Annons:
Etikett02-hund
Läst 3905 ggr
[Tranqullity]
2011-02-19, 18:07

Istället för grönsaker?

Jag har som bekant börjat BARF:a våran Dvärgpudelkille. Det går verkligen över förväntan. Min fråga handlar om grönsaker. I och med att hunden är svår att få i grönsaker samt att jag har mest tagit det med i hans schema som lite "bukfyllnad". Om man tar bort grönsakerna ur hans fodergiva vad ska man ersätta dem med? Kaninmage med innehåll? Eller kanske bara höja köttprocenten? Tar tacksamt emot goda råd=)

Annons:
Heffipeffi
2011-02-19, 19:49

Jag höjer köttprocenten om jag inte ger grönsaker.

Katti
2011-02-20, 01:58

Med tanke på att grönsakerna är i stort sett bara bestät av vatten (ofta 90 - 95%) så behöver du inte öka något annat alls! I så fall bara marginellt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Tranqullity]
2011-02-20, 10:39

Har nu höjt köttprocenten lite och börjat utesluta grönsaker. Han är bra i magen och idag fick han tom. första måltiden innehållande hela ben. Det blev kycklingvinge. Gick även det över förväntan. Nu är det en fröjd att ge honom mat, innan var det mer eller mindre alltid jobbigt då han aldrig åt som han skulle. Mycket oro som har släppt sen jag började barfa. Hunden äter och jag är gladare än någonsin.

Jag ger våran mat morgon och kväll. Vill gärna fortsätta med detta men finns det några nackdelar med att utfodra två gånger per dygn när man barfar?

Katti
2011-02-20, 15:52

Vad kul att höra att det går så bra!

Vet inte om det finns några nackdelar med att ge två gånger om dagen. Mina får ofta ett litet mål på morgonen (ett löskokt ägg t ex) och huvudmålet på kvällen. Speciellt för små hundar är jag övertygad om att det är bra att ge 2 ggr. De går ju inte att jämföra rakt av med vargar på grund av storleken!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Tranqullity]
2011-02-20, 16:27

Vad skönt att höra att andra utfodrar på det sättet oxå=). Nu ser jag fram emot varje gång hunden skall få mat istället för att vara ett vrak varje dag på grund av att han aldrig får i sej den mängd han skall ha.

Är det oki att ge ben ca 3-4 gånger i veckan? Kycklingvinge, nötben och revben tex? Jag menar sen när jag vant in hans mage på ben och att han inte blir hård eller så. Tar det lite varsamt i början. Tack gode Gud att jag hittade det här Forumet. Så himla go attityd här och när man inte är lika erfaren själv så är det skönt att höra era erfarenheter. Tack allihopa!

Bogart
2011-02-20, 19:13

Man får anpassa hur mycket ben man ger efter hunden. Min hund behöver få ben mer eller mindre varje dag för att inte bli lös i magen. Många ger ben ungefär varannan dag, så 3-4 gånger i veckan låter bra, om din hunds avföring ser bra ut.

En nackdel med att ge mat två gånger om dagen är att man inte kan ge större bitar då. En stor bit mat ger mer tandmotion och berikning än två små.

Själv så föredrar jag att ge mat en gång om dagen. Sedan så väljer min hund själv att äta två gånger ibland, alltså han äter inte upp hela biten på en gång. Då brukar jag servera det igen senare under dagen.

Dessutom får ju min hund godis och fyllda kongar lite då och då så han äter ju egentligen mer än en gång om dagen.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Heffipeffi
2011-02-21, 01:37

Jag brukar ge mina hundar mat en gång/dag. Hundarna får då äta sig riktigt mätta. Jag ger oftast sent på kvällen, så att de får ligga och vila lång tid efter maten. Dels verkar det fungera bäst för mina hundar, dels tycker jag det är väldigt bekvämt, då jag inte behöver ta hänsyn till utfodringstillfällena under dagen, utan kan träna och motionera hundarna när det passar mig. Det sägs visserligen att hundar som barfas inte får magsäcksomvridning, men jag vill ändå att de ska vila minst en timme efter maten.

Men vill du ge 2 ggr/dag, kan jag inte se att det skulle vara ngn nackdel.

Rose1
2011-03-08, 15:00

Mina äter två mål/dag, samt ofta ben, kalkonfot eller torkad fisk som mellanmål.
Det är absolut inte fel att utfodra flera ggr/dag.

Upp till toppen
Annons: