Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 4590 ggr
peticosa
2011-02-24, 22:25

Barf

Hej! Är ny här. Har en Boston Terrier som är 10 mån. Hon gillar inte alls torrfoder men älskar iblandad "vår mat". Vill gärna barfa henne för det gillar hon nog bra. Hur gör man med fisk? Ska den kokas eller oxå vara rå? Hur med trikiner då? frysas först eller helt färsk fisk?

Griskött skall det kokas eller vara rått

Är det ok med vom, hjärta osv e d från t ex Saluhallen? (Bor  i Göteborg)

Annons:
[Gemm]
2011-02-24, 22:41

Allt ska vara rått - Biologiskt Anpassad Föda.

Alla animaliska produkter gott nog åt människor är gott nog åt din hund. Vom, hjärta, lever, kyckling, hare, kalkon, lamm - kör hårt.

Jag är intresserad av och kunnig inom kattbarf så nu ska jag lämna över ordet till hundexperterna, men barf är Alltid rått.

ps. det finns ett undantag som ej berör dig eftersom du har hund, det är att den eventuella lilla del (inte alla förespråkar detta) vegetabilier i en katts barfkost bör ångkokas, frysas och/eller mixas, detta för att spela den viktiga rollen det lilla bytesdjurets mage har när den bearbetar grönsakerna som katten sedan äter när den äter hela djuret då katter inte kan spjälka vegetabilier på egen hand.

QUE dogexperts!

peticosa
2011-02-24, 22:43

Tack för svaret. fattat att lever i all form skall vara kokt i alla fall

[Gemm]
2011-02-24, 22:45

Nej, levern ska också vara rå. Tillagar du levern reducerar du näringen avsevärt vilket inte är meningen med barf.

peticosa
2011-02-24, 22:50

Ok. Har läst på lite om detta och där står att lever skall kokas men då får jag väl läsa lite fler siter. Intressant är det i alla fall och jag är i botten dietist (för människor) så då är det naturligt för mig att laga mat även för hund. Får väl ta kontakt med de som säljer föda för BARF

[Gemm]
2011-02-24, 23:08

Det finns lika många åsikter om katt- och hundmat som det finns människor på jorden. Det som dock inte kan diskuteras är vad BARF är och det involverar inte tillagat kött, någonstans, i hela världen.

När du kokar din lever reducerar du näringen i den, om du samtidigt litar på att din hund ska få si och så mycket vitaminer från levern kommer hunden att få näringsbrist då det inte är lika mycket näring i levern som du tror eftersom du kokar den.

Det finns människor som påstår att potatis är jättebra för katter, att all rå kyckling innehåller salmonella och t om att djur blir sjuka av rått kött. Du kommer hitta väldigt mycket läsning som du behöver sålla bort om du vill BARFa.

Jag förstår att det är naturligt för Dig att laga Din mat men det är inte naturligt för en hund, katt, iller eller annat djur som inte har tillgång till ett kök, att få sin mat tillagad. That's just nature ;)

Bogart
2011-02-25, 05:00

Det enda som jag kan komma på som ska tillagas (förutom eventuella vegetabilier, sådant ger inte jag) är insjöfisk. Detta för att undvika eventuella parasiter.

Det borde fungerar bra att handla saker från Saluhallen, men går det att hitta vom där? Hur ser den vommen ut då? Är den vit? För i så fall så skulle jag inte köpt den, bättre med den äckliga grönbruna gegga man kan köpa i djuraffär. Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Katti
2011-02-25, 12:58

Rå äggula ska man inte heller ge, i alla fall inte regelbundet. Då ägg är väldigt bra mat, för både två- och fyrbenta, så har jag löst det genom att ge mina löskokta ägg.

Var har du läst att lever ska kokas? Det har jag aldrig sett (på någon BARF-sida). Ganska långsökt om man tänker efter. Inte tillagar vargar maten!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Issm
2011-02-25, 16:56

#7, är det inte rå äggvita som man inte ska ge? Gulan är väl helt okej, eller har jag missat nått?

Bogart
2011-02-25, 18:51

Själv så ger jag råa hela ägg, för vad jag har hört så innehåller gulan mycket biotin så att ge hela råa ägg ska inte vara något problem. Jag tror inte att vargarna tillagade ägg heller… Flört

Att ge endast råa äggvitor skulle jag dock inte göra.

Med vänlig hälsning

fulano
2011-02-25, 18:57

Du kan läsa om barf på Kennel jipotimas hemsida. Hon har barfat sedan början av 90-talet med alla sina jyckar. Hon har även skrivit en bok om barf, men den tror jag inte man behöver köpa i dagsläget. Det finns så mkt info på nätet.

Katti
2011-02-25, 21:45

#8, Ja, det är klart! Menade rätt men skrev fel Oskyldig. Därför jag löskokar dem ju!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
2011-02-25, 22:43

Ger man råa ägg måste skalet med, för att det ska bli bra. Vi ger det ibland, helst hela då, för att det ska bli berikning oxå. Men det kan bli lite kladdigt…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bogart
2011-02-25, 22:46

#12 Så gör jag med, och ja kladdigt blir det, därför serveras hela ägg endast ute. Tungan ute

Med vänlig hälsning

Annons:
[Borttaget]
[Borttaget]
2011-02-26, 14:13

Inlägget är borttaget

Upp till toppen
Annons: