Annons:
Etikett02-hund
Läst 6580 ggr
Skunken
3/10/11, 7:59 PM

RÖDA UTSLAG

Duschade min hund nyss och märkte att hon fått röda, irriterade utslag på bland annat hals, bringa, öron och mage. De är små, ngr millimeter i diameter.

Hon har ätit VoH i en strax över en vecka istället för magnussons torrfoder hos min mamma och hon har ju varit där nästan hela tiden sista veckan och därmed får hon ingen BARF.

Kan det vara en foderallergi undrar jag då? Har aldrig sett dessa utslag innan och hon har BARFat i ca 1 år så jag tror inte det är någon komponent i BARFen. Kan det vara VoH Sprint???

Hon kräktes ju galla också ett par mornar för över en vecka sedan med det var ju innan VoH, vet inte om utslagen och kräkningarna är relaterade till varandra, känns inte så iaf.

Några ideér?? Vad i VoH kan hon vara allergisk emot isåfall??

VAD KAN DET VARA?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Skunken
3/10/11, 9:59 PM
#1

Hjäälp?!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

AnneN
3/10/11, 10:16 PM
#2

En del hundar kan reagera på foder med högt proteininnehåll, så om det är VoH Sprint hon fått nu istället för det torrfoder hon är van vid så kan det eventuellt bero på överkänslighet mot högt protein, annars så kan hundar precis som människor vara allergiska mot allt möjligt.

Mitt tips är att i första hand byta tillbaka till det foder hon är van att äta och har mått bra av tidigare och se om utslagen försvinner. Om de inte försvinner så rekomenderar jag att kontakta veterinär för utredning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Rose1
3/10/11, 10:22 PM
#3

Är hon i en hormonell period? (Inför eller efter löp.)

Förstod inte riktigt hur hon utfodrats tidigare.
BARF, VoH, Magnussons?

Vilken ras och ålder är det på hunden?

Skunken
3/10/11, 10:29 PM
#4

Hon är en engelsk cockerspaniel som fyller två år i juni. Jo det är nog dags för ett löp snart.

Hon halvbarfar nästan kan man säga, hon får magnussons torrfoder hos min mamma när hon är hundvakt och BARF av mig (ibland torrisar med förståss) sedan köpte jag VoH sprint som hon skulle ha hos min mamma istället för magnussons.
Hoppas jag förklara bättre nu;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Rose1
3/11/11, 8:09 AM
#5

Är hunden väldigt hårdpresterande?
Annars kanske VoH med ris kan passa bättre?

När du halvbarf:ar, vad ger du då? Benmåltider eller kött?

Kan du inte lämna ett vetefritt foder hos din mamma då hunden är där? Ex Standardt Hjort.

har du sett några tecken på en sur obalans (röda hudpartier runt ögon, mun, könsorgan, ljumskar)?
Eller en sur lukt från mun och/eller hud?
Inga tecken på att hon håller på att få någon infektion?
Kliar hon sig?

Skunken
3/11/11, 10:53 AM
#6

Hon har ju utslag mage/ljumskar hals, armhålor men inte direkt runt ögonen. Ja hon är ganska gårdpresternande + att hon har väldigt hög energiomsättning. Ingen lukt, inget kli, ingen feber, inget annnat.

märkena är Jätte röda, (iarmhålan ganska stora) ser ut som blod har sammlats jättenära huden, inga sårskorpor. Runt vissa är det nästan lite blått som ett blåmärke :(

Men det är ju ingen vete i VoH så det kan ju inte varit det hon reagera på?….

När jag ger BARF ger jag som om jag skulle helBARFa alltså RBK, ben, kött, osv + lite grönt ibland. Har gjort så i ett år.

Nu ger jag inget VoH och hoppas detta lägger sig, hon får bara kött/ben från hjort, lamm och kyckling ett par dagar tänkte jag….Tyst

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Skunken
3/17/11, 6:33 PM
#7

Jag har misstagit mig, det var blåmärken. Det blev svagt blått när de försvann! Det är min mammas hund som naggas så hårt när de leker!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Bogart
3/19/11, 11:58 PM
#8

Vilken tur att det inte var något värre! Skrattande Det är inte kul att ha djur med allergier…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Upp till toppen
Annons: