Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 6379 ggr
Salzino
2/6/11, 2:23 AM

Angående bajs med barf

Funderade på detta.. min kompis sa att hans hund bajsar extremt mycket mindre tack vare bajs.. typ som små bollar?

Min hund bajsar stora stora lass flera ggr om dagen haha :P. Börjar barf om ca 1 ½ vecka..

Undra då. Kommer han bajsa mycket mindre? När han väl bajsar ska bajset vara typ gäggit runt om sen om man trycker sönder bajset ska det vara typ kornit? Hur ska det vara?

Annons:
Heffipeffi
2/6/11, 4:27 AM
#1

Min schäfer bajsar ungefär lika stora högar som en kompis dvärgschnauzer(som äter torrfoder) gör. Bajsar oftast en ggr/dag

Det brukar inte vara geggigt runt om. Har de fått mkt ben kan det vara väldigt "kornigt".

Salzino
2/6/11, 8:35 AM
#2

Okej..

Så hur ser bajset ut? haha vill allvarigt talat ha en bild xD. Nä men ser det typ ut som vanligt bajs? Fast MYCKEt mindre?

Varför är det så att de bajsar så mycket mindre?

En fråga om foder också..

Vi köper 15KG's Royal canin för 620kr.. (köpte)

Min sambos mamma köper RC kattmat för 400kr för 2kg..

Hur går det ihop? Är kattmaten nyttigare än Hundmaten? Alltså billigare att tillvärka och mer spannmål för att mätta hunden?

Menar ifall kattmaten är lika dålig som RC för hundar. HUR fan kan det kosta 2kg för 400kr?

Bara 1 ½ vecka kvar tills barf :D!

Har en liten tanke också.. kring lax oljan vi ger till honom med torrfodret.. Vi har då en lax olja (kommer ej ihåg vilken pga är på jobb) Som vi köpte en pump till i barf butiken.

Hon biträdet sa att 1 pump motsvarar 4ML. MEn jag menar 1 pump är SJUKT mycket tycker jag haha. Så hunden som väger 44kg ska ha ungefär 4x4 ML /dagen.

Stämmer det verkligen att pumpen bara pumpar ut 4ml? Tycker faktist det är jätte mycket. Och undar då också. Luktar era hundar typ FISK? Han har börjat lukta ganska mycket fisk i pälsen :P

Katti
2/6/11, 12:00 PM
#3

Bajset är väldigt mörkt och kommer i små hårda klumpar. Ibland är det ljust och grynigt, som Heffipeffi skriver. Det är nog när de ätit mycket ben. Det blir otroligt mycket mindre bajs än på torrfoder! Har ingen bild tyvärr Skrattande.

Angående fiskoljan så behöver du inte alls ge rekommenderad dos. Klast att företaget som säljer den överdriver där! Många av oss ger ju inte fiskolja alls, så en mindre dos räcker absolut! Det är väl bara att mäta ett pumpslag i ett teskedsmått. Det borde bli knappt fullt om det är 4 ml.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
2/6/11, 6:18 PM
#4

Avföringen varierar enormt beroende på vad hunden har ätit, så det går inte att säga exakt hur det ser ut. Att inspektera avföringen är ganska viktigt, för då vet man om något behöver ändras i kosten. Det är därför folk säger om och om igen att det inte fungerar med klara scheman. Flört Blir hunden lös i magen så behöver den mer ben, blir den för hård så behövs mer kött eller inävlor.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Skunken
2/6/11, 9:57 PM
#5

Det blir mindre bajs för att de kan tiillgodogöra sig mer av maten.

Till skillnad från torrfoder då kanske 60% är spannmål, vilket det mesta bara åker genom tarmen och blir massa bajs.

Tex utan barf kan hundarna tillgodogöra sig ca 70% av maten (har jag för mig men är absolut inte säker, hoppas du förstår poänegn).

Men om du ger foder som består av 70% spannmål och 30%kött så tillgodogör sig hunden ca 70% av de 30% kött som finns i fodret! Luddigt talat nu men hoppas du fattar :D

Allt annat blir bajs, och ju mer du stoppar i hunden som den inte kan tillgodogöra sig, ju mer bajsar den såklart! :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Salzino
2/6/11, 11:44 PM
#6

Okej.. Men just nu är hans bajs löööösst !!! varit i 1 ½ dag nu. Tror han råkade få i sig lite tillagad vitlök då han klapp en bit fläsk filé när vi var borta.

Hoppas det blir bättre snart. Han måste liksom ut o bajsa varannan timme. Annars bajsar han på sig =(

Annons:
big2small
2/13/11, 11:20 AM
#7

Forvent, at magen skal omstille sig fra torrfoder til BARF och at der kan komme lidt lös bajs… giv godt med vom och lamm i begyndelsen, da det stabilisere.

Rigtigt, når vi giver kyckling eller ben bliver bajsen helt hård eller kornet… men hundene älsker det …

God fornøjelse - du gör din hund en rigtig stor tjeneste

big2small
2/13/11, 11:23 AM
#8

Och ….. HUNDEN KOMMER INTE LUKTE AV FISK FOR AT DEN ÄTER DET… verken som foder eller olje. Du kan ikke lukte noget andet end frisk ånde, se sunde tænder og dejlig pels Glad

Upp till toppen
Annons: