra. Siameser har väldigt bestämda åsikter om deras föda…
Man får lära sig hitta på olika sätt att lura i dom viss mat. Cool

VoH's kattfoder ska tyvärr också vara fiskbaserat, om de inte ändrat receptet under den senaste tiden.
Det skulle kommit i höstas, enligt den information jag fick för något år sedan.
Ska bli intressant att se vad de lämna för svar nu.

Jipotimas "Viltmåltider" kan också passa till katt. (Innehåller korn.)
Tror dock butikerna måste specialbeställa dessa.

Bogart
2011-03-10, 21:23

Jipotimas kattkorvar anses inte vara ett helfoder. Det innehåller endast kycklinghals och kycklinghjärta.

Med vänlig hälsning

Rose1
2011-03-10, 22:25

#18 Jo, enligt Jipotimas.
Men även fast det ska täcka behovet, så är det bättre att ge mer varierad kost.
Eller att man tillsätter ex Standardt Immun (katt).

[Gemm]
2011-03-12, 03:13

Fisk är inte lämpligt som kattföda av många olika anledningar, det har skrivits ut detaljerat flera gånger här.

Jag har varit i kontakt med voh och de sa att de planerar att tillverka helfoderkorv till katt, en baserad på fisk och en baserad på kyckling.

(Jag ifrågasatte deras val av fisk till den ena men har än idag ej fått något svar, väldigt tragiskt om det ska komma MER fiskkattmat som spär på myten om att det är bra för katter)

Annons:
Rose1
2011-03-12, 09:28

Nej, jag håller med om att fisk inte bör ingå med så stor del.
Men Klass fiskfoder innehåller väldigt lite fisk. Och då det är torsk, så är det nog främst för att höja smakligheten.

Ska katten äta fisk, så är det strömming och lax som tillför mest näring.
Men det behöver ju inte ges varje vecka.

Träffade en katt som fått rekommendation från veterinär att äta kokt torsk och ris pga stora magproblem. Efter några månader fick katten klåda, vilket veterinären då trode var allergi.
Det visade sig dock att de missat att tillsätta kalk och fett, och "allergin" försvann när kosten blev mer balanserad.
Längre fram klarade katten av att börja äta hjortfärs efter långsam infasning med torsken.

BARFmycat
2011-03-26, 14:39

Fisk bör inte ingå alls i en katts diet, inte ens "lite",  med tanke på allergirisk, risk för e-vitaminbrist och så det här med att det inte ger så mycket näring.

Fet fisk är i synnerhet den fisken som är farligast att ge ur synpunkt för E-vitaminbrist.

Det är helt värdelöst att ge fisk till katter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
2011-03-27, 22:08

# 21

Läskig veterinär som rekommenderar en sådan kost!

BARFmycat
2011-03-30, 12:18

Vaddå, det är väl smart att ordinera tillagat, allergent kött tillsammans med lite nyttigt spannmål?Tungan ute

Rose1
2011-03-30, 14:39

Det är inte speciellt ovanligt.
De ordinerar även ofta bristfällig föda till hund.
Det som oftast missas är just kalk.
Och vid utfodring med ljust kött eller fisk, så glömmen man bort järn- och zinktillskott.

Ofta misstänker man just allergi då djuret får klåda och hudbesvär av en viss kost.
Men nästan alltid är det brister på näringsämnen eller obalanser i kosten som visar sig.
Fisk är inte en tillräcklig proteinkälla för varken katt eller hund, utan måste kompletteras.
Dock är det inte farligt att ge lite fisk ibland. (Men vill man inte det, så behövs det ju naturligtvis inte.)
Att man tror att fisk och nötkött är allregiframkallande beror antagligen på att just dessa proteinkällor är de vanligaste som folk tillsätter till sin katt.
Utan att balansera upp detta.

BARFmycat
2011-03-30, 15:40

Nej det är inte ovanligt, tyvärr. Det tror jag många här redan har erfarenhet av, lika som att de ofta ger råd som saknar grundlig bakomliggande kunskap.

Det är ingen här som tror att fisk är allergiframkallande, vi vet att det är det. Det finns studier som bekräftar den faktan. Det är ganska logiskt att fisk är olämplig kattföda, det finns ingen fisk i öknen. Det finns förvisso inga grisar eller lamm heller som de kan äta, men av någon anledning så reagerar de inte på den sortens protein i samma usträckning som de gör av fisk.

Eftersom fisk är så allergent vet man ju aldrig hur många gånger man kan ge fisk innan katten blir allergisk. Vissa människor blir tex inte allergiska första gången de blir getingstugna, men andra gången får de en allergisk reaktion (tex jag). Hanterar man röda mygglarver (fiskmat) är det inte en fråga om man blir allergisk, utan när, men man vet aldrig hur lång tid det tar.

Jag tycker att det är dumt att chansa, tänk om just den där nionde gången katten fick fisk på ett år var droppen för att den skulle bli allergisk? Särskilt eftersom det inte finns en endabra  anledning till att ge fisk. Nämn en så skulle jag bli förvånad.

Rose1
2011-03-30, 15:45

Ska man se det så, är ju viltkött den enda man bör ge.
Det är ju mest naturligt.
I vissa fall behöver hunden eller katten något extra lättsmält, och då kan fisk vara lämpligt.
Men det är som sagt inte nödvändigt.

Annons:
BARFmycat
2011-03-30, 16:30

Nja, det köttet som är mest naturligt för ens djurslag att äta. Men fisk är ju ett väldigt speciellt kött, jag vet inte hur jag ska förklara men jag förstår i alla fall varför många katter inte tål det.

Fisk är väl inte mer lättsmält än lamm? Jag tror inte att det är det mest lättsmälta köttet som finns.

Nej, det är inte lämpligt någonstans. Dessutom är det inte biologiskt anpassad föda. Ger man fläsk, lamm eller vilt så är det ju i alla fall rött kött, precis som musskött.

Katti
2011-03-30, 18:32

Vilt är ju heller inte ursprunglig kost för katter. Det de äter i vilt tillstånd är ju vad de fångar själva. Väldigt mycket smågngare och en och annan fågel skulle jag tro utgör en bra bit över 90% av födan i kattens ursprungsmiljö.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Skunken
2011-03-30, 23:49

Vår katt blev allergisk mot fisk :( Hon fick vanligt foder från matbutiken då, med fisk såklart!! (ett par år sedan) och vi tog henne såklart till veterinären, som konstatera att det var de vanliga symtomen han brukade se vid fiskallergi, som han ofta kom i kontakt med eftersom det är så vanligt. Han sa också att det är upprörande att folk/foderföretag envisas med att ge fisk som är så allergent till katter..

Foderallergi är en av de vanligaste orsakerna till veterinätbesök och där hamnar ju bland annat fiskallergi. Tycker det verkar bra onödigt att ge fisk när det är så stor prevalens på allergi, även om det "bara är ibland".

Lite som att ge chocklad åt en hund och säga "ja men det händer ju inte så ofta"…..Typ ;) Så känner jag iaf ;)

www.sweetolga.blogg.se

Rose1
2011-03-31, 09:06

Lite "lustigt" är det dock att veterinärer kan säga att djuret med säkerhet är allergiskt mot ett födoämne.

Det finns nämligen ingen allergitest som med säkerhet kan visa att hunden eller katten är allergisk mot något i maten. Varken blodprov eller pricktest är tillförlitliga.

Jag har fått många "allergiska" hundar till mig för specialanpassad foderstst.
Konstigt nog går allergin i de flesta fall över med en justerad och välbalanserad kost…

Det är lika som med vete till hund. Många tror att hunden är allergisk då den får hudproblem av ett vetefoder av sämre kvalité.
Dock handlar det nästan aldrig om allergi i de fallen heller.
Dessa foder har ofta en dålig balans mellan animalier och vegetabilier, samt låga vitamin- och mineralnivåer.

Då dessa hundar är i balans har de inga problem med att få ett kex eller smaka en bit smörgås innehållande vete.

Tycker det är tråkigt att så många veterinärer hävdar att djuret är allergisk, då forkning visar att födoämnesallergi är mycket ovanligt hos hund och katt.
Detta gör att många djurägare trycker i sin hund/katt ett vidrigt allergifoder och även ofta kortison och/eller ger en hyposensibiliseringsbehandling.

Tänk vad många djur som går miste om en vettig kost bara för att en veterinär gissat på att djuret är allergisk.

Skunken
2011-03-31, 15:33

Skulle jätte gärna vilka att de som sitter på sådan forsking och referar till det i inläggen länkar till forskningsavhandlingarna om man har ngn länkadress :D Vore ju faktiskt jätte kul att läsa om det!!! ;)

Om man lätt kan få tag i länkadresserna eller har dem i huvudet såklart! ;)

Skrattande

www.sweetolga.blogg.se

BARFmycat
2011-03-31, 16:19

Vi hade en tråd uppe om det förut, liiiite info i den iaf!

Fiskallergi

BARFmycat
2011-03-31, 16:36

Hittade flera till trådar med lite mer information;

Biffens vara eller icke vara i barf till katt

Nötkött och katter

Annons:
Rose1
2011-03-31, 17:37

Länkar, ja…
Gissar att jag fått denna information på några av utbildningarna på SLU. Så kanske forskningen kommer därifrån.
Eller från något försäkringsbolag?
Ska se om jag hittar något.

Skummade de tidigare trådar som länkades till här.
Ser att fler har samma uppfattning om allergier.
Jag skulle kunna gissa att teorin om att nötkött skulle vara riskabelt att ge, beror på att just nötkött finns i så många foder.
Har katten blivit dålig, så chansar man på att det beror på nöt.

Som de flesta som utfodrar med rå mat vet, så är veterinärer inte speciellt duktiga på hundars och katters näringsbehov…

När jag arbetade på djursjukhus för många år sedan, så gick "utrdningen" till just som så att man tittade på vad som fanns i det foder man gav, och om man gett något utöver fodret.
Det var (och är säkert fortfarande) väldigt många som bjöd katterna på en bit köttfärs då detta skulle serveras till människorna.
Säkert mycket vanligare än ex lamm eller vilt på den tiden.
Om katten visade hudproblem tänkte man inte på att kosten var väldigt obalanserad, utan stirrade sig blind på vilka köttslag som katten hade tillgång till.

De katter jag träffat de senaste åren som man misstänker födoämnesallergi på, har påståtts varit känsliga för kyckling till störst del.
Har inte träffat någon katt i verkliga livet som varit känslig mot nöt. Men nu arbetar jag ju främst med hundar.

BARFmycat
2011-03-31, 17:57

Jag tror att mycket av det du säger stämmer, det skulle ju vara intressant med en omfattande studie som ger varje katt foder med bara en proteinkälla och se vilka katter som reagerar först på vilket foder (enkelt förklarat).

Men omvänt så är det ju väldigt många hundar som är allergiska mot kyckling. Och personligen, om man ser ur den aspekten, tycker jag att fågel borde vara mindre vanlig i en hunds kost. Det enda hunddjur äter i fågelväg i det vilda är väl (förvildade/tjuvade) höns, och inte direkt "flygande" fåglar, och höns är ju tamdjur och inte egentligen en naturlig del av en hunds kost.

Heffipeffi
2011-03-31, 21:00

#36 Jag tror nog att hundar äter fåglar också. Hundar är ju asätare och behöver därför inte alltid fånga sin middag själv,

Skunken
2011-03-31, 21:47

Ja vildhundar kan lära sig jaga flygande fågel, de skrämer dem mot flocken och så hoppar du upp och klipper dom precis när de lämnar backen! Har sett en film på det men kommer tyvärr inte ihåg vart.

Men vargar utövar aldrig denna typ av jakt. (vad jag förstått) :D

www.sweetolga.blogg.se

BARFmycat
2011-04-01, 11:05

Fast isåfall skulle ju kattdjur också kunna äta mat som de inte själva fällt, det innebär ju inte nödvändigtvis att det är den "naturliga" föda som de själva skulle döda och äta.

Och jag vet inte om jag tror att det blir så mycket över av en fågel att det är vanligt förekommande as..Tungan ute

Jaså? Intressant! Fast det är väl oftast vargars kost man applicerar på tama hundar va? Och frågan är väl då kanske hur stor del av den afrikanska vildhundens kost som utgörs av fågel.

Rose1
2011-04-01, 13:40

Hundar har inga problem att fälla tyngre fåglar av hönsfågeltyp (tjäder, orre, fasan m fl).
De är ganska "trögstartade" och ligger och trycker i det längsta.
Många bygger också bo på marken, så ägg och ungar är inte en ovanlig del av kosten. Liksom självdöda fåglar.

Hundar är inte ofta allergiska mot kyckling. De har ännu mer sällan födoämnesallergi än katter.

Inser att tråden spårat ur. Men det är viktigt att lyfta fram att allergi inte är så vanligt som många veterinärer vill tro. (Och låter djurägaren tro.)
Och att undvika alla ämnen som katt anses kunna bli allergisk emot är inte en lösning. (Ägg, nöt, lamm, kyckling och fisk ska ju anses vanligast.)
Då är det ju bara viltkött kvar. OM det är så att katter lätt skulle bli allergiska mot köttprotein, så skulle de snart även bli allergiska mot vilt.

Skunken
2011-04-01, 15:39

#39 Jag drar inga exakta paraleller mellan Olgas mat och vad vargen äter, jag tänker nog mer på vad vilda hundar skulle äta. Ser inte att BARF är anpssat från vargen, utan även från vildhundens kost.
Hunden är visserligen mycket lik vargen, men de är inte identiska ;)

Varför stirra sig blind på vargens kost när vi har närmare släktningar till våra tamdjur att studera. Vargen är bra att ha med i beräkningarna osv men vi ska inte glömma bort vildhunden :D

#41 Jag vill också påpeka en sak som jag starkt tror på, lite snabbt.

Jag tror foderallgeri är betydligt vanligare hos djur som får tillagade förstörda proteiner (torrfoder) än hos djur som får rå, ren, och artanpassad kost!

Även om det nu kan vara så att veterinärerna diagnostiserar med foderallergi lite väl ofta (istället för felnäring tex) så tror jag att fallen med foderallergi kraftigt ökat sedan 50 talet då torrfoder blev populärt! Precis som det påstås, det känna ganska logiskt faktiskt :D Precis som diabetes som följer välfärd!

Hoppas ni fattar, känns som om jag skriver så sluddring och ihopblandat! :D

www.sweetolga.blogg.se

Annons:
Rose1
2011-04-01, 15:57

Håller med om att hundar och katter blivit mycket känsligare sedan man började ge mer torrfoder.
Det finns ju faktiskt även en studie som stärker att valpar till tikar som ätit, om så bara en mindre mängd, riktig mat är mindre känsliga än om tiken äter endast torrfoder.
DEN har jag en länk till! Flört  http://kennet.skk.se/skk/WebFiles/Files/168/hemlagad_mat.pdf

Hundar och katter som bara äter torrfoder bygger inte upp ett lika starkt immunförsvar, och kan därför i perioder har svårt att hantera olika ämnen. (Ej det samma som allergi.)
Ett annat bra knep till känsliga individer är att tillsätta laktosfria mjölksyrebakterier. Finns speciella för djur på zoofackhandeln.
Även fiskolja hjälper till att stärka immunförsvaret.

Skunken
2011-04-01, 16:02

#42 Wow tack! Den ska jag läsa ikväll!! :D Spännande!

www.sweetolga.blogg.se

Upp till toppen
Annons: