Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 4864 ggr
Katti
2011-01-22 12:28

Kalkondelar

Jag fick just det här svaret från ett företag som föder upp, slaktar, styckar och säljer kalkon!

Hej Ingela & tack för ditt mail! Vi har på sista tiden fått fler och fler intressenter av kalkonskrov, inälver, halsar mm så vi är öppna för förslag, då vi tycker att det är ett bra sätt att ta vara på "nyttiga" slängprodukter. Så vi stödjer gärna Barf-intresserade människor. Vi skulle kunna sälja de mesta: Kalkonhalsar Huvuden Kalkonskrov  Muskelmagar Lever Hjärtan Du skrev vingar tänkte du på med kött eller bara vingbenet efter vi tagit bort köttet, vi har kalkonkubbor med? Kalkonfötter är lite mer jobb med då man måste tvätta dom, men visst det ev att fixa det med. Du skrev magar, är det muskelmagen du menar då? Vilka organ är intressant mer? Jag har ingen aning vad du vill ge per kilo, vi är även öppna för prisförslag från er sida, vi kommer säkert överens. Hur stort behov har du? Vilken mängd rör det sig om? Känner du fler som skulle vara intresserade? Hör gärna av dig och ge oss ett prisförslag så  kan vi börjar börja redan från nästa veckas slaktomgång och lägga undan. Vi har litet lager med halsar, lever och hjärtan i frysen idag.

Vad ska jag svara? Vad är bra och värt att ta vara på (och betala för!). Och vad ska jag erbjuda mig att betala? Blir det nåt qav det här så ska ni självklart få kontaktuppgifter. Ett tips så länge är att googla och kolla Blocket!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Skunken
2011-01-22 13:33
#1

Wow!

Säg att det def. är fler som är intresserade! :D

Vart är detta? 
20 kr/kg?? Kanske???

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Salzino
2011-01-22 15:24
#2

Men det kostar ju 20kr/kg för ben,vingar osv i affären? Borde igentligen bli lite billigare än så?

Ceciliaolucifer
2011-01-22 18:17
#3

Oj, vad häftigt!

Man betalar runt 25-30kr/kg i barfväg i sthlm och då är det fryst och vaccumförpackat.

Men köper man direkt från en slaktare så ska det vara billigare.
Men det beror på. Kastar dom ner allt osorterat i svarta sopsäckar som man själv hämtar samma dag som det är slaktat så borde det inte kosta mer än 10-15 kr/kg.

Ska dom putsa, skära i bitar, sortera så får man betala för den servicen och ge runt 20kr/kg.

Eftersom dom skriver att det är bra att man kan ta tillvara på allt och att dom verkligen verkar vilja sälja, och hitta en kundkrets så kan man nog få ner priset avsevärt.

Jag är intresserad! Vart kommer det här ifrån?

sarae
2011-01-22 18:18
#4

5 kr/ kg betalar jag för kalkonskrov direkt från slakteriet ;)

Salzino
2011-01-22 18:58
#5

Jag ska köra barf butik och Ica nu första månaden jag barfar.. Sen ska jag fan leta upp slakterier och sånt. Blir så dyrt med 1500~ för både katt o hund

Silvestris
2011-01-22 19:01
#6

Skrov, halsar, muskelmage, lever och hjärta skulle jag lätt vara intresserad av. Prismässigt skulle jag kunna ge 20 kr/kg, men billigare är ju bättre.Flört

Annons:
Bogart
2011-01-22 19:35
#7

Nu är jag avundsjuk! Jag mailade själv en gård som har kalkon igår, och fick svar idag, men de slaktar inte själva längre. Rynkar på näsan De föreslog att jag tog kontakt med en gård i Vara, men då är det ungefär en timmes resväg, vilket inte är så lämpligt när man inte har körkort…

Jag skulle nog erbjuda 5-10 kr för skrov, halsar, huvud, fötter och eventuellt lite mer för inälvor som lever, hjärta och muskelmage.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Katti
2011-01-22 20:14
#8

Några 20:- kilot kommer jag inte att ge. Då kan jag lika gärna köpa kyckling i mataffären! Det här är dessutom en bra bit från mig, så antingen får jag köra drygt 20 mil för att hämta eller också betala för frakt… Så max 10:-/kg får det bli. Hon kallar det ju själv för slängprodukter, så allt de får in är ju mer än nu!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Salzino
2011-01-22 20:19
#9

Alltså typ är det ett företag som gör det då? Hrm.. Tänkte leta efter lite slaktare i helsingborg. Men ska det helst vara uppfödare + slaktare?

Jag menar lite pinsamt att gå och fråga till ett slakteri "Säljer ni resterna ni slänger" :P

Silvestris
2011-01-22 20:22
#10

#8

Fast du hittar ingen kycklinglever, kycklingmage eller kycklinghjärtan för 20 kr/kg. Här är det iaf betydligt dyrare än så. Här ligger sådant kött mellan 40 och 75 kr/kg.

Men visst, ska man köra 20 mil blir det en kostnad att lägga på också.

Bogart
2011-01-22 20:32
#11

#10 Den billigaste kycklinglevern jag har hittat kostar runt 24 kr/kg om jag inte minns helt fel, och den är svensk (fryst från Guldfågeln).

Kycklinghjärta är dyrt ja, men jag har lyckats få det billigt när det har varit kort datum, men det är självklart inget man kan räkna med. Hjärta från gris och nöt betalar jag 30 kr/kg för.

Kycklingmage köper jag inte, om jag nu inte skulle hitta det billigt, för jag tycker att den färska från Kronfågel är för dyr. Mage är ju inget som man måste ge dessutom.

Men ja, jag tycker helt klart att inälvorna är värda mer än de andra bitarna!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Katti
2011-01-24 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu har jag fått svar att jag får köpa för ett bra pris! Dessutom kör de till Linköping (3,5 mil från mig) med jämna mellanrum, så jag behöver inte åka hela vägen!

De hade hund och i alla fall matte var nyfiken på BARF, så jag tipsar henne om den här sidan så klart Skrattande.

Jag fick även gärna lägga ut länken till dem om fler är intresserade. Så varsågoda! www.visatter.nu

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: