Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 7101 ggr
Ceciliaolucifer
1/2/11, 2:07 AM

Hur man tinar fryst barf

Jag har läst här på sajten och hittat en del som skriver att dom tinar barfen i varmvatten.

Enligt livsmedelsverket är det en rekommendation att tina i kallt vatten med tanke på bakterietillväxten som sker om man tinar i varmvatten.

Det är speciellt viktigt när det kommer till mat som i det här fallet är barf då det är rå föda, eftersom det inte steks innan det ges.

Beroende på varmvattnets värme sker också en påbörjad "kokningsprocess" där näringsämnen försvinner.

En tanke bara Skrattande

Annons:
Katti
1/2/11, 2:16 AM
#1

Fast tinar man det man ska ge direkt så är ju knappast bakerierna någon fara. Så gör jag ofta! Däremot ska ju den uppvärmda maten inte in i kylen igen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
1/2/11, 4:44 PM
#2

Jag tycker att man riskerar att maten blir lätt tillagad när man tinar i varmvatten, och att det är ett större bekymmer.

Bakterietillväxt är jag inte ett dugg orolig för, köttätare har väldigt stark magsyra och de tål mycket bakterier innan de blir sjuka, mycket mer än vad tex vi människor gör. Dessutom har de en kort tarmpassage som gör det svårare för bakterier att få fäste. Är köttet inte redan innan upptiningen starkt kontaminerat blir de garanterat inte dåliga av kött som tinas i varmvatten, jag äter själv sådant kött emellanåt och jag äter dessutom allt kött så lite tillagat som möjligt och har aldrig blivit matförgiftadSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
1/2/11, 5:10 PM
#3

Jag håller med om att maten eventuellt blir tillagad är ett större bekymmer. Jag brukar aldrig tina i varmt vatten, på sin höjd så kan jag ta ljummet. Jag är för det mesta inte så glömsk så att jag behöver göra detta, så jag tinar det mesta i kylskåpet. Skulle jag glömma så ger jag hellre min hund en burk tonfisk och ett ägg.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Ceciliaolucifer
1/2/11, 5:34 PM
#4

Oj, menade inte att låta som att man SKA göra på mitt vis. Det var bara en rekommendation och inte ett måste Skrattande

BARFmycat
1/2/11, 7:45 PM
#5

#4

Jag tycker också att man ska göra på "ditt" vis, men inte pga bakterietillväxten. Man får ju tänka på att livsmedelsverket ger rekommendationer för människor, och det är inte såna vi BARF:ar på det här forumet mig veterligenTungan ute

Det är stora skillnader på vad vi tål och vad djuren tål, och det kan vara en enormt stor skillnad på vad tex min syster tål och vad jag tål, alltså olika människor kan vara hemskt olika känsliga också. Och livsmedelsverket måste ju ta hänsyn till alla människor när de utför sina rekommendationer!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
1/3/11, 2:11 AM
#6

Det är säkert inte det bästa att tina i varmvatten. Tror inte bakterietillväxten har så stor betydelse, om man ger djuret köttet med en gång och inte sparar det. Däremot kan det säkert ske en viss "tillagningseffekt". Själv tinar jag bara i varmvatten i nödfall ngn enstaka gång, dvs om jag glömt ta upp maten i tid, och då tror jag inte att varken bakterierna eller tillagningen gör så mkt i det stora hela.

Annons:
big2small
1/5/11, 11:00 PM
#7

Kött i plastforpakning i varmt vatten max 42 grader er perfekt!

Kan man holla sina händer i vattenet är det inte for varmt!

ALDRIG MICRO!

- Köttet bliver kokat in ifrån.

garbokatten
1/7/11, 11:00 PM
#8

Jag helbarfar min hund och halvbarfar mina katter. de får alla maten fryst. Vill de inte äta fryst mat så får de helt enkelt vänta tills det tinat. Hunden äter allt fryst, men det tinar ju medan hon äter det…

[Gemm]
2/21/11, 6:36 AM
#9

Jag tinar ibland i varmt (men inte hett!) vatten. Tror kanske att många här har olika definationer av "varmt". Fingertempen låter som en bra gräns!

Det bästa är ju om det får ligga framme över natten o bli sådär härligt saftigt och rumstempat (det är ibland lite skillnad på över-natten-tinat kött och vatten-tinat kött tycker jag, i hur det känns i handen alltså)!

Sarah-S
2/21/11, 9:28 AM
#10

Jag tinar i varmvatten men precis som #7 skriver betyder det ungefär fingervarmt (+37C) och endast när jag glömt ta fram mat i tid.

Min katt kan inte äta fryst mat, då får hon magknip

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: