Barf till för katter
Hejsan! här har ni en som är rena nybörjare och behöver mer kunskap om barf. Har läst runt lite men tror det skulle vara bra om att prata här så blir mer säkrare.
Har varit o besökt hemsidor som tillverkar barf mat till hundar men inte speciellt för katter? Ser få korv som är till för katter?
Vad bör man ge dem och inte?
Blanda med något? eller bara ge helt rått?
Hur mycket osv?
Sen har jag en av min två katter, liten förhöjning på njurar så man inte vet om det är lämpligt o ge? (katten är mer över 8 år gammal)

*tittar runt här* Någon som vet? :-)

Skulle säga att du ska låta bli fisk.. Sedan får de mer kattkunniga ta över :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

I Vingåker kan du köpa Kattkorv (mald kycklinghals med hjärta) och viltkött.
- Niklas Dahlström, Johannedals Kapell, 643 95 Vingåker, Tel: 0151-60102 mobil:070-3692648. Beställ direkt. E-post: niklas@hundtrix.se
Hos Klickerklok kan du köpa Vom og Hundemat Kyckling. Den är helt ok att ge till katt, men katten måste ju även ha rött kött.
Klickerklok HB
Kälkesta Gruvstugan, 716 93 Fjugesta
Tel. 0585 10131, 073 8128 769
www.klickerklok.se
Rå hel strömming kan man ge ibland.
Mina förra katter åt det med glädje, men de nuvarande vill ha den klippt i små bitar…
Njurvärdet får du kolla upp med din veterinär.
Ev får du blanda köttet med överkokt, mixat ris, för att få ner proteinnivån lite.
Vid nedsatt njurfunktion ökar man normalt fettet och minskar på proteinet.
De tre första frågorna tror jag att du finner svar på om du läser artiklarna och fler inlägg här. Jag tänker ge lte input om mat till katter med höga njurvärden. Tidigare har man varit väldigt sträng med att bara ge proteinreducerat foder till katter med nedsatt njurfunktion. Numera vet man att det största problemet är fosforhalten. Den är kopplad till proteinhalten och vad gäller BARF, inte minst benhalten men utesluter man ben och ger högvärdigt protein går det att BARFa en katt med nedsatt njurfunktion. Man kan dock vara tvungen att ge katten fosfatbindare (tex. Renalzin) så det är bra om veternären kan kolla fosfathalten och föreskriva fosfatbindare om det behövs.
Tillverkarna till Instincts TC (fd. FelineFuture) har ett proteinreducerat BARF-recept på sin hemsida, men det inkluderar såklart deras produkt Instincts TC. Den behöver man inte ge. Min modifierade version av deras recept är:
- 820 g kött (malet eller hela bitar blandat med malet)
- 450 g kokta, pureade grönsaker
- 80 g lever (mald eller i bitar)
- 220 g osaltat smör
- 7000 mg flytande lecitin eller 5 mg lecitinpulver
- 2,5 g kalcium (tex. 5 st Kalcipos) använd ej benmjöl
Lecitin tillsätter man för att kroppen lättare ska bryta ner fettet då denna mat blir fetare än vad man brukar ge. Finns att köpa i hälsokostaffärer.
Nu har inte jag detaljanalyserat det här receptet så jag garanterar inte att det är säkert att ge endast denna mat under en lång period, men mha. Livsmedelsverkets databas borde det gå alldeles utmärkt att detaljanalysera och se om något mer behöver tillsättas.