Annons:
Etikett03-katt
Läst 4235 ggr
Mysjka
2011-02-04 17:03

Lammbarf till allergisk katt

Hej,

Är ny här och har inte BARFat innan, men läst på en hel del här och på andra forum och hemsidor. Börjar nu bli dags för mig att BARFa mina katter och vore oerhört tacksam om jag kunde få lite tips och kommentarer då jag känner mig lite osäker.

En liten kort bakgrund, min ena katt är allergisk mot bla fågel och ris och verkar även reagera på fläskött. Det enda jag med säkerhet vet att hon tål är lammkött (har använt kokt lammfärs som allergidiet sedan slutet av sommaren). I och med detta känns det nu logiskt att börja BARFa seriöst (har gett henne multivitaminer tillsammans med lammfärsen tidigare) och det självklara i nuläget är såklart att göra en ren lammbarf.

Har köpt hem lammstek, hjärta och lever och tänkte mig följande recept som bör räcka ca 10 dagar (hon är ganska liten, 3.5 kg, så jag tror 100g om dagen ungefär borde vara lagom):

150g hjärta (15%)

50g lever (5%)

800g muskelkött (80%)

5 st kalcipos á 500mg

Tycker ni detta verkar rimligt och är det något speciellt jag bör tänka på med lamm? Läste i en hundbarf-tråd att lammlever innehåller mycket A-vitamin, därför tänkte jag att 5% borde vara tillräckligt.

Har även försökt mig på att räkna på näringsvärden och jämföra med AAFCOs rekommendationer, räknade på två olika sätt och fick lite olika resultat men genomgående för båda beräkningarna så verkar detta recept innehålla för lite E-vitamin (16 IE/kg borde vara 30 IE/kg), jod (0,05 mg/kg borde vara 0.35 mg/kg) och selen (0,075 mg/kg borde vara 0,1 mg/kg) - kan detta stämma eller är det jag som räknat fel?

Sen saknas ju en del information i livsmedelsverkets databas, tex finns ingen info om vitamin b5, b7 och k eller taurin. Kan jag förutsätta att köttet innehåller tillräckligt av detta?

Tack på förhand!

/Sara

Annons:
HannaM
2011-02-05 23:45
#1

Kan inget om katt så jag tänker inte ge råd om vitaminer och saker men variation är alltid bra. Har du möjlighet att prova något annat än lamm? Nöt tex, kanin, älg, ren?

Mysjka
2011-02-07 12:57
#2

Tack för ditt svar!

Kan nog vara bra i långa loppet att tänka på att blanda in flera sorters kött, som du säger. Fast i nuläget befinner vi oss i någonslags allergiutredningsstadie och det enda jag vet att hon inte är allergisk mot är lamm, så jag behöver en grund som jag vet hon tål och kan gå tillbaka till ifall hon reagerar allergiskt på något. Men är kanske bra att testa fler andra köttslag också så småningom, brukar väl finnas viltkött i frysdiskarna ibland så det borde väl gå att få tag i.

Sarah-S
2011-02-07 22:07
#3

Jag kör på samma recept till min allergiska katt, hon tål varken nöt eller fläsk men fungerar bra på lamm

Hon får kycklingvingar med jämna mellanrum och det verkar hon tåla, även kycklinghjärtan som godis

Jag har inte möjlighet att prova annat eftersom min katt verkligen blir SJUK om hon får något som inte funkar. Vi håller oss till lamm

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Mysjka
2011-02-09 17:59
#4

Tack för ditt svar Sarah-S!

Hur länge har du lammbarfat din katt? Ger du någon form av vitamintillskott i övrigt, eller något annat som grönsaker av något slag tex?

Blir så nervös att jag ska göra fel. Tänk om jag varit ens hälften så noggrann med min egen mat ;)

Sarah-S
2011-02-10 21:03
#5

Jag har barfat henne uteslutande på lamm sen sommaren 2010.

Jag ger inga vitamintillskott eller grönsaker

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Vattnadal
2011-02-14 16:53
#6

Nu har inte jag katt, men levde 10 år med en allergisk hund. Hon tålde inte torrfoder baserat på kyckling, men när hon var ren (dvs sanerad) och åt hemlagat, tålde hon att äta rå kyckling mellan varven. Fick hon torrfoder med kyckling reagerade hon direkt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Anterrabae
2011-02-28 13:40
#7

Har en katt som är allergisk mot kolhydrater.. Inte bara spannmål utan även alla sorters grönsaker och ris och majs oxå. När det kommer i proessad form som foder.

Här är det bara rent kött som gäller.. och nu, efter några år utan kolhydrater så tål han små mängder ris eller potatis, om han väljer att smaka från rester från det vi äter. Utan att bli sjuk.

Skulle han få för mycket, eller torrfoder eller nåt så börjar tarmarna blöda på honom och han får strora kliande sår och exem över hela kroppen. Insektsbett och andra sår läker inte osv… Det har varit vidrigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: