Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2938 ggr
Cazzos
2011-03-26 10:26

Hur ofta?

Kan jag ge min kisse kött nån gång i veckan?

Kött innehåller ju mer näring och sånt som de behöver, han har levt på blötfoder hela sitt liv men nu vill jag att han ska få lite kött då och då, han gillar ju kött oavsett vad liksom så varför inte Glad

Min syster säger att han blir dålig i magen av kött men man kan väl låta hans tarmsystem vänja sig med kött om man ger honom det 1-2 gånger i veckan?

Ska man ha svältdag då? Han är ganska spinkig så jag tror inte att det är en bra idé Skrikandes

Men vad tycker ni? Eller ska jag låta bli att ge honom kött regelbundna gånger? Obestämd


Annons:
BARFmycat
2011-03-26 10:33
#1

Du kan ge kött några gånger i veckan. Så länge du inte ger mer än hälften av hans fodergiva i kött (över en tiodagarsperiod) så riskerar han inte att få näringsbrist. Ska du gå över till att BARF:a helt så måste du börja balansera upp kosten med tex lever och hjärta.

De kan bli lite dåliga i magen till en början innan de vänjt sig vid bakteriefloran, men det går över.

Svältdag är inte att rekommendera om katten inte är i fullgott skick, det vill säga att är han för smal så bör du vänta tills han är normalviktig om du vill introducera svältdag.

Jag tycker absolut att du ska ge kött så ofta du har möjlighet. Det är ju som du säger bättre näringsmässigt och bra stimulans.

Tänk på att inte ge fisk eller nötkött, då det är allergiframkallande för katter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Skunken
2011-03-26 11:01
#2

#1 håller med om allt barfmycat sa. Tycker med att du ska ge kött så ofta du kan :D Och magen vänjer sig efter ett tag :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Cazzos
2011-03-26 17:00
#3

Okej, men "exakt" hur mycket och av vad för slags kött ska jag ge? Och den dagen jag ger honom kött, ska jag skippa blötfodret den dagen?


BARFmycat
2011-03-26 19:15
#4

Om du slår ut den fodergivan han får över tio dagar så får inte hälften av det vara kött om du inte balanserar upp det. Då spelar det ingen roll om du ger bara kött en dag, blandat en dag eller bara blötfoder någon dag.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Cazzos
2011-03-27 19:50
#5

Jag har tänkt lite på att ge honom blötfoder varje dag, men två av dessa dagar så ger jag honom kött på morgonen och sen samma tid på kvällen samma dag.

Kycklingklubbor, kycklingvingar och griskött (fläsk) funkar väl?


BARFmycat
2011-03-28 20:56
#6

#5

Ja det fungerar alldeles utmärkt!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Cazzos
2011-03-28 22:40
#7

Idag så tänkte jag ge honom typ 3 kycklinghjärtan som mamma hade köpt förut men hon har haft dem på balkongen ett tag i en kylväska och temperaturen varierar ju där ute så när jag gjorde hål i plasten så luktade det äggmök Skrikandes

Mamma tänkte käka kycklinghjärta så då tänkte jag att katten också kan få smaka. Sen visar det sig att köttet var över en månad gammal Glad

Mamma tänker äta det iallafall, jag lät Noggis lukta på ett hjärta men han sprang därifrån haha, det luktade äggmök över hela ägghjärtarna också. Blä!


BARFmycat
2011-03-30 12:06
#8

#7

Fast det är väldigt lätt att det blir så med kycklinghjärtan, de behöver inte vara otjänliga att äta för katterna för detTungan ute

Fast har det stått i varierande temperatur en månad utan att varit fryst eller så så kan det ju vara rätt kört.. Jag hade en förpackning som luktade äggmök när den var tinad men om jag kylde den till kylskåpstemperatur luktade den inget alls. Kycklingmage är också väldigt speciellt, det luktar typ ruttet fast det är flera dagar kvar till utgångsdatum. Ibland kan man få tag i nån pinfärsk förpackning och då luktar det inte så farligt, men det är sällsynt.

Ett tips är att om plasten på förpackningen buktar utåt så tyder det på bakterietillväxt, ligger plasten som vanligt brukar det vara lugnt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Cazzos
2011-03-30 19:51
#9

#8 Plasten på förpackningen var ganska spänd och utåtbuktad faktiskt Förvånad

Kötter var från det där gula Fågel-företaget jag vet inte vad den heter… Kungsfågel eller nåt haha! Skrikandes

Men iallafall så ska jag köpa kycklingvingar eller kycklingklubbor nästa månad när jag fått min månadspeng. Glad

Eller så kan jag börja med det i Maj när han fyller 18 år! Skrattande


Upp till toppen
Annons: