Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 5300 ggr
[Neko]
2011-01-16 01:02

Fet mat

Jag vet att det varit en tråd om köttslag som är extra feta och andra tips för att få upp vikten på djuren som har lätt att tappa i vikt, men jag hittar den inte Obestämd

Tycker inte min afghan går upp i vikt, och mer mat kan jag inte ge honom. Han ligger på ca 30kg, och jag vill ha upp honom lite mer i vikt. Men mer än 900g om dagen kan han inte äta (han vill oftast inte äta mer än det heller), då blir magen dålig.

Annons:
Heffipeffi
2011-01-16 03:07
#1

Vom är inte fett, däremot så verkar det som att hundarna tillgodogör sig det väldigt bra. Min schäfer, som är svårt att få att hålla vikten (för smal) går upp i vikt av vom. Så försök med att ge mkt vom.

Heffipeffi
2011-01-16 03:08
#2

Du kan också lägga i en näve havregryn, om du inte har ngt emot att ge spannmål. Det rådet fick jag av Klass innan jag började utfodra en BARF,

Katti
2011-01-16 12:08
#3

Kolhydrater är mitt tips också. Det behövs helt enkelt för att man (även hundar!) ska kunna lagra fett. Björnen t ex lägger på sig ett ordentligt fettlager på hösten genom att äta bär! Jag skulle hellre ge kolhydrater i form av t ex morötter och kanske även frukt och bär än spannmål. I ovanjordsgrönsaker finns det däremot mycket lite kolhydrater.

Man har kunnat konstatera att t ex lejon inte kan bli feta på naturlig mat, d v s kött, i vilken mängd det än serveras. Om man däremot ger annat än kött blir de snabbt både feta och loja (har ingen källa tillgänglig tyvärr, men det går säkert att googla).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Neko]
2011-01-16 13:29
#4

Han är ju petigast än petigast min pojk, havregryn/grönsaker/frukt och allt annat som inte är kött vägrar han äta och svälter hellre i flera dagar i streck.

Jag får testa att ge mycket vom. Funderar på ister också, rent fett borde de väl lägga på sig av?

Silvestris
2011-01-16 13:35
#5

#4

Förr eller senare fettar de ju upp sig av fett också. Det är enkel matematik: får hunden i sig mer energi än den gör av med kommer den lagras som fett. Får du inte i hunden kolhydrater ska fett funka, men det kan ju vara så att hunden inte heller tolererar den fetthalt som skulle krävas. Det är inte alls säkert att maten kommer vara smaklig när den är riktigt fet.

Men prova går ju och färskt ister är antagligen det bästa rena fettet du kan komplettera med.

Katti
2011-01-16 13:55
#6

Det där med kalorier in och ut är en helt och hållet matematisk konstruktion. Vi fungerar olika. Vissa går upp på minimalt med energi (jag och min äldsta hund är exempel på det), medan andra kan äta hur mycket som helst utan att lägga på sig ett gram. Jag känner en person som fullkomligt vräker i sig skräpmat och chip/ostbågar, men hon är smal som en sticka (nej, hon motionerar inte!). Vet flera som äter helt emot alla råd och ändå är hur smala som helst.

Hur tunn är din hund? Kanske har den sin idealvikt. Det finns ju ett stort spann för vad som är normalt. Min mamma är enligt BMI närmast undernärd, men går hon upp så mår hon inte bra. Det är så just hennes kropp ska se ut!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[Neko]
2011-01-16 13:58
#7

Jag får testa, han är lite känslig mot för mycket fett. Får börja med lite och öka efter hand. Även lite kanske gör nytta, så han iaf inte är riktigt lika mager som nu.

Han kanske får i sig havregryn om jag lägger dem i vomen ett tag, så de suger åt sig vomsaft ;)

chapp
2011-01-16 16:18
#8

Ett tips, kanske inte helt och hållet barf: koka morötter eller potatis eller annan rotfrukt. Blanda med ägg. Ge antingen rått eller uppstekt. Min hund äter endast grönsaker eller rotsaker på detta sätt. Rotsaker innehåller ju en hel del kolhydrater och bör vara lite fettbildande.

Silvestris
2011-01-16 18:07
#9

#6

 Nej, det är inte helt och hållet en matematisk konstruktion. Det är grundläggande fysiklag. Ingen kan inta hur mycket energi som helst utan att bli fet. Däremot har man olika ämnesomsättning och bränner olika mycket energi, men alla kan bli feta.

Jag är en sådan som kan "äta hur mycket som helst" utan att gå  upp i vikt, men sanningen är ju att jag äter inte hur mycket som helst. Jag slutar äta när jag blir mätt. Jag har antagligen något högre grundämnesomsättning än många andra, men även jag kan bli fet. Det krävs bara lite mer arbete.

Katti
2011-01-16 20:48
#10

Fysik ja. Kalori-tesen utgår från att en levande varelse fungerar på samma sätt som en förbränningsmotor. Den utgår också från att en kalori alltid har samma energi-värde, d v s oavsett om den kommer från fett, protein, kolhydrater eller alkohol.

Om vi åter igen jämför med en motor så fungerar den inte likadant om vi häller i bensin, diesel, metanol eller fotogen innan vi startar motorn. Alla dessa har högt energivärde, men motorn kommer inte att uppföra sig på samma sätt oavsett vad vi stoppar i. Och vår kropp, eller vilken kropp som helst, är långt mer komplicerad än en förbränningsmotor.

Här är en lite längre förklaring: http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=6f68f7f6-5383-48af-85cf-2857a866a5f1

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Silvestris
2011-01-16 21:51
#11

Nej, ingen skulle påstå att biologiska kroppar funkar likadant som en förbränningsmotor. Det finns många variabler i kroppen som påverkar kroppens förmåga att tillgodogöra sig den energi som tillförs och ingen som kan någonting om näringsfysiologi säger annat. Men energi som tillförs kroppen och tas upp av tarmen måste förbrukas eller lagras.

Kalori är en energienhet och ja, en kalori är alltid en kalori. I vilket läge skulle du säga att en kalori är någonting annat än en kalori?

[Neko]
2011-01-16 22:28
#12

#6 Sin idealvikt har han inte, annars skulle jag inte vilja ha upp honom i vikt. Vinthundar ska vara tunna, men jag vill gärna känna ett litet fettlager över revbenen.

#8 Tyvärr skulle inte min hund äta det :/

Katti
2011-01-16 22:58
#13

#11, jag har aldrig påstått att en kalori inte alltid är en kalori. Men däremot att en kalori inte alltid har samma energivärde (i kroppen skulle jag ha lagt till också). Hade man ansett att det inte spelade någon roll vad vi äter utan bara antalet kalorier så hade inte sport-utövare laddat med kolhydrater före träning och tävling och man hade inte rekommenderats protein efter styrketräning till exempel.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
HannaM
2011-01-17 11:29
#14

Ibland kan man köpa rent fett från slaktare eller i saluhall. I stockholm brukar man kunna få tag på kycklingskinn. Det är fett och gott.

Linnea
2011-01-18 11:06
#15

Olja i maten har hjälpt många.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

HannaM
2011-01-18 21:07
#16

Justja, ister går att köpa i matbutiker. Kan man ju alltid slänga i en klick.

Lusthan
2011-01-19 19:04
#17

Jag antar att det inte är typ bacon vi pratar om när vi pratar om ister? Kan katter som är jättesmala äta ister? Jag har en som verkligen behöver gå upp i vikt men hon äter inte mycket så det är svårt att få henne att gå upp. Just nu får jag mata henne med sked för att hon ska äta mer än hon brukar göra…

chapp
2011-01-19 21:00
#18

Blodpudding? Inte helt och hållet barf det heller, men ett bra sätt att gå upp en aning i vikt (fråga min gamla hund om det!).

Katti
2011-01-19 22:33
#19

Tror jag det, det är ju en hel del kolhydrater i blodpudding (till och med socker)! Och en massa nyttigheter, så det är faktiskt ingen dålig idé alls Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lusthan
2011-01-20 00:07
#20

Ja blodpudding skulle man ju kunna testa på smalisen. Nu är det en katt jag har men går det i så är det väl inte fel…

Annons:
Katti
2011-01-20 00:54
#21

Jag hade en otroligt kräsen katt en gång. Hon åt inget utom en viss sorts torrfoder. Och blodpudding!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lusthan
2011-01-20 07:47
#22

Min är inte kräsen dock bara otroligt liten i maten. Hon äter lite grann, tittar på de andra och går därifrån… :) Men blodpudding skulle man ju faktiskt kunna testa. Måste ju vara bra med järn i det. :)

[Neko]
2011-01-20 16:28
#23

tack för alla tips, det är ibland väldiga åsikter om maten går att äta eller ej. ister ska jag absolut testa, det är så pass fett att det borde räcka med att blanda i små bitar i maten för att få upp honom i vikt. Jag hoppas han inte tycker det är bland det vidrigaste jag lagt i maten. När jag försökte med pasta åt han noga runt varje pastabit haha!

Katti
2011-01-20 16:36
#24

Jag tror att du har mer att vinna på att hitta mat som han tycker om än att jobba för att få i honom så mycket fett som möjligt. Det är som sagt inte fett som gör att man bygger fett utan kolhydrater! Detta beror på att inlagringen av fett förutsätter insulin som bildas när blodsockret höjs, vilket det gör av kolhydrater. Fett och kolhydrater i samma måltid är bra för det.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

HannaM
2011-01-20 17:14
#25

#24 Fast det är möjligt att få upp i vikt via fett. Åtminstone fungerade det på gammelskruttillern vi hade förut.

Katti
2011-01-20 18:00
#26

Ja,normalisera vikten kan man göra. Så är någon tunn kan den gå upp i vikt på fett och protein. Och det är väl i och för sig fallet med TS hund. Men kolhydrater underlättar även den processen, så är man angelägen finns det ju all anledning att ta hjälp av lite kolisar!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Neko]
2011-01-22 19:05
#27

#24 Jag har hunden som ena dagen älskar tex vom och andra dagen vägrar äta det, så att hitta mat som han tycker om kan som sagt vara lite knepigt. Det skulle självklart vara lättare att ge kolhydrater om hundskrället skulle äta det, istället för att vägra äta hela portionen mat.

Annons:
Lusthan
2011-01-22 20:45
#28

Jag har köpt blodpudding men min donna vägrar. Tur att det är billigt. Någon annan av katterna behöver gå upp i vikt utan snarare tvärtom så det är ju inte aktuellt att ge det till de. Kanske kan jag få i sonen lite. Ska truga lite till med Svea (katten) och se vad som händer. Nu har jag blandat det med blötmat…

Upp till toppen
Annons: