Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3587 ggr
IceJossan
2011-02-01 00:03

Hur lång bit av kycklingvingen kan jag ge?

Hejhej.

Jag har en jourkatt som jag äntligen lyckats få över på blötmat, och jag har till min glädje upptäckt att hon älskar rå kyckling!

Jag har köpt kycklingvingar till henne, men de är enorma, så frågan är hur lång bit jag ska ge av dem eller om jag verkligen kan ge hela? Benen är ju så grova längst in menar jag, i själva överarmen är det nog nästan en centimeter (ledkulan är ca 1,5 cm). Inte som en liten sparv precis…

Annons:
IceJossan
2011-02-01 00:33
#1

Man ska ju inte stoppa fingarna i munnen när man tallat på rå kyckling - men hur riskfyllt är det egentligen att gosa med en katt som käkat rå kyckling och sedan tvättat sig?

Hon petar och kastar omkring med kycklingvingen innan hon käkar upp den och får därmed tassarna fulla av vad som eventuellt kan innehålla salmonella och campylobacter. Hon knatar sedan omkring med dessa tassar i hela huset. Hur illa kan det vara ur smittosynpunkt?

Jag är helt ny på detta :P

CafeAuLait
2011-02-01 13:53
#2

Första gången jag gav mina katter rått kött fick de just kycklingvingar. Efter en timma då jag gick in i köket igen så var de bortaSkrattande De älskar att knapra på kycklingvingar så var inte orolig!

#1
Att svenskat kött skulle vara kontaminerat är ju nästan omöjligt, inget att oroa sig för.Tungan ute

IceJossan
2011-02-01 13:59
#3

Okej, tack för svar.

Men äter de HELA vingen? För närjag pratat kycklingvinge har det varit endast 2 "delar", en led. Men dessa är även överarmen med på så den är i 3 "delar" med 2 leder. Den övre är så himla tjock.

CafeAuLait
2011-02-01 14:07
#4

#3
Ja, jag blev helt förbluffad då mina katter satt o knaprade i köket. Det lät som om de åt knäckebröd. Jag tror nämligen att benen är ihåliga och det är därför de kan tugga i sig allt.

Jag har provat att ge dem tjockare ben från andra djur, t.ex lammrevben men de har inte lyckats tugga sönder sådana än. Men kycklingben är ju det bästa! Mina katter käkar upp alla kycklingben utom ryggraden, det blir liksom för stort för dem tror jag…

IceJossan
2011-02-01 14:10
#5

Okej då kan jag slappna av helt då, skönt :)

Synd bara att mina egna katter inte riktigt gillar rå kyckling, och att jourisen är så liten i maten trots sin storlek (5,4kg). Hon fick bitar av vingen igår och var helt tokig i dem då, men idag har hon mest lekt med den än sålänge :P

CafeAuLait
2011-02-01 14:23
#6

#5
Nä, mina katter tycker om kyckling minst också faktiskt men just för benens skull köper jag hem kyckling.
Det är kul att de leker med maten, då kanske dom låter mina blomkrukor vara, ja man kan ju hoppas iallafall SkämsHehe

Annons:
IceJossan
2011-02-01 14:36
#7

#6 Hehe ja det är rätt kul att se när hon slår på och kastar runt med maten Tungan ute, Men mindre kul när hon springer iväg med den och lägger den på finmattan Obestämd

Upp till toppen
Annons: