Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 7480 ggr
Hyeonmu
2011-02-08, 07:52

Schäfervalp

Hej! 

Jo, jag vet att jag säkert är fånig nu men jag skulle behöva lite backning, eller uppmuntran eller vad man nu ska säga.

Jag har BARFat min 2åriga tibbe-blandis i några månader nu. Orijen står samtidigt alltid framme för säkerhets skull, men han ratar det till 99 %. Jag tycker BARFet fungerar jättebra, han har blivt lite hård i magen ibland bara.

Jo! Men till saken. Idag blev jag med valp. En schäfertik på 10 veckor. Valpfodret jag fick hemskickat med henne är baserat på säd och jag fick lite smått panik. Hur gör jag nu, liksom? Matschema och mat har jag fått från uppfödaren och hur säger man att man tycker maten de utfodrar med är skräp…? Men framför allt, frågan där jag känner att jag behöver uppmuntras - vågar jag byta till BARF? Skäms

Jag oroade mig aldrig för näringsbrist med den vuxna hunden, men med en växande valp känns det väldigt ångestframkallande. Hur ska jag göra? Finns det ens möjlighet att få tag i så stora mängder kött när man bor i inre Stockholm - utan att ruinera sig?

Alla tips och all input är väldigt uppskattat. <=3

Annons:
Heffipeffi
2011-02-08, 09:53

För det första behöver du ju inte säga till uppfödaren vad du tycker om fodret.

På Jipotimas hemsida står det hur man utfodrar valpar enl Barf.
Jag förstår att det känns lite oroligt att föda upp en hund på barf när man aldrig gjort det förut. Jag har utfodrat mina vuxna hundar med barf i flera år, och det har fungerat bra, men skulle jag skaffa valp, så skulle jag ge färskfoder i stället. Inte för att det är bättre än Barf, utan för att jag är osäker på  om JAG har rillräcklioga kundskaper ombarfutfodring av valpar. Blir det fel så kan det ju få stora konsekvenser på en växande valp.

Hyeonmu
2011-02-08, 10:10

Nej, jag tänkte mer eftersom jag kommer att ha kontakt med henne. Det kommer bli lite jobbigt att förklara att 'Joo, hon äter bra. Bara inte din mat.'

Ahh, tack för tipset. =3 Färskfoder, vad menar du med det? Det kanske kan vara ett alternativ. För jag tänker ju lkadant - en växande valps hälsa vill man inte mixtra med. =<

Heffipeffi
2011-02-08, 10:37

Med färskfoder menar jag färdigblandade foder, som finns i frysta korvar. T ex Nordic, Bravo, Vom og hundemat(mest likt barf i sammansättningen).

Jag tror inte att din uppfödare har ngt emot att du utfodrar med färdigt färskfoder. Det är många valpköpare som byter foder till sina hundar av olika anledningar. Vad får hon för mat i dag?

Issm
2011-02-08, 10:37

Färskfoder är ett rått helfoder som redan är 'klart' näringsmässigt. Det finns en del olika märken av det, med lite olika innehåll.

Det som är populärast just nu i hundvärlden är Vom og Hundemat, (jag upplever det så iaf) eftersom det är ett spannmålsfritt foder. Alla deras foder har vitaminer och mineraler i sig, de har även ett foder som är speciellt riktat till valpar.

Annars finns det ex, Nordic, Bravo, Klass, Fodax men alla dessa innehåller lite spannmål.

Kolla runt lite på länkarna och bilda dig en egen uppfattning. Om du googlar så kommer du hitta massvis med åsikter och erfarenheter om dessa foder så du kan se vad andra tycker om dem.

Issm
2011-02-08, 10:38

Oj då, Heffipeffi hann visst före Glad

Bogart
2011-02-08, 15:22

Jag tycker inte heller att man ska mixtra med en växande valp - därför så borde alla valpar få artanpassad föda! Flört Allt annat är att mixtra enligt mig.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Heffipeffi
2011-02-08, 15:43

#6 Jag håller med dig. Barf är det bästa, även för valpar. Men man ska veta vad man gör. Kunna se på valpen om det går åt fel håll, och veta hur man ska justera maten därefter.

Hyeonmu
2011-02-08, 16:57

Ah, jasåå. =) Men det låter ju som ett bra alternativ. Just nu får hon Specific för valp som jag blöter i vatten.

Åh, tack! =D Länkar uppskattas alltid. Det ser ju ut som jättebra foder för en växande valp. 

Jag håller absolut med, men säger som Heffipeffi. =< Jag känner inte att jag har tillräckligt med koll på vad en växande valp ska få i sig varje dag. Men det borde ju gå att hitta nån bra RDI för valpar också. Annars borde absolut nån kunnig människa skapa det. =D

Heffipeffi
2011-02-08, 21:44

Specifik här väl inte till de sämta fodren, men det är dock ett torrfoder :-(

Skunken
2011-02-09, 14:50

specific fodret använder bla propylgallat i sina foder om jag minns rätt. biverkningar kan vara cancer, allergi, leverskador m.m

De använder även BHT som är förbjudet i människoföda pga av sina cancerogena egenskaper.

Skulle välja ett foder utan allt detta skit.

Men om du känner att du inte besitter -tillräckligt med kunskap, varför inte testa färskfoder som Vom og Hundemat eller ngt?
Det är ju bra mycket bättre :D

#6 Klockrent uttalande ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Heffipeffi
2011-02-09, 19:00

Jag blandade i hop Specifik med Precept. Självklart är det inte bra med BHT och propylgallat, även om inte torrfodertillverkarna vill erkänna det.

Jag har barfat mina hundar i 4-5 år, och de mår förträffligt, så helt fel kan jag ändå inte ha gjort. Däremot tycker jag inte att hag har kunskap nog att utfodra en växande valp om jag skulle skaffa ngn. Skulle jag skaffa valp så skulle jag nog ge den VoH.

Hyeonmu
2011-02-10, 02:11

#10 =O Oj. Det hade jag ingen aning om. Jag som bara var skeptisk till att basingrediensen var säd. Nu åker det fodret på en gång.

Tack så jättemycket för tipsen allihop. =D Jag tror jag köper VoH, kör på det iaf de första sju-åtta månaderna och går sen över till BARF. 

Just det, tips om bra slaktare i Stockholmstrakten förresten?

Heffipeffi
2011-02-10, 02:18

#12 Precis så skulle jag också göra :-)

Annons:
chapp
2011-02-11, 21:59

Jag barfade min valp från första början. Kycklingdelar, rester mm. Jag tror inte man behöver vara så ängslig (kommer ängsligheten sig av all reklam för konst-foder?), man märker ju om hunden frodas och mår bra. Nu är min hund en pigg och välväxt 10 månaders unghund.

Heffipeffi
2011-02-11, 22:29

Nu är det ju en liten hund du har. De större raserna har lättare att få skelettprobroblem under uppväxte, eller hur?

Men du har säkert rätt i att men inte behöver vara så ängslig. De flesta barn växer faktiskt upp till utan att få "krokiga ben" även om de inte ätit speciellt bebisfoder ich tonårsfoder :-)

Hyeonmu
2011-02-12, 13:06

Jo, det är sant. Jag antar att jag bara nojjar för att jag tycker att just schäfrar värkar dö knall och fall mest hela tiden numera. ={ Vår schäfer käkade både lök och choklad utan att reagera negativt och sov på marken utan att höfterna blev dåliga, men nu känns det som att schäfrarna dör av typ en missad måltid, eller knäcker höften av att gå i en för brant trappa. x_x 

Jag har faktiskt tänkt mer på saken och läst på en massa sidor om valp-barf. Jag tror att jag ändå kommer börja halv-barfa. Så får hon vom og hundemat två gånger om dagen och vanlig barf två gånger. Eller bara barf en dag, vom og hundemat en osv.

Sugiyama
2011-02-12, 15:18

Jag skulle aldrig våga föda upp en valp på torrfoder. Man har t o m forskat på att valpar som får ben och färskt kött får ledproblem i mindra grad. Min Freddie fick torrdfodret uppfödaren skickade med en dag sen skiftade jag över. Friskare och starkare hund får man leta efter. Han är en intesiv och snabb hund som tränas hårt i jakt och sök men har aldrig under sina 5 år skadats. Men var och en gör som man själv vill. Färskfoder förutom vom o hundemat innehåller benmjöl istället för ben och där missar man en viktig byggnadssten för den växande valpen. Vissa färskfoder innehåller även inflamationsgynnande spannmål, inget heller jag skulle ge en växande valp.

Heffipeffi
2011-02-12, 17:57

Är du säker på att VoH inte innehåller benmjöl? Jag har letat, men inte lyckats läa någonstans om det innehåller benmjöl eller malda ben.

Hyeonmu
2011-02-13, 08:55

Men vad tror du då om hälften VoH och hälften BARF? Med mycket RMB i kosten? 

Just nu, skamligt nog, har jag mest panik för att det verkar som att en BARF-kost till schäfern kommer att gå på 1000-1500 i månaden, vilket jag inte är säker på att jag har till mat. <={

Sugiyama
2011-02-14, 16:16

#18, ja de mal ben. Jag känner en som varit i fabriken och tittat. Vom & hundemat blir dyrare än att ge bara BARF. Jag betalar 34 kr/kg för v&h och max 20 kr /kg för min BARF-hunds mat.

Annons:
Vattnadal
2011-02-14, 16:46

#19 Fodax är ett billigt alternativ, färskfoder med mycket energi. Duger det åt hårt arbetande huskyn borde det väl passa åt en schäfer oxå?

Vi kör över vårt hundgäng på fodax just nu.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hyeonmu
2011-02-14, 17:36

#20 Fast jag undrar om jag kommer att kunna hitta mycket billigare än 30-40 kr kg där jag bor ändå. För barf, alltså. Men orsaken till att jag vill ge VoH är ju att jag oroar mig för näring. Idag gick jag in i närmsta djuraffären för att be dem beställa hem VoH. Där blev jag starkt rådd att istället köpa orijen, pga att schäfrar har ledproblem och man inte får i dem alla vitaminer. Jag blir lite orolig. =/ 

Absolut. Fungerar det för Huskys borde det ju verkligen fungera för en schäfer. =) Kollar upp det på en gång. 

Hmm. Tyvärr verkar de inte ha nåt valpfoder, utan då måste man lägga till saker. Det kan vara värt att tänka på tills hon blir äldre i alla fall. Tack för tipset.

Vattnadal
2011-02-14, 18:34

Kör isåfall ett torrfoder för valp och ge lite fodax extra då.

MVH Elin

Heffipeffi
2011-02-14, 18:41

#20 Fins inte VoH i större korvar som är billigare, eller i block om man har stora, eller många hundar?

Heffipeffi
2011-02-14, 18:44

#22 Nej, det verkar ju logiskt. Vargvalparna kan inte överleva på enbart färskt kött+inälvor och ben. De hittar säkert torrfoder ute i naturen någonstans ;=)

VoH har väl till och med ett valpfoder?

Skunken
2011-02-14, 19:23

Ja voh har valpfoder :D

Tycker det låter jättebra med 50/50 barf/VoH.

VoH innehåller ju inga konserveringsmedel, färgämnen, smakämnen, spannmål så efter barf tycker jag att det är det näst bästa alternativet :D

(((Tycker inte för övrigt att "duger" är en tillräckligt alternativ för foder ;) Då skulle jag inte barfa utan ge torrfoder :D))) Om man nu ska vara sådan ;)
Såg att de använde både korn och melass i ngt foder (fodax alltså).
Undrar om ngn vet, men är inte melass nästan rent socker (kolhydrater)??? Eller vad är det igentligen?

www.sweetolga.blogg.se

Skunken
2011-02-14, 19:26

Fast fodax måste ju vara bra mkt billigare?? Om man oroar sig över priset! Ngn som vet vad det kostar??? Det är ju ett alternativ kanske ;)

www.sweetolga.blogg.se

Annons:
Bogart
2011-02-14, 20:16

Annars är ju Canifor ett superfoder och det är dessutom riktigt billigt, i stil med Fodax. Dock så finns det ju bara två återförsäljare. Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning

Katti
2011-02-14, 22:17

Melass innehåller 50% socker. Så det känns inte som någon höjdare att ha i hundmat… Här är priserna på Fodax:

Antal påsar

Antal kg

Pris/påse

Pris/Kg

1 påse

12,5 kg

200 kr

16,00 kr

2 påsar

25 kg

190 kr

15,20 kr

3-7 påsar

37,5-87,5 kg

160 kr

12,80 kr

8-12 påsar

100-150 kg

145 kr

11,60 kr

13-49 påsar

163,5-612,5 kg

135 kr

10,80 kr

50 påsar eller mer

625 kg-

130 kr

10,40 kr

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Hyeonmu
2011-02-15, 10:16

Fast då blir det ju ungefär samma kostnad (om jag ger orijen valpfoder) som om jag barfar och ger VoH.

De har större korvar, men ingen verkar ta in dem. =/

Jomen precis, jag förstod inte riktigt hur hon menade. o_0; Ja, och det fanns bara en vitamin i orijens valpfoder som inte fanns i VoH's foder. Det var ungefär lika stora mängder också. 

Vad bra, då känner jag mig lugnare. ^^ 

Jo, jag håller med. =/ Om jag kände att det var nåt för mig skulle jag ge orijen. När det gäller melass är ju det typ sirapsrester. Jag skulle göra satin balls till min pappas hund som blivit mager och fick utesluta melass helt pga sockerhalten (han har diabetes).

Åh, det såg ju riktigt bra ut. Det ska jag lägga på minnet och se efter. =3

Sugiyama
2011-02-16, 14:55

Sedan när blev torrfoderförsäljare experter på näringslära? Jag känner en drös torrfoderuppfödda schäfrar med diverse sjukdomar och ledfel. Det finns en finsk forskningsrapport som visar på att valpar som föds upp på ben och rått kött sällan får höftledsfel.

Hyeonmu
2011-02-16, 18:00

Hm? Menar du angående min kommentar: "Ja, och det fanns bara en vitamin i orijens valpfoder som inte fanns i VoH's foder. Det var ungefär lika stora mängder också." Jag menade på att det är konstigt att påstå att Orijen är bättre än VoH när VoH förutom att bestå av färskt kött har samma vitamin- och mineralinnehåll som Orijen. Sen om valpar faktiskt ska ha de vitaminerna, det vet jag inte. Det är väl olika skolor som i det mesta.

Heffipeffi
2011-02-16, 18:20

Frrågan är då om VoH redovisar det som finns i fodret, eller det de tillsätter i fodret. Det kan ju vara så att denna vitamin finns naturligt i fodret pga att det är rått, så de inte behöver skriva det.

Vad var det för vitamin?

Hyeonmu
2011-02-16, 20:11

Det är sant, så kan det ju vara.

Hm. Det var mer än jag trodde. Orijen innehöll dessa tre som inte VoH innehöll (eller skrev ut): Betakaroten, potassium och magnesium. Sen tillsatte de dessutom aminosyror - nåt som VoH inte nämnde nåt om - i form av dessa:
T. Lysine 2.7%
T. Threonine 01.65%
T. Methionine 0.87%
T. Isoleucine 1.60%
T. Leucine 2.9%
T. Valine 1.9%
T. Arginine 2.9%
T. Phen. 1.6%
T. Histidine 0.85%
T. Cystine 0.5%

Sen innehåller VoH Vitamin K3, vilket Orijen valp inte gör. 

Men, även där, vill man ha de tre är det ju bara att tillsätta morot, spenat och avocado i grönsaksmixen till hunden.

Annons:
Skunken
2011-02-16, 20:43

Alla essentiella aminosyror finns i kött och mer därtill ;)

Proteiner kan man säga = aminosyror

Aminosyror ingår alla naturens proteiner. Men eftersom fodetillverkarna sabbar köttet vid foderprocessen så måste de tillsätta de saker hunden behöver, som aminosyror, eftersom dessa förstöd vid uppvärmning.

VoH innehåller detta naturligt som allt protein ;)

Magsesium finns naturligt i kroppen, därmed i köttet.

Potassium är engelska för kalium. Finns riktigt av i de flesta grönsaker och frukter samt fisk. Viktigt för bla syra/bas balansen i kroppen.

Så det är uppenbarligen värför VoH inte behöver skriva ut tillsatser, de finns inte  eftersom allt redan existerar naturligt i den råa maten! ;)
Eftersom maten är rå behöver de självklart inte tillsätta aminosyror.

www.sweetolga.blogg.se

Heffipeffi
2011-02-16, 20:47

Ok, Jag har ingen kunskap om vad samtliga av dessa aminosyror finns i för ngt. Vissa vet jag finns i kött. Hoppas ngn kunnig kan räta ut de frågetecknen :-)

Däremot ska du nog vara lite försiktigt med Avocado. Har för mig att det inte är bra att ge till hund,

Skunken
2011-02-16, 20:57

#36 precis som du säger, avocado ska ges i små små mängder om man ska ge, eller inte alls. Bäst att hoppa över helt tycker jag, men vi tänker ju olika allihopa :D

Spenat ska ges förvälld och inte rå pga att oxalsyran i rå spenat är giftig för hundar. Tillagad är dock nyttig, då blir hundarna karl-alfred :D hehe
Människor med för den delen ;)

www.sweetolga.blogg.se

Bogart
2011-02-16, 21:23

Jag har hört lite olika om avokado, en del säger att det ljusa köttet inte är farligt. Det giftiga ska tydligen bara finnas i skalet och det gröna köttet, alltså det som är närmast skalet.

Så om man ska envisas med att ge avokado (vilket jag inte tycker behövs alls) så kan man ju hålla sig till det ljusa köttet.

Med vänlig hälsning

Hyeonmu
2011-02-16, 22:27

Tack för bra information. =) Då var det som Heffipeffi och jag misstänkte. Just aminosyror och sånt är ren grekiska för mig. o_o;; 

När det gäller avokado har vi musägare fått höra samma sak, att kärna och skal (och då också yttersta köttet) är det som främst är farligt. Det tycker jag man känner om man skrapar det köttet som är närmst skalet och smakar av, det är extra bittert - tungan känns som att den 'skrumpnar' lite av det. Det är väl blåsyran som är boven - eller är det nåt annat dåligt i också? Men, i alla fall, kaliumet finns ju redan i kött så avokado behöver ju inte direkt tillsättas. Jag tackar för varningen. =)

Ja, det läste jag nyligen, att okokt spenat var dåligt. Det gav mig lite ångest eftersom jag gett babyspenat som 30-60 % av 'salladsbasen' till den äldre vovven. Tur att det gick väl i alla fall, men nu förvälls all spenat först.

Katti
2011-02-16, 22:30

Jag är övertygad om att vargar inte äter avokado. Därför får heller inte mina hundar det. Tänker man så blir det enkelt att BARFa Skrattande.

Sugiyama
2011-02-17, 11:59

V & H har lever i sitt foder som innehåller alla vitaminer valpen/hunden behöver. Man kan alltid dra sina egna slutsatser men jag anser att naturliga näringsämnen är bättre för hunden än konstgjorda som tillsätts efteråt. Många grönskaker innehåller saker som är skadliga för hunden för att inte tala om de giftrester som kan finnas i dessa. Därför är jag väldigt sparsam med odlade grönsaker. Den här tiden på året så är alla bladgrönsaker odlade i växthus i näringslösning och inget jag äter själv eller ger mina hundar. Dom får bitar av kål och morötter mellan varven, det är allt.

Annons:
Hyeonmu
2011-02-17, 13:07

Vad konstigt… nu tog iFokus bort mitt inlägg igen. x-x

Jo, jag brukar också tänka så. Inte helt och hållet dock, då skulle grönsaksmixen mest bestå av gräs… gräs… och mer gräs. XD Men typ rotfrukter som inte finns i sverige skulle ju en kanin kunna få tag på om det fanns här och vsrgen skulle få det i sig. Precis som fallfrukt. Men avocado, med sitt skal och benägenhet att ruttna fort skulle nog inte vargen få i sig ens om det växte i sverige. Lite så kan jag tänka. =)

Det håller jag med om, jag undviker själv vitamintabletter därför. Att grönsakerna kan innehålla dåliga saker har jag inte tänkt på. Man kanske skulle ge mer ekologiska grönsaker, eller snarare bara ekologiskt och kravmärkt.

Katti
2011-02-17, 15:28

#42, men vi måste väl i så fall tänka på vad en vildkanin/hare skulle kunna få i sig. Inte tamdjur. Våra inhemska frukter innehåller inte på låmgt håll så mycket socker som de förädlade snabbodlade importerade frukterna vi köper. Det är därför dagens sockerstinna barn oftast vägrar äta svensk frukt… Och det vargen får i sig genom att äta maginnehåll är inte samma sak som bytesdjuret har fått i sig. Sockret börjar brytas ner av saliven redan i munnen, så maginnehållet innehåller långt ifrån lika mycket socker som det kaninen/hjorten åt. Och det kaninen /hjorten åt var garanterat till absolut största delen inte frukt och grönsaker utan just - gräs och örter!

Det enda jag skulle kunna tänka mig att ge i "grönsaksväg" ett nippe gräs och blandade örter som jag har plockat själv, mixat och tillsatt massor av goda bakterier till. Det tror jag är så nära vi kommer! Fast hittills har inte mina hundar fått det heller (förutom bakterierna). Det står dem fritt att i osmält form äta vad de vill från naturen under större delen av året.

Skunken
2011-02-17, 22:37

Om man vill spara pengar och ge nyttiga "grönsaker" som inte innehåller konstiga saker man man plcoka upp ett stort föråd på sommaren inför vvintern av bla. kirskål, maskrosblad, klöver, gräs, brännässlor osv. Det gör jag och det fungerar utm ;) Billigt blir det och man vet att det är helt solmognat ;D Plcokar även blåbär som hon får snaska på under vintern :D  Min vovve älskar kirskål :D

www.sweetolga.blogg.se

Hyeonmu
2011-02-18, 20:08

Mycket sant. Förutom att vargar säker äter en liten del fallfrukt och nog tuggar i sig ett bär eller två under sommaren för en liten sockerkick. xD Det bästa att ge är väl egentligen vom eller kaninmage. Annars som du säger, kanske lite gräs, örter osv. 

Det är ju en jättebra idé. =D Synd att vår frys redan är för liten för barfandet… hrmm.. annars hade jag verkligen gjort det. =/ Undrar om frys i några månader funkar mot den nya läskiga masken.

chapp
2011-02-19, 11:55

Skunken

Hur förvarar du det gröna du plockar in, fryser du det? Förväller och fryser in? Äter hunden det som det är eller gör du något med det innan du serverar?

Mina hundar äter endast grönsaker stekt ihop med ägg. Och det får de inte ofta, för vem orkar hålla på att steka omelett till sina jyckar?

Så min valp, som nu är 10 månader, är uppväxt utan grönsaker i stort sett. Hon åt en del bär i höstas, men frossade inte i det. Frukt kan hon bita lite i men ratar för det mesta. Hon är ett levande experiment - få se hur det går! Än så länge går det utmärkt.

Skunken
2011-02-19, 13:15

Jag fryser in i påsar och tar upp lite dag för dag ( de dagar jag ger) och mixar med stavmixer till puré. Om man inte gör puré är det svårt för dem att bryta ner cellulosaväggarna. Hur många har inte sätt när hundarna bajsar grässtrån på sommaren :D Förväller inte ngt förutom sparris och spenat,när jag nu ger det.

Jag väljer att mixa precis innan användning men vet också de som fryser ner grönsakskluttar, och tar upp en klutt per dag osv.

I början Blandade jag grönsaksmixen med köttfärs för att hon skulle äta men nu äter hon gärna ren grönsaksmix så behöver inte ge lika mkt färs längre ;) Jag ger grönsaksmixen innan köttet på kvällen för om hon precis ätit smaskigt kött och är mätt är hon nog inte lika sugen på grönsaker :) hehhe

Ibland får hon hela morötter bara för att få tugga på ngt och då mixar jag inte, och iböad får hon morot i mixen.

Min är faktiskr inte heller så förtjust i många frukter, vet inte om det är för sött eller så. Hon gillar inte äpple banan blåbär osv 
Men de flesta grönsaker tycker hon är ganska goa att gnaga på.
Typ blommkål, morötter, paprika.

Förstår med att det är jobbigt att steka omelett åt hundarna :D Blir lite omständigt :(

www.sweetolga.blogg.se

Sugiyama
2011-02-19, 14:54

#46 Min Freddie är uppvuxen utan grönsaker, han är 5 år nu och är aldrig sjuk eller skadad. Får ofta kommentarer om hur välmuskklad han är och vilken glansig päls han har. Ja han riktigt strålar av hälsa, bättre måttstock kan man inte ha. Jag vet när Sabina växte upp på torrfoder så luktade hon ofta illa i pälsen som blev fet och kladdig. Öronen var ett ständigt bekymmer och så fick hon ledfel också. Numera har även hon glansig päls som inte luktar och öronen är fina. Hon har däremot råkat ut för en hel del bekymmer genom åren och jag kan inte låta blir att tänka på hur det blivit om hon fått BARF från början. Men då visste jag ju inte att det fanns något sådant och man trodde att det foder uppfödaren rekomenderade var det bästa.

Det är absolut inget fel att hålla på och plocka örter, förvälla, mixa och frysa in om man tycker det är kul men absolut inte nödvändigt. Skulle jag känna mig tvungen att hålla på med det vet i sjutton om jag skulle orka hålla på. Jag tycker det är tillräckligt med merjobb som det är med den här maten.

Annons:
Rose1
2011-03-08, 15:36

Jag tror en mix av BARF och VoH Valp är bra.
(VoH redovisar tillsatta vitaminer, ej det färdiga innehållet.)

Undvik hårdsmälta ben till valpen passerat 6-7 månader.
Halsar (eller "kattkorv") är bra för valpar.
Det är bättre med tillsatt benmjöl (fast vissa verkar rädda för detta) än ben som valpen inte kan smälta.
Jag har kommit i kontakt med ett flertal hundar som ätit mindre bra sammansatt BARF-kost som valpar, som har fått bestående besvär av detta.

Jag ger sällan grönsaker. Och som köttkälla får de mycket viltkött, som ju innehåller mest av de viktiga aminosyrorna.

Valparna får också tillsatta mjölksyrebakterier fram till 6 månader.

Hyeonmu
2011-03-08, 17:56

Oj då. =O Inga ben alltså? Jag har gett allt i kycklingen att äta. ={ Hon verkar dock inte ha haft problem med det. Avföringen har varit fast och fin.

Benmjöl var jag ute efter, då min lilla hund länge vägrat ben. Fick då höra att det inte säljs på många ställen längre och fick istället rådet att köpa Diafarm Kanavit 37. Jag är lite skeptisk, vad tror du om den?

Oj, nu blev jag orolig igen. Men eftersom du tror BARF och VoH tillsammans är bra så känns det lugnare ändå. 

Okej. Jag önskar att jag hade råd med viltkött, kanske kan ha det som ett tillskott nån gång i veckan.

Kan vanlig t.ex. yoghurt fungera tror du? Är det nåt "mjölksyrebakteriekoncentrat" du köper? Jag har hittills gett keso och yoghurt för tarmhälsan.

Bogart
2011-03-08, 18:23

Alla kycklingben är lättsmälta, så jag tror nog inte att det ska vara några problem att ge det till en valp.

Standardt har ju ett benmjöl, det går ju bland annat att köpa på Foderbilen.

Med vänlig hälsning

Skunken
2011-03-08, 18:40

Vet att många Barfare ger kycklingvingar redan vid 8 veckor för hundarna att gnaga lite på, men de klarar ju inte att äta upp dom hela då eftersom de har slöa käkar och små tänder. Tycker inte du ska utesluta ben, man kan ju ge kyckling, broskben, knorrar osv :D
Även vissa delar av kalkonskrov brukar vara riktigt mjuka!

www.sweetolga.blogg.se

[Borttaget]
[Borttaget]
2011-03-08, 18:40

Inlägget är borttaget

Hyeonmu
2011-03-08, 18:41

Vad skönt. Då kan jag slappna av lite. <=)

Aha! =3 Då ska jag titta på det. Tack!

Sugiyama
2011-03-08, 21:38

En 8 veckors schäfervalp har inga problem att tugga i sig en kycklingvinge. Min Freddie klarade kycklingklubbor vid 9 veckor.

Annons:
Rose1
2011-03-08, 21:59

Med hårdsmälta ben menar jag inte kycklinghals och vingar.
Revben, nackkotor, bärande ben från småvilt är hårdsmälta.

Standardts benmjöl finns på de flesta välsorterade djurbutiker. Om din butik inte har det hemma, så be dom beställa det.
Mjölksyrebakterier bör vara laktosfria.
Finns flera sorter på djurbutiken.

Keso innehåller ju ingen bakterieflora. Då är i så fall kvarg (ex mager kesella) bättre. Innehåller inte så mycket salt som keso.

Jag tolkar det som du redan har vana vid rå utfodring, så du ska nog inte vara orolig.
Om man bara undviker de svårsmälta benen och ger lite mer rött kött så är det säkert inga problem.

De unga hundar som fått problem har ätit för mycket ben och endast ljusa proteinkällor (mest vom och kyckling).
Har du inte möjlighet att ge så mycket vilt, så ge äggula ca varannan dag.
När du köper lever, så välj gärna lammlever.

Lycka till med valpen!

Vattnadal
2011-03-08, 22:25

Får man inte tag på benmjöl och vill tilsätta billig kalk, är foderkrita ett bra tips. Vi har börjat ge det till våra hundar nu, då de är sura och flera av dem har missfärgningar runt mun, kön, tassar od.

Så gick det med det billiga fodret, det fungerade ett tag, men sen var det kört. Vi ger nu fodax på kvällen, fortsätter med torrfoder på morgonen, tillsätter lite kallpressad solrosolja och foderkrita (1 tsk/10 kg hund).

MVH Elin

Hyeonmu
2011-03-09, 02:51

Nej tuggandet är det inga problem med. =)

Aha, då förstår jag. =)

Tyvärr vägrar vår butik mycket. Det var de som insisterade på kanaviten och sa att benmjöl var rent livsfarligt varför de vägrade beställa hem det. Jag får åka en lång bit för att köpa VoH av samma anledning. Kanske finns benmjöl i den butik jag köper det i, dock är hon också BARF-skeptiker. *suckar tungt* Inga butiker i närheten, eller lite längre bort verkar ha så stort sortiment av annat än traditionella djurfoder tyvärr.

Ja laktosfritt är det om inget annat. Jag är själv laktosintolerant, vilket jag alltid tyckt är praktiskt eftersom jag då alltid har mejeriprodukter till djuren hemma. Hoppas att jag kan hitta nåt i nån av butikerna härikring. 

Keso blev jag rekommenderad nånstans, vet inte var. Men då kör vi på lite kvarg då. =)

Tjaa, vana och vana. Det är alltid lite oroligt. <=) Men det har ju fungerat fint hittills med gladare och friskare hundar.

Ahh. Det var trevligt att höra. Jag har nämligen varit orolig att hon fått för lite ben och för mycket kött i dieten. (Det har legat mer åt 60-80 % kött 40-20 & ben än tvärtom som ofta rekommenderas) Hmm. Hon har fått 50/50 fläsk och kyckling, men jag ska lägga till nöt snart också. Skönt att jag inte gjort som jag blev rådd på några ställen och körde bara kyckling tills hon var ett halvår. Det kändes inte rätt och då kände jag korrekt då. 

Äggula! Det har jag helt glömt sista veckan, tack för påminnelsen. =#O

Ah, är lamm bättre än annan lever? 

Tack. ^_^ Och jättetack för alla tips och råd. 

Åhå. Det kan kanske vara ett bra alternativ, det borde ju ändå inte anses som livsfarligt av min djuraffär. *Rullar med ögonen* Åh, snuttarna. =/ Då innehöll Fodaxen inte tillräckligt av allt alltså? Usch vad tråkigt. Hoppas den extra kalken hjälper.

Rose1
2011-03-09, 09:30

Lammlever har ett mycket bättre näringsinnehåll än övrig lever, samt innehåller betydligt mindre gifter.

Lammlever innehåller ca 5 ggr så mycket A-vitamin som kycklinglever, så man kan ofta ge lite mindre. (Även fast valpen har ett högt A-vitaminbehov.)

Den innehåller också mer B12.
Tyvärr mindre järn och zink. (Men de får hon ju sedan via det röda köttet.)

Valpen har ju också ett högre kalciumbehov, så därför behöver man ofta tillsätta benmjöl till tandömsningen är över.

Den vuxna hunden bör ju minst äta 1 kg ben/kg kroppsvikt. Valpen kan behöva upp emot det dubbla. Så om man ger ca ½ dos benmjöl, och resten i lättsmälta broskben från ex kyckling, blir det säkert perfekt.

Foderkrita är jättebra, men helst inte till valpen.
Den kan bli väldigt hård i magen av krita.
Men visst är det imponerande hur snabbt kalken balanserar upp surhet i kroppen!

Vattnadal
2011-03-09, 21:57

Jodå, fodaxen räcker, men inte torrfodret, trots att det ligger så nära det som dög förra vintern. Vi började med fodax för bara 1 mån sen.

Foderkritan är ju till häst, så det kan man beställa billigt på nätet oxå. Våra hundar har vi trappat upp sakta, och hållit koll under mockningen för att se om det går bra. Vi började med 1 tsk, är nu uppe i 2 efter 2 v, och de som ska ha 3 tsk ska börja få det nu.

MVH Elin

Heffipeffi
2011-03-09, 22:10

#59 Blev det inte lite fel där? Du skriver: Den vuxna hunden bör  minst äta ett kg ben/kroppsvikt.

Rose1
2011-03-09, 22:27

Nej, det är väl rimligt? Cool

Menar så klart 1 gram ben/kg kroppsvikt.
Så kan det gå när man skriver för fort.
Tack för påpekandet!
(Hoppas inge hann följa mitt råd…)

Annons:
Heffipeffi
2011-03-09, 22:33

Tror ingen hann följa råden. Det tar lite tid att få i hunden så mkt ben :-)

Men bör man inte "dosera" benen efter hur mkt hunden äter?
Jag har en hund på 35 kg som äter 1200 g/dag
Han skulle enligt dig bara få 35g ben. Det blir ju bara 2% av den totala mängden mat.

Skunken
2011-03-09, 22:39

#62 Är det per dag då? Skrattande

www.sweetolga.blogg.se

Rose1
2011-03-10, 10:47

Det finns mängder med rekommendationer om ben/kalcium.
1 g ben/kg är det lägsta en vuxen hund bör få i sig.
Men kan äta mer än det dubbla. Bara den inte blir förstoppad.
Men visst ska den ha kalciummängden i relation till fosfor i kosten.

35 g av 1200 g skulle bli 3% av kosten.
Det handlar ju även om vad resten av kosten består av.
Jag brukar inte räkna så extremt, utan tittar på det som kommer ut där bak, och justerar efter det.

Observera att jag då pratar om de rena benen, inte ex hela vingar eller annat med kött på. Endast ben/brosk utan kött.
100 g kycklingvinge innehåller t ex endast 0,65 g kalcium.
Kan vara bra att tänka på.

Dock är det extremt många hundar som får för lite kalcium.
Speciellt om de äter ett torrfoder med en kalciumnivå på 1% eller lägre.
Ben innehåller ju mellan 25-35% kalcium.
Då skulle hunden på 35 kg behöva äta över 1 kg torrfoder/dag för att täcka lägsta behovet. Få hundar får i sig det.

Men det jag här var ute efter var att förtydliga att jag inte menar att man ska undvika ben på kalciumintagets bekostnad.
Undvik hårdsmälta ben och låt valpens mage vila från ben några dagar/vecka.
Tillsätt hellre benmjöl för att komma upp i rätt nivå till magsaften och bakteriefloran är mer utvecklad runt 6-7 månaders ålder. Då brukar de inte ha problem längre med att smälta benen.

Sugiyama
2011-03-10, 14:02

Jag skulle vara ytterst försiktig med att laborera med benmjöl till en valp. Ger man råa ben så tar kroppen upp det den behöver och resten kommer ut den naturliga vägen. Ger man benmjöl stör man den naturliga processen. A-vitamin kan lätt över doserat, håll koll på vad hunden behöver så den inte får förgiftningssymptom som visar sig först efter längre tids överdosering. Just a-vitaminet är orsaken till att man inte ska ge för mycket lever.

Rose1
2011-03-10, 14:20

Benmjöl kommer också ut den naturliga vägen.
Däremot så kan valpen/hunden inte göra sig av med ett överskott av ex mjölksyrad kalk, som ju tas upp via slehinnorna.

Det är sällan problem med att få valpen att tugga i sig benmåltiden, utan förmågan att smälta benen.

Man ger ju inte benmjöl de dagar valpen äter ex halsar eller vingar.

Om hunden får för mycket A-vitamin, så ser man det bl a på att ögonen börjar rinna. (Dvs samma symptom som vid underskott.)
Det är alltid bra att göra uppehåll med A-vitaminrika råvaror 1-2 veckor emellanåt. Då hinner kroppen göra sig av med ett ev överskott.
En valp på ca 3 månader (runt 10 kg) behöver inte äta mer än 100 g lammlever/vecka. Då har man god mariginal till högsta gräns (som är ca dubbelt så mycket A-vitamin/vecka).

Skunken
2011-03-10, 15:06

Som jag fattat det är många benmjöl behandlade i tillverkningsprecessen och kroppen behåller så överskottet. Så om det är behandlat så som de flesta blir kommer det inte ut "den naturiga vägen".

Sedan finns de som inte är behandlade på det sättet och de kommer ut igen, men är det ett sådant benmjöl som inte kan överdoseras brukar det stå…

www.sweetolga.blogg.se

Rose1
2011-03-10, 15:54

Det skulle nog vara om man tillsatt någon syrningsprocess som kroppen ej kan göra sig av med ett överskott.

Standardt benmjöl är rent och naturligt. Ett ev överskott lagras inte i kroppen, utan går ut med avföringen.
Är man tveksam om något märke, så kan det vara lämpligt att kontakta tillverkaren och fråga.

Annons:
Bogart
2011-03-10, 21:19

Benmjöl fungerar precis som ben så som Rose1 säger, och överskottet kommer ut med avföringen.

Med vänlig hälsning

Hyeonmu
2011-03-11, 15:52

Deet blev mycket information här från alla. Jättekul att läsa. =D Jag läste i standarts informationstext just att det inte är behandlat och fungerar som vanliga ben, har jag för mig. Jag tror att jag ska köpa det för det blir mest kycklingvingar hon får. Lammlever kikade jag efter men jag hittade inget i affären här. Jag ska kika vidare, för mindre gifter och mer nyttigheter. =)

Köttet räknar jag ju efter vuxen kroppsvikt, men ben och benmjöl gissar jag ska räknas efter valpens kroppsvikt i nuläget? Då ska hon ha runt 30 g ben och mjöl per dag för att få det dubbla. 

Hård i magen är valpen aldrig, hon har snarare blivit lös de dagar hon fått vila från benen. Lilla hunden däremot är nästan alltid förstoppad, trots att han vägrat ben och bara fått kött. Så jag oroar mig lite för honom nu när jag äntligen börjat få i honom ben. Det får väl bli ett grönsaksmål om dan för honom.

Hm, när det gäller mängden lever är det lite krångligt, då VoH också tillsätter lever i sin mat. Men hon börjar ju närma sig 20 kilo snarare än 10 så 100 g i veckan kanske fortfarande är en bra mängd.

Katti
2011-03-11, 17:05

När valpen är 3-6 månader ungefär så äter den periodvis nästan dubbelt så mycket som en vuxen hund av samma ras. Men så växer de otroligt fort i den åldern också! Jag ger maten i ungefär samma proportioner som till en vuxen hund. Inte får vargvalpar andra delar av bytet än de vuxna!

Rose1
2011-03-11, 17:12

Jag håller med.
Valpen har behov av samma näringsämnen som en vuxen, men i större mängd. (Vilket ju ger en högre andel/kg kroppsvikt.)

Precis som människobarn, så kan valpen äta samma mat som den vuxna. Bara det är en bra och välbalanserad kost.

Hyeonmu
2011-03-11, 18:35

Jo jag menade, ska hon ha dubbelt så mycket ben som en vuxen hund? För hon får kött som en vuxen, och i bland mer om hon är hungrig. Hon brukar bli mätt på det, vill hon ha mer får hon ju det. Men mängden ben i relation till kött (eller benmjöl nu då) kanske ska vara större?

Katti
2011-03-11, 21:09

Mitt inlägg ovan gick ut på att det är samma proportioner som gäller! När det gäller torrfoder är valpfoder bättre än vuxenfoder. Men vi ger ju det bästa till alla Skrattande.

Hyeonmu
2011-03-11, 22:03

Ahh! ^^U Då förstår jag.

Jag missade ditt inlägg. x_x Skönt att fodaxen verkar hålla standard, då. =) 

Jaha, den är till häst. =O Men vad skönt, då slipper jag krångla med affären. Men hundarna verkar må bättre med krita och olja nu då? Lite OT, det var väl en av dina som låg i bur och tiggde kakor på Svemus årsmöte här om dagen? =3 Riktig sötnos.

Annons:
Katti
2011-03-12, 00:28

Aja baja. Kakor är inte BARF! Får inte nämnas på detta forum Flört. Vill man prata kakor får man starta http://kakor.ifokus.se/!

Hyeonmu
2011-03-12, 01:42

Men… öh… det var… vomkakor… ja precis! Vomkakor. 9_9

Vattnadal
2011-03-13, 22:33

#76 Jodå, missfärtgningarna kryper sakta tillbaka, lite skillnad på några redan. De gillar fodax, sen kastar de i sig allt, så krita och olja märker de knappast av…

Jodå, det var min Vidar, han tuggade köttiga nötben flrst, sen tiggde han kakor av syster och systerdotter. Han är bra på att tala om när han är sugen!

MVH Elin

Hyeonmu
2011-03-14, 01:12

Vad bra att det hjälper. =3 Ibland känner jag att jag är löjlig som inte köper t.ex. Fodax, för jag inser ju att de får i sig små mängder säd här och där ändå, när matte slarvar med godis. -.-U

Köttiga nötben är bara inte lika gott som säd-socker-bomber, sen tar de ju slut så fort. Jag menar, jag älskar själv köttiga råa nötsaker av alla de slag, men de slår inte kakor. X3 Är han också en Husky? När de inte är gråvita och har sådär megafluffig päls har jag jättesvårt att se sånt. Skäms

Vattnadal
2011-03-14, 16:46

Han är alaskan husky på papperet, men egentligen en bastard, AH med grönländare och schäfer. Ett praktexempel på varför man inte ska blanda raser!

Han är 7 år nu, och vår yngsta blandis/oregade hund. Är bara siberians som gäller nu, och så en golden. Fast efter Vidar blir det nog en RR!

MVH Elin

Sugiyama
2011-03-18, 14:57

Freddie fick samma mängd mat som han äter idag när han var valp. Kanske att jag justerat lite men i stort sett samma proportioner och mängd. Ger man naturlig mat och inte laborerar med annat så är jag säker på att valpen får det den behöver. Tänk prey-modellen. Inte heller har hans mage behövt vila från ben utan det har han fått varje dag. Så gör jag och var och en är fri att göra som man känner är bäst.

Katti
2011-03-19, 01:17

Hur gammal är han nu då?

Annons:
Upp till toppen
Annons: