Annons:
Etikett02-hund
Läst 3386 ggr
Sarah-S
1/13/11, 11:56 AM

Kan jag ge denna barf-röra till hunden?

Jag har gjort BARF till min katt under längre tid (2 år) men nu konstaterat att hon kräver lammkött för att inte få kolik, dessutom får hon Kalcipos istället för benmjöl för att inte få förstoppning

Då har jag blivit sittandes med 2 satser kattbarf gjord på nöt/fläsk och undrar om jag kan ge det till min hund utan att det blir fel. Kanske komplettera med något?

Receptet är 
700gr muskelkött
150gr hjärta
50gr lever
5 tabletter Kalcipos

Min hund är kräsen och äter inte torrfoder och tycker väl även att färskfoder är så där gott. Äter Nordic Special+ och plockar ut allt korn Skrikandes på golvet, vägrar Bravo Plus m vom helt. Har dock funderingar på Vom og Hundemat men tänkte kanske barfa själv istället. Hon väger ju liksom bara 3kg…

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Bogart
1/13/11, 3:33 PM
#1

Jag hade helt klart gett den till hunden, tvivlar på att det skulle vara några problem.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Skunken
1/13/11, 3:46 PM
#2

Jag tycker det ser jättebra, hade gett det till min hund utan tvekan :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Sarah-S
1/14/11, 11:21 AM
#3

Tack för synpunkterna!

Om jag nu skulle börja ge henne barf på heltid… ska jag modifiera något i receptet ovan?
Jag ser ju att många ger grönsaker men det tror jag inte att hon skulle äta alls, och det är ju billigare med benmjöl än Kalcipos

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Bogart
1/14/11, 2:20 PM
#4

Jag skulle inte göra röror alls! Man förlorar ju en stor fördel med barf om man ger röror; tandmotionen och berikningen att krossa och tugga på ben och kött. Hundar brukar vara mycket enklare att få över på barf än katter, så att göra röror för att övertala en hund om att barf är gott är oftast onödigt.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Sugiyama
1/14/11, 4:13 PM
#5

En viktig detalj med BARF-kosten är att benen ges råa. Benmjöl är processat och tas inte upp i kroppen på samma sätt som råa ben. Ska man absolut ge färdigmald mat skulle jag mala även benen själv. Jag ger vom och hundemat till min ena hund och där ingår malda ben.

Sarah-S
1/15/11, 12:15 AM
#6

Tack för input!
Då ska jag se om jag kan ta bort benmjöl och ge ben istället.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Skunken
1/15/11, 11:15 PM
#7

Häromi har benmjöl som inte behandlas med den "vanliga" metoden, kommer ej på vad det heter så överskottet åker iaf ut mned bajset.

köpte det åt min vovve, var med orolig för överdosering…

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Sarah-S
1/16/11, 9:09 PM
#8

Hur är det med Standardts Benmjöl?
jag har nämligen 500gr hemma som jag köpt till katten innan vi började med Kalcipos

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Bogart
1/16/11, 10:00 PM
#9

Så länge som det är ben så bör överskottet komma ut med avföringen. Jag använder Standardts benmjöl när jag behöver något som stoppar upp.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Upp till toppen
Annons: