Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 5860 ggr
Heffipeffi
2011-03-03 12:49

Torkade köttprodukter

Hur är näringsvärdet på torkade produkter jämfört med färska. Ger man barf, bör man ju ge färska råvaror, men vissa saker är svårt att få tag på. Nu hiittade jag bl a torkad lunga hos Nordic. Lunga hittar man sällan i vanliga affären. Likaså finns det torkad lever. Det kanske kan vara ett alternativ för hundar som inte tycker om rå lever. Har dessa torkade produkter ngt värde, eller är det  som att kasta pengarna i skön, att ge dessa till hunden eller katten.

Och hur är det med produkter som t ex torkad grisknorr. Blir inte de benen väldigt sköra och vassa pga torkningen?

Annons:
Skunken
2011-03-03 13:26
#1

Maxi brukar ha mycket av Pommy´s som är torkat godis (vom, lever, lunga osv) och obhehandlad.

Knorrar består ju av broskben så tror inte det är någon fara.

Däremot skulle jag inte ge andra ben som är torkade, typ märgben osv. Men vet faktsikt inte.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

BARFmycat
2011-03-08 14:41
#2

Jag ger ofta torkade köttprodukter åt mina katter, jag tycker att det är bra stimulans åt dem. Jag är noga med att det jag köper inte är saltat, och att det inte är tillagat innan torkning. Man brukar kunna se på färgen om det är tillagat eller inte. Grisöron ska tex vara ljusa, vom ska vara mörk, i princip svart, samma sak med lever. Sjöbogården som bl. a ÖB säljer har bra torkade produkter.

Torkade ben vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, mina katter har ätiti ett torkat ben men det flisade sig väldigt mycket så det var kanske tillagat innan det torkades. Råtorkade ben bör ju inte vara någon fara, viktigast är ju att benet tuggas ordentligt innan det sväljs men är man osäker är det bäst att låta bli att ge det.

Vad det gäller näringsvärde så är det oftast bättre i torkade produkter pga att de blir mer koncentrerade. Vattnet försvinner, koncentrationen ökar i förhållande till vikten jämfört med rått kött. Om du tex behöver ge 100g lever rått så behöver du bara ge ca 35-45g lever torkat.

Du kan även torka ditt eget kött i ugn genom att skära det i tunna skivor, lägga det på bakplåtspapper på galler och sätta ugnen på 50 grader varmluft. Lägg en träsked mellan ugnsluckan och ugnen så fukten kommer ut. Torkningen tar ca 12 timmar

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
2011-03-08 14:53
#3

Vissa näringsämnen (ex A-vitamin) minskar vid torkning.
Men det finns absolut tillräckligt med näring kvar för att anses som ett fullgott godis/mellanmål.

Håller med om att torkade märgben däremot är sämre.
Inte för att kalciumvärdet minskar, utan för att benen får ändrad struktur.

Knorrarna blir lite mer svårsmälta, men brukar sällan bli vassa.
Kolla så det är från svenska djur, då de importerade ofta fortfarande kan vara rökta och kan innehålla samlonella.

Upp till toppen
Annons: