Anne´s frågor om barf till katt
Nu planeras det för fullt inför övergången till barf för mina katter, men hur mycket jag än läser både på forumet och på andra sidor så kommer det alltid lite funderingar, dessa tänkte jag ta upp i denna tråd.
- Jag är av den åsikten att även katter behöver lite grönsaker i sin kost, men vilka grönsaker är nyttiga för dem och vilka bör man absolut inte ge eller ge i extremt liten mängd?
- Behöver katter omega 3? I så fall hur ska de få i sig det om man inte ska ge rå fisk? För jag tvivlar ju på att vilda katter äter diverse olika oljor för att få i sig det.
- Har en fertil 8-årig hona som är innekatt och behöver gå ner i vikt, hur mycket barf ska hon äta ungefär? Under viktnedgången bör hon då äta mer/mindre av något eller är det något annat jag bör tänka extra på?
Börjar med dessa frågor, kommer säkert fler med tiden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag är en av de som inte tror att det är farligt att ge katten fisk, såvida det inte sker för ofta, för som du säger så är det ju inte så troligt att katten får i sig fiskolja naturligt.
Jag har under de 25 år jag haft katt, aldrig besökt veterinär annat än för vaccinationer och ett benbrott.Mina katter har blivit gamla, närmare 20 år. De katter jag har nu är 11 år och yngre.
Fram till det jag började med Barf, har katterna fått strömming ca 1 gång/ månaden. Eftersom jag även har hundar som jag barfar, så beställer jag råvaror från Nordic (ox, vom och lax).Mina katter får nu ca var 10:e dag en liten måltid med nordic lax.
Nu kommer säkert ngn att säga, att bara för att mina katter mår bra av fisk, så är det inte säkert att alla gör det, och visst, det är sant.
Men eftersom mina katter mår bra, och de jag tidigare haft mått bra av fisk, så kommer jag att fortsätta med det.
Vad gäller grönsaker kan jag inte ge dig ngt råd, eftersom jag själv inte ger det till katterna. Till hundarna ger jag morot, broccoli, nässlor, maskrosblad, nypon, gurka, tomat, ja allt jag har hemma utom paprika.
- Du kan ge katterna samma grönsaker som du ger hunden/hundarna. Morötter, broccoli, grönbladiga grönsaker, vitkål osv. Bär och frukt bör undvikas då katter är kassa på att ta hand om enkla sockerarter.
- Oftast inte. Inte om maten innehåller tillräckligt mycket fett. Ser du att någon av katterna får tråkig päls och kan behöva tillskott av O3 gör du som du vill med rå fisk eller olja. Ger du rå fisk ofta bör du 1) tillsätta E-vitamin för att undvika pansteatit 2) kolla om fisken innehåller tiaminas, lax gör det inte.
- 2% av målvikten är en ganska bra början. Det skadar ju inte att minska på fetthalten och dra upp proteinhalten. Fyll inte ut med kolhydrater! (Om det behövde nämnas.) Catkin's diet is the shit.

Tack för mycket bra svar #1 & 2
- Hur snabbt kan man övergå till att helbarfa om man har katter som är vana att äta torrfoder som bas men även fått blötmat och även någon rå köttbit då och då (då jag skurit kött till vår egen middag)?
Vet att katterna mer än gärna äter råa köttbitar så att få dem till att äta det bör inte bli några problem, tänker väl mer på hur deras magar klarar övergången.
_**/Mvh Anne
Jag brukar köra BARF rakt av. När jag fått hem nya katter har de fått sitt torrfoder men även BARF från dag 1 och det har gått bra. Äter de BARFen tar jag bort torrfodret tämligen snabbt.

#4 Tack för snabbt svar
- Läser som en tok på nätet nu och har sett en del barfrecept som innehåller seltin, är detta verkligen nått katterna mår bra av att få i sig?
Seltin = salt eller är jag ute och cyklar nu?
_**/Mvh Anne
Seltin är natriumreducerat salt och kan vara bra om man tror att katten kan behöva extra kalium. Det finns de som är av åsikten att dräktiga honor och kattungar behöver det.

#6 Okej, men det är alltså inget man behöver tillsätta i "normala fall"?
_**/Mvh Anne

Om du ger gräsbeteskött så kan katten få i sig omega 3 på naturlig väg. Kolla om du har något företag som säljer det i närheten, och kontakta dem och fråga om de säljer spillbitar som djurmat. Där jag bor så fick jag napp, och hittade några som säljer sådant för 30 kr/kg.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

#8 Tack för tipset, ska kolla upp det
_**/Mvh Anne

Jag trodde att man ville efterlikna naturlig kost när man ger BARF. Då kan jag inte se hur grönsaker och vitkål ska ha en plats i kattmaten! Visst, en chans att äta grönt i form av gräs eller liknande ska de ju ha, men det har ju utekatter naturligt och till innekatter kan man odla gräs/havre eller liknande.
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

#10 För att jag tror på att katter kan behöva en liten mängd av vegetabiler eftersom de i det vilda även äter mag/tarm innehållet i bytesdjuren och bytesdjuren är ofta växtätare.
_**/Mvh Anne

Ser många barf-recept som innehåller äggvita (upphettad) och krossat äggskal.
Innehåller äggvitan och/eller äggskalet något som katterna behöver?
Att rå äggvita inte är hälsosamt vet jag redan.
_**/Mvh Anne

Äggvita är högvärdigt protein. Vet dock inte om det innehåller något som hunden inte får i sig via annan varierad kost. Äggskal är väl mest kalk, och det får de väl en hel del via ben ändå antar jag. Mina hundar får mycket ägg. Löskokta med skal! Hittills har jag fått knäcka dem lite och dela på två till valpen. Men det ska jag sluta med nu när de vet vad det handlar om. Ska köpa på mig en massa ägg idag och koka till katterna också. De får det blandat med smör. Utan skal (det får hönorna tillbaka!).
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus
Äggskal består av 98% kalciumkarbonat, en bra kalciumkälla. Har man äggskal över är det bara att ge katterna men det är ju ingenting nödvändigt så länge man har en annan kalciumkälla. Ben är bättre eftersom Ca/P-kvoten redan är balanserad i ben. Ger man mycket äggskal behöver man ha bättre koll Ca/P-kvoten i hela foderstaten.
Äggvita innehåller som sagt högvärdigt protein men även enzymet avidin som bryter ner biotin (ett B-vitamin) så vitan gör lite mer nytta om den hettas upp till en sådär 40 grader.

#11 när mina katter tar in bytesdjur och äter upp dem inne, så ser vi vad de lämnar… Uteslutande äts allt utom magen upp, så jag köper inte riktigt att de behöver vegetabilier för att de äter växtätarnas magar, inte mina katter iaf.. (och i fågelfall så lämnar de även näbben)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Våra katter lämnar bara gallblåsan ;)
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Vad det gäller utfodring av fisk till katter vill jag bara ha sagt att fisk är väldigt allergent för katter, som ursprungligen är ökenlevande djur. I öknen finns således ingen fisk, och även om man i flera år inpräntats med bilden att katter ska äta fisk, katter älskar fisk, fisk ger glada katter osv så är det faktiskt ett väldigt främmande protein för dem och många katter som blir foderallergiska är det just pga fiskprotein i foder.
Enligt Small Animal Clinical Nutrition, en bok för den som vill ha vetenskapligt belagd information i ämnet, anges tex. att nötkött, mejeriprodukter och fisk tillsammans står för 89% av alla fall av foderallergi hos katt (rapporterade fall).
Fisk innehåller dessutom som tidigare nämnt för lite E-vitamin, E-vitaminet behövs för att konservera de fetter fisken innehåller och hindra dem från att oxidera. Katten måste ta ur sitt eget E-vitaminförråd för att konservera dessa fetter och det leder till E-vitaminbrist.
Fisk är dessutom inte särskilt näringsrikt för katter, så ur näringssynpynkt är fisk relativt värdelöst att ge. Det lilla Omega 3 katter behöver får de i sig i tillräcklig mängd från andra köttkällor, det behöver inte tillsättas. Det finns att köpa i vissa livsmedelsaffärer ägg som är berikat med Omega 3 & 6, man kan ge äggulan från dessa ägg om man är orolig. Det är betydligt bättre än att ge fisk. Ett tips är att knäcka upp många ägg, vispa ihop äggulorna och frysa in dom i iskubsformer så kan man ge en tinad iskub om dagen per katt.
Jag skriver detta med välmenade avsikter, det är mycket lätt att få en katt som blir allergisk mot många fler saker när de väl blivit allergisk mot en sak.
Och det är inte kul att ha en katt med foderallergi, det kan gå så långt att de tom blir allergiska mot proteiner.
Vad beträffar om maginnehållet äts eller inte så verkar det vara väldigt individuellt, jag tror inte att det går att konstatera om de ska ha eller inte ska ha maginnehåll utan några visare studier
Ger man kattgräs så leder det i 9 fall av 10 till en enda sak, katten spyr. Gräset är för trådigt för att kunna spjälkas och det kommer oftast bara upp igen. Enligt mig är kattgräs totalt värdelöst att ge, då tror jag att katterna har mycket mera glädje av kattmynta vilket konstigt nog är oerhört mycket svårare att få tag på än kattgräs
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Det där om att vissa katter lämnar vissa saker när de äter bytesdjur är ju väldigt svårt att dra några slutsatser från. Min förra katt lämnade levern vid flera tillfällen, och det var det enda han lämnade! Knaskatt.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Det var det jag menade oxå, det är så individuellt hur de väljer att göra. Men man lär sig mycket av dem
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

#19 Sant!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~