Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 4631 ggr
Minka040
3/2/11, 6:01 PM

BARF under uppväxt?

Håller på att fasa över mina katter på BARF. Det går väldigt bra för två av dem, den sista är lite mer envis. Men inte så envis som jag! Flört

Det jag tänkte på var de kommande kattungekullarna i katteriet. Hur gör ni uppfödare när ni nu enbart utfodrar med BARF - gör ni "reklam" för BARF till kattungeköparna? Om nu köparna ändå vill ge torrfoder som bas, klarar kattungarna övergången eller bör de förberedas lite redan hemma hos mig?

Tacksam för svar! :)

Annons:
Silvestris
3/2/11, 10:56 PM
#1

Jag förklarar varför jag BARFar och hur jag gör, det är inte så avancerat. Dock är alla mina kattungar vana vid MJAU/Bozita blötmat när de flyttar och de får med sig ett stort lass BARF så att de nya ägarna har goda möjligheter att vänja över dem på vad de nu vill ge dem för mat. Det har inte varit några problem att skola över kattungarna på annan mat. Många av köparna har dock valt att fortsätta ge kycklingvingar regelbundet och lite kött ibland.

Minka040
3/2/11, 11:19 PM
#2

Ahh… jag hade helt glömt bort blötmaten i sammanhanget. Givetvis är det ju det bästa alternativet! Bra tips att skicka med ett lass "färdig" BARF också, det ska jag anamma.

Tack för svar!

Rose1
3/8/11, 3:19 PM
#3

Min kattuppfödare skickade med menyförslag och lite "kattkorvar" (tror jag).
Nu ´gav jag redan rå mat till mins djur, så jag fick inget…

Det jag noterade i utfodingråden var att hon missat att berätta att man måste ge något kalktillskott om man ej ger benmåltider som ex halsar och vingar.
Risk finns att någon kanske bara ger köttfärs och annat kött, utan att tillsätta benmjöl/äggskal/kalk.

Det positiva var att hon rekommenderade ett tillskott av Standardt Kattunge, som ju innehåller kalk. Bara katten vill äta det…

Minka040
3/9/11, 9:02 AM
#4

Ah, du kunde ju också ha fått lite med dig, tycker jag. :)

Tack för värdefullt tips, det är kanske lätt att glömma i sammanhanget att man även måste se till att de får i sig kalk. En del kan säkert tro att det räcker bara katten äter rent kött.

Rose1
3/10/11, 12:58 PM
#5

Ja, har man sett röntgenbilder på katt som ätit kalciumfritt så är det en detalj man aldrig kommer glömma.
Den katten hade mängder med benbrott (som knappt gick att se på plåtarna, då skelettet var så undermineraliserat).
Naturligtvis överlevde den inte… Rynkar på näsan

Skunken
3/10/11, 1:14 PM
#6

#5 Usch vad hemskt! :S

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Upp till toppen
Annons: