Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 5809 ggr
Lusthan
2/6/11, 8:07 PM

Matfläckar på golvet

En lite annorlunda fråga kanske men jag bara måste fråga hur ni gör för att undvika matfläckar på golvet.

Min sambo håller på att lacka ur totalt nu med den här kosten jag försöker ge katterna för att det blir fläckar på golvet. En av våra katter släpar runt maten och lägger den lite här och var. Han äter heller inte upp det med en gång utan väntar lite och går sen tillbaka.

Innan så har vi haft all mat på en bricka, kanske är det dags att börja ge i separata matskålar igen? Ska jag ta bort maten när de går därifrån och ge lite senare istället när de går därifrån? Hur länge kan jag ha maten stående utan att den blir gammal?

Som jag har gjort innan så slänger jag bara upp allt på brickan och sen går de fram och tillbaka och äter lite som de vill. Kanske borde vi försöka samordna det där lite bättre…

Ge mig bra tips på hur ni gör. Jag vill ju gärna fortsätta och helst inte sluta på grund av att golvet blir smutsigt.

Annons:
CafeAuLait
2/6/11, 8:21 PM
#1

Du kan ju prova mala ner allting till en röra, då finns det ju inget att släpa runt på så att säga.
Om du gör en Barfröra kan du ju iallafall 1 gång i veckan ge typ en kycklingvinge eller något så de får gnaga på något ibland.

Bogart
2/6/11, 8:31 PM
#2

Jag tycker inte att du ska ge en röra, har du katter som äter stora bitar så är det ju superbra.

Min hund äter på en handduk, och jag tror nog att det går att lära katter att göra detsamma. Ofta så gillar djuren att äta på en sådan yta, mattor brukar ju vara populära att äta på annars.

Så du måste förmodligen passa dem rejält för att få dem att hålla sig på handdukar, men även katter bör lära sig tillslut. Jag har turen att min katt bara tar ut maten ur skålen och sedan äter det på stället så jag har inte testat själv. Min katt brukar ha en tidning som skydd vid matskålen.

Ett annat alternativ kan ju vara att utfodra på ett ställe där det är enkelt att torka av, till exempel badrummet.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Lusthan
2/6/11, 9:53 PM
#3

Jag funderar på om jag ska göra bitarna mindre i alla fall för de äter inte upp allt det gör de inte… Mala ner allt vill jag inte men som sagt mindre bitar kanske kan vara något och en handduk var ju ett bra råd det också, eller badrummet.

Äter era upp allt med en gång? Mina pendlar fram och tillbaka till matskålen typ miljoner gånger under dagen. Jag har låtit maten ligga ett tag men det blir ju inte bra det heller…

Skunken
2/6/11, 10:00 PM
#4

Om röra är det enda alternativet för att få katterna att äta där de ska så är det ju klart ett bra alternativ. Visst de får inte tugga men vitsen med barf försvinner ju inte. de får fortfarande bra råvaror, du vet vad du ger osv ;D

Jag torkar golvet med papper och spery, men för det mesta när hunden äter större bitar ligger hon i bia-bädden :D den är lätt att torka ur.

Annars kan man ju lägga en handduk där katterna brukar vilja hålla till :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Bogart
2/6/11, 10:20 PM
#5

Min katt äter inte alltid upp allt på en gång, men då sätter jag in maten i kylskåpet och erbjuder senare. Jag erbjuder mat många gånger om dagen, ofta fler gånger än vad min katt tycker att hon vill ha, haha. Faktiskt inte helt ovanligt här att jag står och ropar på katten för att hon ska få mat, men så kommer hon inte.Obestämd

En stor del av poängen med barf försvinner faktiskt om man ger röror. Jag ger delvis röror till min katt än så länge, men hon får större och större bitar och jag erbjuder rejäla bitar ibland vilken hon inte alltid äter. Målet är att hon ska kunna äta så stora bitar som möjligt.

Får djuren ordentlig tandmotion så ger det så otroligt mycket, för tandhälsan har enorm betydelse för en karnivors hälsa. Man inser verkligen den enorma betydelsen tänderna har om man läser Tom Lonsdales bok Raw meaty bones: Promote health.

Visst, tandmotionen är inte hela poängen, men jag tycker faktiskt att det är det största fördelen med barf. Därför tycker jag faktiskt inte att helutfodring (eller nästan helutfodring) med röror/färskfoder är ett fullgott alternativ till barf. Jag tycker att det är okej att ge lite färs och sånt för att hålla priset nere, men jag väljer aldrig färs om det finns bättre alternativ.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Lusthan
2/6/11, 11:03 PM
#6

Då ska jag börja ge de mat lite då och då istället. Nu har jag ju fyra stycken och det kan vara bra att hålla koll på vem som äter vad och hur mycket genom att ge de mat separat. Jag är hemma ganska mycket eftersom att jag pluggar så det finns möjlighet att ge flera gånger om dagen.

Som det ser ut nu så helbarfar jag inte. Jag försöker introducera olika sorters mat för att se vad de tycker om. För att få de att överhuvudtaget vilja äta kyckling så fick jag köpa kycklingfärs och ge. Sen fick jag ge de kycklingvingar som jag delat i små delar och det fungerade men jag kan inte ge några jättebitar. Men jag antar att det är bra i alla fall för de får ju sin tuggmotion.

Jag ska skrubba rent handduken och börja ge på en handduk med tidningspapper under eller något annat för säkerhetsskull och så ska jag ge de flera gånger om dagen så att det känns lite mer hanterbart. Jag vill kunna fortsätta men samtidigt förstår jag sambon att det är jobbigt med rått kött som börjar lukta illa för att nån katt har lagt det någonstans och sen struntat i det i ett par dagar.

Ska tina upp lite kyckling som jag ska dela på imorgon och ge. Jag ger köttfärs för att få de att börja äta kött. Hoppas på att om de får smak för köttfärsen så får de även smak för köttbitar och sånt. Lever får jag i de, hjärta tror jag att de äter också för de hjärtan jag lagt ut har försvunnit. Förhoppningsvis inte i min säng…

Det var svårare det här än jag trodde att det skulle vara men det är intressant helt klart och man märker att de blir mer mätta och gnäller inte tidigt på morgonen för att de är hungriga och bara måste ha mat just då.

Annons:
big2small
2/13/11, 10:45 AM
#7

Når jeg giver mina hunde barf som jeg vet sviner (mest rå lever), får de mat på toalettet (och de store på teressen utenfor) …. på toan er der klinker och det er nemt at rense :)

Lusthan
2/13/11, 2:41 PM
#8

Det är ju smart det också. Jag skulle kunna ge de maten i duschen faktiskt.

Har provat att ge maten i varsinna skålar för att hålla koll. Har en katt som äter ingenting alls överhuvudtaget. Jag fick sitta och mata han med en sked och blanda maten med blötmat för att han skulle äta något. Han har nog gått ner en himla massa i vikt nu märker jag på han… Känns ju inte så bra. Det här var ärligt talat svårare än jag trodde att det skulle vara.

[Gemm]
2/24/11, 11:02 PM
#9

"En himla massa i vikt"… jag vet ju inte riktigt hur mycket du menar men snabb viktnedgång är inte att leka med. Långvarig svält eller regelbundet intag av för lite kalorier kan sluta i fettlever vilket ofta är dödligt.

Introducera maten långsamt, som katterna/katten vill och med ypperligt positiv attityd och mycket engagemang och flexibilitet från din sida. Attityden spelar stor roll!

Vissa katter tar tid på sig att vänja sig av vid torrfoder (med all rätt då det faktiskt är gjort för att vara beroendeframkallande med smakförstärkare som i snabbmat för oss människor).

Om du behöver göra röror för att din svårare kille (han som gått ner i vikt) ska äta så behöver du göra det (man kan mala benen), när han sedan äter rörorna utan problem kan du så småningom lägga ner lite större bitar kött och tillslut ben och på så sätt presentera den perfekta barfen som i längden kommer bidra enormt till tandhälsan.

Lusthan
2/25/11, 12:56 PM
#10

Ibland skriver jag saker utan att tänka riktigt. Det är min annars normalviktiga hane som gått ner lite i vikt då han inte gillar allt jag har serverat. Jag har dock inte kört med uteslutande enbart barf utan även bytt torrfoder till mjau som inte var särskilt populärt. Nu har jag även upptäckt att han kräks utav torrfodret så jag har slutat med det och bytt till eukanuba istället. Det har jag inte hela tiden utan vid sidan av lite då och då. Jag kör med blötmat också så han får det han behöver hoppas jag.

Däremot har jag en herre som behöver gå ner i vikt och han börjar nog också sakta men säkert gå ner lite grann. Syns i ansiktet. Nu när jag har fått pengar så ska jag fixa batterier till min våg så att jag kan börja väga de. Har två som behöver gå ner lite i vikt och en som behöver gå upp och sen den andra hanen som jag skrev om tidigare han ska nog stanna där han är. Kanske gå upp lite han också. Jag hoppas på det i alla fall.

Just nu har jag köpt hem benmjöl för att kunan börja ifrån början eller vad vi ska kalla det. Jag gör kanske inte röror men köper fläskfärs och kycklingfärs bland annat, kommer dock att se till att lever blir som godis för det måste jag ha superkoll på det den stora tjocka hanen en gång åt upp allt när jag tittade bort och sen kräktes upp allt igen… Hjärta däremot ska jag se till att det blir malt och ner bland köttfärsen. Du har rätt i att röror inte är fel.

Den tjocka hanen däremot äter gärna lite större bitar så han kan jag nog ge lite större bitar och han äter dessutom lite ben så han är nog lite lättare. Han är i och för sig den här typen att han äter allt han kommer över och det är väl därför han är så tjock. Innan serverade jag torrfoder på en bricka och när maten kom så satte han sig över all mat så de andra fick äta det som trillade mellan tassarna på han…

Här går det långsamt men säkert framåt och jag håller tummarna för att det ska gå vägen så att jag inte behöver köpa mer torrfoder utan kan köra på barf och kanske lite blötmat. Då skulle jag vara nöjd. Jag ska ta och köpa in en massa i helgen och fylla katternas del av frysen så att jag har så att det räcker ett tag.

Torrfodret har jag numera bara i aktivitetsbollar här hemma så att de får kämpa lite för den maten. Tjockisen älskar det… Han gillar förvisso att sparka boll också. Lägger sig på sidan och sparkar med baktassarna och håller fast bollen med framtassarna.

Nu håller jag tummarna för att jag ska få ihop det här, vägrar att ge upp utan ska se till att vara envis och ha gott mod.

Tack för rådet. Allt är uppskattat, jag behöver lära mig och veta hur jag ska göra det här för att det ska fungera. Jag har upptäckt att min tjockishane inte längre har tandsten som han hade innan. Det är helt underbart. Innan jag började så var det nära ett besök till veterinären men det behövs inte nu. :)

[Gemm]
2/26/11, 11:01 PM
#11

Lycka till! Och du har ju alltid forumet här om du tycker något är tokigt, chanserna är stora att åtminstonde någon av oss som hänger här kan vara till hjälp!

Om du inte har problem med att läsa engelska så tycker jag absolut att det är värt att läsa vad Lisa skriver om fetma, säker viktnedgång och mycket annat därtill om just övervikt hos katter.

http://www.catinfo.org/?link=felineobesity

Lusthan
2/27/11, 11:52 AM
#12

Tack så jättemycket. Hänger här en hel del för att få så mycket tips som möjligt. Vi får se hur det blir. :)

Just nu så går det knackigt men framåt.

BARFmycat
3/8/11, 3:29 PM
#13

Angående hur man ger maten utan att söla så har jag bestämda matplatser till alla mina katter, något jag kör stenhårt på. Det är främst för att de inte ska bli stressade av att aldrig riktigt veta vart de får äta och för att de inte ska sitta för nära varandra när de äter och bli stressade av det. Det bör vara minst en halvmeter mellan varje katt när de äter.

Jag låter aldrig katterna äta ur varandras skålar heller, då vet de alltid att det inte lönar sig att gå till någon annans matplats och försöka äta för där finns ändå ingen mat. Dom lär sig detta väldigt fort faktiskt bar man är konsekvent. Jag låter alltså heller aldrig mat ligga framme utan tar undan det dom inte vill ha och ger vid nästa utfodringstillfälle.

Mina katter tycker inte heller om att äta ur skålar eller på brickor, de lyfter alltid ut maten eller av den från brickan och äter den precis bredvid.
Jag har löst det genom att ge maten på bordstabletter som jag lagt på golvet. Precis som tidigare nämnt gillar även mina katter att äta sina ben på mattor och ibland på klösbrädan, det är nog för att de ligger mer still när dom äter dom där. Man kan ju ha mindre dörrmattor som matplatser, något som jag själv börjat överväga om jag ska ha.

En av mina katter äter så himla långsamt så han får äta innepå toaletten för att inte bli stressad av de andra katterna. Det fungerar super, han springer in dit och jamar när han vill ha mat och verkar tycka att de andra katterna är konstiga som inte äter där!Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: