Annons:
Etikett02-hund
Läst 3545 ggr
hickory11
2010-10-31 10:08

Mala kyckling själv

Jag undrar om det finns nån som vet vad man ska använda för köttkvarn om man vill mala kyckling med ben och allt till hund??

Annons:
Heffipeffi
2010-10-31 12:43
#1

Jag kan inte rekommendera ngn kvarn, men jag undrar, varför ska du mala kycklingen? Då försvinner lite av det fina med Barf-utfodringen. Det är bra för hunden att få tugga själlv och enligt min erfarenhet så verkar det som att de får en annan mättnadskänsla när de fått tugga i sig maten skälv, i stället för att äta färdigtuggad mat.

BARFmycat
2010-10-31 13:24
#2

Man kan använda gamla vanliga handvevade kvarnar till att mala kyckling, bara man styckar den i lagom bitar först.

#1

Om man har djur som äter för fort, så att det utgör en risk att ge ben, kan man behöva mala dem. Eller så kan det vara så att den kanske inte lärt sig äta hela köttstycken med ben än.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-10-31 23:58
#3

#2 Handlar det om en hund som äter fort så kan man lösa det på bättre sätt tycker jag, så som att hålla i benet när hunden äter. Ett annat sätt kan vara att ge så stora stycken som möjligt (minst en hel dagsgiva åt gången).

Dock så har jag faktiskt svårt att tro att det skulle orsaka några större problem med en hund som äter fort. Äter hunden verkligen FÖR fort så blir den snart varse, eftersom hunden då brukar stöta upp maten igen ganska snabbt.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Silvestris
2010-11-01 00:41
#4

BOSCH 1501 fixar jobbet bra bara man skruvar av benspärren.

BARFmycat
2010-11-02 19:40
#5

#3

Jo jag vet att det går att lösa på annat vis men att mala benen kan vara ett alternativ också om man känner sig osäker inför att ge ben just pga skaderisken.

Nja säg inte det, det ligger ganska många hela ben i montern på SVA som visar främmande föremål som opererats bort från buken på hundar..

Jag tycker också att det är bättre om man ger hela ben men ibland finns goda skäl för att inte göra det och jag tycker inte att man är en sämre BARF:are om man ger mald mat, huvudsaken är ju att maten djuret får i sig är braGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Amazona]
2011-02-14 20:34
#6

Jag puffar upp denna tråd eftersom jag har en köttkvarn Bosch 1501. Men var sitter benspärren?

Jag läste ett annat inlägg om att man skulle skruva bort skruven bakom själva matarhuvudet.

Men den enda skruv som sitter där är till spaken man låser fast själva kvarnhjulet med och utan den kan man väl inte köra?

Både jag och min man har stått en kvart och vridigt och vänt på kvarnen men hittar ingen annan skruv.

Är det vi som har en "skruv" lös kanske Tungan ute

Är det någon som vill hjälpa oss?

Annons:
Upp till toppen
Annons: