Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 4512 ggr
Noa-Nisse
2010-01-11 22:23

vart köpter ni?

varifrån köper ni mat till era barf utfodrade hundar?

jag antar att ni inte köper det ifrån stormarknaden, t.ex. Willy's, ICA, COOP och Netto… Och hur mycket kostar det att ha en hund på barf?

Jag ska köpa en Grand danois innom en snar framtid och vill gärna ge det bästa i matväg.

och en annan fråga, min nuvarande hund är 9 år och har alltid ätit torrfoder, är det "lönt" att börja barfa nu? eller ska jag fortsätta med torrfoder. Kan tillägga att han har en väldigt kännslig mage.

MVH Johanna :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
vallhund
2010-01-13 05:56
#1

Sist jag räknade, för 2-3 år sedan så kostade det ca 700 kr/månad för två aktiva BCs, på 15 resp 28 kg.

Köper mycket på Jipotimas, extra pris i mataffärerna o slaktrens från bönder o jägare får jag gratis då o då. Grönsaker frukt o ägg från vanliga affären.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sugiyama
2010-01-13 13:59
#2

Jag köper en hel del på Willys, Ica mm. Mina hundars basföda är kycklingklubbor och de finns ofta billigt på Willys eller Lidl. Ibland hittar man hjärtan också. Som komplement köper jag andra ben, vom och köttkross i en BARF-butiik. Dom tar in från Nordic, Jipotimas, Bravo m.fl.

Jag skulle inte lägga om en så pass gammal hund men kanske komplettera med kycklingvingar och färskt kött. Risken är att magen har svårt att ställa om.

Skulle gissa att mina hundars mat gå på 700-800 kr i månaden. 2 labradorer som väger runt 30 kg.

big2small
2011-02-13 11:13
#3

Norra Skåne …. Big2small eller Zawicca

Heffipeffi
2011-02-13 17:53
#4

Jag köper köttkross och vom från Nordic, annat kött i affären när det är kort datumeller extrapris. Kalkonskrov och halsar, köper jag vid ett gårdsslakteri.

Jag lka om min äldsta hund när hon var 9-10 år. Inga problem. Nu har hon i och för sig alltid fått ben, så det var ju inte helt nytt för henne.

Börja försiktigt, med vom och t ex kyckling och så lägger du till annat efterhand.

Katti
2011-02-14 01:02
#5

Jag köper en hel del i vanliga affärer (framför allt olika kycklingdelar/hel kyckling, lever, hjärta, fläsklägg, grisfötter, fläskben och grissvansar). Efter lite detektivarbete lär man sig i vilka affärer det är lönt att leta!

Hjort/rådjur och vildsvin köper jag av en jägare (ben och organ, har också ett helt rådjurshuvud som jag ska bjuda på någon dag). Hjort och rådjur går ju bara att köpa så på hösten. Kalkondelar (halsar, muskelmage, hjärta och lever) köper jag från en uppfödare med gårdsslakteri.

Får och nöt har jag haft turen att få "det som blir över" från. Fårben och en väldig massa fett och en del ben från kossan. Har just nu fårbenen i bilen… Ägg köper jag av en bonde (samma som jag får nöt av).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Skunken
2011-02-14 18:57
#6

Jag skulle lägga om den gammla men väldigt väldigt försiktigt!!
Jag har läst om många gammla hundar som blivit piggare och friskare efter att de är omlaggda och då känns det (för mig) som det kanske är värt ett litet försök :D

Att de har känslig mage kan ju bro på just torrfodret, att det sabbar bakteriefloran. och då vill man ju inte använda det om det är orsaken bakom att hunden är känslig. ångrar att jag inte lade över min förra :S

Men den jag har nu, hon var med JÄTTE kännslig i magen innan hon börja barfa, nu har hon nästan aldrig diarré eller kräkningar. 
Innan fick hon diarré så fort hon fick i sig ngt annat än torrfoder, nu kan hon äta av allt ;)

Gammla hundar tar ofta längre tid att ställa om eftersom de kan ha ett väldigt urarmat tarmsystem och normalfloran är dålig.

Unga hundar är relativt oförstörda!
Eller så gör du som tidigare nämts , kompleterar med barf. :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Upp till toppen
Annons: