Annons:
Etikett03-katt
Läst 3749 ggr
Araneas
2/20/11, 10:48 PM

Hela bytesdjur till katt

Jag vet att det förekommer att man utfodrar med exempelvis hela, döda små kycklingar. Med fjädrar och allt. Är detta då "komplett" eller kompleterar man det med något?

Fungerar det bra att komplettera kattens råa kost med en hel nykläckt kyckling någon gång? Någon här som använder hela bytesdjur som vill dela med sig av sin metod? :D

Annons:
[Gemm]
2/21/11, 3:55 AM
#1

Man kompletterar inte hela foderdjur med något.

Menar du en levande nykläckt kyckling…?

Bogart
2/22/11, 3:57 AM
#2

Så vitt jag vet så anses det vara komplett, i alla fall när det handlar om vuxna djur. Små musungar så som "pinkies" anses inte vara komplett. Hur det är med dagsgamla kycklingar vet jag inte.

Själv så köpte jag en mus och en råtta i djuraffären idag, och försökte servera musen till katten… Hon ville absolut inte ha den. Jag dränkte den i sås från en tetra Bozita, men hon ville knappt slicka i sig såsen. :(

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Gemm]
2/24/11, 9:49 PM
#3

Jag fick klippa isär (de döda) mössen för att de skulle äta. Det är något med zoodjurslukten som inte uppskattas här hemma tror jag, kan inte klandra dem. Vem fan vill käka kutterspån.

Araneas
2/26/11, 1:19 AM
#4

Nej absolut inte en levande. :)

Jag har en katt med helt galet aktivitetsbehov. Maten har tidigare kunnat erbjuda honom viss tillfredställelse (Köttben och hela köttbitar) men nu har han efter några år uvecklat galet effektiva metoder för att knapra i sig det mesta. Tänkte att typ en hel (död) liten kyckling kunde ge mer jobb för honom. :)

Bogart
2/26/11, 5:02 AM
#5

Köp en råtta, det borde ge honom något att jobba med ett tag. Den jag har väger ungefär 160 gram. Brukar ju gå att köpa foderdjur i alla möjliga storlekar i djuraffärer.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Lusthan
2/26/11, 4:18 PM
#6

Jag har funderat över att ge mina katter hela möss någon gång som man kan köpa på zoo men jag misstänker att jag skulle hitta en i sängen när jag ska lägga mig så jag vet inte om jag är så sugen faktiskt… Kanske om jag kan begränsa ytan de får vara på i så fall. :)

Kan jag tänka mig att när de väl har vant sig så kommer de leka med den och det är ju en aktivisering i sig tänker jag. Jättebra.

Annons:
[Gemm]
2/26/11, 11:06 PM
#7

Har du provat små tuggben? Jag tror att en kyckling slinker ner ganska fort, när mina killar släpar in djur så försvinner de i ett nafs. Katter tuggar liksom inte, de fördelar och sväljer stycken. Men ett tuggben skulle han ju bli tvungen att gnaga på, kanske kan det hålla honom nöjd Och underhålla tänderna? =P Två flugor i en smäll!

Upp till toppen
Annons: