Frys 40 kg mat?
Tror ni att jag får plats med 40kg kött,ben, grönsaker i frysen?
Är en sån liten, lite större tror jag men inte mycket.
80 hög, 55 bred, 60 djup.
Kollade på sånna nya och som är typ dubbelt så hög. de rymmer runt 200-210 liter. Så denna lär väll rymma runt 100.
Tror ni 40kg går in där? Då jag ska handla frysen idag.. Och ta en dag o handla 40 kg mat.. Då måste jag ju veta om det går in 40 kg där.. Om inte kommer mitt "mat fördelnings schema" bli extremt jobbigt…
Haha hitta inget el utag i källaren. Inget i garderoben.. Vårt sovrum är jätte stort och ganska tomt. Funderar nästan på att sätta in den där.. Men sambon kommer slå ihjäl mig då.. (lägenhet)
Tycker att det borde gå. Men det beror ju förstås på vad det är du köper för ngt. Är det tex kalkonskrov, som väger två kg styck, så tror jag inte du får plats med 20 sådana.Däremot om det är kött i "korvar, så går det bra. 40 kg kycklingvingar borde inte heller vara ngt problem.

Allt jag köper klipper jag och styckar på en gång och packar i portionsförpackningar. En bra köttsekatör, fryspåsar, diskhandskar och stort tålamod så kan man få in massor i frysen. Klippt mat tar mkt mindre plats.
Jag packar mina som skivat bröd i påse. Häller i önskad mängd, plattar till det så det blir en fyrkant, och pressar alla på rad och knögglar in.
Jag har nog bilder om ngn vill se?
Ja linka du bilder. Jag ska göra ungefär likadant. Köpa 37kg mat (till hunden) av 37kg ska han ha 35.1kg. Så jag ska också göra som dig. Stycka, packa exakt och mixtra grönsaker.. OCh sedan frysa in allt och lägga in köttet smart i kylen. Så jag inte behöver gräva efter "4:e dagens lammben"
Har hittat en kyl som rymmer mycket mer. Så frysen är FIXAD!! :D
Dock behöver jag hjälp med grönsaker.. Om jag mixxar grönsaker.. BEhöver jag inte förvälla NÅGRA grönsaker alls då? Så som broccoli osv?
Måste lära mig lite mer om grönsaker nu, Då jag mest varit insatt på kött och ben

Om du vill ge grönsaker så är det bla annat sparris och spenat som man ska förvälla.
Broccoli vet jag faktiskt inte…
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
För när jag går till maxi kommer jag ju nu i veckan köpa runt 7 kg grönsaker.. Och göra Grönsaks röran.. kommer ta ALLA möjliga sorters grönsaker, frukter..
Frukten ska helst vara lite "övermogen" ?
Och i grönsaks röran kan det vara 50% grönsaker och 50% frukt? Eller helst lite mer grönsaker?
Har kollat på jill's sida vad för grönsaker som är passande för en hunds måltid. Jag undrar då ska jag enbart följa den? Vet någon om det finns någon sida där jag hitta fler olika grönsaker som är bra för hunden?

Jag ger väldigt lite frukt. När man ger grönsaksröra ska största delen av röran bestå av grönsaker med gröna blad.
TEx. Kirs, klöver, sallad, maskrosblad, osvosv.
Men beroende på vad man har hemma så får man ju anpassa sig lite.
Utav mkt frukt blir man lätt lite bösig i magen o rinnig, både hundar och människor :D
www.sweetolga.blogg.se

Du kan ju fråga på Maxi om de har lite övermogen frukt och grönsaker som de annars skulle slänga som du kan få köpa billigt.
Frukt vet jag i och för sig inte om jag ens skulle ha med, då det är i princip bara socker. Då är bär ett bättre alternativ. Fast kan du få billig/gratis övermogen frukt så skulle jag helt klart tagit det.
(Nu ger jag inget grönt, men om jag skulle ge det…)
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Okej.. Hrm kanske bara ska ta 1kg frukt då av 7kg? Så får han ju is ig en liten del av dem vitaminerna :P. Måste skriva upp olika "gröna blad" hunden kan äta. Då han ska få 3.5kg av det Innan jag går till maxi så jag vet vad som är billigast av vad.
Men vi säger såhär att typ roman sallad är MYCKET billigare än Selleri? Dem typ gröna bladen har de "samma" vitaminer med varandra eller olika mycket? Ska jag helst blanda de gröna bladen också? typ ha helst 2 olika sorter gröna blad under 1 månad? (3.5kg)
Tänkte också ska ju ha en ben såg.. Kan man använda en sånn såg som man sågar "metall" med? Jag menar metall är ju mycket hårdare än ben.. Menar då så inte typ det kommer järn flisar på köttet från sågen. Vad tror ni?

Tänker sällan på vilka gröna blad jag använder.
Köper det som är billigt och plockar mycket ute. köper lite olika sallader när den ena tar slut.
En vecka kanske det är romansallad nästa kanske det mest är maskrosblad. det blir som det blir.
Har aldrig flera typer av sallader hemma eftersom de skulle bli dåliga innan min lilla hund åt upp det. Ge det du kommer över till ett bra pris, komemr du över en typ av gröna blad ge det, kommer du över 10 olika typer ge av det.
Får du tag på romansallad till ett bra pris så ge det istället för selleri.
Köper ibland också grönsaker på påse (frysta) eftersom man kan variera lite mer utan att det blir dåligt men din äter ju lite mer ;)
www.sweetolga.blogg.se
Alltså har ju hört att vitaminer försvinner från grönsaker när man fryser det.. men blir så svårt att undvika för mig.. Är det okej ifall jag fryser grönsakerna? nu när jag endån ger 20% grönsaker? Det är väll inte för mycket som försvinner?
Kommer skriva här vad jag köpte för sallader sen. Så kan ni kanske hjälpa mig granska vad som behövs göras med dem :) ska nog dit imorgon om jag har tid

Vill du frysa så gör det. Klart det är bättre med färskt men det är ju häller inte helt värdelöst när det varit fryst. ;)
Man måste ju anpassa lite efter sin egen förmåga och förutsättningar också :D
www.sweetolga.blogg.se
Undra också då. I min barf butik finns enbart Kyckling lever.. Fick ju rådet att ta lite olika sorters.. Antigen Njure eller annan sorts Kött lever..
Men finns det möjligtvis på ICA eller något? Vill helst inte att det ska kosta över 35kr/kg..
Och om det inte finns Går det bra utan att ge njure eller annan sorts kött lever? Han mår inte dåligt utav det?

Jag har mycket svårt att se nyttan av grönsaker, som är mest vatten med lite vitaminer och mineraler i. När de har varit frysta försvinner dessutom en del av vitaminerna. Här är enligt Min Mat innehållet i 100 gram fryst grön/röd paprika (som anses som en mycket nyttig grönsak):
Per
100Gram
Energi kcal:
26,00
Energi kJ:
107,00
Proteiner:
1,00
Fiber:
3,00
Kolhydrater:
3,00
Vatten:
92,00
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
0,40
Kolesterol:
0,00
E-mättade:
0,00
Mättade:
0,10
F-mättade:
0,20
Vitaminer:
A:
0,00
B1:
0,10
B2:
0,10
B3:
1,50
B6:
0,10
B9:
14,00
B12:
0,00
C:
100,00
D:
0,00
E:
1,70
Mineraler:
Fosfor:
10,00
Järn:
0,50
Kalcium:
30,00
Kalium:
91,00
Magnesium:
8,00
Natrium:
65,00
Selen:
0,50
Zink:
0,10
Jämför det med 100 gram ägg (d v s knappt 2 ägg) utan skal:
Energi kcal:
282,00
Energi kJ:
1176,00
Proteiner:
25,20
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,00
Vatten:
152,80
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
20,20
Kolesterol:
834,00
E-mättade:
9,00
Mättade:
5,60
F-mättade:
2,40
Vitaminer:
A:
408,00
B1:
0,20
B2:
0,90
B3:
0,00
B6:
0,20
B9:
80,00
B12:
2,90
C:
0,00
D:
2,80
E:
3,60
Mineraler:
Fosfor:
400,00
Järn:
3,80
Kalcium:
100,00
Kalium:
252,00
Magnesium:
26,00
Natrium:
264,00
Selen:
48,00
Zink:
0,60
Och slutligen 100 gram rå lever:
Energi kcal:
211,00
Energi kJ:
881,00
Proteiner:
13,00
Fiber:
0,60
Kolhydrater:
7,00
Vatten:
63,00
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
14,50
Kolesterol:
175,00
E-mättade:
6,30
Mättade:
5,40
F-mättade:
2,10
Vitaminer:
A:
5400,00
B1:
0,40
B2:
0,20
B3:
7,20
B6:
0,60
B9:
114,00
B12:
31,00
C:
0,00
D:
0,50
E:
0,40
Mineraler:
Fosfor:
215,00
Järn:
8,60
Kalcium:
4,00
Kalium:
33,00
Magnesium:
16,00
Natrium:
375,00
Selen:
15,40
Zink:
3,30
Det enda som ingår i paprikan som hunden inte får i sig i större mängder via ägg och lever är C-vitamin. Det är inget som hundar behöver, men vill man är det ju både lätt och billigt att ge lite som tillskott någon dag i veckan. C-vitaminer är vattenlösliga och det kroppen inte vill ha kissar man ut.
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Ja den disskussionen verkar aldrig ta slut.
Vissa ger inte grönsaker, de är jättenöjda med det.
Andra ger grönsaker och är jättenöjda med det. Det beror helt på vad man tror på, precis som när det gäller att välja mellan BARF eller torrfoder.
Jag tror att grönsaker endast gör nytta och ser ingen anledningen till att utesluta det. Jag är av tron att gröna växter (andra med förståss) är välgörande för kroppen, precis som hos människor.
Vegitabilier ger basiska reaktioner i kroppen ocj hjälper att stabilisera kroppens buffertsystem.
Skulle jag väla mellan kött och grönsaker, visst skulle jag välja kött.
Men tror endå att det är nyttigt med en viss mängd grönt.
Jag tror att vilda hundar/vargar äter en hel del grönt, bla avföring, tarminnehåll/maginnehåll, bär osv
När en hund fäller en hare under goda årstider innehåller den ju en väldigt stor andel grönt och jag är av tron att hunden äter upp detta, spjälkat och klart för hunden att kunna ta upp. När hundar äter gräs ute (ospjälkat) tenderar de ju att bajsa gräs sedan vilket betyder att det inte gjorde nytta, men mixar man ser man att det inte kommer ut mix utan bajs vilket enligt mig betyder att hunden kunde bryta ner och tillgodogöra sig mixen.
Men som jag sa vet jag att det är många som inte ger grönsaker av andra anledningar och jag tycker att de är helt berättigade att göra så. Ger man inte torrfoder så känns grönsaksdisskusionen rätt lam.
Tycker det är en liten bagatell och jag tänker inte sätta mig i en disskussion med de som valt att göra på detta viset för att få dem att börja ge grönsaker. Det enda jag vill är att de som valt detta andra sätt ska kunna berättiga mig att göra så som jag tror utan att försöka få mig att gå över till grönsakfitt för att det är SÅÅ mycket bättre.
Det är lite tråkigt (tycker jag) att man skall haka upp sig på denna fråga så fort det blir tal om grönsaker. Så fort denna disskusion kommer upp verkar den bli ganska trångsynt, få verkar förstå varför dena ena gör som den gör och den andra inte.
Tror inget av det behöver vara rätt eller fel, det är en smaksak vad man tror på.
Medans jag inte kan tänka mig att utesluta grönt kan inte ngn annan tänka sig att ge det. Så är det! Hundarna äter BARF! Kan det bli bättre än så??
Aja hoppas ngn förstår hur jag tänker ;)
www.sweetolga.blogg.se

Eftersom TS har uttryckt att hon tycker att det blir dyrt och barfa så tycker jag verkligen att det är vettigt att lägga fram lite fakta så som Katti gör, så TS själv kan avgöra om hon verkligen vill lägga pengar på grönsaker. Själv så anser jag ju att det bara är en onödig extrakostnad (vilket jag vet att inte alla gör), men jag tror knappast att det skadar med en liten mängd väl valda vegetabilier. Jag uppmuntrar folk till att själv läsa så mycket de bara kan och sedan bilda sig sin egen uppfattning!
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Jag tror inte att så mkt vitaminer försvinner när man fryser grönsaker, Då skulle det ju vara helst värdelöst attt köpa de frysta grönsakerna som finns i affären till oss människor också.
Däremot tror jag att det är viktigt att du fryser ner grönsaksröran så snabbt som möjligt.
Nöt och grislever, brukar finnas på ICA.

Tack Bogart, det var precis av den anledningen jag skrev som jag gjorde. Och att TS tänker köpa 7 kg grönsaker att frysa när storleken på frysen är ett problem. Jag tror inte heller att grönsaker gör någon skada (frukt däremot skulle jag aldrig ge då det består till stor del av korta sockerkedjor som orsakar en snabb blodsockerhöjning, insulinpåslag och sedan en blodsockerdipp).
Reagerar på meningen i #15 "När en hund fäller en hare under goda årstider innehåller den ju en väldigt stor andel grönt". Jag kan svära på att maginnehållet inte väger mer än max någon eller några procent av harens vikt. Likadant är det med de stora djuren som älg, rådjur och hjortar.
#18 Mina hundar hittade bl a magsäck från ett rådjur i skogen.Magsäcken var full med grön gegga.
Om geggan bestod av endast vegetabiler eller om vegetabilierna hade färgat av sig på övrigt maginnehåll låter jag vara osagt.

Vad skulle övrigt maginnehåll bestå av förutom grönsaker och saltsyra???
Kaniner, rådjur, älgar och andra växtätande djur äter ju jämt, så fort de har tillfälle. Så det fylls nog på med en hel del!
De är ju byggda för att ständigt äta och tugga, så fort de inte parar sig, eller föder, eller jagas ja ni fattar vad jag menar ;)
www.sweetolga.blogg.se

De bajsar också jämt, tro mig!
Vad jag menar är att maginnehållet utgör en mycket liten del av djurets totala vikt. Äter en hund en hel hare så får den kanske i sig 1% vegetabilier via djurets magsäcksinnehåll. Detta tror jag är otroligt nyttigt, men inte i första hand för att det är just vegetabilier utan för att de innehåller nyttiga tarmbakterier och enzymer. Det har vi väldigt svårt att efterlikna om vi inte utfodrar med magar (som säkert helst inte ska ha varit frysta).

Vegetabiler ska det självklart stå och inte grönsaker.
www.sweetolga.blogg.se
#20 Nej, vad skulle övrig maginnehåll vara?
I alla fall så var det säker flera liter maginnehåll, som mina hundar smaskade i sig.

Det övriga är nog vatten skulle jag tro!
Frysen är nog inte mycket problem nu. Iom jag fick tag på en frys som är 125x60x65 Så det är ju mellan en liten frys och en stor frys. Borde kunna innehålla 40kg mat utan problem nu =)