Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 5630 ggr
Eywa
2/11/11, 4:10 PM

Lite tankar kring hund

Eftersom min hund inte är förtjust i färskfoder (!) så ger jag hennes Orijen adult dog, vilket jag tycker är det bästa torrfodret på marknaden. Iallafall med min kunskap, och hon gillar det, trots att hon är kräsen och alltid har varit det.

En hund ska ju inte äta spannmål, men i naturen äter den ju både kött och grönsaker, ja det den hittar. Hunden är ju allätare och far inte illa av att äta grönsaker och i Orijen är det 70 % kött och 30 % grönsaker.

Mina tankar går kring varför torrfoder är sämre än rå mat OM torrfodret har ett bra innehåll. Frågan jag ställer är inte om ett specifikt torrfoder utan jag undrar bara om det händer någonting i processen som gör att torrfoder blir sämre.

Och så vill jag även höra era tankar kring mitt foderval, för jag och min hund är väldigt nöjda, men min kunskap är begränsad men inte liten för den saken.

Annons:
Bogart
2/11/11, 4:36 PM
#1

För det första, hunden är en karnivor, inte en omnivor!

Själv så anser jag ju att hundar absolut inte ska ha massa vegetabilier. 30% är ganska mycket, dessutom så är mäter dem mängden vegetabilier och kött innan vattnet har tagit bort, vilket förmodligen innebär att det är mer vegetabilier än så i det färdiga fodret. Orijen har ju nyligen ändrat sitt recept lite, till 80/20 nu, men ändå så är proteinhalten lägre. De har helt enkelt bytt ut lite köttmjöl mot färsk kött, så det är mindre kött i fodret nu.

Torrfoder är hårt processerat, sterilt, tillagat och innehåller för mycket vegetabilier. Rå mat är ju just det, rå, vilket hunden är gjord för att äta.

Den allra största fördelen med att ge råa köttiga ben är den förbättrade tandhälsan. De flesta hundar som äter kommersiellt foder lider av sjukdomar i munnen, fast självklart i olika grad. Hunden kan inte berätta om den går runt och har tandvärk hela livet, så det är vår skyldighet att göra det vi kan för att hunden inte ska ha det.

Sjukdomar så som tandsten drabbar inte bara munnen. En mun som inte är frisk påverkar i längden även resten av kroppen, så som organ, fram för allt njurar.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Eywa
2/11/11, 6:51 PM
#2

Det är inte vad jag har hört. Men det är ju ingen som är helt på det klara med det där verkar det ju som.. Men om hunden vore en karnivor borde den, precis som en katt, att dö på en kost som inte innehåller något kött? Enligt vad jag har hört och läst så började hunden som en carnivor, men som så mycket annat har även hundens näringsbehov förändrats till följd av domestiseringen. Men, det verkar som att ingen kan säga något till hundra procent. Vissa experter hävdar carnivor, vissa hävdar omnivor. Men men..

Och jag ger min hund råa köttben ofta, trots att jag ger henne torrfoder och hennes munhälsa är jättebra. Så det behöver ju inte gå hand i hand..

Bogart
2/11/11, 9:32 PM
#3

Allt i hundens och vargens fysik tyder på att den är en karnivor. Hundens och vargens invändiga fysik är identisk, det har inte hänt något med den under domesticeringen.

De har tänder som är gjorda för att krossa ben, en käke som bara kan gå upp och ned och inte sidledes, en väldigt kort och snabbt matsmältningsprocess, och hunden saknar vissa ensymer som behövs för att bryta ner vegetabilier. Dessutom så börjar matsmältningen i magen, inte i munnen som den gör hos en omnivor (och herbivor).

Jag förstår bara inte hur folk kan kalla hunden för en omnivor! Det är hjärntvätt från foderföretagen. Att den är en opportunistisk karnivor är en sak - den äter vegetabilier om den måste och för att det är gott. De kan överleva en kort period på vegetabilier, men om dem inte dör av svält så tar tillslut tandsjukdomar kål på dem.

Ger man ofta råa köttiga ben så kan man få förbättrad munhälsa, men det är ändå inte ovanligt med någon form av sjukdom i munnen. Allt syns inte för det otränade ögat, så som tandkött i sämre skick. Dessutom så har tiden som djuret har ätit kommersiellt foder en stor betydelse.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Silvestris
2/11/11, 9:58 PM
#4

Jag skulle säga att ett stort problem är just att torrfoder är så himla "rent". Det skrevs en avhandling om detta vid SLU för några år sedan. Man jämförde förekomsten av hudproblem och allergier hos valpar efter tikar som hade ätit hemgjord mat respektive torrfoder och inte så förvånande drabbades valparna efter tikar som åt hemgjord mat av hudproblem och allergier i mindre omfattning än de andra. Antagligen pga. valparna med morsor som åt hemgjord mat fick en bättre tarmflora än de andra valparna.

chapp
2/11/11, 10:03 PM
#5

Hundar äter ju det mesta de får tag i! Gamla mackor vid vägkanten, gamla torra möss, choklad, jäst frukt, andra djurs avföring… Det betyder ju inte att allt de äter är bra för dem! Eller dåligt för den delen. Mina hundar äter inte frivilligt grönsaker, jag måste lura i dem grönsaker om jag ska ha i dem det, så för det mesta blir de utan. Jag har lite svårt att se att grönsaker är hundars bästa föda.

Eywa
2/12/11, 4:29 AM
#6

Mycket nyttig information, tack allihopa!

#3 I första inlägget skrev du att det är råa köttben som håller ordning på hundens tänder, men i andra inlägget verkar det som att det finns mer än bara avsaknad av ben som gör torrfodret dåligt för tänderna?

Annons:
Sugiyama
2/12/11, 3:11 PM
#7

Ja som #4 skrev är torrfoder processat och saknar därför viktiga bakterier och även vissa aminosyror förstörs vid bakningen. Vegetabilier i torrfoder behövs helt enkelt som utfyllnad, hunden skulle ha svårt att bli mätt om den endast fick trokat kött. En sak till med torrfoder är att de flesta ger det torrt. Då suger maten upp vätska från magsäcken vilket kan irritera slemhinnorna.

Eywa
2/12/11, 4:04 PM
#8

Jaha, okej, intressant!

Är det någon skillnad på att barfa och att ge färskfoder? Och nu menar jag ett färskfoder som bara innehåller kött och ingenting annat. Om man skulle ge färskfoder (vom og hundemat tycker min tik inte om) av något märke som bara har kött i sitt foder, vad bör man komplettera med för att det ska bli så bra som möjligt?

Bogart
2/12/11, 4:47 PM
#9

Torrfoder innehåller mycket kolhydrater, och kolhydrater är dåligt för tänderna. Torrfoderrester i munnen är en perfekt grogrund för bakterier.

Färskfoder tycker jag ska kompletteras med råa köttiga ben så hunden får tandmotion.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Eywa
2/12/11, 6:42 PM
#10

Jag kör mest med märgben och råa köttben från maten här hemma, typ fläskkotletter och liknande. Ibland köper jag även stora torkade ben som jag har märkt gör underverk för tänderna.

Vart kan man får tag i större råa köttben? Eller bättre köttben som hon får jobba lite med om ni förstår hur jag tänker. Vilka sort ben ger ni era hundar?

chapp
2/13/11, 11:05 PM
#11

Tänker du gnagben eller matben?

Man kan ofta beställa stora märgben från matvaruaffären. En del säger att märgben är för hårt för en hund, att de tuggar sönder sina tänder.

Eywa
2/13/11, 11:33 PM
#12

både och :) jaså? det har jag inte märkt av..

Bogart
2/14/11, 12:36 AM
#13

Jag hade inte heller märkt av att märgben kunde vara dåligt - tills jag tog hunden till veterinären för att rensa tandsten och veterinären såg att han hade frakturer…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Issm
2/14/11, 10:15 AM
#14

#13, kan du se frakturerna med blotta ögat eller är det bara veterinären som kunde det med sina 'special'verktyg?

Sugiyama
2/14/11, 4:06 PM
#15

Jag ger nästan aldrig märgben sedan jag fick dra ut 3 kindtänder på min ena hund. Numera får de nöja sig med de vanliga matbenen. Vill man ha lite mer att jobba med kan jag rekomendera lammrevben.

Bogart
2/14/11, 4:52 PM
#16

#14 Jo man kan se dem, om man vet vad man letar efter, men jag reagerade aldrig på att det var något fel. Jag är inte helt säker på att jag kan se alla, jag vill minnas att han hade tre frakturer men jag kan bara hitta två som ser ut att kunna vara frakturer. Framför allt så kan man se att det blir en del tandsten där.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Issm
2/14/11, 8:49 PM
#17

#16 Ok. Ja, man får nog vara försiktig med märgbenen. Mina föräldrar hade en vorseth som klarade av att tugga isär älgmärgben. Helt otroligt att hon inte skadade tänderna.

Katti
2/14/11, 9:51 PM
#18

Ja, lamm/fårbenen verkar hårda. Det ligger en hel del ben kvar här ute efter det mina hundar har fått de sista dagarna. Märgben behövs ju faktiskt inte om man ger hundarna naturlig kost med mycket ben till vardags Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: