Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 6354 ggr
Skunken
2010-12-29, 21:11

Färskt kött vs köttmjöl

Angående torrfoder nu:

En del rekommenderar att man ska köpa torrfoder gjort på en hög preocent andel köttmjöl medans de som inte använder köttmjöl i sitt torrfoder säger att det är bättre och använder det i sin reklam.

Vilket är bäst, torrfoder med färskt kött eller köttmjöl?

För och nackdelar med båda alternativen?

Själv tycker jag om enkla produkter och färskt kött som ingrediens tilltalar mig personligen mer.. Hur är det med er andra?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Vattnadal
2010-12-29, 22:04

En sak som talar mot färskt kött i torrfoder, är att om det är tex 40% färskt kött, resten spannmål od, så ska vattnet bort ur köttet i processen, och då blir det långt ifrån 40% kött.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
2010-12-29, 22:44

Tja, köttet är ju knappast färskt i det färdiga torrfodret, så jag tror inte det är bättre för hunden.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2010-12-31, 11:36

Köttmjöl är säkert mer processerat än "färskt kött", det kan tex vara skämt eller dåligt på annat sätt så att de måste torka det för att det över huvudtaget ska vara tjänsligt som föda, vilket det enligt mig ändå inte är.

En kille jag känner jobbade med att köra avfall från slakterierna på slakthusområdet i Stockholm, där samlade de allt köttavfall i en container som fick stå utomhus oavsett årstid och väder, och när containern var full kom han och hämtade den och körde den till en kattmatsfabrik. Då hade alltså köttet inte ens varit kylt, han sa att han var glad över att han aldrig behövde öppna containern, det stank tillräckligt ändå. Fräscht? Inte direkt..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2010-12-31, 12:20

Usch… Han sa inte vilken kattmatsfabrik?

BARFmycat
2010-12-31, 13:05

Han mindes inte, jag försökte febrilt få honom till att göra det men icke..

Sugiyama
2010-12-31, 15:04

Det är nog inte mycket näring kvar i köttmjöl som först torkats och sedan bakats igen. Jag tror faktiskt inte köttet i torrfodret bidrar med så mycket näring över huvudtaget utan det mesta tillsätts efteråt.

Annons:
BARFmycat
2010-12-31, 15:14

Jag är av samma åsikt

Skunken
2010-12-31, 16:05

Men tex magnussons tillsätter ju inget efter bakning. Deras kulor är ju inte "besprutade" så att säga :) Så det måste ju finnas näring i annars skulle det ju inte gå!

Vad äckligt med kattmats köttet! Man vet nog inte ens hälften om hur djurfoders industrin går till! Både på gott o ont :S USch!

www.sweetolga.blogg.se

BARFmycat
2011-01-01, 18:15

De kanske inte preparerar fodret såå hårt så att alla näringsämnen försvinner, så kanske de använder råvaror av god kvalitet som inte behöver typ autoklaveras innan det går att utfodra med. Magnussons är ju ett av de bättre hundfodren, men det innehåller ju fortfarande tyvärr spannmål och så är det ju ett torrfoder..

Sugiyama
2011-01-01, 22:58

Det går inte att tillsätta något efter bakningen, det gör dom i smeten innan bakningen.

Katti
2011-01-01, 23:12

Men i foder som är extruderat sprutas fettet på utanpå kulorna i efterhand.

Skunken
2011-01-01, 23:13

Men de flesta foderföretag besprutar foderkulorna med fett och smakförstärkare efter bakning. Det är därför kulorna är så flottiga.

www.sweetolga.blogg.se

Sugiyama
2011-01-02, 16:45

Jo de tär klart men jag medande näringsämnen. Vad är problemet?

Annons:
Rose1
2011-03-08, 14:55

Det intressanta är köttmjölets kvalité.
Färskt kött innehåller ju som nämnts stor andel vätska.
Köttfärs är dessutom ungefär samma som "köttbiprodukter".
Brosk, senor, fett och köttslamsor. Absolut inget dåligt för en hund, men mindre rent kött än i bra köttmjöl.
Köttfärs blir även genom malningen mer känsligt för bakterier än kött i bit.

Det finns riktigt dåliga köttmjölsråvaror, men även mycket bra (avsedda för humankonsuktion).

Näringsmässigt är inte köttmjöl sämre än färskt kött i ett torrfoder.
Bakade foder tillagas under längre tid än extruderade foder.
Om råvaran är av lika hög kvalité, så blir sluresultatet lika bra.

Foder med köttmjöl innehåller oftast mer animaliskt protein än foder med färskt kött.

Upp till toppen
Annons: