Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 7013 ggr
Elcyion
2011-01-29, 22:52

Pussi blötmat

Jag funderade ang. Pussi´s blötmat (Purina) om det är ok att ge?
På innehållsförtäclningen står det:

Kött och animaliska biprodukter (varav minst 4% oxkött)
Fisk och fiskprodukter
Vegetabiliska biprodukter
Mineraler

Det jag funderade på var om vegetabiliska biprodukter innebär spannmål? Normalt sett är mjau billigare, men just nu har de en drive på Pussi på min lokala mataffär.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Sarah-S
2011-01-30, 11:09

Jag skulle undvika Pussi generellt pga att de anser sig behöva stoppa i Vegetabiliska biprodukter i kattmaten.
Men om du bara köper för att det är drive så skadar det ju inte katterna. All blötmat är ju bättre än torrfoder.
Och jag skulle utgå från att det är spannmål

Sen undviker jag att ge foder som innehåller fisk

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Elcyion
2011-01-30, 14:47

Jag har en katt som får burkmat 1 mål/dag. Annars är det barf rakt igenom. Men just den katten slutar äta om det blir för ensidigt (bara barf). Sen kvittar det om jag byter köttsorter osv. Nu har jag hittat lösningen med barf+mjukmat och har en katt som äter varje mål med god aptit.

Bogart
2011-01-30, 18:04

Oj, så Pussi innehåller inte spannmål? Ganska förvånande, jag hade för mig att den gjorde det. Tycker att det låter som helt okej blötmat! Jag skulle utfodra med det om det var billigt. Vore kanske bra med näringsvärderna också för att försöka avgöra hur mycket vegetabilier det är. Mjau Lantpaté har ju en liknande innehållsförteckning, men har väldigt lite kolhydrater ändå, så i det fallet så tror jag att vegetabilierna är en väldigt liten del.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Elcyion
2011-01-30, 19:48

Fodertillsatser:

vitamin A: 1110 IE/kg
vitamin D3: 140 IE/kg
vitamin E: 10 mg/kg
koppar: 1,1 mg/kg
taurin: 445 mg/kg.

Innehåller EEG-godkända konserveringsmedel.

Näringsvärde:

Råprotein: 7,8%
råfett: 4,5%
aska: 3%
Växttråd: 0,5%
vatten: 82,5%

Labolina_73
2011-01-30, 23:43

#1 All blötmat är ju bättre än torrfoder.

Det råder det ju väldigt delade meningar om så att skriva så blir ju lite missvisande för en som undrar om just detta foder är ok att ge..

//Linda

Sarah-S
2011-01-31, 21:40

All blötmat som är helfoder är bättre än torrfoder sett ur en artspecifik synvinkel

Annons:
Labolina_73
2011-02-01, 11:58

#6 hur menar du då?

Sarah-S
2011-02-01, 20:59

En katt är inte anpassad för att äta torrfoder, grundläggande näringslära, därför är all blötmat bättre än torrfoder

Skunken
2011-02-01, 21:02

Fast en katt är väl inte anpassad för blötfoder häller. Det är ju fortfarande tillagat :S

Om man nu tänker använda det argumentet alltså ;)

två fel gör inget rätt :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Sarah-S
2011-02-01, 21:15

Beror ju på hur man ser det, ett torrfoder innehåller fler ofördelaktiga ingredienser medan ett blötfoder inte gör det

Av de två är torrfoder sämre, precis som jag skrivit från början.

Sehvrin
2011-02-02, 13:57

#0 Om du vill veta kan du maila bolaget och fråga vad de använder för vegetabiliska biprodukter. Jag mailade de som gör Mjau och de svarade att de vegetabiliska biprodukterna är en konsitensgivare som består av bla av alger och även hur stor del som ingick i fodret (mindre än 1%). Har inte frågat om Pussi, men det är ju möjligt att det är nåt liknande, men det vet man ju inte förrän man har frågat.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Elcyion
2011-02-02, 16:16

#11 Tänkte ju inte på det… Skäms

Upp till toppen
Annons: