Annons:
Etikett03-katt
Läst 4944 ggr
Mysan3
1/21/11, 2:46 PM

basera kosten på rött kött till katt

Om man till största delen ger rött kött, fläsk och lamm, kan de få för mycket järn då? eller för mycket av något annat?  En av katterna vägrar äta kyckling…..äter till slut efter låååååång väntan och tålamodsprövande och då han har varit utan mat länge. Är verkligen tålamodsprövande varje gång och känns inte rätt att han ska svälta sig själv varje gång han ska få kyckling och vänta tills han äter……han är så smal ändå. Det är nog med att få i honom kycklinghjärtan, vissa dagar går det bra, andra bara vägrar han. Kycklingen kan jag väl kanske skippa, men hjärta måste han få i sig. Fläsk och lamm äter han med god aptit!!! Tar jag bort kycklingen så vad skulle jag kunna tänka ersätta den med som man får tag på billigt i affär så det blir tre olika proteiner? Nöt försöker jag undvika.

Annons:
Heffipeffi
1/21/11, 2:59 PM
#1

Det är inte nödvändigt att ge just kyckling. Däremot är det svårt att hitta några andra ben som katter kan äta upp helt och hållet. Ger du inte ben, så måste du ge ngn ersättning för det, t ex benmjöl eller finmalet äggskal.

Mysan3
1/21/11, 3:08 PM
#2

Jodå, benmjöl har jag som jag tillsätter. De andra två äter kycklingvingarna, med ben och allt, för det mesta iallafall. Men denna lilla herre verkar ha fått något tix för sig att han inte alls vill ha kyckling, varken hela vingar eller fina små bitar som jag skär upp utan ben. I början åt han ibland, men nu bara tvärvägrar han varje gång!!! Spelar ingen roll hur jag än trugar och duttar och daltar med han eller låter han vara utan mat så vill han inte ha och det blir samma procedur varje gång. Väntar jag tillräcklingt länge så äter han ju naturligtvis till slut, då kan han till och med gnaga lite på benet.

Joo, det försvinner ju lite med meningen med BARF om han inte äter benen och hela, men för tillfället så kan jag skippa kycklingen utan att det blir brist av något och kanske testa igen senare får se om han har fått mer aptit på den då.

Heffipeffi
1/21/11, 3:14 PM
#3

Jag är ingen expert, men jag tror inte att det är ngn fara om du utesluter kyckling. Att man oftast ger kyckling vid barfutfodring beror nog på att det är lätt att få tag på till rimligt pris, och att de flesta hundar och katter kan äta benen.

Bogart
1/21/11, 6:32 PM
#4

Kyckling behöver man absolut inte ge, det är faktiskt ett ganska "dåligt" kött ur näringssynpunkt. Anledningen till att många ger det är som Heffipeffi sa, det är billigt och benen kan de flesta djur äta.

Det brukar inte vara så svårt att få tag på hjärta från andra djurslag. Jag har lyckats få tag på det från fyra olika djur.

Överdosering av järn tror jag inte att du behöver vara rädd för, eftersom allt kött vi köper i affären är avblodat så innehåller det inga mängder med järn.

Varför undviker du nöt? Är det för att det enligt vissa här tydligen ska vara allergiframkallande?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

CafeAuLait
1/21/11, 7:31 PM
#5

Det känns helt logiskt på något sätt att den smala katten inte verkar förtjust i kyckling i o med att kyckling är magert kött.
Mina katter älskar fett och senigt lammkött att tugga på Skrattande
Jag tror inte alls att det är nödvändigt ur näringssynpunkt att dina katter äter 3 sorters kött. Om han bara ätit kyckling hade du haft ett större problem om man säger så Tungan ute

Bogart
1/21/11, 9:23 PM
#6

Att kyckling är ett magert kött stämmer inte, det enda som är magert är om du ger typ bröstfiléer utan skinn. De flesta ger nog sina djur kycklingbitar med skinn.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
CafeAuLait
1/21/11, 9:36 PM
#7

När jag skriver kött menar jag just kött. Kycklingkött är magert.
Läs om läs rätt.

Mysan3
1/21/11, 9:58 PM
#8

Ja, i så fall så känns det bättre att skippa kycklingen för honom ett tag om det går bra att bara ge rött kött. Tänkte mest att det var enformig att bara köra på två sorter - just nu ger jag bara fläskkarre och lammbitar, och lever och hjärta förståss. Blir det inte enformigt och så det fattas något om jag helbarfar honom på det? Ägg får de ibland också.

I början när jag började med barf så åt han kyckling och fick till och med sig lite av benen! Men mer och mer har han inte viljat äta det och nu bara vägrar han. Så äter han inte benen så behöver jag ju inte krångla med honom då, om det inte är en massa nyttigheter som han går miste om….Lite vitsen med det är ju att han ska äte dem hela med ben och allt.  Han är ju bara 8 månader än så det kanske kommer. Jag fortsätter att erbjuda honom kyckling, men äter han inte så får han annat  så kanske det kommer att han vill äta det igen.

#4 vart hittar du hjärta från andra djur? Jag handlar än så länge bara i vanliga affärer - coop, willys, ica, hemköp. Har inte heller hittat lunga, njure eller annat  i dessa affärer. Har faktiskt letet efter hjärta från andra djur men inte hittat, ska kolla igen i morgon när vi ska åka och storhandla. Ska kolla då också om jag hittar något annat köttslag som är billigt som jag kan testa.

Ja, jag har läst att nöt kan vara allergiframkallande så jag undviker det mest för det, dessutom så är det ju inte så billigt heller att köpa. När vi äter nötkött så får de renset som blir av vårat kött och lite smakbitar, men jag köper inte hem för att barfa med. Är lite i valet och kvalet om jag ska ge dem det ibland ändå, det är ju en till proteinkälla, men samtidigt så känns det ju onödigt att ge dem det om det kan framkalla allergi….

#5 ja, lammkött är favoriten här hemma med!!!

Heffipeffi
1/21/11, 10:49 PM
#9

#8 Visst försvinner lite av vitsen med barf, om du inte ger ben. det finns mkt nyttigheter i ben. Men ändå så är det 100 ggr bättre än att ge torrfoder. En av mina katter ville inte heller äta ben i början, men efter ett tag så gick det också. Din katt är ju så ung ännu, så du har gott om tid på dig.

Om du inte vill ge nötkött pga ev allergi, så kan du ju ge det en gång under en 10-dagarsperiod t ex, så har du ju kött från tre olika djurslag.

Heffipeffi
1/21/11, 11:02 PM
#10

#4 Jag har aldrig tänkt på att köttet är avblodat. Borde man kanske tillsätta blod till maten?

Bogart
1/22/11, 12:54 AM
#11

#7 Även om du skrev att just köttet är magert så är det ju inte logiskt alls att katten skulle vägra feta kycklingvingar… Obestämd Fläskkött är också magert - om man skär bort fettet. Flört

#8 På Willys hittar jag kycklinghjärta och grishjärta. Nöthjärta och grishjärta hittar jag på Ica Maxi. Lammhjärta har varit lite svårare, det har jag hittat i en "invandrarbutik". Förut fanns det dock på Willys, när de styckade själva.

Hade säkert varit bra om du hade kunnat ge något mer kött då och då, men jag tvivlar på att det är ett måste. Kanske kan du hitta något annat fågelkött som han äter? Vilt? Kanin? Dessa saker kan ju vara svårare att få tag på dock. Det andra alternativet är ju fisk, men jag hade mycket hellre valt nötkött, och där tror jag att du och de flesta andra håller med. Om du har någon färskfodersåterförsäljare i närheten så kan man hitta nötkött till bra pris. Bravo Ox till exempel, den är dessutom i smidiga burgare.

#10 Jag vet faktiskt inte, det är något jag har funderat på ett tag nu. Köpte faktiskt lite fruset nötblod för bara några dagar sedan, och min hund gillar det, så han har fått lite…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Skunken
1/22/11, 1:39 AM
#12

#9 Precis som Heffipeffi säger, även om man inte ger ben är det 10000 gånger bättre och man vet vad hunden/katten/illerna äter för ngt ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Mysan3
1/24/11, 5:55 PM
#13

#11 Har tyvärr inte hittat någon återförsäljare av BARF här i närheten, har dock inte letat så mycket heller med på de zooaffärer jag varit in i har de inte sålt något. Är ibland i Göteborg, så där finns kanske större chans att hitta något ställe som säljer. Jag vill i så fall kunna köpa styckevis och prova så de äter det. Ser många ggr att de säljer hel kartong.

Har funderat mycket på vad man ska ge och inte, även om nöt är allergiframkallande så är det ju ytterligare en proteinkälla.Man får överväga för och  nackdelarna med det.  Så jag kommer nog att ge det en gång i veckan eller var tionde dag så de får i sig en tredje / fjärde proteinkälla. Känns bra att kunna variera sig så mycket som möjligt!!! och än så länge köper jag mitt i vanliga mataffärer.

Jag lyckades lura i Jake lite kyckling med kött och skinn häromdagen iallafall, men då fjäskade jag med honom och matade honom från handen.

Hittade inga andra hjärtan när jag var i två affärer i helgen. Men det går att lura i honom kycklinghjärtana iallafall, efter många om och men….jag har lagt mig rätt högt på hjärta, runt 20%. Men funderar på att gå ner till 10 - 15 %. Det känns bra att ligga så högt på dem så man är säker på att han får i sig tillräcklingt med Taurin. Hur snabbt försvinner det när de är frysta? jag köper alltid färska kycklinghjärtan och har dem i frysen ca 1 måndad, max två månader. De finns ju bra tillgång i affären på dem så det finns ju ingen orsak att hamstra. Så törs man gå ner till 10 % hjärta?

Jag var nog lite otydlig innan när jag skrev att vitsen med barf försvann när han inte åt kyckling med ben. Det jag menade var att det inte var någon vits att ge honom kyckling  när han inte verkar gilla det och det inte var några speciella nyttigheter som han går miste om, när han inte äter det. Då är det bättre att ge honom något han gillar. Så hoppas jag att han med tiden kommer att gilla att käka hela kycklingvingar, han är ju som sagt liten än….       Att BARFA är ju det bästa!!! och nu när jag helbarfat dem i tre veckor snart så känns det så bra!!! Man blir ju helt frälst.

Annons:
Mysjka
2/7/11, 1:14 PM
#14

Jag kunde beställa både hjärta och lever från lamm på Willys. Tog två eller dagar från att jag ringde tills de hade det i affären. Så det är ett tips ifall du vill testa något annat än kycklinghjärta.

Mysan3
2/9/11, 4:53 PM
#15

# 14

Tack för tipset! Joo, jag har tänkt på det men det har inte blivit av än. Kollade förrut med affären här i byn, men de verkade inte vara så pigga på att ta hem något. Ska kanske höra inne i stan med willys istället.

Var det färskt eller fryst lammhjärta?

Vad ligger priset på ett sådant/ kg?

Kanske kan fråga om nöthjärta eller gris hjärta också…..vad brukar ni ge för sådant / kg?

Jag har ju bara sett kycklinghjärta i affärerna så jag har ingen aning om vad andra hjärtan ligger på i pris….eller vad som är rimligt att betala.

Bogart
2/9/11, 9:36 PM
#16

Jag betalar 30 kr/kg för gris- och nöthjärta, då är dem frysta. Köper på Ica Maxi. Har även sett grishjärta på Willys, men tror att det kostar nästan 50 kr/kg.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Mysjka
2/10/11, 11:06 AM
#17

Lamm är ju lite dyrare än gris och nöt generellt, jag fick betala 59kr/kg för hjärta och 39kr/kg för lever. Det var färskt båda delarna (och svenskt).

Mysan3
2/10/11, 12:59 PM
#18

Då ska jag se om sambon kan åka förbi ica maxi någon dag och kolla, ligger ett inte så långt ifrån hans jobb. 30 kr/kg var ju bra pris!!!

Annars får jag väl kanske beställa hem, fast det var ju lite dyrare…..

Bogart
2/10/11, 1:50 PM
#19

Det är ju inte säkert att det finns på den Maxi nära dir, men det kan ju vara värt att kolla. Här så har de en frys vid djurmaten där man hittar lite inälvor och sånt, det är perfekt.

Dessutom så har Maxi här billig kycklinglever, tror den kostar typ 23 kr/kg, då är det svensk fryst kycklinglever från Guldfågeln. Den finns i den vanliga frysdisken bland kycklingen.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Gemm]
2/21/11, 5:44 AM
#20

Några knep för att göra benknaprandet lite mer lättillgängligt och lockande för en nybörjare på BARF:

-Slå sönder kycklingvingen med en hammare, detta mörar upp kött och fördelar benen så att det inte blir lika "skräckinjagande" att sätta tänderna i samt lättare att krossa när han väl tar en tugga.

-Kolla hans tänder, om han har ont eller hade ont när han först testade kycklingvingen kan det ha skapat en negativ inställning och sitta kvar som en mental spärr.

-Klipp kycklingvingen i små, små bitar (stora som ett halvt lillfinger typ) och blanda sen med något han älskar alternativt lek och locka med.

-Positiv och säker attityd, det här är fantastiskt underbart GOD och BRA mat, här får du riktigt LYX, WOW, NOMS. Beröm och uppmuntra och bete dig som att den här maten kommer han att Älska med stort Ä och något annat finns inte på kartan ;) (har fungerat absurt bra för mig!)

Andra ben som är möjliga för en katt att äta hela är revben från hare och/eller kanin, men det kan vara lite individuellt. Ibland äter mina upp dem, ibland bara en del och ibland används de bara som tuggben (du kan ju dock klippa och slå sönder dem också, lite mer jobb för dig men han får ben och slipper benmjöl).

Hoppas du lyckas frälsa honom på ben =)

Annons:
BARFmycat
3/8/11, 4:00 PM
#21

Mysan3, anledningen till att man vill ha så många proteinkällor som möjligt är just för att undvika allergi, så det känns ju lite antiklimax att ge ett köttslag som är allergent för katter för att undvika allergiTungan ute
Fisk är extremt allergent och är mycket olämpligt som kattfoder.

Många återförsäljare av Jipotimas har viltkött billigt, det kan du ju ge. För att hitta återförsäljare nära där du bor, kolla in våran återförsäljartråd högst upp på listan av trådarna.

Överskott av järn utsöndras av kroppen och är ingenting du behöver oroa dig för.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: