Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 5718 ggr
Salzino
2011-01-19 01:42

Barf schema

Hej det är såhär jag har funderat på att börja med barf och ska troligtvis göra det så snart som möjligt (ska bara köpa en stor frys först)

Tänkte fråga om lite hjälp då jag inte får någon ro.. om vad folk tycker om mitt påhittade schema. Som jag undrar om den är okej och innehåller allt som behövs.

Detta schemat är för en ca 50kg Rottweiler. Som jag tänkte ge 1.5kg mat om dagen ca brors senare på hur hullet är. Vilket då blir 750 g frukost, 750g middag.

RKB kommer då vara frukosten och kommer då bestå av 50% av dagens måltid. på RKB då kommer jag köra 50% ben, 50% kött

Middagen tänkte jag köra 50% grönsaker 50% kött. (möjligtvis lite mindre grönsaker) Så när jag skriver middag så ingår alltid grönsaker. då jag blandar allt och fryser in.

dag 1 - Frukost - Kyckling ben

dag 1- Middag - Kyckling hjärta/mage

dag 2 - F - Ox ben

dag 2 - M - Vom

dag 3 - F - Kalkon hals

dag 3 - M - Kyckling hjärta/mage

dag 4 - F - Ox ben

dag 4 - M - Lever

dag 5 - F - Vilt ben

dag 5 - M - Vilt kött

dag 6 - F - Kyckling ben

dag 6 - M - Kyckling hjärta / mage

dag 7 - F - Lam ben

dag 7 - M - Lam Vom

dag 8 - F - Ox ben

dag 8 - M - Ox kött

dag 9 - F - Kyckling ben

dag 9 - M - Lever

Vet då inte om vi ska fasta eller ej. Ska läsa lite mer på om det. Har då inte lagt ut några tillskott eller oljor..

Tänkte kanske köra lax om den "lax korven" inte innehåller mer än 20% ben.

Hur mycket tillskott behöver jag om jag kör denna?

Hur mycket olja behöver jag? Varannan dag?

Och denna är möjligtvis helt åt h@lvete fel.. Och isåfall med vad? Vad fattas jag? Vad har jag för mycket av?

Tänkte också då med levern att köra den 2 dagar. Då det inte är bra med för mycket. VIlket då blir ungefär 10-15% av kosten.

Annons:
Salzino
2011-01-19 01:59
#1

Då menar jag.

Nu har jag ju kyckling / kalkon 4 dagar i veckan och Ox/lam/vilt (rött kött) 5 dagar i veckan. Ska jag ha mer kyckling eller det blir ungefär lagom?

Så som jag vill planera. Om jag köper Jills bok kommer jag få svar på mina frågor? Liksom jag ser på hennes schema för vuxen hund.

på 9 dagar vill hon ge 4 dagar (kyckling, kalkon ben) och  2 dagar vilt ben..

Jag menar om jag vill gå efter det schemat hon har skrivit som finns på internet så är det inget ox ben, lam ben t.ex.

Så då menar jag.. tänkte då.. om jag blandar rött kött och kör det ungefär 50 procent. Och då kyckling 50% att det blir lagom? Behöver verkligen hjälp från någon erfaren. Eller om jag kommer få svar på mina frågor av hennes bok..

Tack på förhand.

Bogart
2011-01-19 03:14
#2

Ärligt talat, jag tror du tänker igenom det här för mycket. Det finns inget som är rätt eller fel. Man måste anpassa maten efter individen. Du kommer säkert få folk som säger att det här låter jättebra, men andra som har saker att påpeka.

Finns ingen anledning att gör upp ett schema, för jag kan säga att du förmodligen inte kommer kunna följa det där ändå.

En nackdel jag kan se med det där är att om hunden skulle reagera dåligt på något så skulle du inte ha en aning om vad det var som skapade problem, eftersom du ger olika saker från dag till dag. Att börja med en proteinkälla (med ben) och sedan lägga till saker allt eftersom är ett bra sätt att börja på. Då vet man precis vad som kan ha skapat en dålig reaktion.

Själv så ger jag ju inga grönsaker alls, eftersom jag anser att det är onödigt och att det är slöseri med tid att lägga tid på att göra grönsaksröror. Alla håller dock inte med mig, så där får man bilda sig sin egen uppfattning.

Det jag reagerade lite på i den där listan är; vad är oxben? Mig veterligen så finns det få eller rent av inga ben som ens en stor hund kan äta upp från kor. Till och med revben är snarare något som hunden har att gnaga på, ett alternativ till tuggben, och de ersätter absolut inte råa köttiga ben.

Tillskott ska ju inte behövas, men jag anser att det kan vara bra att ge fiskolja om man inte utfodrar med en hel del fisk/gräsbeteskött/vilt. Jag brukar ge min hund en kapsel av min egen fiskolja då och då.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Salzino
2011-01-19 05:53
#3

Så klarar inte en fullvuxen Rottweiler av att äta t.ex

Kalvnackeben

Märgben

Revben

Revbensbitar

av nöt?

Jag introducerar ju varje sak lite i taget så jag vet varför han mår dåligt. Men han har ganska tålig mage.

Men ett 9 dagars schema skulle väll funka? Om jag har en frys box som jag kan ha 50 kilo kött i månaden och fixxa allt så alla "portioner" är klara att tina och ge?

Har redan fått kommentarer på ett annat forum att jag ger för mycket vom och hjärta att det inte räknas som kött och har för lite fett i min diet. Vet ju inte riktigt vad jag ska lita på.. Liksom om jag gör helt fel med barfen att han får t.ex för mycket lever och blir sjuk av det. Då hade jag lika bra kört Torrfoder. Blir han sjuk av för mycket lever är det ju säkert sämre än torrfodret jag använder. Därför vill jag göra det "rätt"

Katti
2011-01-19 10:49
#4

Enligt mitt sätt att se på det är "rätt" en varierad kost. Torrfoderfabrikanterna har verkligen lyckats när de har fått oss att tro att djuren måste ha en "balanserad kost" varenda dag. Vad äter vilda hundar och vargar? Jo, de äter vad de får tag på! Vargar i vissa områden äter säkert mestadels älg, i andra områden blir det små djur som harar som är den huvudsakliga födan. I perioder kan de äta mycket fisk. På hösten plockar de i sig bär (i alla fall om de inte har lättillgängligt kött).

Jag ger (oftast) lever någon gång i veckan och fisk någon gång i veckan. I övrigt vad jag har hemma. Tack vare att jag fick så mycket nötkött (med mycket fett) har det blivit det. En påse har räckt i tre dagar. Då har de även fått någon kycklingklubba emellan för att få gnaga och få i sig ben. I övrigt får de grisfötter, grissvansar och olika delar från kyckling. Ibland vilt, inklusive ben. Hjärta och andra mer sällsynta godsaker om jag får tag på det.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Skunken
2011-01-19 13:43
#5

Jag tycker det är lite otäckt med ocben som märgben och nacke, speciellt när det gäller större hundar som har starka käkar eftersom de kan ta i så mkt att de skadar tänder tex. Men det är ju en smaksak.

Skulle själv inte ge det iaf om jag inte bara hade en hund som låg och slicka och smågnaga,

Skulle hålla mig till en aning mjukare ben

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Bogart
2011-01-19 16:58
#6

Kalvnacke vet jag inte, men de andra benen kan hunden nog inte äta. Vet inte heller hur det är med mindre bitar av revben i och för sig. På ett annat forum så har jag hört om flera grand danois som inte kan äta revben av nöt…

Märgben anser jag är olämpligt för hund, då jag själv har väldigt dåliga erfarenheter av det. Min hund har fått tandfrakturer tack vare märgben.

Varken hjärta eller vom går att "överdosera" så det skulle inte jag oroa mig för.  Eller, det enda sättet du kan överdosera det på är om du ger så mycket sånt så att hunden får för lite ben och då blir dålig i magen, men du har ju tänkt ge ben varje dag.

Att säga att du ger för lite fett efter att ha läst den här listan är ju nästan omöjligt, då vi inte har en aning om hur mycket fett det är i en del av de sakerna du har skrivit ut.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Sugiyama
2011-01-19 17:10
#7

Jag tycker det ser bra ut men har samma invändningar mot oxben som Bogart. Jag ger det ytterst sällan, bara om jag får tag i oxbringa med ben, det verkar min hund kunna klara. Håller också med om rådet att starta med ett djurslag och kanske vänta med lever tills hunden vant sig vid maten. Jag ger också en skvätt fiskolja då och då och har en burk makrill i mitt schema. Ja jag har schema, mest för att jag ska komma ihåg när det är leverdag och att det blir varierat. Sen håller jag det inte alltid så strikt, men i början så kan det vara bra att ha något att hålla sig till. Grönsaker ger jag inte heller mycket men det är en smaksak.

Salzino
2011-01-19 19:04
#8

Tack så mycket. Har precis beställt Jills bok. Hoppas den hjälper lite mer.

Okej då vet jag det med Nöt ben då.

Så jag kan ge ALL annan sorts ben?

Kanin skrov, kyckling, vilt? osv?

Så då kan jag ju köra typ lite mer lam ben kanske o byta ut det.

Tänkte mer skifta så jag inte glömmer alla olika vitaminer. Jag menar i mitt schema som jag hittat på. liksom jag har ju INGEN som helst aning om det saknas några vitaminer, mineraler OSV. Dock vet jag att fisk/fisk olja. Då jag ska läsa på lite om fisk oljor.

Varför ska jag vänta med lever föresten? Och är 1-1.5kg lever på 15 kg diet för mycket?

Salzino
2011-01-19 19:31
#9

jo Tänkte säga också. Om jag köper typ vi säger lamm ben. och dem är väldigt magra med kött. då jag ska köra 50% kött/ben på mina rkb. Så säger vi att dem lammbenen bara har t.ex 20% kött. Kan jag då lägga till lite nöt, lam eller vad som helst kött till frukosten så det balanseras till 50/50 rkb?

Och skrev då på ett annat forum. Men verkar inte som om de kan så mycket om barf. En person tyckte ju inte Vom och Hjärta räknades som kött då de hade väldigt lite fett.

Men har läst att vissa saker är ganska fettiga av de ben jag tänkt ge. Så kanske balanserar upp sig?

Om vi säger nu mitt schema. Vilka vitaminer osv saknas? har jag överdoserat av något? Något kött som saknas? Och det jag skrev ovan igen Om levern. varför ska jag vänta med levern? Och hur mycket ska jag MAX ge i lever? är 10% av veckans diet lagom?

Bogart
2011-01-19 19:50
#10

Nötrevbenen kan ju fortfarande användas, men du kan använda dem som rekreation, alltså ett perfekt alternativ till märgben och andra tuggben.

En bra regel är att man ska hålla sig borta från viktbärande ben från stora djur, så som ko och älg. Mindre djur brukar gå bra, även då gris, lamm, rådjur och liknande, och speciellt till en större hund.

Jag misstänker att ingen kan svara på om det är någon liten vitamin som saknas eller inte. Du har tänkt ge stor variation och du ger lever, så det låter bra. Om du får tag i njure så kan du ju ge det också. Men, sluta tänka så mycket!

Jag vet inte riktigt om vom räknas som muskelkött, jag har hört folk säga att det gör det och andra säger att det inte gör det. Hjärta är definitivt muskelkött, och en del hjärta kan innehålla mycket fett faktiskt.

Kycklinghjärta
Per 100Gram
Energi kcal: 147,00 Energi kJ: 614,00
Proteiner: 15,60 Fiber: 0,00
Kolhydrater: 0,30 Vatten: 74,00

Fetter:
Fett: 9,30 Kolesterol: 136,00
E-mättade: 2,30 Mättade: 2,50
F-mättade: 2,60

Ser väl inte alls dåligt ut tycker jag, kycklinghjärta verkar innehålla en hel del fett.

Om du ni skulle ge något ben som innehåller bara 20% kött, så låt det vara! Låt köttmängden på benen variera, inget behöver vara perfekt. Jag ger väldigt mycket ben ibland. Om man ger mycket ben en dag så kan det vara perfekt att ge lite inälvor samtidigt/samma dag, då inälvor lätt kan orsaka diarré och ben hjälper till att stoppa upp.

Jag säger det igen; SLUTA TÄNK SÅ MYCKET! Seriöst, ingen kommer säga till dig att det där schemat är perfekt eller inte, för ingen vet. Dessutom så finns det många olika åsikter om vad som är rätt och fel. Läs på så mycket du bara kan, och bilda dig din egen uppfattning. Lycka till!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Salzino
2011-01-20 01:16
#11

Jo. Jag förstår att jag måste prova mig fram.. Men vill ha en rikt linje. Ja och om jag måste ändra om lite.. JAg vet liksom inte..

Vi säger såhär. Han tål inte lamm riktigt. Jag vill byta ut det mot något.. t.ex har lamm samma proteiner mineraler o saker som nöt?

För jag menar om lamm har samma proteiner och mineraler. Då kan jag ju köra ett schema på BARA RKB, Nöt, Kyckling? För har läst att minst 1/3 av Kötten/benen ska vara rött kött. Alltså nöt,vilt,lamm.

Därför vill jag kunna variera med nöt,vilt,lamm så han verkligen får ALLA mineraler or proteiner. Men samtidigt vill jag inte att han ska få för mycket av något..

Nu lärde jag mig liksom något tack vare jag skrivit här. Att nöt ska man EJ ge som RKB. Och det tackar jag så mycket för.

Katti
2011-01-20 01:36
#12

Vargar äter sällan eller aldrig lamm (och gör de det så får de ofta plikta med livet…). Klart att det går bra utan det!

Jag glömde ägg när jag skrev vad mina hundar får. De får löskokt ägg ett par gånger i veckan. Valpen får det oftare eftersom hon äter 2 ggr om dagen. För ehnne blir det ett ägg kanske varannan dag. Med skal! Ägg innehåller massor av vitaminer.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
2011-01-20 02:41
#13

Ja det går jättebra att utesluta någon proteinkälla, förutsatt att man annars kan ge stor variation. Fast i och för sig, jag har hört om djur som klarar sig utmärkt på endast vitt fågelkött, även om det inte är något man rekommenderar friska djur. Anledningen till att man rekommenderar variation är att man vill säkerställa att hunden får allt den behöver över tid.

Jag kom på en sak nu förresten, varför är det inget fläskkött i ditt schema? Det är ju en till proteinkälla, och en oftast billig sådan. Variation är som sagt bra näringsmässigt, och dessutom så förgyller det ju hundens vardag. Det är alltid kul att se vad hunden gör när den får något som den aldrig har sett tidigare i skålen… Glad

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Salzino
2011-01-20 03:41
#14

Jo Jag funderar på det. Har hört olika saker att gris inte är bra. Har tänkt på läsa lite mer om det. Och möjligtvis byta ut det mot lite nöt. Och om det är möjligt. Kan hunden ta RKB på gris? För då kan jag ju byta ut nöt benen.

Har även kollat på barf affärer och jipo har enbart gris fötter. Inget malt gris kött eller så. Samtidigt den barf butiken i helsingborg har INGEN alls gris av något slag (rått).

Vet att gris är jätte billigt i affären oftast, så hade ju kunnat köra det ibland.

Kvittar det om jag kör 50% rött och 50% vitt. Eller t.ex 66% vitt "ungefär" och 33% rött? asså får typ hunden i sig alla olika proteiner endån?

Vi kommer göra såhär. Köpa kött o rkb för en månad. Så när vi ska dela upp allt kött för "portioner" innan vi fryser in det. Så krossar vi 4 ägg skal, sparar 4 ägg gulor och miccrar 4 ägg vitor. Delar upp det så vi lägger det i 4 olika "kvälls kött middagar" Så kanske lägger typ en till kyckling hjärtat. en till nöt vomen etc etc. Så ungefär kanske han får. dag 1 då ägg dag 2 ägg, dag 5 ägg dag 6 ägg. Det fungerar väll utmärkt? Läst att ägg räknas som grönsaker också? Tänkte ju köra 25% av dags portionen grönsaker. Är det för mycket? Vissa kör ju inte sallad. Eller går det bra? Och Om det inte går bra hur mycket max ska jag ha i sallad? har läst att det går utmärkt vad JIll beskriver.

Jag har ju tagit lite olika slags kött. Och vad jag "tror" som nybörjare att det känns ganska rätt iom ni har sagt att det verkar ganska okej. Jag vet att jag är omständig men vill gärna ha detta i början och senare kanske tänka lite lättare. Men i vitamin, protein verkar ju och 25% ben av dags kosten är det för mycket ben? Det är inget dåligt för hunden "om inte då förstoppning?

Det som saknas annars är oljor? vilka oljor då? Och de 10% lever/njure jag vill ge räcker i kosten?

Salzino
2011-01-20 04:30
#15

Tänkte fråga er också er som ger grönsaker. Hur mycket % av dieten ger ni grönsaker. Och vad innehåller era grönsaker?

Sitter och läsers jippos sida vad man kan ge för sorts grönsaker. Och de "billiga" grönsakerna är oftast inte bra att ge för stora mängder till hunden så som morot. potatis (om han tål det) Rottselleri och annat. Vill helst inte köpa grönsaker som kostar över 30kr kg.. Läste då också att 50% av grönsakerna skall vara "Gröna" grönsaker. Och de är ju dyrast också..

Hade det gått bra t.ex om man håller sig till typ 4 eller 5 olika grönsaker och frukter under en diet? Eller behöver man fler olika?

Ville då också veta. Då jag inte kommer veta vad hunden tål med ben, kött, eller grönsaker. Hade jag kunnat prova ge honom kanske 1 gång om dagen en halv potatis, en morot, en kött bit av nöt/lamm/gris/kyckling till torrfodret?

Men har hört att när man går över till barf kan hunden bli dålig i magen i några dagar. Vilket då jag inte vet om det är sant eller ej. Men om det är sant så vet jag ju inte om det är tack vare att han äter "rått" eller för att han inte tål potatisen t.ex.

Förlåt att jag skriver så mycket. Blev 2 texter tycker detta är lite för intressant. Vill redan börja med det nu.. Men har liksom 4 säckar av RC kvar så lär ju ta 3månader till..

Räkna ju ut om han skall äta 3% så äter han ju 1.5kg.. Och tar jag ett snitt på 30kr/kg på all mat så blir det ju 1300 i månaden ungefär.. lär ju bli 400 kr dyrare än RC är isåfall.

Tänkte också. Vom som jag köper i barf butiker är det enbart MAGE? alltså 100% kött. Inga tillsatser? Vågar liksom inte gå till min barf affär och kolla på hennes produkter för hon tycker inte man ska planera så mycket.. Vill liksom se ungefär hur mycket kött det är på lamm, ben, kyckling hals. Så jag ser ungefär hur jag ska göra upp mitt schema.

Skunken
2011-01-20 08:09
#16

På sommarn är det ju jätte bra att plocka kirskål och brännässlor, maskrosblad osv. plockar även blåbär. Sedan fryser man ner för vintern.

Det kan hjälpa till att hålla grönsakskostnaderna nere ;)

Annars köper jag en del sallad, vitkål är billigt med och hundarna älskar det, frysta grönsaksmixer,

Det blir också grönsaker över när man gör sin egen sallad, tex morotsskal osvosv, det kan man spara istället för att kasta.

Min får nog en liten klick grönsaks mix varje till var 3 dag beronde på vilka grönsaker jag har hemma.

Har jag sådant som blir dåligt fort tex sallad av olika typer i plastpåse, alfalfa,  så får hon oftare så att jag inte behöver kasta. hon får ju inte så mycket så det tar ju ett tag innan en sådan påse tar slut ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Katti
2011-01-20 16:04
#17

Mina får 0% grönsaker. Precis som vilda hunddjur har de chansen att äta både gräs och bär ute om de vill det. Potatis låter märkligt att ge till hundar. Det är ju nästan så nära ren stärkelse man kan komma och det vill man ju komma bort från genom att ge naturlig mat!

Varför inte ge äggen hela? Det får mina hundar som sagt (löskokta). De, speciellt valpen, har jätteroligt med dem. Hon leker en lång stund med sitt ägg och får det att studsa iväg. Jag ska försöka få fart på filmkameran och lägga upp en snutt, för hos ser verkligen för festlig ut Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Salzino
2011-01-20 16:30
#18

haha. Ja alltså det stod ju på jills sida. Vet ju inte så mycket som sagt. Då stryker jag väll potatisen då. Men ägg har jag läst att man ska krossa skalen, micra / steka äggvitan och ge äggulan löst. Pga äggvitan förstör något som får hunden att bryta ner någon protein lite osäker vad det är dåligt för dock, har bara läst det.

Men tänkte då det med Gris så det är inte ALLS farligt för hunden? Har då läst att gris räknas som rött kött också.. Så vet jag det iallafall..

Men det jag nämde om att typ ge en morot idag, se om han mår bra av det. ge en kyckling lår imorgon. Se om han mår bra av det. Så testar jag ju vad han tål och inte tål? Skulle det kunna funka?

Katti
2011-01-20 16:34
#19

Men det blir ju samma sak att löskoka äggen som jag gör! Och dessutom mer naturligt och rolig aktivering Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Salzino
2011-01-20 21:58
#20

Okej. Kan ju annars prova den metoden. Tänkte hitta på ett nytt schema inatt. Har gett tillbaka 60kg RC mat nu. Och ska börja barfa om typ 20 dagar. Har lärt mig så mycket under denna lilla tiden. Undrar då om ni hade kunnat kontrollera mitt nya schema! Om jag missat något :). För vi ska köpa 45 kg mat till honom och leka med i några timmar och frysa in i portioner sen.

Förstår ju det att jag ibland inte alltid kan ha vilt ifall hon kanske har slut på det i affären. Går ju liksom inte och köper vilt köttfärs på maxi för 80 kr / kg. Så då den veckan kan man ju byta ut mot nötblandning.

Men jag skriver mitt nya schema inatt. Så hade varit jätte snällt om ni hade kunnat granska det på ett ungefär och säga vad ni tycker! Har fått så oehört mycket hjälp här!

Annons:
Salzino
2011-01-21 03:12
#21

Här är mitt slutgiltliga schema.. Inte mycket ändring dock.. Skulle gärna att ni skulle kunna granska den och påpeka om ni tycker det är helt fel.. eller om jag missat något.

All frukost är rkb, min rkb består av 50% ben o 50% kött.

Middagen består då av kött. Men i köttet består 50% av köttet av grönsaker. Så alltså 50% kött och 50% grönt på kvällen.

I snitt på min kost blir det då 25% ben, 50% kött och 25% grönt.

dag 1 - Frukost - Kyckling ben

dag 1- Middag - Kyckling hjärta/mage

dag 2 - F - Gris ben

dag 2 - M - ox Vom

dag 3 - F - Kalkon hals

dag 3 - M - kalkon korv

dag 4 - F - Kyckling ben

dag 4 - M - Lever

dag 5 - F - Vilt ben / Lamm ben

dag 5 - M - Vilt kött / Lamm korv

dag 6 - F - Kyckling ben

dag 6 - M - Ox kött

dag 7 - F - Lamm ben

dag 7 - M - Lax kött

dag 8 - F - Gris ben

dag 8 - M - Gris kött

dag 9 - F - Kyckling ben

dag 9 - M - Lever

dag 10 - fasta (funderar fortfarande på denna, annars kommer det tillkomma något här)

Rött kött - nöt,vilt,kanin,gris, lamm

Vitt kött - Kalkon, Kyckling

Så i kött mängd är det.. 50% rött, 50% vitt rkb + kött (räknar med benen där som rött och vitt)

Vad jag har tagit av de olika slags djuren i procent..

38.5% kyckling -    Rkb 57% - Kött - 43%

16.5% lamm/vilt  - Rkb 66%  - Kött - 33%

16,5%gris           -  Rkb 66% - kött 33%

11% nöt             - Rkb 0%    - kött 100%

11% kalkon        -  Rkb 50% -  Kött 50%

6% lax            - Rkb 0 % (om vi inte köper ibland) kött 100%

Så det är ju ganska jämt utdelat. Dock saknas ju fisken.. Och tänkte då köra lite fisk olja..

var då i barf butiken.. och frågade.. Hon sa att på min hund så skulle jag använda 1 liter olja på 1 månad som kostar 300kr… (det är en olja som har alla olika fisk oljor och inte bara lax då)

Och sen finns det ju dem billigare för 150 kr~ som bara har lax.. Räcker det igentligen inte bara med lax oljan? Står det på baksidan av oljan ungefär hur mycket jag ska ta eller får jag avgöra det själv?

Är det något mer av kosten jag saknar som jag måste tillsätta isf vad?

Har börjat prova ge honom t.ex en morot idag (för att se vad han tål och inte tål, då jag ej ska börja föräns ungefär 20 dagar när fodret är slut) Sen imorgon kyckling klubba, nästa dag lamm, nästa dag kiwi ETC ETC. Dock läser jag på så inget farligt är för hunden innan jag ger.

Men iallfall Om någon skulle kunna granska och påpeka denna kosten..

Lever har jag hört ska ligga på 10% av hela kosten. Dem dagarna kommer jag nog INTE blanda ut med grönsaker så det blir exakt 10% av kosten. Undrar då också är det okej att man enbart ger kyckling lever? Eller ska jag helst ge typ nöt också. Då det inte finns hos min barf affär. Så om jag måste ge nöt lever så ger jag det såklart. Hoppas det inte kostar över 50kr / kg på Maxi då.

Det är ganska mycket att svara på. Om ni orkar så hade jag blivit så himla tacksam! Visst schemat är omständigt men har planerat ALLT hur jag ska fixxa det. Då jag har beställt en våg, en kött såg för att få exakta mängden ben. Och ska köpa en frys. Men tror ni att en sån (liten frys som är under kylen) kan rymma 40-50kg kött?

Tack på förhand Andreas, Sara och Sino!

Skunken
2011-01-21 11:49
#22

Jag ger laxolja och inte fiskolja. Den innehåller både omega 3- och 6.

(Omega 9 finns det rikligt av i olivolja)

Dock vill jag bara höja en varnande finger angående Kronch som konserverar med propylgallat. Kända biverkningar är cancer, eksem, dermatit,fortplantningssvårigheter, leverskador och svåra allergiska reaktioner.

har sätt att BArf återförsäljare brukar sälja av detta märke.

Ville bara säga det för tror det finns fler här som känner som jag inför alla syntetiska antioxidationsmedel!!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Heffipeffi
2011-01-21 15:12
#23

#22 Är du säker på att de fortfarande har propylgallat i laxoljan? Jag har för mig jag hört att de tagit bort det, men är inte helt säker.

#21 Jag tycker ditt schema ser bra ut. Du kan tillsätta ägg också. Vill också säga, att det är inte så noga med proporionerna. Ger du lite mindre ben ena dagen, och lite mer den andra, gör det ingenting. Jag har utfodrat ungefär som du gör i flera år, dvs 50% RKB 50% kött poch 50% grönsaker. Det sista året har jag dock minskat ner på grönsakerna, eftersom det är svårt att få tag på så stora mängder till rimligt pris. Vissa dagar får de inga grönsaker alls, vissa dagar får de lite grann.

Något du ska tänka på när du börjar är att inte ge så många olika köttslag och grönsaker med en gång. Det gör inget om kosten blir lite obalanserad ett tag. Man brukar rekommendera att börja med kycklingben och vom. Ge det ett tag, sedan kan du testa med ngt annat kött, och om det går bra testar du med ngt annat. Sedan kan du börja blanda i grönsakerna.

Du har med lax på menyn en gång. Den dagen behöver du inte tillsätta ngn laxolja, däremot kan du ge laxolja de andra dagarna. Vad var det för olja de i Barfbutiken rekommenderade?

Sugiyama
2011-01-21 16:12
#24

Ursäkta sent svar angående levern. Vissa hundar blir dåliga i magen av lever och därför kan det vara bra att få in några andra köttslag innan du introducerar den. Och jag ger inte heller grönsaksmix. Mina hundar får knapra på en morot eller en bit vitkål emellanåt för att dom tycker det är gott. Ger man ett par äggulor i veckan och en bit lever så är man i hamn med vitaminerna. Äggvitor innehåller inga vitaminer eller näring mer än protein så den kan man slänga. Själv brukar jag micra den och ge till hundarna.

Heffipeffi
2011-01-21 21:28
#25

Och är man riktigt huslig, kan man spara äggvitorna och göra en sockerkaka :-)

Salzino
2011-01-21 21:33
#26

Har extremt mycket problem nu.. Antar att en sån vanlig liten frys på 85höjd, 60bred 60 djup har runt 100 liter. Men kommer ej kunna rymma 40kg kött/ben (antar jag)

Så funderar ju på Frysbox på samma mått. Då man kan packa den lättare och inga mellan rum mellan lådorna. Men svårt att hitta sådanna begagnade. Och en ny sådan kostar runt 3000. Har ej riktigt dom pengarna att lägga ut nu.

Ajja får leta vidare.. har 20 dagar på mig att hitta en frysbox iallfall.

Men ni tror inte en 85 hög, 60 djup, 60 bred frysskåp med 100 liter räcker för 40kg. För hittar jag ingen Frysbox på de måtten måste jag nästan ta en större frysbox.. Men den kommer enbart få plats i sovrummet.. Och det vill vi absolut inte ju..

Så vad har ni för uppfattning med ett Frysskåp på de måtten, Eller måste jag ha frysbox?

Katti
2011-01-21 23:50
#27

Varför måste du köpa så mycket på en gång? Allt behöver absolut inte köpas i BARF-butiken, om du nu har långt dit. Jag köper allt i vanliga mataffärer! Det har den stora fördelen att man inte behöver hamstra.

Jag tycker att du ska ta de 20 dagarna till att spana in utbudet. Sen kan du köpa det som inte finns i vanliga affärer i BARF-butiken.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Salzino
2011-01-22 00:40
#28

Alltså, Grisen, Kyckling och grönsaker kommer jag köpa i vanlig maxi affär. Resten lär jag nog nästan köpa hos barf affär.

Jag har ingen bil. Så därför ber jag en vänn till mig köra ut mig till maxi en gång i månaden och storhandla till mig själv + hunden, Sen köra ut till barf butiken och handla resterande.

Oavsett om det är lite billigare med det köttet t.ex så kommer jag nog köra samma schema endån. Schemat slutar på ungefär 1100-1300 kr i månaden. Så dem slantarna jag tjänar på att spana in utbudet kan jag nog skippa. för det handlar inte om mer än 100 kr då.

Men jag ska handla det jag ska handla på maxi nu (runt 20kg) så kommer jag se hur mycket 20kg fyller en frys. Jag har ju 1.5kg hela kycklingar som är till oss. Jag såg ju i lådan att jag max får plats 6 sådanna i ett fack. Då är dem också runda och lämnar mycket utrymme. Medans det köttet jag ska ha till hunden lägger jag i nya påsar och försöker pressa ihop dem så mycket som möjligt.

Tror du att det endån finns en möjlighet till det? Vill helst slippa slänga 5-10 kg kött haha :P. Kommer ta chansningen iallafall..

Det sjuka är att i klädkammaren som är sjukt stor finns det inget alls elutag. I källaren finns det inget el utag heller. Och i köket måste vi möblera om helt om vi ska ha den där.. Vi får nog ha den i sovrummet sålänge. Vågar inte riktigt borra hål i 2 väggar för att dra el till klädkammaren i och med det är en hyresrätt..

Vad hade ni valt? Sovrummet? borra 2 hål till klädkammaren eller möblerat om köket (vilket innebär att jag måste köpa nytt köks inredning)

Heffipeffi
2011-01-22 01:09
#29

Finns det möjlighet att ta ur korgarna ur frysskåpet? Då kanske du kan packa in lite mer?

När jag började med Barf, så var det endast katterna som utfodrades på detta vis. Då räckte det med frysfacket i kylen. Sen införskaffades en frysbox, och jag började med barf till mina tre stopra hundar. Efter ett tag kom jag på att om jag hade mer frysutrymme kunde jag köpa råvaror till ett mkt bättre pris, så i dag har jag en frysbox och två frysskåp.
Har hittat en hel del bra inköpskällor. Hundarnas barf går i dag på ca 5-700 kr/månad. När jag körde med torrfoder gick det åt tre säckar i månaden. Så jag kan nog säga att frysarna har betalt sig själva.

Kan du inte få in en skarvsladd till klädkammaren, så du kan ha frysen där? Tycker det verkar bättre än att ha den i sovrumet.

Salzino
2011-01-22 01:18
#30

Men..? jag betalar ju 800 kr i månaden på Royal Canin mat till hunden..

Nu när jag ska börja barfa kommer det stiga till 1000 kr på maten bara sen på tillskott o grejjer.. Och detta är en hund på 42kg som ska bli 50.

Ska liksom också köpa stor pack.. ska skriva vad jag ska köpa på en månad.. Kommer handla mer än hälften på maxi.

PÅ ICA MAXI

8kg kyckling ben

4kg gris ben (kan man handla gris ben med 50% ben 50% kött på maxi? Och är det dyrt isf?)

1kg gris kött

sen 7 kg grönsaker o grejjer.

I barf butiken

4kg lamm /vilt ben 39kr/kg

2 kg kalkon hals

1kg lamm/vilt kött

1kg kyckling hjärtan

1kg kalkon korv

1kg nöt vom

1kg nöt kött

4kg kyckling lever

1kg lax

Undrar då också. Finns det kyckling njure? Och samtidigt hos min barf butik finns det ej ox lever osv. Då jag vill använda något annat som njure etc. För att blanda ut det

Allt detta köttet + grönsakerna blir ungefär 1100 sen kommer det massa tillskott som fisk olja. Vet ej vilka mer tillskotter jag behöver än fisk olja dock..

Skunken
2011-01-22 01:23
#31

#23 Du har nog rätt, ser ut som om de tagit bort det. Sorry. :S

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Heffipeffi
2011-01-22 01:25
#32

#31 Nej, var inte "sorry" över att du hade fel :-)

Salzino
2011-01-22 01:29
#33

Heffi. Men min hund är ganska tålig det du sa innan att du körde ungefär som mig förut. Han äter ALLT och spyr inte ofta..

Jag köpte typ rökt stort vilt ben. Han åt upp den på ungefär 2minuter. Och sen någon timme senare spydde han. De där bitarna han bet var sylvassa också :S..

Vill helst prova kör direkt på.. Men kan du förklara för mig hur du bara går på 500-700 kr månad på hundarna. Vad är det för raser? Hur stora är dem. hur ser ditt mat upplägg ut? Om dagen. Hur mycket kg i månaden? För 1300 är ganska mycket. Då jag snart förlorar jobbet.

Bogart
2011-01-22 01:42
#34

Kycklingnjure finns, men de brukar sitta kvar i ryggen på kycklingen. Köper man kycklingklubbor så brukar en bit rygg hänga med och där brukar njuren sitta kvar. Även vissa kycklinglår har en bit rygg kvar. Skrov kan också ha njuren kvar, beror lite på hur det är styckat.

Ja, om man inte försöker hitta bra källor där man kan få köpa kött billigt om man köper mycket så blir det ofta dyrare. Man får söka lite för att hitta bra "dealer". Själv så anser jag dessutom att grönsaker bara är onödig utfyllnad, så man kan ju få ner priset lite om man väljer att utesluta dem, men det gör man ju som man vill.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Heffipeffi
2011-01-22 01:43
#35

Rökta ben är ju tillagade, så det var säkert därför det var vasst.

När jag började barfa, gick det på mkt mera, nu har jag hittat bra inköpskällor.

Jag köper kalkonskrov och halsar för 3 kr/kg. Just nu kan man köpa oxkross och en blandning ox/vom för 10 kr/kg från Nordic. (kostar 12kr/kg i normala fall)

Jag får slaktavfall från lamm, för ca 3-5 kr/kg.

I dag hittade jag hel kyckling för 19kr/kg. Jag hamstrade lite och skar bort filéerna till mig själv.

Hundarnas kost baseras alltså mest på kalkon, lamm och nöt. Ngn gång får de även grisrevben om jag hittar ngt med kort datum (halva priset)

Sammanlagt går det åt ca 2,5 kg/dag till hundarna. Jag har en schäferhane och en S:t Bernhardstik.

Grönsaker ger jag som sagt inte längre i så stor mängd, men kål och morötter kan man få ganska billigt. På sommaren samlar jag nässlor, maskrosblad och kirskål som jag torkar (i torktumlaren).

Salzino
2011-01-22 01:53
#36

Ojj va billigt.. jag betalar liksom ca 25kr /kg på mina kyckling klubbor, hals osv..

Men alltså gris ben eller kött på ica. Det är inte alls lika billgit som kyckling där va? För jag har liksom räknat in 4kg rkb på gris? Kostar det mer än 30kr kg?

För måste nästan då byta ut det mot något annat om det kostar mer än 35-40kr/kg..

Alltså grönsakerna har jag räknat på att det mesta kommer gå på 10-15kr/kg max…  MEN jill säger att man ska ha 50% gröna grönsaksblad.. Och där har jag kollat då.. alla gröna grönsaksblad är på över 30kr/kg hittar inte mycket under det priset..

Salzino
2011-01-22 02:01
#37

Du värkar kunna rätt mycket om barf. Beställer du maten från nordic? Och vad är frakten på isf? Kör dem hem det till dörren eller hur fungerar det?

Katti
2011-01-22 02:08
#38

Du ska veta att av de grönsaksbladen är säkert minst 80% (kanske 90%!) vatten! Resten är lite vitaminer som det finns minst lika gott om i ägg och lever! Fattar inte vad bladen ska vara bra för eller motsvara i en vild hunds/vargs kosthållning. Så skippa det är mitt tips. Vill hundarna äta blad/grönt så har de ju, liksom de vida djuren, chansen att göra det ute. I alla fall under sommarhalvåret. C-vitamin är väl det som inte finns i så stor utsträckning i animalier, men det är inget som hundar behöver. Faktum är att alla djur utom människor, apor och marsvin bildar c-vitamin själva!

Kycklingvingar brukar kosta lite drygt 20:-/kg. Coop har haft de billigaste jag sett här. De kostade 18:90/kg i tvåkilosförpackningar. Grisfötter och grisknorrar köper jag för 17:95 på CityGross.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
2011-01-22 02:13
#39

Sist jag köpte revben från gris, var det redan extrapris + 50% pga kort datum. Då passade jag på att köpa det som fanns. Annars är det dyrt att köpa kött på Ica.

Jag köper Nordic genom ett ombud som beställer en gång i månaden. Vi lämnar då våra beställningar till henne. Jag tropr att man kan beställa direkt från Nordic och att de leverar med frysbil, beroende på var man bor i landet. Gå in på deras hemsida och kolla!

Jag glömde skriva att jag köper lax från Nordic också för 10kr/kg. De här billiga varorna leveraras i en klump på antingen 10 eller 20 kg, så jag låter det tina lite grann, sen är det yxan som gäller innan jag fyser in det i lämpliga bitar.
Nordic har även ren oxvom, men det finns bara i korvar som då är dyrare.

Angående grönsakerna, så är det inte lätt att få ihop 50%gröna blad när man har stora hundar, och som du säger, så är det dyrt. På sommaren kan man ju plocka en hel del gratis. Förutom det jag skrev att jag samlar och torkar, så kan du plocka vinbärsblad, luzern mm. Der finns ju olika åsikter om man behöver ge grönsaker eller inte, så jag tar inte så hårt på mängden längre.

Om jag kan mkt om Barf, låter jag vara osagt. Men jag har barfat mina hundar i fyra år (tror jag), katterna i fem år, och de mår utmärkt! Fina i hull och pälsar. Fäller nästan ingenting och allmänt friska och välmående. Schäfern är 12 år, och de flesta tror att han är en unghund, så helt fel kan det i alla fall inte vara.

Bogart
2011-01-22 02:16
#40

Jag köper väldigt billiga fläskben på Maxi, men de är ganska konstigt skurna och har inte så mycket kött på. Det råder lite delade meningar om man ska utfodra med konstigt skurna ben eller inte. De är i alla fall väldigt billiga, endast 16 kr/kg här.

Kyckling för 25 kr/kg låter dyrt tycker jag, det går att hitta billigare. Vill du ha svenskt går det ofta att få hel fryst höna för 20 kr/kg. Det är heller inte ovanligt med färsk kyckling så som Heffipeffi nämnde.

Här på Willys så går det att köpa kycklingklubbor för 20 kr/kg, dock är den dansk.

Jag lägger sällan mer än 20 kr/kg för kyckling, de senaste dagarna har jag dock betalat typ 25 kr/kg för färsk hel kyckling, men det hör till ovanligheterna. Då tog jag benen till hunden, bröstfiléerna till mig själv och resten till katten.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Bogart
2011-01-22 02:19
#41

Glömde säga att jag har köpt kycklinglår på Willys nyligen, för ca 15 kr/kg, dock är de tyvärr mörade, vilket inte alla vill utfodra med. Även dessa är danska om jag inte minns fel.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Salzino
2011-01-22 03:03
#42

Vad är mörade? Alltså jämnför priserna lite med Barf butiken + vår lilla hemköps butik (som är dyrare än ica och citry gross) där kostade vingarna och klubborna 25 kr / kg..

Men Kvittar det om jag tar klubbor, vingar, halls eller hel kyckling är det EXAKT lika dana proteiner o grejjer? För hon i barf butiken säljer hals. Och jag vill ju ge så han får allt. Men räcker det inte typ igentligen med bara klubbor? Klubborna innehåller ungefär 50%kött o 50% ben? gör det något om det är lite skinn på klubborna?

Fläskbenen? Är de i frys disken? Står det bara "fläskben?" tänkte lamm då. Det är ju skit dyrt både i barf butik och Maxi antagligen. Hade man inte kunnat fråga slakteriet på maxi om de möjligtvis säljer rester? Och om de gör det. Vad skulle det då kunna vara för rester?

Tänkte då liksom.. Lamm ben.. Men de lär ju inte ha mer än 10-20% kött på dem ju?

Blir nog frysen imorgon sen ska jag till maxi och utforska kanske får se om jag hinner.

Salzino
2011-01-22 03:11
#43

Säger ifall man kan få köpa rester av saker.. Liksom ska jag säga ja.. jag vill ha 4kg lamm ben.. 3 kg bla bla bla 1kg de osv..

Om jag haft en riktigt stor frysbox hade jag inte brytt mig då hade jag köpt mat för 2 månader i olika mängder. Men iom vi har så liten plats så blir det väldigt svårt och får kosta lite mer… Vilket då är synd.

Ska ta hem min sambos pappa o fråga om han kan hjälpa oss med lite lösningar till frysen.. Vill inte ha den o sovrummet i flera månader.

Det att jag inte vill handla flera gånger under en månad är ju att när jag kör foder så handlar jag 2-6 säckar åt gången.. Och gillar att planera.

Jo vet ju att city gross är billigare med vissa saker, willys med vissa och maxi med vissa.. men har man bara buss eller vänner att fråga om de kan köra. Så handlar jag helst på 1 ställe..

Heffipeffi
2011-01-22 03:20
#44

#42

Det optimala är ju om du kan ge olika sorters ben, dvs både halsar, vingar och skrov. Kollade upp den en gång, och kycklinghals innehåller mer zink än övriga delar. Det fanns andra skillnader också, men kommer inte i håg det nu.

Salzino
2011-01-22 03:29
#45

Men finns det kyckling halsar på typ ica?

Hittade nu på nordic. Jag måste beställa i 16kg's omgångar. hade jag haft en frys som rymmde 100kg eller flera frysar hade jag gjort det. men omöjligt för mig att beställa i 16kg's omgångar haha..

Men Lamm/vilt benen kostar 39kr/kg det hade man kunnat minska på något vis, men går ju inte.. >,<

Heffipeffi
2011-01-22 03:36
#46

Jag köpte halsar av en återförsäljare för Jipotimas. Har inte hittat det i ngn matvaruaffär.
Nordics kartonger med 16 kg, tar inte stor plats. Är på jobbet nu, men kan mäta kartongerna när jag kommer hem om du vill. Tyvärr är det inte 16 kg förpackningarna som är så billiga. De kostar drygt 20 kr/kg om jag inte minns fel, fast det är ju ett ganska bra pris i alla fall. Jag kör nu med lådorna som innehåller "kött i klump".

Salzino
2011-01-22 03:45
#47

Priserna där är såklart billigare än hos vår barf butik. Men frågan var ju förut att jag köpte en frys som då var 85x60x60  eller ska köpa. Och Vet ej hur många Liter den har 90-100? Och då sa folk att de tvivlade på att det gick att få in 40kg mat i den.. Så därför blir det omöjlgit för mig att beställa 16kg. För då hade jag beställt 16kg av varje kött dem hade. Vilket hade varit skitbra att ha i en frysbox. Sedan ha en frys till att ha som "färdiga dags portioner"

Så det blir väll det enda jag kan göra är ju då maxi och barf butiken. Blir väll kycklingen och grisen och grönsakerna på maxi sen resten i barf butiken. typ.

Jag ska väll vara noga med att ge han svensk kyckling?

Har hört att Tyskarnas grisar har jätte mycket problem just nu och är jätte dåliga och sverige kommer få in deras grisar. Ska jag köpa svensk gris också?

Heffipeffi
2011-01-22 03:53
#48

Jag tror säkert att du får in 16 kg av både lax, vom och ox i din frys. Tar du ur korvarna ur fp, så tar det ännn mindre plats. Det blir värre att få plats med spretiga ben.

Visst är det bästa om man kan köpa svenskt kött. Fast både danskar och tyskar barfar sina hundar, och de köper säkert inte svenskt kött.

Men nu var det väl ngt om tyskt kött och MRSA???
Jag har svårt att tro att Sverige tar in kött som används som människoföda som kan tänkas vara smittat med MRSA. Däremot tror jag inte det är otroligt att sånt kött kan säljas till tillverkare av köttmjöl, som sedan används till torrfoder.

Annons:
Salzino
2011-01-22 04:01
#49

Ja men det är ju just det. Jag behöver ju både plats för 4 kg lamm ben, 4kg gris ben, 8 kg kyckling ben.. Så det är ju det som är problemet :P

Längtar tills vi flyttar till en större lägenhet eller hus. Så man verkligen kan göra detta rätt.. FATTAR INTE varför det inte finns ett el utag i källaren.. hade köpt sån 250L frys direkt dÅ! DIREKT. Som du sa vi hade tjänat in det..

Föresten jag ska köpa en begagnad frys för typ 700 kr imorgon då..

Vad tror du den drar i månaden extra? inte typ 50-100 kr väll?

Har elräkning på runt 300 kr ( månaden) just nu.

Bogart
2011-01-22 04:09
#50

Mörade är när det är en salt- och sockerlösning tillsatt i kycklingen. Det är ganska vanligt att klubbor, bröstfiléer och lår är mörade. Mindre delar brukar inte vara det, och sällan hel kyckling. Jag vill minnas att Eldorados billiga kycklingklubbor faktiskt inte är mörade, vilket inte är helt vanligt.

Fläskbenen finns i köttdisken hos Maxi i min stad. Finns även spillbitar som har lite ven och mer kött, det är spill från kotlett och karré, brukar kosta 30 kr/kg.

Jag skulle INTE ge så små bitar som vingar och halsar till en rottweiler. Jag skulle inte ge något mindre än en kyckling klubba. Man vill att hunden ska tugga! Små bitar kan hunden svälja hela, det vill man inte.

Lamm har jag köpt fryst från Sydamerika några gånger, men tyvärr är det småbitar och de är inte så lämpliga för stora hundar. Brukar väl kosta 35 kr/kg när det är extrapris.

Klart du kan minska på de dyrare benen! Det finns många som i princip bara ger RKB i form av kyckling och ger stora variation på muskelköttet istället. För mindre djur har man ju ofta inget annat val då många andra ben är för stora för dem att äta.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Heffipeffi
2011-01-22 04:20
#51

Har väldigt dålig koll på hur mkt frysen tar. (Kanske tur, det)

Som Bogart skriver, så kan du ju ge variation på köttet i stället för på benen.
Visst skulle det bästa vara, att ge även ben från olika djur. Hela köttstycken i stället för finfördelat kött i korvar. Men var får man tag på det, och vad skulle det kosta,

Jag tror att även om man inte ger det absolut optimala i ben och köttväg, sålir det ändå mkt bättre än om du skulle ge torrfoder.

Sen kan man ju fundera över hur stor variation det är i vilda djurs föda. Jag kan tänka mig att om en varg hittar ett ställe där den får tag på höns väldigt enkelt, så kommer den att äta i stort sett bara höns, så länge det finns några kvar.

Salzino
2011-01-22 04:44
#52

#40 skrev du att du betalade för 16kr / kg nu 30kr /kg blev ganska glad när du skrev 16kr /kg för gris ben. Då jag tänkte ja!! det kanske finns för 20kr/kg på ica! :P

Men som sagt. Är det okej att jag köper kyckling,gris osv från andra länder än sverige?

Och det med gris köttet är infekterad i tyskland och att 1/3 av grisen kommer därifrån. Ska jag undvika att köpa tysk gris isf?

Lamm benen hos min barf butik sa hon var "väldigt köttiga" när jag kollar på dem är det typ 20% kött max typ haha. Så jag tänkte jag ska ju ge rkb frukost.. 50/50 då.. Så om det är typ 20-30% kan jag typ lägga lite extra lamm korv och lite mindre ben så det blir ungefär 50%? till frukost. Typ jag ger han först det köttiga sen ger jag benen så det inte kladdar ihop sig med korven.

Hur äter era hundar ben? (om dem äter) Blir det massa kladd?

Bogart
2011-01-22 05:14
#53

#52 Fläskben och spillbitar är inte samma sak på Maxi här, spillbitarna har mer kött och är dyrare.

Jag köper kött från andra länder, det får man avgöra själv hur man vill göra. Att hålla sig borta från tyskt kött är väl dock ganska klokt att göra just nu.

Hallå, du kan ju helt enkelt låta det vara 20% kött de gångerna! Visst kan du lägga till muskelkött till det, men varför? Passa på att ge sånt som en del hundar kan bli lite dåliga i magen av den dagen, så som lever, njure och hjärta.

Det blir en del kladd när min hund äter, men inte jättemycket. Jag brukar låta honom äta på en handduk som jag sedan viker ihop och använder ganska länge innan jag tvättar den.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Salzino
2011-01-22 05:25
#54

Vill ha min frys nu! och åka ut och shoppa mat nu! Denna månaden ska jag iallafall prova mitt schema. har jag redan köpt maten och förberett den i portioner tills jag fått hem jills bok så kommer jag ej ändra maten.. Får jag hem boken innan jag köper maten kommer det nog bli stora förändringar. Iom jag är ganska petig..

Som sagt ni har ju säkert läst mitt andra schema.. Tillskott är fisk olja.. Något mer hunden skulle behöva?

Salzino
2011-01-23 07:13
#55

PÅ en hund nu och inte katt..detta schemat jag gjort för hunden.. har bara 5% hjärta är det okej? Det gör väll inte så mycket? Vill helst inteplanera om mitt schema :/ :P

Annons:
Salzino
2011-01-23 07:31
#56

Ok.. köper 36kg kött,rkb,grönsaker till hunden. Vilket 35.1kg kommer jag använda på 30dagar. Vilket är perfekt planerat :D

Katten blir 11 kg kött vilket 3kg.. :P men räcker nästan 3månader. Dock läser jag resterna i ett litet hörn till nästa månads planering :P

Upp till toppen
Annons: