Basera kosten på kycklingvingar till hund?
Jag vill prova att barfa min lilla hund och undrar om jag kan basera kosten på kycklingvingar?
Då behöver jag tillsätta lever 1-2ggr i veckan har jag förstått, är det så att jag kan ge köttbitar dessutom?
30% ben i kycklingvingar har jag för mig sen tidigare?
Känns svårt att ge bitar av alla ingredienser istället för en röra….
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Som jag lärt mig, och som jag gör, ska kosten baseras på minst tre olika proteiner per period (7-10 dagar) och varav minst ett av dessa proteiner ska vara rött.
Kycking innehåller ju inte lika mycket järn osc, men man kanske kan tillsätta blodpulver???
Sedan finns det ju förståss lika många sätt att BARFa som det finns Barfare :D Har läst att andra på forumet nästan bara ger kyckling men det får de uttala sig om eftersom jag inte vet hur det fungerar :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Jag tänkte ge nöt- och fläskkött i bitar oxå, så då får jag ju med fler proteinkällor isf

Ja precis, det brukar vara de tre som är lättast att få tag på till ett rimligt pris om man inte har folk omkring som jagar/föder upp eller ngn barförsäljare. ;)
Jag började med just dom innan jag fick tag på massa lamm och hjort med ;D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Och det här med mängd?
På katt säger man ju ca 3% av kroppsvikten, är det samma för hund som utgångspunkt?
3kg hund ger isf 300gr mat om dagen

Ja, klart att du kan basera det på kycklingvingar, bara du också ger rött kött. Många baserar maten på kyckling.
Börja med att utgå från 2%, vilket bör bli 60 gr för din hund, vet inte hur du räknade där. 300 gr är mer än vad min hund på 9-10 kg får.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

haha snacka om att jag räknade fel

Jag baserar på kycklingvingar, slänger in vanligt kött eller inälvsmat ibland. Plus rester.
Man märker på bajset om hunden får för mycket mat, det blir flytande/löst.
Va? Är inte det att du kör typ för lite ben? Om den blir löst? Så ens hunds bajs blir flytande om man ger för MYCKET mat?

Det är vad folk här har sagt och jag tror det stämmer, det stämmer på min valp. Men kanske gäller det bara valpar förresten? Någon klok person som vet, sajtvärden kanske??
Det hära med barf är så nytt. Inte många kan det till hundra procent. Plus det är så olika från hund till hund. men någon riktig kunnig barfare borde skriva upp en riktig bra riktlinje för ny barfare.
#8 Jag kan ge mina hundar mkt mat den ena dagen, för att dagen därpå ge en mindre mängd. Det är ju så det fungerar i naturen. Hittar hundarna ett byte en dag, äter de sig proppmätta, nästa dag kanske de inte får så mkt mat. Jag har aldrig märkt att de får lös avföring av för mkt mat. Däremot om man ger väldigt mkt lever vid ett mål, kan de kanske bli lite dåliga i magen.
#10 Att råutfodra hundar är inte så nytt. Man gjorde det förr, och många har gått tillbaka till det. Jill på Jipotimas har om jag inte minns fel utfodrat så i 30 år. (tror det står så i boken).
Vad som är rätt eller fel kan nog ingen säga. Enl preymetoden ska du bara ge 10% rena ben, inga grönsaker eller tillskott. Billinghurst rekommenderar upp till 80% RKB + grönsaker. Gemensamt för båda utfodringssätten verkar vara att hundarna mår utmärkt.
Så slutsaten av det är att det är inte så noga, utan ger man en varierad kost, med kött från olika djurslag, ben och inälvor, så får hunden i sig det den behöver.

På katt var det väldigt lätt att börja med barf för där finns det färdiga recept på röror som vilken kattägare som helst skulle kunna göra.
På hund är det mycket mer åsikter om hur man gör, vad som ska finnas med eller inte…betydligt svårare!
Jag har gett färskfoder till hundarna men kommer nu att starta med en röra som jag vet åtminstone innehåller det hunden måste ha för att inte drabbas av bristsjukdomar. Sen kommer vi att ändra kosten undan för undan när jag lär mig, redan nu får hon som sagt kycklingvingar titt som tätt
1.3 kg muskelkött (3 källor)
85-100 g lever
100 g "övrigt"
4 st äggulor
2.5 msk benmjöl (Standardt)
Som du säger, Sarah-S, så finns det mer olika åsikter bland hundägare än kattägare hur kosten ska vara.
Men går du enligt preymetoden (bytesdjurmetoden) så är proportionerna för hund och katt samma. 80%muskelkött 10% rena ben , 10% inälvor.

Jag tycker det är mycket enklare att barfa hund, för de är ofta mycket mer villiga att prova på något nytt än katter. Inte massa trugande hit och dit, göra röror, hacka allt i småbitar och liknande. När de väl är vana och äter det mesta så är det nog inte svårare än hundens barf, men där är vi inte riktigt än.
Jag tycker det är sååå smidigt att bara plocka ut någon köttbit ur frysen dagen innan, och sen ge det till hunden. Jag behöver bara utfodra en gång om dagen, vilket är väldigt bekvämt.
Jag skulle verkligen inte göra röror till hund, då kan man ju nästan lika gärna köra på något färskfoder. En stor del av barfandet är ju faktiskt att djuret får mer eller mindre perfekt tandhälsa, och det är ju värt hur mycket som helst! Röror är dumt! Jag tycker bara att de bör användas i speciella fall, typ medans man försöker vänja en kinkig katt.
Med vänlig hälsning
Är ny barfare, eller har inte äns börjat. skall börja på hunden om 2 veckor. Men min katt unge äter ALLT. Räkor, kyckling, fisk, ox. Den försöker till och med äta våra fingrar om det är kött saft på dem.
Men alltså så det är 3-4% på en katt då.. då blir det Hundens 40kg i månaden + när katten är fullvuxen vad dem nu väger.. 10kg mat i månaden
Det är svårt att säga hur mkt mat som kommer att gå åt. Mina katter äter mer än 3-4% Den ena hunden äter ca 4%, den andra ca 2%. Det är så olika på aktivitetsnivå, stressnivå och hur bra de tillgodogör sig maten.
Ett tips om du är orolig att hunden inte ska få i sig det den behöver är att räkna ut hur mkt hunden ska ha av allt under en 10-dagars period. Sedan lägger du allt i en korg i frysen. sedan är det bara att ta vad som helst och ge hunden, huvudsaken är att det blir någorlunda rätt under 10-dagarsperioden.
Dvs ger du hunden för lite ben ena dagen, så kan du ge större mängd en annan dag. Det behöver inte vara så att hunden får samma mängd mat varje dag.

När man har en hund som väger 3 kg är det inte lika enkelt att "bara plocka ut en köttbit ur frysen" 60gr är ju hela hennes dagsbehov (rätt räknat ;) )
Det tar 15-20 min för henne att få i sig 1(!) kycklingvinge.
Röran kommer nog att bestå av betydligt större bitar än det jag gör till katterna, men lite färs för benmjölets skull.
Tror det hela kommer att utveckla sig till det bättre med tiden

Och nu gick det upp ett ljus!
jag kan ju basera "röran" på bitar och en 1/3 färs för att få ner benmjölet
Jo det är ju klart.. Vad väger en vinge ungefär? jag har ju köpt en bensåg och en våg för att få exakt 650 gram ben till frukost och 650g kött+grönt till kvällsmat
#17 Nej, då förstår jag att det blir svårt ;-)
#19 en vinge väger ca 90 g

#17 Äh, jag lyckas fixa småbitar åt min katt, så nog borde du lyckas med att fixa det till din hund!
#19 Men varför ska det vara exakt 650 gr till varje portion? Du skulle ju kunna ge din hund större bitar vissa portioner, till exempel så vore det ju perfekt att ge en hel höna (800-900 gr) då och då! Jag själv föredrar att ge en portion om dagen, för ju större köttbitar desto bättre, för då får hund jobba mer. Perfekt för tänder och bra berikning.
#20 Är det en hel vinge du menar? Kronfågelns frusna vingar har ju ingen vingtipp (om jag inte minns fel), så en sådan kan jag tänka mig är ganska lagom till en hund på 3 kg…
Med vänlig hälsning
Har för mig någon sa att jag ej borde ge kycklin vingar eller halsar (rottweiler) pga han knappt kommer tugga det? För har skrivit upp en månad schema då han ska ha 4kg klubbor, 2 kg, hals, 2kg vingar ca~
Borde jag byta ut vingarna mot klubbor? Men ska prova nu och se hur han hanterar köttet.
Off topic nu.. HADE mega tur idag.. skulle till malmö och köpa en frys för 800 kr.. sån 85x60x60.. Men direkt när jag skulle köra så kollade jag snabbt så 4 minuter sedan lade någon upp en frys som var 120x60x60!!! för 200kr!! jag bara YESs och kör avståndet var 1/3 bara jämnfört med malmö. Nu kan jag få plats med både mat för 1 månad till hunden o katten (tror jag iaf) =)
Har lite problem nu.. Hittar ingen ben såg.. Är det såhär att man kan använda ett järn såg? Är lite rädd att järnet ska flisa sig och komma i maten.. Men borde inte järn sågen vara mycket hårdare än benen?
För kollar jag efter bensåg på internet ser de exakt ut som sånna järnsågar.. Dock 5-8 gånger dyrare… Köpt våg också nu. Ska in o väga katten och göra ett schema.. :) Kommer nog sitta hela dagen här idag så kommer nog fråga ganska mycket idag med!

Det var jag som sa att du inte bör ju kycklingvingar och -halsar till en rottweiler. De är för små helt enkelt, hunden ska tugga! Jade hade helt klart bytt ut det mot klubbor. Klubbor är en jättebra bas, dem har en hel del kött och det finns även lite organrester (njurar) på dem.
Någon bensåg har inte jag, jag delar det som ska delas vid lederna oftast, undantaget är väl skrov som jag lätt skär i småbitar med en bra kniv. Vingar delar jag vid lederna till min katt, hon äter bara om hon får småbitar än så länge. Helst så hade jag ju inte delat det alls!
Med vänlig hälsning