Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 5952 ggr
[rightPAW]
2010-09-23 23:46

Vad är Barf????

Har förstått att det är färskfoder, men inte mer än så Så berätta gärna mer ingående vad barf är och vad det innebär att barfa sin hund. :)

Annons:
TinaH
2010-09-24 08:26
#1

här kan du läsa lite sammanfattningsvis vad BARF är.

Hoppas tt den kan hjälpa dig lite på traven :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chapp
2010-09-24 12:48
#2

Barf är mycket lätt. Ge djuret (alltså de köttätande djuren) kycklingdelar och komplettera med annat kött, tex inälvor, rester mm. Somliga djur äter kokta grönsaker men det gör inte mina sötnosar, så det går bra utan för en hund. Äter vargar grönsaker? Nej…

Råa ben inte kokta.

Ca 60 % kycklingdelar. Storlek på portionerna: pröva dig fram.

JossanH
2010-09-28 12:52
#3

Det går ut på att ge sitt djur den mat den är skapt för att äta. En köttätare ska alltså äta rått kött i rätt sammansättningar. Det mest naturliga man kan ge är förstås hela foderdjur. Det går alltså ut på att efterlikna vad djuret skulle ha ätit i det vilda, med vissa modifikationer som passar i vårat samhälle.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Heffipeffi
2010-09-28 18:05
#4

#2 Jag vill bara säga att det behöver inte vara 60% av just kyckling. Det går lika bra med kött och ben från andra djur. Vad man brukar sträva efter är att ge kött och ben från minst tre olika djurslag under en period av ca 10 dagar.

[rightPAW]
2010-09-28 18:09
#5

Tycker det här med barf verkar helt sjukt, jag är uppvuxen med att aldrig ge en hund något ben på f, fisk,fågel eller fläsk, och nu ska man ge hunden fläskben och kycklingvingar? Känns helt skruvat så det är då ingenting jag tänker ge min hund.

Heffipeffi
2010-09-28 18:31
#6

#5 Det är ju upp till var och en vad man tror är det bästa att ge sin hund, och självklart ger man inget som man tror är farligt.

Regeln om F-ben, har nog de flesta av oss fått inbankade i huvudet, men man kan ju ändra uppfattning genom att läsa och lära :-)

Annons:
Bogart
2010-09-28 19:27
#7

Intressant att du tycker att det är "sjukt" att utfodra på ett naturligare sätt än något kommersiellt foder någonsin kan komma i närheten av. Bara för att man har fått saker inbankade i huvudet ända sedan man var liten så betyder det inte att det stämmer. Flört

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

JossanH
2010-09-28 20:31
#8

#5 Ger du sådanna ben tillagade så ja- då kan det bli rent livsfarligt. Barf går dock ut på att ge det rått.
Man ska alltså få djuret att äta det den mår bäst av. Det som ger största möjliga näringsupptag.
Ett rovdjur som barfas har också sällan problem med tänderna (om det barfats från det den var liten) då det är stor skillnad på att tugga ben, kött och senor mot att äta blöt eller torrfoder. Så tänderna får användas på ett naturligt vis.
Om det skulle vara som du säger kan man ju undra hur i hela fridens namn vilda rovdjur klarar sig när det finns så många f-ben ute i naturen ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

TinaH
2010-09-29 18:00
#9

#5

Varför gå på gammal skrock för, och inte ta till sig och lära om?

Mycket enkelt. :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Heffipeffi
2010-09-29 22:37
#10

#5 Fär några månader sedan var det en artikel i Hundsport, skriven av en veterinär, där det stod att det var ok att ge hundarna F-ben.

Elcyion
2010-09-30 13:54
#11

#5 Jag tar väldigt illa upp av ditt sätt att uttrycka dig! Jag talar inte om för dig att saker du gör är helt sjuka. Vad har du för rätt att säga det till mig? Sen behöver du inte hålla med mig i mina åsikter om barf. Men läs åtminstone på innan du börjar uttala dig!

Medarbetare på jack russel terrier

[rightPAW]
2010-09-30 15:06
#12

#11 Jag har inte sagt något till dig, så spar på krutet

Elcyion
2010-09-30 16:44
#13

#12 Det är en sanning med modifikation. Du har indirekt skrivit till mig eftersom jag är en användare på det här intresseforumet, och du säger att mitt sätt att utfodra mina djur är helt sjukt. Sen behöver du inte rikta det till mig personligen.

Bara din kommentar i #12 visar klart och tydligt att du inte förstår/inte vill förstå.

Men det är din förlust i det långa loppet.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
[rightPAW]
2010-09-30 19:10
#14

Min förlust? Jag har inte planerat att barfa min hund, jag hade aldrig hört talas om det och därför ville jag veta vad det är. Jag tycker det är en bra grej till viss del, men samtidigt kan jag tycka den är rätt sjuk, ja. Och vad tjänar du på att skriva i den här tråden om du bara tog illa upp på vad jag ansåg om barf?

UlrikaD
2010-09-30 19:27
#15

Tror de vilda djuren i skogen skulle tycka det var "helt sjukt" om de visste att merparten av tamdjuren åt torrfoder och blötmat som kom från burkar.

[rightPAW]
2010-09-30 19:46
#16

Vilda djur tycker nog hela den här domesticeringen är helt sjuk, så matdelen är nog som en fjärt i rymden om vilddjuren skulle tycka till.

UlrikaD
2010-09-30 22:17
#17

#16 Det var väl inte riktigt själva poängen, men det förstod du nog själv.

Verkar lite som om du vill argumenterar just för själva sakens skull och ingenting annat.

Poängen är att Barf är till för att djuren ska få äta så naturligt som möjligt.

Det är ju ingen som tycker det är konstigt att man ger sina kaniner hö och gräs. Det är ju vad de äter naturligt i det vilda.

Det samma gäller ju hund, katt och iller m.fl. De äter kött naturligt och barf är ju just naturlig föda.

JossanH
2010-10-01 01:48
#18

#14 Varför tycker du att barf är "rätt sjukt"?
Rovdjur som får utöva mer naturligt beteende och äta mer naturlig föda?
Men det är ju olika vad man anser att djuren mår bäst av. Här inne skulle jag tro att naturliga alternativ står högt på listan men går tittar du i nån rikemans modeblogg så lever nog dom i fantasin att deras hundar mår bäst av att ha på sig sin rosa overall och äta kokt lax och fläskfilé.. vad som främjar djuret mest kan man ju fundera på..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[isdrakee]
2010-10-01 02:43
#19

Jag är också nyfiken på vad det sjuka är? Jag kan förstår att vissa tycker det är äckligt, speciellt bland folk som inte äter kött själva. Men det kan väl aldrig någonsin bli sjukt att utfodra ett djur med naturligt foder?

TinaH
2010-10-01 11:43
#20

Jag kan förstå varför folk tycker det är "sjukt" med BARF.

Det är något nytt, och nya saker för folk som inte vågar ändra på sin livs filosofi är avskräckande….

Men vart på stäppen stod det en säck torrfoder och väntade?!?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
UlrikaD
2010-10-01 13:42
#21

#20 Säcken stod antagligen en bit ifrån trianga-köket där djuren som inte hittade torrfodret kunde tillaga sina byten. Så de slapp äta de råa.Flört

Vattnadal
2010-10-01 14:59
#22

Det största problemet med F-benen, är att alla kan den. Kruxet är ju att ordet tillagat, dvs matrester med kokta fågel, fisk och fläskben är farliga, eller kan vara. Detta gällde även med dåtidens djur, där man kokade gamla hönor, slaktade grisar som fått växa naturligt. Nu för tiden göds kycklingar och grisar snabbt, så det är sällan benen är farliga ens tillagade. Vi ger kycklingen som är tilagade till de hundar som tuggar noga.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TinaH
2010-10-01 23:22
#23

#21

jahaaa…DÄÄÄÄR…som Mc Donalds drive in, ungefär då, eller ?? FlörtSkrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

BARFmycat
2010-10-03 13:27
#24

Att F-ben skulle vara farliga är en myt. Jag har skrivit en artikel här på sajten Om de fyra F:en och om du läser den kanske du får mer förståelse över missförståndet med F-ben. Alla ben är farliga att ge tillagade, och de flesta ben är ofarliga att ge råa.

Det som avgör om benet är farligt att ge även rått är hur väl hunden tuggar benen och ibland även hur hunden tuggar benen. En del hundar bryter av tänder när de äter hårda ben, tex märgben, för att de försöker äta upp dem. Såna hundar bör således inte utfodras med sådana ben. En del hundar är otroligt glupska och tuggar inte ordentligt och kan svälja ben hela, sådana hundar måste lära sig att tugga ordentligt eller ges ben som är uppdelade i små bitar och ofarliga att svälja hela.

Mer om detta finns att läsa i artikeln, den ger lite mer "kött på benen" så att säga..Flört

Jag är säker på att rightPAW inte menade något illa med att skriva "lite sjukt" om att ge BARF, många utomstående tycker vi är rätt knasiga när de vet vad vi ger våra djur men det är ju pga av okunskap. Elcyion, jag förstår att du känner dig träffad men försök hålla lite godare ton, det gäller er båda.

All sanning går genom tre stadier; Först blir den hånad. Sen blir den bemött med kraftig motstånd. Till slut blir den accepterad som självklar
- Arthur Schopenhauer

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Skunken
2011-01-22 21:01
#25

Precis det handlar nog  om okunskap hos rightPAW. Var nog inget illa ment.;) Man kan ju inte vara expert på alla områden häller ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[rightPAW]
2011-01-22 21:08
#26

Som jag sa hade jag aldrig hört talas om det tidigare, så självklart har jag ingen kunskap om det.

[Gemm]
2011-02-21 06:22
#27

Jag kan inte låta bli att tänka på hur sjukt det är när ett lejon smaskar på en zebra. Vad är det för fel på naturen egentligen! Usch, det är ju vansinnigt.

Annons:
Sarah-S
2011-02-21 09:35
#28

Synd att rightPAW vill uttrycka sin starka mening om hur sjukt det är att ge BARf utan att veta vad det innebär (#26)

Jag ger mina katter naturlig mat, och på så sätt är jag övertygad om att de kommer att må bättre i långa loppet

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

UlrikaD
2011-02-21 15:21
#29

#27 Tja, lejonet hade ingen McDonalds i närhten kanske? Fast hade han haft det så hade han ändå smaskat i sig kött, bara i stekt form.

[rightPAW]
2011-02-21 16:27
#30

Gud vad mogna ni är Kyss

[Gemm]
2011-02-24 21:56
#31

Moget bemöts med moget rightPAW ;)

Men jag tror alla att vi behöver larva av oss ibland som respons på de ur luften huggna kommentarer som hela tiden kläcks om BARF. Jag personligen orkar sällan prata om ämnet längre då jag möter så mycket torrfoderpropaganda och ignorans (men rått kött, det är ju superduperfarligt!), det driver mig till vansinne och förstör faktiskt mitt humör ibland, beroende på dagsform.

Det var skönt att vara ironisk om lejonen på savannen och det hade faktiskt en poäng - jag tror du förstår det också.

Jag behöver bara ta mig en titt på katterna i soffan för och veta vad de ska äta och en säck med sönderprocessade och förorenade vetepuffar med en hjärntvättad veterinär på framsidan är inte det första jag tänker på, av riktigt naturliga skäl.

Skunken
2011-02-24 22:10
#32

#31 Klockren kommentar!!! Du sa allt som behövdes sägas. Verkligen "moget bemöts med moget" ;) Super :D Sista stycker var med bra :D och andra och tredja. ja allt, så bra att jag blev glad :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[Gemm]
2011-02-24 22:20
#33

tack skunken, jag blev glad av att du blev glad!

fulano
2011-02-25 18:50
#34

Förstår inte varför ni orkar kommentera den här personen överhuvudtaget. Inget att hetsa upp sig över. Personen har en annan åsikt och verkar vara helt bestämd i denna. Bara att ignorera och spara krutet till folk som har intresse och vill ändra gamla vanor. Bättre ge råden till personer som verkligen behöver. rightPAW är ju nöjd med sitt torrfoder.

Annons:
[Gemm]
2011-02-26 22:54
#35

Fulano, det är tur att vi alla orkar olika saker, eller hur =)

Upp till toppen
Annons: