Annons:
Etikett02-hund
Läst 3790 ggr
Lojs
2/22/11, 11:09 PM

Hur stor del fisk är ok till hund?

Jag har turen att få hel fisk väldigt billigt av en av mina närmaste som är fiskare, fiskar på ca 200-500 g, torsk + 3 andra vanliga saltvattenssorter.

Min fråga är hur ofta kan jag ge hel fisk?
Som det är nu så har det blivit 3-4 dagar i veckan fisk, de andra dagarna mestadels kycklingklubbor/ben/vingar, fläskben med kött på, kycklinglever, kycklinghjärta, kokt äggvita och grönsaksblandning. Jag försöker variera kosten så mycket jag bara kan i övrigt, beroende på vad som är billigt generellt sett eller finns på extrapris och går att slänga i frysen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Vattnadal
2/23/11, 4:05 PM
#1

Jag hade en foderallergiker som åt fisk och bara ägg/keso/kesella, och hon klarade sig många år på det.

30 kg hund, åt ca 3-500 gr fisk, samt 50-100 gr ägg/keso/kesella varje dag, och så lite överkokt ris och hackade grönsaker som utfyllnad.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Skunken
2/23/11, 5:13 PM
#2

Vissa fiskar innehåller ju tiaminas eller vad det är som hindrar upptaget av B-vitamin. ngn som kan upplysa mig igen hur det var.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

BARFmycat
3/8/11, 3:46 PM
#3

#2

Jag är inte så säker på hur det där med thiaminas verkligen fungerar.. Det finns de som hävdar att det endast förekommer i fisk som börjar bli härsken, eller att halten stiger i takt med att fisken blir gammal. En sak som jag funderar på är bl. a hur fiskätande djur tillgodoser sitt B-vitaminbehov om thiaminas bryter ner b-vitamin, som tex björnar, uttrar, tvättbjörnar osv.

Man kan ju annars komplementera fisk med B-vitaminkällor som fläskkött och äggula.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: