Annons:
Etikett02-hund
Läst 7854 ggr
rahl
2011-03-05, 05:43

Banta ner en hund med färskfoder

Vi ger RC obiesty till vår tik som är kastrerad och lägger på sig. Hon har ätit färskfoder innan. Kan man på något sätt hjälper henne förlora kg på färskfoder? det undrar jag för att jag har mycket färskfoder kvar i frysen samt RC tar slut snart.

Annons:
Sugiyama
2011-03-05, 18:04

Jag började med BARF då min tik har lätt att gå upp i vikt, för att hon skulle bli nöjdare av att få tugga. Så absolut går det bra att få hunden att minska i vikt. Viktigt att ta bort allt synligt fett och absolut inga kålhydrater. Jag brukar ge en bit vitkål att tugga på också.

Bogart
2011-03-06, 23:43

Visst kan du det! Vilket färskfoder har du hemma? Jag skulle rekommendera att med inga eller väldigt låg andel kolhydrater, så som Vom og hundemat.

Det går dock säkert att banta med andra färskfoder också, men jag har ingen erfarenhet av det.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Heffipeffi
2011-03-07, 00:13

Du kan blanda färskfodret med grönsaker som du skär i bitar. Hunden kan inte tillgodgöra sig dem, men det blir ändå bukfylla, så hon känner sig mätt.

Heffipeffi
2011-03-07, 00:13

Du kan blanda färskfodret med grönsaker som du skär i bitar. Hunden kan inte tillgodgöra sig dem, men det blir ändå bukfylla, så hon känner sig mätt.

rahl
2011-03-07, 14:37

just nu har jag bravo vilt och lite kvar av nordic bas, vom och hundemat har jag ingen i närheten :(

Katti
2011-03-08, 00:48

Tvärtemot #1 säger jag att du INTE ska ska ta bort fettet! Fett är bra (livsnödvändigt!). Känner mig tjatig, men det är kolhydraterna som är boven i fett-dramat, inte fettet! Fett och protein är vad hundar ska ha.

Med tanke på detta är BARF och färskfoder utan kolhydrater mycket bra sätt att banta hundar. Färskfoder med kolhydrater är också klart bättre än torrfoder. Speciellt med tanke på att torrfodertillverkarna vräker på med kolisar i bantningsfodren, och minskar på det hundar är gjorda för, d v s protein och fett…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Skunken
2011-03-08, 12:22

#6 Är på samma sida.

Jag (som många andra) anser att det är därför vi har så mycket feta hundar. Man löser ett från början torrfoderproblem med ett annat torrfoder, som dessutom nästan uteslutande innehåller kolhydrater!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

BARFmycat
2011-03-08, 14:05

Eftersom köttätande djur tillgodogör sig fett som energi så blir de inte feta av att äta fett. Däremot så blir outnyttjad energi till fett, därför bör man ge fett i måttliga mängder. Även om hunden behöver gå ner så behöver den ju fortfarande energi bara för att kunna "vara". Tänk på att även i sömnen gör kroppen av med kalorier.

Tycker inte heller att fettet ska tas bort, men ges med måtta.

Vegetabilier som kokas/ ångkokas eller fryses innan de blandas med fodret tillgodogörs bättre än råa grönsaker. Ett tips är att göra iordning lite grönsaker, mixa dem och frys in i portionspåsar som du blandar med den dagliga dagsgivan för att öka bukfyllnaden.

Tuggstimulans så som torkade grisöron, trynen, strupe, knorrar tjurmusklar osv är jättebra att ge eftersom de också ökar mättnaskänslan då hunden får jobba lite mer med maten. ÖB brukar ha stort utbud av torkat hundgodis till ett bra pris.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
2011-03-08, 17:44

Men jag tycker inte det stämmer. Jag ger inga kolhydrater och ändå går hundarna upp i vikt. När jag minskar på fettet så blir dom smalare. Sabina får nu v & h valpfor med mindre fett och mer protein. Det går hon ner på.

Skunken
2011-03-08, 18:05

Klart , man måste ju hitta rätt balans mellen fett och proteiner också. Som med allt. Inget är bra att ge för mycket av, då får det konsekvenser.

Valpar behöver ju också extra mkt protein för byggstenar så att de kan växa…Cool

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Katti
2011-03-10, 02:00

Valpar behöver också mycket fett, vilket innebär att det helt enkelt inte finns plats för kolhydrater i deras mat Skrattande. Mina hundar har också gått upp i vikt sedan jag började BARFa. Det beror helt enkelt på att jag har varit för frikostig med maten. Tiken som just haft valpar behövde lägga på sig lite, men nästa gång jag tittade på henne var hon dubbelt så bred. Oj! Och det var inte bara päls, även om det var en del av förklaringen!

Det tog ett tag för mig att inse hur lite mat de faktiskt behöver när de får vad de är gjorda för. Det är ju även därför det är så bra att få upp hundar som är små i maten i vikt med BARF. Vet sedan torrfodertiden att mina hundar är extremt lättfödda. De kan inte äta ens i närheten av rekommenderade mängder foder utan att svälla upp som ballonger. Nu är jag nere en bit under 2% av kroppsvikten dagligen, för att få ner dem lite i vikt. De verkar dock nöjda på det, så det är inga problem.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2011-03-10, 09:24

Sen får man också ta med i sina beräkningar att på BARF omsätter djuren mer muskelmassa, vilket innebär att de väger mer även om de inte blir fetare. Men sen är det precis som du säger Katti, att man ger lätt för mycket eftersom de egentligen behöver väldigt lite.

Sugiyama
2011-03-10, 13:19

Fast jag väger inte hundarna utan tittar på hullet.

Annons:
BARFmycat
2011-03-11, 14:47

Vilket är exakt hur man borde göraGlad

rahl
2011-03-12, 08:57

jag svarade vilket jag har men fick ingen tips utifrån detr :(

Gilan
2011-03-12, 10:20

Färskfodret du har går jättebra!

Jag skulle dra ned lite på fodergivan och istället blanda ut med lite rivna grönsaker som bukfyllnad. Vissa dagar kan du byta ut färskfodret mot köttfärs, lever eller annat kött och blanda ut med ex mixad vitkål. Från nordic går det ju att köpa bara ren fryst vom som du skulle kunna byta ut fodret mot ibland för att minska kolhydraterna.

Annars finns ju alltid vanlig barf om du känner att du vill gå över till det. Mina hundar mår kanon av det, fast att de får precis lika mycket har den tjocka gått ned, och den smala gått upp och är jättefina på alla sätt.

rahl
2011-03-12, 11:53

Tack :) nordic återförsäljare slutar med hundmat så förlorar vi den också :( jag kommer bara att ha bravo i närheten :(

Var köper du grejor till barf? kan du skriva veckans menu för din hund?

Gilan
2011-03-12, 18:06

Bravo har ju en variant som bara är animaliska produkter, men det är bara ett tillläggsfoder så du måste även tillsätta andra saker. Bravo har också hel oxlever att beställa.:)

Nu har jag fått möjlighet att köpa en del billiga ben ifrån styckereier men tills nyss köpte jag allt i matvarubutik och från nordic.

Mina hundar på 35kg åt då ungefär såhär.

Mån-Fredag

Frukost: 250 g nordic vom/kött/blod blandning+mixade grönsaker

Middag: Rå kyckling med ben

Lördag

Frukost:Nordic laxkross 500 gram

Middag:Hårda ben av nöt typ märgben eller knotor

Söndag

Frukost:250 gram lever+2 ägg

Middag:Lamm detaljer eller fläskben

Sen varierar jag när jag hittar bra erbjudande och sänkta varor med kort datum. I våra affärer brukar jag springa på Kycklingmage, kycklinglever, oxsvans, fläskkotletter, färs av olika slag, revben av nöt eller gris, ungnötslever, grishjärtan m.m Så då köper jag ett lager och byter ut nordic och kycklingen med ibland. Hittar man ingen laxkross funkar vanlig fisk bra strömming brukar vara billigt.

Nu vet jag inte exakt vart du bor men http://jipotimas.se levererar ju över typ hela sverige och dem har ju massor. kolla på deras sida annars fins även www.cebackagard.com som finns i Skåne.:)

Annars är mitt tips att ta kontakt med lokala gårdsbutiker/styckerier det brukar bli ben och sådant som man kan få köpa billigt och sen komplettera med billigt kött, kyckling, bravo ox och bravo lever samt Mycket grönsaker som bukfylla. :)

rahl
2011-03-12, 18:21

Just Cebackagård hade vi innan men hon har slutat med hundmat och med utkörning och jag har varken bil eller körkort. jipotimas hörde jag mycket dåligt om angående deras leveranser som de vill att man ska hänta direkt nu fast man inte kan…

Jag bor i Eslöv, skåne

Tack!

Gilan
2011-03-12, 19:17

ah okej!

Antingen fortsätter du då att köra på bravo helfoder men minskar lite och tillsätter mixade eller rivna grönsaker och ev byter ut mot kött med grönsasker ibland bara.

Eller så köper du hem lite oxkross, lever ifrån bravo samt hör dej för runt via gårdsbutiker. Googla och kolla blocket så kan man hitta en del annonser så ring och hör om du får köpa det som blir över. Känner du någon jägare eller känner någon som känner någon? Hör dej för!

I början köpte jag allt i butik men när man väl börjar kolla runt så märker man att det finns fler källor än man först trodde att vända sej till.:) Alla de vi ringt om både nöt, lamm och fläskben har varit jättepositiva och inga problem alls att få köpa det som blir kvar billigt.:)

Fråga gärna om du undrar nåt.

Annons:
rahl
2011-03-12, 21:24

Tack! Jag tror vi ska ge bravo men mindre i alla fall ett tag, jag har ändå två lådor i frysen med bravo vilt :) någon måste äta det :)

ingen jägare känner jag men tack för tipsen jag ska kolla runt sen

Gilan
2011-03-13, 09:14

Ja det låter klokt att börja att minska lite på maten och om hunden verkar hungrig så riv i lite grönsaker.  Vill du sen g¨å över till barf så är det ju bara att börja introducera det långsamt. Byt ut något frukost mål i veckan mot annat kött+ lite lever och byt utt kvällsmaten ett par gånger i veckan mot ex kycklingvingar.:)

BARFmycat
2011-03-13, 15:28

Jag köper allt mitt kött i vanlig matvaruaffär. Det har hänt någon gång att jag har bett dom att beställa in hjärta från sin leverantör, något som de inte alls var omöjliga på. De frågade bara hur mycket jag vill ha och det fick jag ocksåGlad

Jag har köpt från återförsäljare typ två gånger, och det var mest bara för att jag tyckte att det var roligt att kunna få tag i lite mer "exotiskt" kött som kanin, hjort och älgkött. Annars köper jag uteslutande fläsk, kyckling och lammkött (undviker nöt och fisk pga allergirisk för katter).

rahl
2011-03-13, 17:48

Vad köper du då i vanliga matbutiker?

Gilan
2011-03-13, 18:17

Billigt kött: Hjärta, färs, putsbitar, grytbitar, kotletter..

Inälvor: Lunga, Lever, njure, mage.

Ben: Fälskben, oxsvans, kyckling, lammbitar, revben, kalkon, grisfötter..

Det är väll det jag brukar hitta här på vårat lokala Ica. Ser till att köpa det med kort datum eller det som är på extra pris den veckan.

Har de inte det man vill ha så kan man som sagt be dem ta hem det. Brukar få beställa både grisfötter, hjärta, blod(till spår) och fläskben.

Sen köper jag grönsakerna i butik men under sommar/höst plockar jag nässlor, kirskål, blåbär och äpplen och har som grönsaker.:)

BARFmycat
2011-03-18, 09:38

Sågat lamm (frysdisken), kycklingmage, kycklinghjärta, kycklinglever, grislever, lammlever, (ungnötslever är jättevanligt men det ger jag inte till katterna), grishjärta, svål, skivspill, revbenspjäll, kotletter, hel kyckling, kycklinglår/ vingar… Allt kött för 50;- kilot och under, mer än så köper jag inte för. Det finns ju massor mer man kan ge till hund, jag undviker ju fisk och nöt pga allergirisk för katter. Nötblod har jag också hittat. City Gross är en guldgruva, de har mycket "ovanligt" kött som grisknorr och sånt, mycket inälvsmat och så ärdet väldigt billiga!

Bogart
2011-03-19, 23:56

Här så har jag haft mest tur på Willys och Ica Maxi. Ibland så hittar jag dock jättebra fynd i små butiker som Tempo. City Gross har jag faktiskt aldrig varit på, men det är lockande att åka dit bara för att kolla på köttutbudet! Man blir verkligen galen av att barfa… Tungan ute

Bor man någonstans där det finns mycket invandrare så kan man också hitta intressanta saker i "invandrarbutiker". I en sådan här i stan så kan man hitta fryst kycklinghjärta, -lever och -mage, och det är billigare än den färska från Kronfågel. Kalkon köper jag billigt där också, och det finns även mycket lamm och nöt.

I en "invandrarbutik" i Göteborg så hittade jag roliga saker så som nötnjure, lammhjärta, vaktel och fårhuvud (det sistnämda köpte jag inte tyvärr)!

Så det gäller helt enkelt att kolla upp vad som finns i sina trakter.

Med vänlig hälsning

Annons:
BrianS
2011-03-25, 14:27

Hej,

Check www.big2small.se. De bor i Ängelholm og har utbringning efter avtal … og til bra priser.

rahl
2011-03-26, 09:27

för det mesta har de bravo, bravo kan jag köpa i min djuraffär

BrianS
2011-03-26, 11:09

#29 .. Sludder og vrøvl … det fylder bare mere i deres produktliste… faktisk har hon mycket fra andre leverantåorer bla kött från ZooProdukter och Bjärefågel.

Har du besögt hende och set selv?

BARFmycat
2011-03-26, 14:07

Följande åsikter yttras från mig i egenskap av privatperson och inte som Medarbetare på BARF i Fokus;

Jag har personligen lite svårt för att handla halalkött från "invandrarbutiker"… Visst sätter jag mina djurs välmående framför andra djurs välmående, men halalslaktat kött köper jag inte. Mina djurs välmående ska inte gå föra andra djurs onödiga lidande. Jag har köpt det en gång när ekonomin verkligen inte gick ihop och jag har fortfarande sjukt dåligt samvete för det.

Jag kör för tillfället själv slaktdjur till slakterier och både lastning, transport, lossning och slakt går mycket humant till, skyddat från onödigt lidande.

Jag är väldigt objektiv i mitt synsätt och tycker inte att slakt i sig är en grym handling. I Sverige får inte djur slaktas i åsyn av ett annat djur, golv och väggar ska spolas fritt från blod innan nästa djur slaktas. Döda djur får inte transporteras tillsammans med levande djur om de inte hålls åtskilda och övertäckta. Djur som anlänt till slakteri slaktas omgående så fort dom fått en chans att lugna ner sig och bekanta sig med mijön, så att de inte ska behöva stressas ytterligare. Mjölkkor proriteras så att de inte ska stå och bli mjölkstinna.

Halalkött är billigare att producera och köpa, för att slakt och hantering är undantaget från djurskyddslagen.

Så här genomförs halalslakt

För er som inte har registrerat YouTube-konto eller som inte vill se kan jag beskriva att första sekvensen redovisar vanlig slakt med bultpistol. Pang, djuret är dött och utan medvetande innan det faller till marken.

Resten visar hur man placerar kor i stora "torktumlare", stänger in dem och skär pulsåder, mat- och luftrör av djuren men behåller ryggraden intakt. Djuret snurras upp och ner för avblodning, fortfarande vid liv och vid medvetande. Sedan hängs dom upp i ett ben för att få hänga medans de fortsätter avblodas och spolas av med högtryckstvätt. Eftersom nerverna i ryggraden fortfarande är intakta känner de allt, om inte adrenalinet tagit över förstås vilken man innerligt hoppas att det har. Tyngden knäcker i regel benet de hängs upp i.

Ännu ej snittade kor, får och lamm drivs in och slaktas i rum där det fortfarande hänger och ligger nyslaktade djur som fortfarande lever, rycker och pumpar ur sig blod. Ingen betryggande miljö direkt.

Jag vet att priset och utbudet kan vara lockande men det finns en anledning till varför det är så billigt. Min personliga vädjan till alla BARF:are är att inte stödja religiös slakt.

rahl
2011-03-26, 17:02

#30 nej jag bor långt ifrån Ängelholm, för långt att åka och titta

Bogart
2011-03-26, 20:01

#31 Jag håller med om att halalslakt väl egentligen inte är något man borde stödja, men det finns faktiskt svenskt "halalkött" (kan väl knappast kallas halalslaktat egentligen). Då måste de hålla sig till svenska lagar, så då blir det lite skillnad.

Själv så köper jag sällan halalslaktat, men det händer. Jag kan ärligt säga att jag inte orkar bry mig jättemycket om hur djuren är slaktade. Skäms Visst väljer jag gärna svenskt, men det är inte alltid så enkelt… Köper jag halalslaktat så blir det mest "fulbitar".

Sedan så köper jag även annat utländskt kött, det blir ibland lamm från Sydamerika, och jag har inte en susning om det på något sätt går bättre till än halal. Dumt kanske, men det är ett val jag har gjort.

Kan ju säga att jag ännu inte köpt kycklinghjärta och sånt i den butiken, för jag brukar lyckas komma över svenskt där priset är lägre för att bäst före-datum är nära. Det enda jag har köpt i butiken där jag bor är kalkon, och det kommer jag nog sluta med, då min hund inte riktigt fixar bärande kalkonben (han spyr upp vassa benbitar).

Drömmen är ju att en dag föda upp foderdjur själv, men det fungerar inte riktigt som det är nu.

Med vänlig hälsning

BARFmycat
2011-03-27, 11:14

Du tror inte att man importerar halalslaktat kött?

Halalslakt är förbjudet i Sverige, men det är inte förbjudet att importera kött.

Det går inte att producera halalslaktat kött samt följa svenska lagar eftersom de lagarna strider mot deras koscherlagar. De äter helt enkelt inte kött som inte är halalslaktat, det är emot deras religion eftersom det räknas som "smutsigt". Köttet måste vara slaktat av judar i guds namn, och djuren måste dö genom förblödning.

Om man säger såhär, du kanske inte vet hur djur från andra länder blir slaktade, men du kan vara säker på att produceringen av halalkött går till på ett för djuret plågsamt sätt, annars är det inte halal.

Ja jag brukar också köpa kycklinginälvor nära kort datum, det är av någon anledning inte så stor åtgång på hjärta, lever och mageTungan ute

Mina katter fixar inte såna ben heller, och då tuggar de ändå i sig revben från grisar! Ekologiska kycklingben rår de inte heller på.

Annons:
[Borttaget]
[Borttaget]
2011-03-27, 11:14

Inlägget är borttaget

Bogart
2011-03-27, 20:28

#34 Som sagt, det FINNS svenskt halalkött! Det stämmer att korrekt halalslakt inte är tillåten här, därför så håller de sig helt enkelt till svenska lagar. De låter någon imam stå och rabbla lite ord (och lite andra ritualer utförs), och vips, så kallas det då halalkött.

Med vänlig hälsning

rahl
2011-03-27, 21:36

jag själv kollar aldrig om ett köt är svensk eller inte jag bryr mig inte om det. så inte heller spelar det för roll vilket får hunden :)

BARFmycat
2011-03-30, 11:56

Hm, jag hittade en artikel om det där nu på DN:s hemsida, det är tydligen godtagbart att djuret är bedövat med el eller bultpistol innan man avblodar djuret, men bultning går inte riktigt ihop med den islamska grundlagen då kravet är att djuret dör av avblodningen. Bultar man så dör ju djuret av skottet. Men ett djur räknas inte som "dött" om det inte är avblodat enligt lag, oavsett om man halalslaktar eller ej.

En riktigt insatt hardcore muslim borde isåfall inte äta svenskt halalkött såvida inte djuret är elektrifierat innan avblodningen, och det tycker jag personligen inte är särskilt humant heller.

I vilket fall som så tvivlar jag på om svenskt halalkött verkligen är så billigt, eftersom det är omständigare procedur för att framställa det köttet. Nu var det i och för sig länge sedan jag besökte en "invandrarbutik" så jag vet inte vad det står på förpackningarna.
Är det svensktmärkt, det köttet som du köper så billigt?

Det skiter jag också fullkomligt i, både till mig och katterna. Men jag köper inte halalkött pga etiska skäl.

Upp till toppen
Annons: