Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 2997 ggr
Mysjka
2011-03-15 08:44

Mineralsalt och kalcipos

Har nyligen börjat ge mina katter barf och pga allergi kan jag inte ge ben eller benmjöl utan gör barf av lammkött och kalcipos. Problemet med kalcipos är ju att man missar en hel del mineraler och annat som finns i ben - jod bl.a.

Så i nästa omgång barf jag gör tänkte jag lägga till lite mineralsalt, frågan är bara hur mycket. Man måste ju vara försiktig med jod och salt.

Har försökt hitta recept med mineralsalt och det jag hittat är ett på catinfo.org och på www.catnutrition.org och där används 3/4 tsk salt till 1.4 kg kött respektive 1.5 tsk till 2kg kött.

Så jag undrar helt enkelt om ni tycker det låter ok med 1tsk mineralsalt till 2kg kött (varav 5% lever och 30% hjärta)?

Mineralsaltet jag köpt (kommer inte ihåg namnet just nu, det var inte seltin utan ett med lite mindre salt i) innehåller 33% natriumklorid, 54.9% kaliumklorid, 10% magnesiumsulfat, 2% kalciumkarbonat, 0.05% zinkoxid, 0.005% kaliumjodid och 0.002% folsyra.

Ska eventuellt testa att ge standardt immun så småningom, som jag läst om i en annan tråd här, men inte till den här omgången.

En annan fråga om tillskott, när jag försökt räkna på näringen har selen och e-vitamin verkat ligga lite för lågt i min blandning. Har köpt hem ett selen/e-vitamin tillskott (för människor) men upptäckte att det innehåller druvsocker - gör det något? Det är kanske frågan om att jag lägger till 4-5 tabletter av det till 2kg kött, så mängden druvsocker kommer vara väldigt liten.

Alla kommentarer uppskattas!

Annons:
Silvestris
2011-03-15 17:45
#1

Druvsocker är inget problem så länge det bara handlar om små mängder.

Vad gäller jod skulle jag nog rekommendera något annat tillskott än jod-berikat salt tex. kelp.

Mysjka
2011-03-15 18:55
#2

#1 Tack för ditt svar!

Är det pga natriuminnehållet i salt eller något annat som du rekommenderar att inte ge salt?

Tänkte på kelp först, men så läste jag på flera olika ställen att det varierade mycket i jod-mängd och därför var svårt att dosera rätt - annars känns det ju på något sätt mer vettigt än att ge salt.

Har du någon koll på hur mycket kelp man bör ge ii så fall? Tittade på Michelle Bernards recept i "Raising cats naturally" och hon tillsätter 1tsk kelp till ungefär 1kg kött

Silvestris
2011-03-15 20:11
#3

#2

Ja, det är för att du får med andra mineraler med saltet. Jag föredrar att använda så smala preparat som möjligt när det behöver ges tillskott. För att minska risken att det ska bli fel.

Välj ett kelptillskott som deklarerar jod-halt så är du safe.

Mysjka
2011-03-16 13:45
#4

#3

Tack för svar igen!

Försöker läsa på och förstå så mycket som möjligt om ingredienser, näringsinnehåll etc. Vill ju inte göra fel. Så det blir en del kanske dumma frågor så här i början. Men det klart man ska kolla efter jodhalt på kelptillskottet - borde jag kunnat tänka ut själv :)

Har i alla fall kommit fram till att jag borde tillsätta ungefär 0.1 mg jod per kg kött, så har jag något att utgå ifrån när jag hittat ett bra kelptillskott. Skulle jag använda mineralsaltet istället så skulle det motsvara ungefär 2g mineralsalt per kg kött (en tesked = 5-6g)

(Enligt AAFCO är minimum 0.35mg jod/kg torrsubstans - räknar man att kött innehåller drygt 70% vatten så blir det ungefär 0.35mg jod till 3.5kg kött. Enligt det jag räknat tidigare innehåller min blandning ca 0.05mg jod per kg torrsubstans, så om jag lägger till ytterligare 0.35mg per kg torrsubstans borde det väl vara ok tycker jag).

Upp till toppen
Annons: