Annons:
Etikett03-katt
Läst 4257 ggr
Salzino
1/22/11, 7:47 PM

Barfa katt

Har eller ska börja barfa hunden nu. Allt är klart nästan för honom.. Nu funderar jag på katten.. Han är 4 månader väger 2kg..

Är det normalt att han väger så? Kan inte katter ALLS. Och när han växer hur mycket % av vikten ska jag ge? 5%?

Vad ska jag tänka på när jag ska barfa en katt?

Finns det något sånt som är max? typ som med hundar max 10% lever av kosten

Annons:
Heffipeffi
1/22/11, 8:07 PM
#1

10% rena ben

minst 10%hjärta

högst 10% lever

ev 10% övrigt (ev grönsaker, ägg)

resterande muskelkött

ev fiskolja

Salzino
1/22/11, 8:11 PM
#2

Okej då gör jag ett schema idag tror jag. Och hoppas ni kan säga om det är okej? ALltså.. Ingen tror mig att katten väger 2kg och är 4månader.. För min kompis fullvuxna katt är typ 3 år och väger 4kg..

Tror inte katten är fet? han har ju lite rund mage (maten ligger framme hela tiden pga jag ej vet hur mycket en katt ska äta) Min valp hade liksom också rund mage i början tänkte att det jämnar ut sig sen.

Iallafall han är 4månader 2kg.. Hur mycket % mat UNGEFÄR ska jag ge honom?

Är det något kött en katt inte riktigt tål? Har hört att fisk kan dem bli dåliga av? Och hur ska benen vara? Vad för slags ben? ska benen vara malda?

Heffipeffi
1/22/11, 8:38 PM
#3

En av mina katter vägde 5 kg när han var 6 månader, så det är ju väldigt olika. Är det inte en raskatt, så finns det ju ingen normalvikt.

Vad gäller ben, så är kycklinghalsar och kycklingvingar det som är lättast att få dem att äta. Och nej, benen ska inte vara malda.
Jag som ofta ger kalkonskrov till hundarna brukar även ge de lite av de små bröstbenen som finns på kalkonen.

Skunken
1/22/11, 8:42 PM
#4

Jag gav min hund malda ben i början under överläggningsperioden bara för att ge magen en chans att bli lite tåligare och bättre på att smälta ben innan hon fick hela.

Ett djur som endast ätit torrfoder har kanske inte ett matsmältningssystem som är i topptrim :S ;)

Men nu får hon aldrig malda ben. Just i skrivandets stund tuggar hon (OT) på ett skulderblad från hjort! Mumms :D Om ngn undra. Hahha

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Salzino
1/22/11, 9:10 PM
#5

Okej fint ju :) Så kosten ska se ut som ungefär hundens? Räknas ägg som grönsaker?

Och isf är det båse för hunden o katten?

Orkar inte riktigt räkna om schemat nu iom det är så passande i Gram och inköp i KG.. Tänkte då hunden får 650g frukost 650g middag. Eller ska få.. Ägget väger 50-60g.. Det är väll ganska okej att han får typ 60g extra mat varannan dag :P?

Kan katten äta äggvita eller måste man micra vitan? och hur gör jag med skalet? Och med ägget är det kött eller grönsaker? ~

Salzino
1/22/11, 9:31 PM
#6

Men.. Om jag tar 5% nu.. Ska läsa lite mer iaf.. det blir 200g om dagen. Ska jag då ge 100gr frukost 100gr middag?

Du sa ju 10% ben av hela kosten.. Det blir alltså ungefär rkb 4 frukostar på 10 dagar (50% ben/kött), 2 gånger lever

Sen blandar jag köttet med grönsakerna och ger det de resterande dagarna :)?

Är det bara kyckling vingar och kyckling halsar jag kan ta? jag kan inte prova kyckling klubbor också? Han har liksom så smala tänder.. är så rädd att han ska bryta dem :S. men om han "VILL" äta klubbor ska jag då ge det utan aatt det är farligt? Och inget annat sorts ben?

Annons:
Salzino
1/22/11, 9:32 PM
#7

Ska ta bort hans mat nu och prova en klubba (innan ni hinner svara) Tar iaf bort maten nu så han är hungrig tills imorgon. (ifall ni säger att han kan äta klubbor)

Skunken
1/22/11, 9:35 PM
#8

Är du rädd at han ska göra sig illa så behöver du ju inte ge klubbor. Du kan ju hålla dig till halsar och vingar. Så får du ju se efterhand om du känner dig trygg at ge andra ben. Det är ju viktigt att man inte är rädd för att något ska hända hela tiden för då blir det ganska påfrestande att barfa efter ett tag…

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Salzino
1/22/11, 9:39 PM
#9

Alltså jag var rädd när jag gav första klubban till hunden. Men jag såg ju att efte r2 klubbor så tuggade han riktigt och svalde inte hela..

Har haft flera gånger då min hund försökt svälja "hud ben" lika stort som knytnävar. Men kanske är annan sak med ben :P

Fan alltså.. klarar han inte tugga det så lär han ju inte tugga det… Sambon slår ihjäl mig om jag skadar katten. Plus ingen försäkring föräns 20 dagar. Då jag precis täcknat det.

Lusthan
1/22/11, 9:41 PM
#10

Ägg är protein och räknas nog inte som grönsak. Dessutom behöver du inte tänka på grönsaker till katt. Skulle jag ge mina katter grönsaker så skulle jag få onda och frågande blickar av kissarna…

Jag började med kött och köttfärs här hemma för mina är svåra när det gäller ben. De gillar lamm med ben av någon anledning och äter gärna fläskkotlett och tuggar på benen men det är svårt att få i de något annat än så länge. Hoppas att det går över efter ett tag.

Skunken
1/22/11, 9:41 PM
#11

Om man ser att det inte verkar fungera så är det ju bara att ta bort.

Om BarfMyCat kunde svara här så vore det great. Hon är ju väldigt van vid kattBARF :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Lusthan
1/22/11, 9:51 PM
#12

Prova med kycklingvingar först om du är orolig. Mina katter tuggar inte på kycklinglår eller klubbor än. Jag tror att de inte riktigt klarar det eller så förstår de inte hur de ska göra än. Kycklingvingar däremot är ju lättare. Du kan ju till och med banka till de lite innan du ger så är det lättare att tugga. Katter äter ju naturligt råttor som är ganska stora och där är det inga problem med ben. Kan tänka mig att benen i kycklingvingar är lite större men inte mycket större eller kanske till och med liknande beroende på hur stort djuret är som katten får tag i.

Heffipeffi
1/22/11, 9:59 PM
#13

Det är inte så stor skillnad på hunden och kattens mat. Ofttast ger man hundar lite mera ben. Katter ska heller inte ha så mkt grönsaker, som du kan ge till en hund,
Ägg räknas in i 10%övrigt, likaså grönsaker. Vill du inte ge grönsaker, ger du mer hjärta eller kött i stället. Det gäller samma som till hund vad gäller ägg, det är bara gulan du ska ge. Vitan kan du mikra om du vill.

Du kan ge katten alla ben som han kan äta upp, även klubba om det är så att han kan äta upp benet.

DIn uträkning verkar korrekt, men ska inte katten ha mat mer än 2 ggr om dagen när den är kattunge? Jag skulle nog ge en kattunge åtminstone 3 ggr/dag. Men det märker du. Är katten hungrig får du ju helt enkelt öka maten.

Visst kan du blanda kött och grönsaker. Jag tror att de flesta som ger grönsaker blandra. Det kan vara svårt att fp i katten grönsakerna annars.

Och til sist, visst kan hunden få lite mera mat när du ger ägg. Det gör absolut ingenting :-)

Annons:
Salzino
1/22/11, 10:04 PM
#14

Okej. Då tar jag inte väck maten förens jag köpt vingar :P

Så hjärta räknas inte som kött? Eller är det bara att det är bra för katt att få minst 10% hjärta?

Så 60% kött + 10 % hjärta.. Alltså 70% kött då Fast jag ska bara tänka på att ha minst 10% hjärta i det.

Ska katten ha olika kött korvar o grejjer som en hund?

Räcker det med typ Kyckling,Kalkon,Nöt,Lamm? Eller ska jag prova få in gris där också?

Ska jag hantera grönsakerna likadant som med hunden? typ 50% gröna blad? och 10-20% frukt av grönsakerna?

Som sagt där uppe. Ägget? ska det vara som "kött"? eller hur då? Tänkte då ge 1 ägg och 50% av kött på middagen vissa dagar iom äggen väger 50gram~..

MEN! Ska jag micra ägg vitan, och krossa skalen? (hur fin krossade ska dem vara ungefär? Som pulver?) Isf måste jag köpa en mortel också

Heffipeffi
1/23/11, 1:23 AM
#15

Jo hjärta räknas som muskelkött. När det gäller hundar, spelar det inte så stor roll om du inte ger hjärta. Katter måste ha taurin i sin kost. Det finns gott om taurin i hjärta, därför MÅSTE en viss mängd vara just hjärta. Så så din uträkning är alldeles riktig.

Det är bra att ge kött från flera djurslag till katt också. Vissa vill inte ge nötkött pga att det kan vara allergiframkallande. Hur det är med det, vet jag inte. Mina får ofta nötkött. Du kan ge gris också.

Ägget räknar du in i 10% övrigt, dvs grönsaksblandningen.
Du ska bara ge gulan rå, vitan kan du mikra eller kasta. Du behöver inte ge skalet.

Salzino
1/23/11, 6:58 AM
#16

jaha… så kan ajg inte räkna in ägg på köttet? Det vill jag helst göra dock :(.

Måste planera ett schema till katten innan jag går och lägger mig.. Så ni bara kan godkänna den för ska nämligen handla imorgon till hunden o katten på maxi. Så allt blir rätt tills jag har vaknat.

5% av 2kg är 100g. Så han ska ha 100g om dagen. Alltså blir det lätt att räkna. 10g ben, 10g hjärta, 10g grönsaker.. 70g kött… Så hoppas jag kan lägga upp detta på 10dagars schema som med hunden. Ska nog ej ha vilo dag på katten då den växer fort.. iom han ej äter mer än 100g ben på 10 dagar. Då räcker det väll om han äter kyckling ben 4 gånger per 10 dagar?

dag 1: förmiddag - RKB kyckling vingar

dag 1: middag - kyckling korv + grönt

dag 2: f - ox hjärta

dag 2: m - ox vom

dag 3: f - RKB kyckling vingar

dag 3: m  - lamm korv

dag 4: f - Kyckling lever

daf 4: m - kyckling hjärta

dag 5: f - RKB kyckling vingar

dag 5: m - lamm vom

dag 6: f - ox kött

dag 6: m - lax korv

dag 7: f - rkb kyckling vingar

dag 7: m - kyckling korv

dag 8: f - ox hjärta

dag 8: m - kyckling lever

dag 9: f - RKB kyckling vingar

dag 9: m - lax korv

Dag 10: f - Gris korv/gris kött

dag 10: m - kalkon korv

Om ni bara hade snabbt kunant skumma igenom detta. det är 20% rkb alltså 10% ben som ni sa.. iaf.. 50g mat frukost 50g mat middag. Alla middagar kommer innehålla 50g kött plus 10g grönsaker.. Lägger ut lever 2x gånger på schemat så han får 10%.. Kan katten äta alla frukter och grönsaker som hunden? då jag kommer mixa ner en blandning på 7-8 kg och dela ut mellan katt och hund.

Ska räkna ut detta på en månad..

det är ju 3kg på en månad. Men kommer få köpa kött o ben för 11kg pga olika kött produkter. Då blir det alltså ungefär 50kg kött i frysen. Hoppas det räcker iallafall.. Men köttet på katten alltså 11kg kommer räcka 3 månader. Så det är jag rätt nöjd över.

Laxen är bara 2 dagar på 10 dagar. ska jag ge lax olja lika ofta som hunden? Detta är ett schema jag skrev ganska fort.. Kommer möjligt vis byta ut något om jag får tag på Vilt korv. Om barf butiken har. Har glömt om de hade. Och tänkte skippa ge äggvitan och ägg skalet utan bara ge ägg gulan. Och ägg gulan väger kanske 20-30g.. Räcker det om jag ger det var 2:e, var 3:e dag typ?

Ska handla allt imorgon möjligtvis. Så får se vad ni tycker om schemat först.

Är ungefär 40% rött kött, 40% vitt kött, 10% fisk, 10% lever (vitt)

Men stämmer det att jag ska ge 100g om dagen om det är 5% (växande katt + ger 10g grönsaker extra varje dag, plus lite ägg var 2:e, 3:e dag)

Tack!

Sarah-S
1/23/11, 10:16 AM
#17

Kattungar ger jag fri tillgång, dvs så mycket de vill äta vid varje mål

Jag skulle ALDRIG barfa en katt med fisk, väldigt onaturlgt för ett ökendjur som katten. Och absolut inga grönsaker.

Jag har börjat med det här receptet för 3 år sen, och sen bytt ut lite av innehållet till kycklingvingar.

Lever ligger på 10% så det kan du minska

1 kg muskelkött
350 g hjärta
170 g lever
100 g "övrigt" (Kan ersättas med mer muskelkött istället. Strimlat kycklingskinn är en riktigt bra fettkälla för smala katter)
4 st äggulor
9 g kalcium (1 msk benmjöl = ca 1,5 g kalcium)

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
1/23/11, 10:21 AM
#18

#15 Jag läste en studie, men kan inte hitta den nu, där stod det att av alla foderallergier på katt så är 89% orsakat av nötkött + ytterligare en proteinkälla (tror det var fisk) men kan inte minnas

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Salzino
1/23/11, 4:20 PM
#19

så en katt ska ej ha nötkött?

Men levern ligger på 10% ska jag minska den ytterliggare?

aa okej läste något sådant om laxen. tar bort den från schemat nudå..

Salzino
1/23/11, 4:48 PM
#20

läst på lite om allergier nu.. Fisk ska jag alltså inte ge.. Men har läst att nöt köttet har delade meningar bland folk.

Undrar nu bara. Tillagad fisk är det okej då eller tillagad nöt? Samt "räkor? dem är väll typ kokta?" vi ett par räkor till honom. Visste inget om detta just då :s

Sympton på om katten ör allergisk?

I min kost ger jag 20% ox av hans diet. Men ska byta ut en ox vom middag till ox korv.. så 15%.. Men har hört att det är bra att ha en stor varierad kost till katten. Jag ger kyckling 30-35% av kosten, då har jag också läst att kyckling även ger allergier men inte lika stor chans. dock ökar man ju chanserna till att bli lika stora som nöt pga jag ger det dubbelt så mycket?

Annons:
Salzino
1/23/11, 11:40 PM
#21

Har precis köpt 1kg frukt, 3.5k kg "gröna blad" och 2.5k kg andra grönsaker..

alltså 7kg.. Ska ge hunden runt 6700 gram och katten 300g på 1 månad..

Vi MIXXAR ner ALLT till en stor röra.. på 7kg. JAg hoppas verkligen ingen av dem är allergisk mot något utav grönsakerna.. har köpt..

av frukten är det ungefär 200gram av varje..

äpple,banan,honungs melon, kiwi, tomat

De gröna bladen är 3.5kg.. vilket är

Isberg sallad, Savoj kål, Vanligtt grönt sallad huvud, Sallads kål (det var det enda som var precis på 25-30kr/kg.. allt annat med gröna blad låg på 50-80kr/kg..

Sen resten är .. Förvälld broccoli, Morätter, aubergin, avocado, ärtor, majs, paprika, vitkål, palsternacka. Det består av 2.5kg lite av varje..

Jag förvällade vitkålen LITE och Savoj Kålen pga de var omöjliga att mixxa.. precis som gummi.. Men Är något utav detta farligt? för katten eller hunden?

Hittade gris lever på maxi. För hade tänkt köpa 4kg kyckling lever. Men tog gris då 2kg.. istället och 2kg kyckling.. Katten/hunden tål gris hjärta/lever? Det är inget farligt för dem? Då jag läst att vissa saker på en gris kan vara väldigt farliga för djur.

Allt är i en röra nu :P annars får vi slänga 7kg frukt och grönsaker.. :P

Tänkte också. Iom katten bara äter kyckling vingar. Behöver jag något benmjöl då? eller det räcker med vingarna?

Heffipeffi
1/24/11, 12:37 AM
#22

Det är bättre att ge nöt rått än tillagat. Jag tror inte att det är bättre med tillagad fisk än rå, till katter, men vet inte helt säkert.

Räkor ska du bara ge som "godis". De innehåller stor mängd magnesium som inte är bra i för stora mängder.

Bogart
1/24/11, 1:17 AM
#23

Avokado är så vitt jag vet giftigt för hundar och katter (eller egentligen de flesta djur), men hur farligt det är vet jag inte.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Salzino
1/24/11, 2:34 AM
#24

Jipotimas står det att man kan  ge lite avokado. Vår grönsaks /frukt röra består utav 1% avokado.. Ligger 7kg grönsaks röra i kylen just som. Ska bara till ica imorgon igen och barf butiken. Sen blir det att fördela 47 kg mat, (runt 8 kilo som blir till spill till nästa månad) :)

Sarah-S
1/24/11, 10:52 AM
#25

Vad jag vet är tomat också giftigt…?

Angående hur många gånger en katt ska äta per dag, tänk på att den fångar SMÅ byten till skilnad mot hunden(vargen) som äter skrovmål + en del småmål

Jag ger min katt mat 4-5ggr/dag. Morgon, lunch, em, kväll, sen kväll. 
Lunchen försvinner ibland pga att vi jobbar.

Jag ger aldrig tillagat kött, varken av det ena eller det andra. Proteinerna förändras inte av tillagning så kroppen känner vilken källa de har iaf.
Min katt är allergisk mot nötkött, symptomen är inte klåda utan magont/kolik och pga det stressslickar hon på hela kroppen. Ser ut som om man hällt klipulver i pälsen
Fisk har jag aldrig gett henne, men baserar hennes barf på lamm

Här är en studie som jag nämnde i mitt inlägg #18
http://jn.nutrition.org/content/128/12/2790S.full

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Salzino
1/24/11, 3:37 PM
#26

Okej då är tomat också giftigt… tomaten väger 100g av 7kg.. alltså 1-.2%

Så det är farligt för honom att äta det då?

Sarah-S
1/24/11, 5:21 PM
#27

#26 Nej det är nog ingen fara.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Upp till toppen
Annons: