Annons:
Etikett02-hund
Läst 5098 ggr
Heffipeffi
2011-02-12 19:34

Barf vs Prey

Är det ngn som utfodrat era hundar med den ena metoden och sen gått över till den andra? I så fall, märkte ni ngn skillnad?
Vsrför har du valt just den metoden du utfodrar enligt nu?
Själv så har jag gått från traditionell barf till ngt mellanting mellan barf och prey.

Annons:
Musiken
2011-02-12 20:16
#1

prey ar ju barf, fast bara hela djur istallet for att utfodra som om de skulle fatt hela djur.

Jag ger bade kott och inalvor separat och ger hela bytesdjur beroende pa humor och vad som finns pa extrapris osv.

Heffipeffi
2011-02-12 20:55
#2

Ja, på sätt och vi om man med Barf menar biologisk anpassad rå föda. När jag skriver barf , menar jag "tradirionell" Barf enligt Billinghurst. Dvs man ger båder grönsaker, ben och kött. När det gäller preymetoden ger man mindre ben.

Musiken
2011-02-13 18:18
#3

Mja… Enligt mig sa ingar inte gronsaker i barf - sa vida djuren som utfodras ater magsacken pa sina bytesdjur och darmed deras halv-smalta maginnehall. Jag har ju illrar, och mangden "gronsaker" i moss, dagsgamla kycklingar och kaniner ar ju forsummbar.

Varfor ges mindre ben i prey? Jag vidhaller fortfarande att barf betyder att man utfodrar som om man gav hela byten, men ihopkomponerat av diverse muskelkott, inalvor och ben. Dvs samma mangd muskelkott som hos ett bytesdjur, samma mangd inalvor och samma mangd ben.

Sen nar det galler prey sa varierar ju mangden ben beroende pa vilket djur man utfodrar med. Mus-ungar innehaller ju t.ex. knappt nagot ben alls om man jamfor med om man ger en fullvuxen kanin eller kyckling istallet.

Bogart
2011-02-13 18:34
#4

Alltså, barf har lite olika betydelser. Barf så som vi brukar prata om det här innefattar all råutfodring som man komponerar själv, vare sig man utfodrar med hela djur eller egen röra med 10% grönsaker.

MEN, så som TS menar här är snarare så som man brukar prata om det på amerikanska forum. Då är barf helt enkelt efter Billinghursts idéer, och han förespråkar mycket ben och grönsaksröror. Man brukar inte ge måltider utan ben.

Prey model raw är helt enkelt att man utesluter grönsaker, och ja, man ger ofta mindre ben. Här förespråkas ungefär 10% ben. Det är väldigt vanligt att man ger mål helt utan ben, men självklart så anpassas detta lite efter djuret.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Heffipeffi
2011-02-13 19:59
#5

#4 Det var precis så jag menade ;-)

Och vad jag undrade var då om det finns ngn som från början utfodrat enligt Billinghurst med mkt grönsaker och mkt ben, för att sedan byta till preymodellen, och om ni märkt några skillnader på hunden.

Läst just nu en artikel där det atod att Billinghurst själv numere rekommenderar mindre andel ben. Vet inte hur det ligger till med grönsakerna.

Sugiyama
2011-02-14 16:29
#6

Jag kan nog säga att jag gått från Billinghurst till Pray-modellen. Billinghurst förespråkar betydligt större andel ben än om man ger enligt Pray. Han förespråkar också grönskasmix till skillnad från pray-modellen. Skillnaden jag såg hos min hund (bara min äldsta har ätit enligt Billinghurst) var att hon fick mer "normal" avföring. Med Billinghurs var hon väldigt hård i magen.

Annons:
Skunken
2011-02-14 19:04
#7

Billinghurst förespråkar så mkt ben och det funakr inte riktigt för oss, ger mindre andel ben. Annars bli nog min förstoppad, iaf får hon bajs som stenar! kommer eh ihåg hur stor den minsta rekommenadade andel ben är enligt honom på rak arm men den största rekomenderade delen är ju skyhög:D

Däremot ger jag lite grönsaksröror emellanåt och ngn morot att gnaga på ibland :D 

Så funkar bäst för oss och bajset blir hårdare men inte stenhårt ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Sugiyama
2011-02-16 14:57
#8

Jag har hört att Billinhurst ändrat sig också vad gäller procenten ben i kosten. Hans böcker börjar bli rätt gamla.

Heffipeffi
2011-02-16 18:14
#9

#8 Jag hittade en artikel om det också. Det stod dock inte hur mkt han rekommenderar NU.

Sugiyama
2011-02-17 12:01
#10

#9, nä det är det som är skumt.

Upp till toppen
Annons: