Servera kattens mat direkt från kylen?
Har läst många gånger att man aldrig ska servera en katt kylskåpskall mat?
Eller är det en myt?
Jag tänker på att en del här skriver om fryst mat som katten äter vartefter den tinar…
Det har aldrig varit ett problem för mina katter.

Jag brukar till och med ge mina ibland rakt ifrån frysen. De äter upp maten efter hand när den tinar upp. Det fungerar fint så att ta och ge ifrån kylen kan ju inte vara något problem. Tycker katten inte om det så väntar den nog ett tag med att äta upp det. Nu är det dock lite svårt om man ger mat och sen tar undan den och ställer in den i kylskåpet igen. Det lär man ju nästan göra så att den inte blir dålig. Mina katter har jag lite problem att få i allt… Den får ibland stå framme och då får man kasta rätt mycket. Tar jag undan den så blir det inte bra alla gånger heller.
Tack för era svar! Då är det nog en myt jag har läst. Jag provade faktiskt förut att ge direkt från kylen och de slukade allt direkt - som vanlig alltså..

Fast kroppstempererat måste ju vara det mest naturliga för dem. Jag brukar inte ge kylskåpskallt, men har aldrig tänkt att det skulle vara skadligt. Det tror jag inte.
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Jag har ingen aning om hur det där fungerar. Det jag har tänkt är att eftersom mina inte äter upp sin mat direkt utan kommer och går som de vill så får börjar maten att lukta efter ett tag. Kött som börjar lukta är mindre mysigt. Men visst kan jag hålla med om att rumstemperatur måste ju vara rätt bra.

Jag har inte en aning…
Men med hästar är det ju så att man INTE ska ge fryst mat (tec hösilage som fryst på vintern) eftersom de kan orsaka kolik.
Kanske är ngt likande man tänker på, för att slippa tarmproblem…???
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Jag skulle ändå vilja servera maten "kroppsvarmt" varje gång men jag vet inte om micro är ok. Det kanske blir kokt där utan att jag ser det.
Hur gör ni?

Jag tar upp på kvällen och ställer i kylen under natten eller tar upp på eftermiddiagen och ställer på bänken för att tina.
Det jag har i kylen på natten tar jag fram och ställer på bänken en stund innan jag serverar så det blir mer rumstemp. men ger inte kroppstempererat.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Det är ingen myt men det är inte "farligt". Biologiskt anpassad rå föda inkluderar inte kylskåpskall mat då det inte finns kylskåp i naturen, ett bytesdjur är inte kallt.
Det kan bli lite hårt mot en känslig mage med kall mat och det uppskattas heller inte ibland av vissa individer (jag har en av dessa individer, han äter inte om maten är kall när den serveras, han äter den ej heller när den blivit varm om den var kall när jag först introducerade den), därför serverar man med fördel maten rumstempererad då det påminner mest om den naturliga födans temperatur.
Antingen tar du fram maten på kvällen så den tinar under natten (skål i ugnen eller försluten bunke förhindrar nyfikna och hungriga katter från att stjäla under natten) eller lägger den frysta maten i en behållare med varmt vatten (tinar på ca 30-60 min, ej för varmt vatten dock då den faktiskt tillagas lite då).
Dock tycker ju faktiskt vissa individer att det är superskoj med en klump fryst mat som tinar lite i taget (jag har använt frysta matblock som isglass tidigare, det var uppskattat), bra om man behöver vara borta lite längre och vill att katterna ska ha mat på sekunden eller för rolig svalka under varma sommardagar.
Att tina mat i mikrovågsugn är väl något man kanske borde tänka sig för innan man gör, är inte alla ganska medvetna om att man effektivt "steriliserar" disktrasor i en mikro just för att den tar död på typ allt? Då också nödvändiga bakterier, enzymer och näringsämnen i kattmaten kan jag tänka mig.

Jag tror att jag har katter här hemma som föredrar när maten är rumstemperatur för de vägrar äta när man tar ut maten rätt ifrån kylskåpet. Den måste stå ett tag för att de ska äta… Däremot har jag ett monster som äter även om det är fruset. Vet inte riktigt vad som är fel på den egentligen. Han äter precis allt, förutom ben…

Ger min katt blötfoder men blötfodret lägger man ju i kylskåpet när förpackningen är öppnad det är då inga problem för katten att äta det.
Tror nog inte att det är några problem med kallt kött.
På hösten.. då kan kött bli kallt om man tänker sig ett djur i naturen, men kylskåpskallt och höst-kallt är kanske inte samma sak men bara en enkel jämförelse