Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 6383 ggr
MyTwiggs
2009-11-03 13:37

L-Lycin

Jag gör lite BARF hemma till mina katter och jag har köpt L-Lycin att tillsätta för ett bättre immunförsvar.  Jag köpte kristallrent L-Lycin i kapslar (det är ett pulver inuti altså och innehåller inget annat än just denna aminosyra). Vad jag undrar är hur jag ska dosera och om det finns några risker med att överdosera. En aminosyra känns ju ganska harmlös, men jag blev osäker. Det vore intressant som någon hade någon kunskap om detta.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Annons:
Aviendha
2009-11-04 15:33
#1

Tja, allt är ju farligt i för stora mängder rent generellt. ;)
Jag har ingen koll alls på just detta, så jag googlade en snabbis och det dök upp lite olika saker, men på ett annat kattforum så sade de att man ej skulle överdosera det hela och på gymgrissisten.se stod detta: "L-Lysine skall dock icke överdoseras då det kan orsaka för stora sänkningar av L-argininnivåerna som har en viktig roll i immunförsvaret."

Nu är ju inte det precis säkra källor men men. Exakt hur du ska dosera har jag inte en enda aning om. Är de för humankonsumtion eller speciellt för katter? Om det sistnämnda bode det ju finnas doseringsanvisning(?).

MyTwiggs
2009-11-04 17:33
#2

# 1 Tack för svaret! Detta är tillverkat för humankonsumtion. Jag ska verkligen kolla upp det där noga innan jag gör något. Obestämd

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Aviendha
2009-11-04 17:46
#3

Hoppas någon kan ge dig ett bra svar, som det är nu så kan jag ju inget alls, förutom det mycket bristfälliga jag googlade.

MyTwiggs
2009-11-04 18:11
#4

# 3 Finns det ingen "BARF-guru" i sverige man kan vända sig till? Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Aviendha
2009-11-04 18:33
#5

På katt finns det säkerligen ;) Jag kan inte katt, jag vet att 4 ändar av 5 är vassa och gör ont om de ligger på rygg Cool

MyTwiggs
2009-11-04 18:40
#6

# 5 Hahaha! Då måste jag ha misstagit mig.. Kanske det är kaniner jag har Flört Då får jag nog tänka om helt vad gäller utfodringen också Tungan ute

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Annons:
Aviendha
2009-11-04 19:39
#7

Tjaa, jag ser inga gnagartänder på din Avatar, men vad vet jag, aveln kan ju åstadkomma det mest underliga varianter nuförtiden ;)

MyTwiggs
2009-11-04 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hmm… Men öronen stämmer väl? Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Aviendha
2009-11-04 21:20
#9

Hahaha, slående likhet! :)

MyTwiggs
2009-11-05 08:40
#10

Dåså! Då får jag gå och handla lite morötter Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Aviendha
2009-11-05 15:27
#11

Glöm inte höet! Skrattande

Silvestris
2009-11-05 17:22
#12

Lysin används hos katt främst för att kontrollera herpes. Under pågående utbrott ger man 1000 mg/dag (500 mg 2 ggr/dag) och underhållsdos (när katten är symptomfri) är 500 mg/dag.

Och som sagt, det går att överdoseras. Lysin och arginin binder in till samma receptorer vilket innebär att överdosering av lysin kan ge argininbrist (har du dubbelt så mycket lysin i blodet som arginin kommer det bindas in mer lysin än arginin). Det är denna effekt man är ute efter hos katter med herpes eftersom herpesviruset kräver arginin för att replikera sig. Argininbrist kan utvecklas ganska snabbt och det är allvarligt, tom. dödligt.

Jag skulle inte rekommendera att man ger lysin annat än om man vet att man har herpes hos katterna.

MyTwiggs
2009-11-05 17:43
#13

# 12 Jamen jasså! Tack!  Då vet jag! Kanske ska låta bli det där då Flört Tror inte att mina katter har herpes Tungan ute

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Annons:
Heffipeffi
2010-03-19 19:37
#14

Sitter och läser gamla inlägg och hittade dett.

Är det inte så att L-lysin finns naturligt i kött?

Dessutom så brukar både katter och hundar få ett bättre immunförsvar när man ger Barf, så det brukar inte vara nödvändigt med tillskott.

Silvestris
2010-03-19 19:46
#15

#14

Jo, det finns naturligt i kött (det finns i tillräckliga mängder i kommersiella foder också). Enda gången det är befogat att ge tillskott är när man vet att man har herpes hos katterna eftersom lysin motverkar virusreplikationen. Det ges helt enkelt för att hålla herpes i schack och då krävs högre doser än kött i regel innehåller.

I normalfallet finns inget skäl att ge tillskott av lysin oavsett om man BARFar eller inte.

BaraLisa
2011-01-23 15:44
#16

Jag hade problem i våras med mina tre katter som hade herpessymptom och gav det till varandra ideligen och det gick i skov. Samtidigt utreddes andra sjukdomar som kan behandlas. Men av en slump så märkte jag att HUSSEs torrfoder för utekatter (även light men i mindre dos) innehöll hög halt av detta. Jag kollade i efterhand, då mina katter plötsligt blev friska! Vet inte varför just de har det i maten och i så hög dos, men fantastiskt för mig :)

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Upp till toppen
Annons: