Annons:
Etikett02-hund
Läst 3958 ggr
Katti
2011-01-23, 01:31

Hela djur

Jag föder ju upp kaniner och ibland måpste man tyvärr avliva friska djur. Det kan t ex ha bettfel eller ha blivit skadade så att de inte kan bli bra igen. Egentligen borde man ju då kunna ge dessa djur hela till hundarna (döda givetvis!). Det måste ju bli den optimala BARF-kosten. Men det känns lite konstigt…

Jag hade en gång för länge sedan två hundar som ibland BARFade sig med en eller annan höna. På den tiden var det ju farligt med F-ben, så jag var riktigt orilig ett par gånger. De verkade dock inte ha några som helst problem med fjädrarna. En hel del blev kvar och avslöjade tilltaget och en del följde säkert med!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Skunken
2011-01-23, 01:38

Har hört folk som ger kaniner. De föder upp och ger till hundar. Även marsvin. 
Man föder ju inte bara upp till sällskap utan även som köttdjur så det ska väl igentligen inte vara så konstigt.

Men förstår att det kan kännas lite fel, men om du vill ge så är det ju igenligen inget fel. De har ju endå dött på grund av andra anledningar.

Precis som allt annat kött  man ger så är det djur. Men man behöver nog vara lite tuff. skulle inte klara själv men om jag skulle klara det så skulel det ju vara optimalt!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Heffipeffi
2011-01-23, 02:31

Jag har lite svårt för att ge hela djur. Vill egentligen inte inse att det verkligen är djur mina hundar äter.
Har flera gånger tänkt, när jag sett påkörda harar och kaniner att jag skulle stanna och ta med de till hundarna, men jag har hitintills inte gjort det.

Fast det borde ju vara absolut det bästa. Då för de ju i sig ALLT som finns i ett bytesdjur.

Katti
2011-01-23, 02:48

Det är precis så jag känner också. Fast jag kommer börja med nyfödda kaninungar nu när säsongen börjar. Man hittar ganska ofta döda ungar för att orutinerade mammor inte har gjort något bra bo t ex. De ser ju inte så "djuriga" ut!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
2011-01-23, 02:54

Jag har också fött upp kaniner, men det är några år sedan. Jag tror inte jag skulle klarat av att ge hundarna ngn av mina kaniner. det skulle kännas lika fel som att ge dem en katt som man av ngn anledning tvingats avliva. Fast kaninungar ser ju som sagt inte ut som djur ;-)

Silvestris
2011-01-23, 03:38

På kattsidan är det inte jätteovanligt att f"BARF-folk" ger sina katter hela möss, kaniner och dagsgamla kycklingar. Möss är ju tämligen lätt att gå tag i via djuraffärer.

Jag har dock inte mage att utfodra med hela djur.

chapp
2011-01-23, 19:05

Min hund utfodrar sig själv med hela möss, käkar upp den rakt av (ibland), päls och allt. Verkar inte vara ett problem.

Vad skulle du göra om du inte gav kaninerna till hundarna, slänger du kropparna eller?

Förr i tiden hade man livet av sin jakthund för att flå den och göra pälsen till en päls eller vantar. Vargskinns-rockar från förr är ofta jämthunds-rockar. Hunden var väl ett av många djur i hushållet som skulle göra nytta - på alla sätt. Mycket svårsmält att tänka sig göra likadant igen förstås.

Annons:
Sugiyama
2011-01-25, 15:40

Jag har funderat på att föda upp kaninen för att ge hundarna. Det skulle kännas bättre än de frysta kycklingklubbor jag ger idag. Min enda tveksamhet är att kanin är alltid med på jaktprov och jag vill inte riskera att hunden tror den hittat mat under provet. Skulle jag börja med det får dom nog kaninen styckad.

HannaM
2011-01-30, 10:10

Illerägare ger ofta hela möss och dagsgamla kycklingar, det slinker ner fint. Vet även att det händer att hela kaniner serveras men dom flesta styckar ner dom eftersom det behövs rätt många illrar för attgöra slut på en kanin innan den blir dålig. Jag har kaninpäls hemma som jag ibland tillsätter i maten eftersom mina djur alltför sällan får hela bytesdjur.

Upp till toppen
Annons: